Urhoa alkaa nyt pikkuhiljaa tympiä, kun mitään ei tapahdu.
Olin tuossa kymmenen vuotta sitten, reilu kolmikymppisenä, mitoissa 172/95. Varmaan lähes sata mittarissa pahimpaan aikaan, ei vaan tullut mitattua. Sittemmin palasin nuoruuden urheilulajien pariin, hiihtämään/juoksemaan/suunnistamaan ja parissa vuodessa kilomäärät olivat palautuneet fiksulle tasolle, 75-78 kilon tietämiin. Ai että olo oli hyvä. Toki tuossa rajuimmassa pudotusvaiheessa apuna oli myös pari liikuntatutkimusta, joihin tuli osallistuttua ja auttoivat kunnon kohotukseen, vaikka eivät painonpudotustutkimuksia olleetkaan. Elämäntavat olivat tuossa vaiheessa ns. normaalit; autolla joka paikkaan, päivän aikaan järkyttävän suuri lounas, illalla lenkki, mutta ei mitään syömistä (korkeintaan leipäpala tai hedelmä). Viikonloppuisin myös iltasyöminen oli sallittua.
Elämäntilanteessa ajankäytölliset haasteet tekivät muutama vuosi sitten sen, että urheilua oli karsittava ja paino luonnollisesti pomppasi tuonne lukemiin 84-86 kiloa. Lenkkeilin kuitenkin reilusti edelleen, mutta lenkkeilykerrat vähenivät ja painottuivat viikonloppujen pitkiin lenkkeihin. Koska olen myös jonkin verran Excel-pervo, aloin kolme vuotta sitten tarkkailemaan liikuntamääriäni ja laatujani nykyisellä tavalla ja nyt alkaa ärsyttää.
Niin, kolme vuotta sitten painoni oli 84 kg, josta ajattelin pyrkiväni 80 kiloon. Kuvittelin, että tämä tapahtuu palauttamalla liikuntamäärät tuohon pari vuotta aiemmin harrastetulle tasolle, jossa paino tuli alaspäin koko ajan. No, kolmas tilastointivuosi lähenee loppuaan ja paino oli tänä aamuna 89,6 kg. Erityisesti tämän vuoden saldo on surullinen: +3,1 kg, vaikka liikunnan määrä on isoin näistä seurantavuosista ja tietyiltä osin reilusti isompi kuin noina kovina painonpudotusvuosinani. Ruokailutottumukseni ovat pysyneet suurin piirtein samana, mutta tänä vuonna tuon vaa'an katselu on vituttanut niin paljon, että olen myös tätä alkanut koko ajan tietoisesti parantaa. Edelleen aamupala ja lounas ovat isoimmat, mutta lounasannos on pienentynyt ja puolet siitä on kasviksia. Iltaisin en edelleenkään harrasta syömistä kuin viikonloppuisin, mutta olen pyrkinyt nappaamaan nuo leipäpalaset ja hedelmät muutaman tunnin välein, jotta kropalla on työstettävää pitkin pitkää iltapäivää/iltaa. Lisäksi olen tietoisesti lisännyt hyötyaktiviteetteja; kävelen kaikki portaat ja usein käytän lounastauosta osan kävelyyn, en pelkkään syömiseen. Seuraan mm. askelmääriä ja niissä on lähes 10 % kasvu viime vuoteen verrattuna.
Noista liikuntamääristä: lähes kaikki on kestävyysurheilua; juoksua, pyöräilyä ja talvella hiihtoa. Määrät jalkaisin 4 - 7 tuntia per viikko viitenä harjoituksena, pk-syketasolla tuosta suurin osa (1-2 harjoitusta per viikko kovemmalla sykkeellä). Lihaskuntoon kuntopiirin omaisesti 0,5-1 tunti per viikko, lihasmassan kasvusta ei siis ole kyse (ja peilikin kertoo, että ylipaino kertyy vatsaan). Hiihtokaudella tuntimäärät ja syketasot nousevat (tunteina jopa 10 - 12), mutta siitä huolimatta olen yleensä ollut vuoden pienimmässä painossa näin myöhäissyksyllä, kun jalkaisin lenkkeily on suurimmillaan.
Urheilussa suorituskyky on aika lailla samassa kuin kolme vuotta sittenkin. Viisi kiloa painavampi kroppa on rasitteena nopeissa ja sähäkissä lajeissa, mutta kyllä minä kevyesti pk-sykkeillä jaksan kahden tunnin juoksulenkin tai neljän tunnin hiihtoreissun.
Itse kaipaan siis vinkkejä ja ajatuksia, mistä tämä voi johtua? Voiko joku sisäelimien (kilpirauhasen?) vajaatoiminta hidastaa kulutusta? Miten tämmöisestä pääsee kiinni, onko siihen korjaustapoja? Onko jollakin vastaavia kokemuksia ja oletteko löytäneet apua? Toki tässä ikää tulee ja testosteronitaso varmasti laskee, mutta näin helvetisti se ei voi vaikuttaa, tai en 50-vuotiaana mahdu ovista sisään.
Toinen mihin kaipaan vinkkejä, koska sitä voisin myös Excel-pervona seurata: ruoan tai kalorien määrä. Miten te sen teette? Siis nautittujen kalorien. Kyllähän kaljatölkissä kerrotaan paljonko siinä kaloreita tulee, mutta miten lounas seisovasta pöydästä tai kotona väännetty jauhelihakastike, muussi ja salaatti? Mistä te revitte ruoan painon tai kalorimäärän?