Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 447
  • 3 046

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Taisipa lähtöpaino olla täällä tuon 95 kg ja huomattavasti lyhyempänä kuin sinä. (172)
Näillä mitoilla tuli itsekin viime viikolla aloitettua operaatio "kolmekymppisenä elämäni kunnossa", kun tuo kyseinen lukema kun häämöttää ensi vuonna. Ensimmäinen askel oli tiputtaa kaikki täysin turha moska (energiajuomariippuvuus on ikävä tila) ja ottaa yksilöliikunnan oheen ryhmässä tapahtuvaa liikuntaa, jottei tule niin helposti luistettua niistä ikävimmistä suoritteista. Seuraavana täytynee opettaa kroppa ottamaan vastaan ruokaa myös heti aamusta, kun nykyisellään vaatii vähintään tunnin hereilläolon, tai pikaisen liikuntasuorituksen, että mitään kiinteää menee alas.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itselläni tämä jojoilu on kyllä melkoista. Parikymppisenä painoin 72kg ja siitä lähdettiin. Pahimmillaan olin n. 5 vuotta sitten 132 kiloa, siitä pudotin juoksemalla ja syömisillä 94 kiloon. Tässä kolmekymppisenä keväällä hajotin selkäni töissä ja massaa oli taas heinäkuussa 112 kiloa. Nyt olen taas elokuun alusta juoksennellut ja syönyt terveellisemmin ja nyt paino on siellä 103 kilossa, ja on sentään jokseenkin pysytty tavoitteissa. Millähän ihmeellä tästä maanisdepressiivisyydestä tämän urheilun ja ruokailutottumusten suhteen pääsisi eroon? Pitäisi saada joku vertaistukiryhmä varmaankin.

Jojoilusta ei taida ihan helpolla eroon päästä, itselläni ainakin on ollut tuo ongelma aina. En uskalla luvata edes olevani esimerkki, mutta yksi keskeinen asia on yrittää nähdä liikunta jollain toisella tavalla kuin suoritteena. Ihmisellä on taipumus suhtautua negatiivisesti ajatuksiin suorituksista, sillä suorituksella on aina selkeä tavoite tai se ei ole suoritus lainkaan. Jos haluaa/mielii täysin eroon jojoilusta ja ns. pysyvämpään muutokseen elämässään, on tärkeää ymmärtää, että saavutetut tulokset pysyvät ainoastaan siten, että itse toiminta jatkuu. Jos liikunta loppuu syystä tai toisesta niin paluu entiseen alkaa lähes heti.

Jatka eri liikuntamuotojen tutkimista; se on paras keino. Älä myöskään anna pienien vaivojen estää liikkumista. Viime talvena tein itse sen virheen, kun polvikivut ilmaantuivat, että lopetin kokonaan urheilun ja liikunnan. Tottakai minä lihoin ihan mielettömästi, koska en edes hakenut mitään kompensoivia muutoksia ruokailutottumuksiin. Tärkeintä on se, että ellei ole aivan pakko niin jotain liikuntaa löytyy aina. Viimeistään sellaista, jossa saat edes joitain lihasryhmiä mukaan liikkumaan. Esim. itse liikuin koko kesän, vaikka polven kunto oli aivan samanlainen kuin aina ennenkin; ei se pyöräilystä tai rullistelusta mennyt yhtään huonompaan kuntoon. Jos vielä löytyy osaamista ja saat liikuntaan mukaan jonkun, jolla on vähän kokemusta ja silmää niin aina parempi.

Kun liikkuu oikein, paikat eivät hajoa perusliikunnasta. Esim. se, miksi oma polveni ns. hajosi löytyy siitä, että taustalla on lihasepätasapainoa ja lättäjalat. Kun ostin kunnon kengät ja varusteet pyöräilyyn ja rullaluisteluun, pystyn lähes kokonaan välttämään polvelle tulevan rasituksen. Ja kehittämällä hitaasti vatsalihaksia ja kyykkäämällä riittävästi (ihan kotona) olen saanut pikku hiljaa esim. kävelyäni huomattavasti paremmaksi. Tältä osin liikunta on ainoastaan vahvistanut minua ja parantanut vaivojani, ei lisännyt niitä. Esim. selkä tykkää liikkeestä (vaikka ihan hitaasta kävelystä pitkällä kestolla) Se on pahinta mitä voi tehdä, että lopettaa liikkumisen, kun paikat ovat ns. paskana. Kannattaa kääntyä esim. fysioterapeutin puoleen ja huonollekin kondikselle löytyy varmasti sopivia lajeja ja liikuntamuotoja.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Noista ruokailutottumuksista; meikäläiselle yks fitness-mimmi / PT joskus selitti, että ihmisellä on käynnissä kropassaan koko ajan yksi kahdesta prosessista => aineenvaihdunta (joka kuluttaa kropan energiavaroja) tai ruuansulatus. Kun tuo ruuansulatus käynnistyy, katkeaa aineenvaihdunta saman tien ja sen käynnistämiseen riittää, että laittaa purukumin suuhunsa (aivot luulee, että nyt alettiin syömään)! Tän mimmin mukaan paras tapa pitää paino kurissa (ja tarvittaessa laskea sitä) on syödä säännöllisesti (3-4h välein) laadukasta safkaa ja välipaloja ja niiden välillä ei suuhun muuta kuin kahvia tai vettä.

Itsellä paino on pysynyt tasolla 86-88kg nyt hyvinkin pari vuotta (ennen tätä 95-105kg), säännölliset safkaukset ja 2-3 juoksulenkkiä / viikko. Vähän tämä itsekuria ja "lykättyä tarpeen tyydytystä" vaatii (ei vedä sitä pastaämpäriä punaviinin kera heti himaan tultua vaan lenkki => suihku => safka), mutta ainakin omalla kohdalla kroppa tottui aika nopeasti siihen, että välillä on ihan oikea nälän tunne. Ja olutta / muita alkoholijuomia ei arkiviikolla ollenkaan, vkonloppuisin ehkä aiempaa enemmän... Niin ja kundit; alavatsan rasvan häviäminen "kasvattaa" kikkeliä!!!
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tän mimmin mukaan paras tapa pitää paino kurissa (ja tarvittaessa laskea sitä) on syödä säännöllisesti (3-4h välein) laadukasta safkaa ja välipaloja ja niiden välillä ei suuhun muuta kuin kahvia tai vettä.

Arvelisin, että kahvikin herättää ruoansulatuksen. Varsinkin jos kahvissa on maitoa tai makeutusaineita. Toinen ihan toimiva veden oheen on vihreä tee. Voi alussa pistää vastaan, mutta kaikkeen tottuu...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Itselläni tämä jojoilu on kyllä melkoista. Parikymppisenä painoin 72kg ja siitä lähdettiin. Pahimmillaan olin n. 5 vuotta sitten 132 kiloa, siitä pudotin juoksemalla ja syömisillä 94 kiloon. Tässä kolmekymppisenä keväällä hajotin selkäni töissä ja massaa oli taas heinäkuussa 112 kiloa. Nyt olen taas elokuun alusta juoksennellut ja syönyt terveellisemmin ja nyt paino on siellä 103 kilossa, ja on sentään jokseenkin pysytty tavoitteissa. Millähän ihmeellä tästä maanisdepressiivisyydestä tämän urheilun ja ruokailutottumusten suhteen pääsisi eroon? Pitäisi saada joku vertaistukiryhmä varmaankin.

Koska olet jo moneen kertaan onnistunut painonpudottamisessa, niin oletan, että tietoa ja taitoa sinulla jo onkin, miten homma toimii, joten en siihen puutu tässä vastauksessa. Kompastuskivi on ilmeisesti itsekuri..?

Ensiksikin... urheluun/liikuntaan kannattaa panostaa sellaisiin lajeihin ja liikuntamuotoihin, joista pitää.

Seuraavaksi annan sen vinkin, että älä yritä liian paljon ja liian nopeasti. Rakenna muutokset (tai kehitys) osatavoitteisiin ja anna niille realistinen aikatavoite.. Ensin siivoat karkit plus muut pahimmat epäterveellisyydet pois ruokavaliostasi arkipäivinä, mutta annat luvan itsellesi - esim. kerta viikkoon - herkutella.. Lisäät asteittain kasvisten ja vihannesten määrää jne.. allekirjoittaneelle kasvisten lisääminen itsessään ei ollut vaikeaa, kun hyvää kasvisruokaakin on tarjolla, vaan se vei aikansa, miten se toi normaaliin arkeen. Keskity laittamaan - vaikka yksi asia kerrallaan - elämäsi kuntoon ja todella omaksumaan uudet tavat osaksi normaalia arkea.Hommaa ei myöskään kannata lyödä läskiksi yhden repsahduksen vuoksi. Mitä sitten, jos oletkin tavoitteessasi päivän/viikon tai jopa kuukauden myöhässä...?

Sama juttu liikunnan kanssa... tavoitteet kannattaa pilkkoa osatavoitteisiin. Jos tähtäät vaikkapa ensi kesän maratonille, niin rakenna treeniohjelma pienempien välitavoitteiden päälle, jolloin treenimotivaatio pysyy koko ajan huipussaan ja tuo mahdollisesti mukavaa vaihtelua itse treeniinkin, Allekirjoittaneella on 4 eril urheilullista tavoitetta vuodelle, jonka ympärille treenaaminen rakentuu. Kun ne - tavoitteet - ovat osin erilaisia, niin se rytmittää ja tuo kivasti vaihtelua treeniin jolloin motivaatio pysyy paremmin hallussa. Sama toimii pienemmässä mittakaavassakin. Jos olet suunnitellut, vaikkapa huomiselle 10km lenkin ja töistä kotiin tullessa väsyttää/vituttaa niin paljon, ettet millään jaksaisi lähteä juoksemaan kymppiä, niin vedä kuitenkin treenivaatteet niskaan ja lupaa itsellesi, että juokset kilometrin ja sen jälkeen kävelet 4 kilometriä. Kun itsensä saa tempaistua sohvan pohjalta ylös, niin aika usein treeni lähteekin rullaamaan. Ja jos ei lähde, älä syyllistä itseäsi siitä.. pääasia että sait itsesi ylös ja ulos. Viiden kilsan yhdistetty kävely/juoksu lenkki on kuitenkin paljon parempi kun ei mitään. Sitä paitsi jos juoksu edelleen tuntuu vaikealta, niin usein se on kroppasi tapa ilmoittaa, että tänään kannattaa siirtää tiukkatehoisempi treeni myöhemmälle ajankohdalle.

Ole rehellinen itsellesi.. On suorastaan uskomatonta, kuinka lahjakkaita ihmiset ovat valehtelemaan... siis jopa itselleen... vaikkei siinä paljoa järkeä olekaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lisäät asteittain kasvisten ja vihannesten määrää jne.. allekirjoittaneelle kasvisten lisääminen itsessään ei ollut vaikeaa, kun hyvää kasvisruokaakin on tarjolla,
Hyvää tekstiä yllä, mutta tähän lisäisin että kasvikset mahdollisimman paljon sellaisenaan raakana. Moni lähtee tälle "kasvislinjalle" tekemällä mitä ihmeellisimpiä wokkeja jotka on täynnä sweet sour kastikkeita, tai sitten vain keittää niistä kaikki hyvät asiat ulos ja lisää vielä keitin veteen paljon suolaa. Kasvikset on tärkeä juttu ja siksi niihin pitää panostaa, itse suosin salaatteja. Kunnon vihreä pohja, käytän salaatin sijaista eri kaaleja ja sen tuhdin vihannes setin lisäksi voi sitten laittaa mauksi vaikka mitä, mulla monesti jotain näistä, omenaa/viinirypäleitä/persikkaa vähän jotain vahvaa juustoa grana panada/miksipä ei raejuustoakin, pähkinöitä, sitten proteiinina esim kanaa, naudan jauhelihaa, tonnikalaa, kananmunaa. Loppusilaus tuoretta basilikaa, mustapippuria, hyvää oliiviöljyä ja tilkka balsamiviinietikkaa.
Nykyään vähintään toinen päivän isommista ruoka-annoksista on tuollaista maukasta salaattia proteiinilla, monesti molemmat. Välipaloiksi vaikkapa omenaa eikä mitään välipalapatukoita/puuroa.

Sitten hyvä korostaa jos urheilee, niin silloin pitää tankata hiilarivarastot täyteen esim tummalla pastalla, perunalla, riisillä, ohralla. Hiilareita reilummin vain silloin kun sen tietää kuluttavansa muutaman tunnin sisällä.

Tälläiset perusohjeet on pitänyt mun painon kurissa. Se viimeinen 5kg pudotus huippukuntoon vaatisi liian monesta asiasta luopumista joten siihen en pyri vaan tietoisesti annan itseni nauttia elämästä ja pitävän pari ylimääräistä kiloa. Geenit on sellaiset että jo kesälomalla jos ei liiku niin ottaa helposti sen 5kg lisää ja vuodessa tulisi helposti 20kg.

_
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Ensiksikin... urheluun/liikuntaan kannattaa panostaa sellaisiin lajeihin ja liikuntamuotoihin, joista pitää.
Tämä on varmaan jokaisesta naistenlehdestä löytyvä vinkki, mutta mielestäni ainakin osittain roskaa.

Ei urheilun välttämättä tarvitse olla kivaa, eivätkä kaikki löydä ikinä lajia josta pitäisi. Jos on paljon ylipainoa, ei mikään liikkuminen välttämättä ole mukavaa. Ja jos taas tavoittelee huippukuntoa, ei tuloksia silloinkaan tule, jos pitää homman mukavuusalueella.

Itse olen juoksennellut oikeastaan aina, vaikka juoksu on minua aina vituttanut. Vielä enemmän minua kuitenkin vituttaa se että en liiku. Elokuussa juoksin elämäni ensimmäisen maratonin, jota varten harjoittelin toukokuusta saakka 6 lenkkiä viikossa. En mitenkään tykännyt tästä jaksosta elämässäni ja koko kesä meni tavallaan pilalle. Tämä kuitenkin auttoi minua mm. pudottamaan talven salitreenistä ja bulkkauksesta peräisin olevaa ylimääräistä painoa 9-10 kg (tosin lähti kyllä lihaksiakin, mutta se on toinen tarina se).

Minun ajattelutapani on se, että on vain pakko valita kahdesta paskasta parempi: joko esimerkiksi juokseminen, jolloin vitutus palkitaan hyvällä fiiliksellä lenkin jälkeen, tai jatkuva vitutus ja köyden rasvailu, joka väistämättä seuraa kun ei treenaa.

On ollut äärimmäisen helpottavaa huomata, että urheilun ei todellakaan tarvitse olla kivaa vaikka niin aina väitetään. Elämässä itse asiassa pitää olla vitutusta sopivasti, jotta voi paremmin nauttia hyvistä fiiliksistä.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Koska olet jo moneen kertaan onnistunut painonpudottamisessa, niin oletan, että tietoa ja taitoa sinulla jo onkin, miten homma toimii, joten en siihen puutu tässä vastauksessa. Kompastuskivi on ilmeisesti itsekuri..?
En toki tunne tilannetta, mutta lukuisten tutkimusten mukaan läskin palaamisen syy ei ole itsekurin puute. Tässä yksi artikkeli aiheesta kiinnostuneelle: Persistent metabolic adaptation 6 years after “The Biggest Loser” competition - Fothergill - 2016 - Obesity - Wiley Online Library
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On ollut äärimmäisen helpottavaa huomata, että urheilun ei todellakaan tarvitse olla kivaa vaikka niin aina väitetään. Elämässä itse asiassa pitää olla vitutusta sopivasti, jotta voi paremmin nauttia hyvistä fiiliksistä.
Mä olen kyllä niin eri koulukuntaa ton kivan suhteen. Mulle sopii tasan sellainen liikunta, mihin mun ei tartte pakottaa itteäni. Nyt on ollut viikon tauko lenkkeilystä pienen jalkavaivan takia ja toinen taitaa tulla orastavan lentsun vuoksi. Viikonlopun annoin itselleni anteeksi ja nautin löhöilystä, mutta eilisestä lähtien on vituttanut, kun plan A ei toimikaan ja ylimääräinen tauko iski päälle. Kipeänä urheilu on varmaan tyhmintä, mitä kannattaa kuntonsa eteen tehdä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eiköhän tuo kivaa vai ei kivaa aika nopeasti selkiydy tilanteen mukaan. Jos olet pallopeleissä viihtyvä ja sulla joukkue/pelikaveri niin kilothan karisee huomaamatta kun on nastaa pelata. Jos ei ole ja et ole urheilullinen, niin kävely/juoksu/fillarointi/uinti on melkein aina se valinta. Itsekin juuri pallopeli ja monen muunkin urheilulajitaustan omaavana vihaan pelkkää juoksua koska se on vitun tylsää ja rankkaakin kun iän myötä läskiä tulee salakavalasti jarruttamaan sitä juoksua, mieluummin kävelen luonnossa jos ulkona hengaan. Mutta pointti juoksussa onkin se teho, 30min riittää jo hyvin varsinkin jos kykenee pitämään vauhtia ja juoksemaan joka päivä tai joka toinenkin päivä. Se fiilis juoksun jälkeen on hyvä, se on tehokasta ja kiinteyttää. Mutta ei se hauskaa ole, eikä sen suorituksen välttämättä tarvitsekaan olla jos sen jälkeen olo on mahtava.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta pointti juoksussa onkin se teho, 30min riittää jo hyvin varsinkin jos kykenee pitämään vauhtia ja juoksemaan joka päivä tai joka toinenkin päivä. Se fiilis juoksun jälkeen on hyvä, se on tehokasta ja kiinteyttää. Mutta ei se hauskaa ole, eikä sen suorituksen välttämättä tarvitsekaan olla jos sen jälkeen olo on mahtava.
No ei nyt sinne päinkään. Juoksun pointti on se, että osaa juosta riittävän hitaasti ja matalalla sykkeellä. Kuuntelee musiikkia ja ajattelee mukavia. Tunti menee huomaamatta ja olo on mahtava. Tällä rakennetaan se kunto, millä pelaillaan jotain pallopelejä vastustajaa paremmin. Sitten välillä pitää ottaa hiukan kierroksiakin konesta irti, korkeintaan kerran viikossa. Tällä parannetaan sitä juoksun tuloskuntoa. Mutta sitä ei vo tehdä, jos ei ole perusta kunnossa. Se perusta luodaan noilla hitailla pitkillä lenkeillä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tää on helvetin helppoa: Nyt taisin viedä monelta PT:lta työt alta?

Kuluta enemmän kuin syöt. Kulutusta lisäät helpoiten mm. kävelemällä ja syömistä juomalla paljon vettä ja yleisesti keventämällä. Ei todellakaan tarvitse nähdä nälkää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No ei nyt sinne päinkään.
Tiedän mitä tarkoitat, mutta turha väittää etteikö olisi tehokasta juosta 30min per päivä, aivan varmasti on.
Kyse taitaa olla nyt siitä että tuo toimii hiukan kokeneemmalle urheilijalle tai sellaiselle joka on joskus urheillut ja ennen kaikkea jos haluaa säästää aikaa. Itse asiassa vartin lenkki joka aamu heti herättyä intin tyyliin auttaa sekin jo monella tavoin.
Joskus aiemmin täällä kertoilin miten itse palasin takaisin juoksuhommiin vuosien jälkeen 100 kiloisena, kävelen puolet tunnin lenkistä ja juoksen/hölkkään puolet. Aluksi hölkkäsin tuosta ajasta vain vartin, aika nopeasti jo yli puoli tuntia. Helppoa. Kokemattomille läskin polttajille ehdottomasti näin ja sitä minäkin olin 5vuoden tauon jälkeen kaikista kovan sykkeen urheiluista.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedän mitä tarkoitat, mutta turha väittää etteikö olisi tehokasta juosta 30min per päivä, aivan varmasti on.
Kyse taitaa olla nyt siitä että tuo toimii hiukan kokeneemmalle urheilijalle tai sellaiselle joka on joskus urheillut ja ennen kaikkea jos haluaa säästää aikaa. Itse asiassa vartin lenkki joka aamu heti herättyä intin tyyliin auttaa sekin jo monella tavoin.
Joskus aiemmin täällä kertoilin miten itse palasin takaisin juoksuhommiin vuosien jälkeen 100 kiloisena, kävelen puolet tunnin lenkistä ja juoksen/hölkkään puolet. Aluksi hölkkäsin tuosta ajasta vain vartin, aika nopeasti jo yli puoli tuntia. Helppoa. Kokemattomille läskin polttajille ehdottomasti näin ja sitä minäkin olin 5vuoden tauon jälkeen kaikista kovan sykkeen urheiluista.

_
Mutta tuossahan juuri kerroit tehneesi kuten Leon totesi. Tunnin kävelylenkki josta alussa hölkkäsit 15min menee rauhallisesta pitkästä lenkistä. Eli olet kasvattanut hyvän peruskunto-perustan, jonka päällä lyhyemmät tehokkaat lenkit tuottavat tulosta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta tuossahan juuri kerroit tehneesi kuten Leon totesi. Tunnin lenkki josta alussa hölkkäsit 15min menee rauhallisesta pitkästä lenkistä. Eli olet kasvattanut hyvän peruskunto-perustan, jonka päällä lyhyemmät tehokkaat lenkit tuottavat tulosta.
Asiat tässä riitelee. Toinen puhuu kuinka aloitetaan juoksu ja toinen puhuu miten voidaan myös juosta tehokkaasti jos on vähemmän aikaa käytettävissä. Kunhan juoksette nautitte tai ette. :)

Vielä lisäesimerkkinä tuo puolustusvoimat, vartin aamulenkkejä joka aamu niin kunto nousi kohisten, ei me juuri muulloin siellä puhtaasti juostu vaikka koulutus välillä kovaa olikin. Ja sinne menin puolikuntoisena ja tulin liki huippukuntoisena, coopperi alkoi kolmosella, diggasin juosta, ihan vaan juosta jonkun aikaa armeijan jälkeen.

_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Aika patologinen urheilunvihaaja saa olla ettei mikään monista (kymmenistä tai sadoista) kiinnosta! Minä tiedän monta tapausta jotka ovat vähän vanhemmalla iällä hurahtaneet urheiluun löydettyään mieluisan lajin! Ja niistä vanhoista inhotuista voi oppia pitämään, kuten esim. allekirjoittaneelle kävi aikanaan väkisinhiihdon kanssa.

Mutta onhan niitä joille ei liikunta maita... Silloin kehottaisin rakentamaan liikunnan osaksi arjen hyötyliikuntaa! Lähikauppaan, duuniin jne.. kävellen tai pyörällä, raput ylös kävellen! Himaan ketunlenkin kautta, rauhallinen iltakävely osaksi arkea! Tunsin aikanaan kaverin joka pysyi meidän (sillon) hyväkuntoisten vauhdissa monta päivää yhdessä pitkäkestoisessa treenijutussa! Kysyin että mitä kaveri treenaa ja vastaus oli ettei mitään! En uskonut ja tarkemman miettimisen jälkeen häneltä tuli vastaus että polki päivittäin duuniin 19km matkan per suunta.. Ei vaan osannut itse pitää sitä liikunnan harrastamisesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Asiat tässä riitelee. Toinen puhuu kuinka aloitetaan juoksu ja toinen puhuu miten voidaan myös juosta tehokkaasti jos on vähemmän aikaa käytettävissä.
Eikä riitele. Sä et vain tiedä, mistä puhut. Puolen tunnin lenkki on parempi kuin ei lenkkiä, mutta sillä et rakenna pätkän vertaa peruskuntoa. Opettelet vain juoksemaan puolen tunnin lenkkiä aina samoilla tehoilla.
 
Eikä riitele. Sä et vain tiedä, mistä puhut. Puolen tunnin lenkki on parempi kuin ei lenkkiä, mutta sillä et rakenna pätkän vertaa peruskuntoa. Opettelet vain juoksemaan puolen tunnin lenkkiä aina samoilla tehoilla.
Mihin perustuu väite ettei puolen tunnin lenkki vaikka kuutena päivänä viikossa rakenna peruskuntoa? En usko, että jos kahdesta liikkumattomasta läskistä, joiden peruskunto on samalla tasolla, toinen alkaa juosta päivittäin 30 min lenkkiä, ja toinen ei tee mitään, molempien peruskunto olisi vaikka kolmen kuukauden päästä edelleen samalla tasolla. Uskoisin juoksijan hengitys- ja verenkiertoelimistössä tapahtuneen fyysistä kehitystä joka parantaa mitä tahansa liikuntasuoritusta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mihin perustuu väite ettei puolen tunnin lenkki vaikka kuutena päivänä viikossa rakenna peruskuntoa? En usko, että jos kahdesta liikkumattomasta läskistä, joiden peruskunto on samalla tasolla, toinen alkaa juosta päivittäin 30 min lenkkiä, ja toinen ei tee mitään, molempien peruskunto olisi vaikka kolmen kuukauden päästä edelleen samalla tasolla. Uskoisin juoksijan hengitys- ja verenkiertoelimistössä tapahtuneen fyysistä kehitystä joka parantaa mitä tahansa liikuntasuoritusta.
Tutustu hiukan aiheeseen. Kovalla sykkeellä treenaaminen kyllä kuluttaa energiaa ja täten auttaa painonhallinnassa. On siis parempi kuin ei niitäkään lenkkejä. Juoksemisen ja kunnon rakentamisen kannalta ne peruskuntoharjoitukset ovat ihan toisenlaisia, kuin nuo puolen tunnin hampaat irvessä rykäistyt pakkopullat. Tuosta on palstan juoksuketjussa niin paljon infoa, että eikun tutustumaan vaan. Tämä ei siis ole mikään mielipideasia vaan silkka fakta.
 
Tutustu hiukan aiheeseen. Kovalla sykkeellä treenaaminen kyllä kuluttaa energiaa ja täten auttaa painonhallinnassa. On siis parempi kuin ei niitäkään lenkkejä. Juoksemisen ja kunnon rakentamisen kannalta ne peruskuntoharjoitukset ovat ihan toisenlaisia, kuin nuo puolen tunnin hampaat irvessä rykäistyt pakkopullat. Tuosta on palstan juoksuketjussa niin paljon infoa, että eikun tutustumaan vaan. Tämä ei siis ole mikään mielipideasia vaan silkka fakta.
Et siis halua perustella? Ok.
 
Faktaa ei tarvitse perustella sellaiselle, joka ei viitsi ottaa asioista selvää.
No osaisitko vaikka vinkata jotain kirjaa jossa kerrotaan miksi kuudella viikoittaisella puolen tunnin lenkillä ei vaikuteta pätkääkään peruskuntoon? Eihän tällaista kirjaa olekaan. Tietysti tuollainenkin lenkkeily vaikuttaa peruskuntoon helvetin paljon, tuo on suunnilleen THL:n vähimmäissuositusten mukainen määrä liikuntaa, eli huomattavasti enemmän kuin suurin osa suomalaisista liikkuu.

Se mitä yritit sanoa, on, että jos tuo on ainoa tapa liikkua, niin pidemmän päälle se ei enää kehitä aerobista peruskestävyyttä, vaan kehitys pysähtyy ja peruskunnon taso vakiintuu.

Olen kanssasi samoilla linjoilla, että jos haluaa juosta, niin ennemmin kannattaa opetella juoksemaan "Leonin tavalla" kuin "Jupen tavalla", mutta et sä voi sanoa etteikö "Jupen tapa" kehittäisi yhtään peruskuntoa. Tuolla "harjoitusohjelmallahan" pongahdetaan heittämällä johonkin suomalaisten hyväkuntoisimpaan viidennekseen jos vaikka vuoden päivät tekee, eikä lähtötasossa ole kovin montaa kymmentä kiloa ylimääräistä. Cooper-tuloskin on väkisin hyvällä tasolla, eikä varmasti enää hengästy rappusia kävellessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@kahden suunnan sentteri

Peruskunto:

Kunto kasvaa sopivalla sykkeellä - T&T
Aerobinen pohja kuntoon - Juoksu
Löydä henkilökohtaiset sykerajasi | Kuntoplus.fi
Syke ja liikunta | Terve.fi
Peruskunto - mitä hyötyä siitä on? | Tikis.fi
Fitlandia » Sykerajat ja harjoittelu
Liiku oikealla sykkeellä | Keventäjät

Tuossa ensimmäisen sivun osumia googlettaessa hakusanoilla peruskunto ja syke. En jaksanut etsiä enempää, koska kaikki kertovat samaa asiaa harjoittelusta.


Yksipuolinen harjoittelu ja palautumisen merkitys:

Kolmen päivän hirmutreeni vai tasainen harjoittelu? Näin harrastat liikuntaa oikein | Liikunta | HS

Eli kärjistäen, jos vedät kuusi maksimikestävyysalueen lenkkiä viikossa, et ehdi palautumaan. Treenaat jatkuvasti väsyneenä. Ei ihme, että lenkit tuntuvat pakkopullalta.

Kaikki tuo tieto on erittäin helposti löydettävissä. Mikset edes yrittänyt?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös