Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 575 241
  • 3 046

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En tiedä mitä horiset, mutta mä elän sen tiedon kanssa minkä vaaka näyttää. Eilen näytti 900g vähemmän, tänään 200g vähemmän tuosta eilisestä. Eli oli miten oli, olen omasta mielestäni laihtunut ja tällä mennään ja näin jatketaan.

Sitä, että aineenvaihdunnasta, syömisistä ja juomisista, hikoiluista sekä kuun asennosta riippuen paino vaihtelee niin paljon, että ainoa oikea tapa punnita itsensä luotettavasti on tehdä se kerran, korkeintaan kaksi viikossa ja aina aamulla.

Kukaan ei laihdu kiloa päivässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä, että aineenvaihdunnasta, syömisistä ja juomisista, hikoiluista sekä kuun asennosta riippuen paino vaihtelee niin paljon, että ainoa oikea tapa punnita itsensä luotettavasti on tehdä se kerran, korkeintaan kaksi viikossa ja aina aamulla.

Juu ja ei. Jos tekee punnituksen kerran viikossa, on mahdollista, että osuukin silloin juuri noihin ääripäiden heittelyihin, eikä todellista kuvaa edes huomaa.

Paras tapa olisi oikeastaan laskea muutaman päivän ajalta punnitusten keskiarvoa. Silloin nuo heilahdukset tasoittuvat, ja painon todellisen muutoksen alkaa nähdä.

Itse olen omassa kuntoilu- ja laihdutuskampanjassani huomannut, että paino saattaa helpostikin heittää kilonkin suuntaan tai toiseen peräkkäisinä päivinä. Mutta se ei ole silloin sitä todellista painoa, jota seurataan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Sitä, että aineenvaihdunnasta, syömisistä ja juomisista, hikoiluista sekä kuun asennosta riippuen paino vaihtelee niin paljon, että ainoa oikea tapa punnita itsensä luotettavasti on tehdä se kerran, korkeintaan kaksi viikossa ja aina aamulla.

Kukaan ei laihdu kiloa päivässä.
Miksi tuo on ainoa oikea tapa? Tuohan on käytännössä sama kuin se, että punnitsisi itsensä vaikka kerran, kaksi kuukaudessa ja aina aamulla.

Mun mielestä ainoa oikea tapa on punnita itsensä joka, tai ainakin lähestulkoon joka aamu ja siitä seurata trendiä. Tietysti heilahteluita tulee, mutta on mielenkiintoista nähdä, kuinka ne korjaantuvat. Kaikkein luotettavimman trendin saa, mitä useampana aamua itseään punnitsee.

Itse painoin tänä aamuna 1,5kg enemmän mitä perjantaiaamuna, mutta veikkaan, että perjantaina ollaan taas alle viime perjantain painon. Vaikuttaa ihan helvetisti, kun saa viikonloppuna yhtenä päivänä enemmän hiilareita (ruoasta ja osittain myös bissestä). Tänään onkin taas ollut kroppa ihmeissään, kun hiilareita ei tule. Kerta viikossa roskapäivä on sinänsä huono homma, että kerran viikossa tulee myös täm vieroituspäivä. Mutta ainakin mulle sopii se, että kerta viikkoon kroppa huomaa, että ruokaa on myös saatavilla, eikä sen tarvitse ruveta jatkuvasti säästelemään energiaa.
 

julle-jr

Jäsen
Mun mielestä ainoa oikea tapa on punnita itsensä joka, tai ainakin lähestulkoon joka aamu ja siitä seurata trendiä. Tietysti heilahteluita tulee, mutta on mielenkiintoista nähdä, kuinka ne korjaantuvat. Kaikkein luotettavimman trendin saa, mitä useampana aamua itseään punnitsee.
Näin juuri. Tietysti ihmisen painossa on pienen mittakaavan vaihtelua, kuten missä tahansa monen tekijän järjestelmässä. Suuri linja kuitenkin näkyy kun tarkastelee trendiä esim. viikon pätkissä. Tällöin päivittäinen pieni vaihtelu näkyy "väreilynä" trendiviivassa. Nämähän ovat mittaustekniikan perusjuttuja.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Näin juuri. Tietysti ihmisen painossa on pienen mittakaavan vaihtelua, kuten missä tahansa monen tekijän järjestelmässä. Suuri linja kuitenkin näkyy kun tarkastelee trendiä esim. viikon pätkissä. Tällöin päivittäinen pieni vaihtelu näkyy "väreilynä" trendiviivassa. Nämähän ovat mittaustekniikan perusjuttuja.

Juurikin näin, lisäksi itse tykkään näin laihduttamisen aikana kurkkaamaan painon muutaman kerran päivässä. Toki ylös otetaan vain aamupaino. Lähinnä siitä syystä, että muistan varmasti juoda tarpeeksi päivän aikana. Duunissa varsinkin meinaa välillä nesteen nauttiminen unohtua ja sen huomaa painossa kotiin tullessa. Tietää sitten nauttia riittävästi nestettä illan aikana.

Tänään napsahti 20 kiloa rikki, kun painoa vaa'an mukaan on 112,8kg.

Lenkkeily on lisääntynyt. Pääosin kävellen, noin joka toinen päivä 8-12km. Ostin uusiksi lenkkeilykengiksi Vibramin Fivefingerit, kun kaverini kehui saaneen takareisi- ja pohjeongelmat kuriin vastaanlaisilla kengillä. Tuntuvat helvetin hyville ja ensimmäistä kertaa 15 vuoteen teki mieli hölkätä. Jännä homma. Alaselkä tuntuu paremmalta, nyt pystyy ilman kipuja tekemään vatsalihasliikkeitä, niitä teen 50 päivässä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Väsyneenä yksinkertaistin vähän liikaa. Tarkoitin, että noin näkee ne oikeat muutokset painossa pitkällä aikavälillä, niin ei tarvitse tulla tänne huutelemaan laihtuneensa kilon vuorokaudessa.

Tietenkään vaa'alla ei - luotettavampia tuloksia saadakseen - kannata käydä esimerkiksi lauantai- tai sunnuntaiaamuna, jos perjantai-ilta on mennyt radalla syöden mitä sattuu ja juoden kuinka paljon sattuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin juuri. Tietysti ihmisen painossa on pienen mittakaavan vaihtelua, kuten missä tahansa monen tekijän järjestelmässä. Suuri linja kuitenkin näkyy kun tarkastelee trendiä esim. viikon pätkissä. Tällöin päivittäinen pieni vaihtelu näkyy "väreilynä" trendiviivassa. Nämähän ovat mittaustekniikan perusjuttuja.

Jeps, ja kuten tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, tuo keskiarvotus on varsin kätevä keino tuon trendiviivan piirtämiseen. Ja nimenomaan ns. liukuva keskiarvo. Eli keskiarvo lasketaan esim. seitsemän päivän jaksoissa.

Ja piirto pitäisi tehdä vielä siten, että keskiarvossa ovat mukana menneet ja tulevat päivät, koska muuten trendiviivan nousu- ja laskukohdat eivät menisi oikeaan kohtaan väreilyn kanssa. Rautalangasta vääntäen: jos mittaat painosi esim. tiistaina, trendiviivan arvon tiistaille saat keskiarvottamalla mittaustulokset edeltävästä lauantaista tulevaan perjantaihin asti. Eli oikeastaan voit vasta perjantain tuloksen perusteella laskea trendiviivan arvon tiistaille.

No joo, menee vähän teoreettiseksi, mutta tilastourpoille (kuten meikäläiselle) tuokin on ihan hauskaa nippelitietoa. Ja automaattisestihan esim. tuo Google Documents:n taulukkolaskenta nuo laskee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tietenkään vaa'alla ei - luotettavampia tuloksia saadakseen - kannata käydä esimerkiksi lauantai- tai sunnuntaiaamuna, jos perjantai-ilta on mennyt radalla syöden mitä sattuu ja juoden kuinka paljon sattuu.
Ei niin sillä alkoholin runsaan nauttimisen seurauksena elimistö kuivuu ja sitä ei oikeasti ole laihtunut 1-2 kiloa vaikka vaaka sellaista näyttäisikin.
 

Kalakukko

Jäsen
Kyse ei ole kaloreista vaan niissä juomissa käytetyistä makeutusaineista jotka elimistö tulkitsee kuin sokerin ja aineenvaihdunta häiriintyy.
Ja insuliinitaso ei nouse aina, kun syö jotain vaan silloin kun syö hiilihydraatteja. Sekoitat kalorit ja hiilihydraatit.

Insuliinitason nousulta ei pysty välttymään hiilareita karttamalla. Toki hiilihydraatit vaikuttavat insuliinitasoihin voimakkaammin kuin proteiinit tai rasvat, mutta asia ei ole aivan yksiselitteinen. Eräänkin tutkimuksen mukaan 240 kcal annos juustoa tai naudanlihaa aiheutti suuremman insuliinivasteen kuin 240 kcal valkoista pastaa.
 

Bodari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sika-Jokerit: Antti Tyrväinen, Rudi, Semir & Jere
Minä en ole ikinä reenannut jalkoja, vain yläkroppaa eli tärkeimmät. Ei Jersey Shoren guidotkaan reenaa jalkoja ja ovat hirveitä kaappeja mm. The Situation ja Ronnie.
 

Nick Neim

Jäsen
Taas asiaa tänne ketjuun, nyt enemmänkin positiivisissa merkeissä.

Kaveri linkkasi oman ruokavalionsa, jonka hänen valmentajansa hänelle on kehitellyt ja sitä on tullut noudatettua tämän viikon ajan. Yleensä 7, joskus 6 ateriaa päivässä pienin annoksin. Toimii, ei voi muuta sanoa. Lähtöpaino oli maanantaina 116,6kg, ja siitä edespäin paino on ollut tällaista:

Tiistai: 113,6 (-3)
Keskiviikko: 113,5 (-0,1)
Torstai: 113,1 (-0,4)
Perjantai: 113,5 (+0,4)
Lauantai: 111,9 (-1,6)

Kyseiset painot ovat aamupainoja, ja pudotusta tullut siis 4,7 kiloa. Joo, suurin osa on nestettä, enkä tätä ruokavaliota pelkästään painonpudotuksen takia kehu toimivaksi. Olotila töissä, töiden jälkeen sekä urheillessa on täysin erilainen kuin ennen. Oudon energinen, ja tuntuu siltä, että jotain nykyään jaksaa tehdäkin. Painonpudotukseen vaikuttaa myös lisääntynyt liikuntamäärä, eilinen (perjantai) oli viikon ensimmäinen "vapaa", ja tänään tulee toinen. Huomenna olisi tarkoitus lähteä taas pidemmälle kävelylenkille.

Varovaisen optimistinen haluan olla, ja veikkaan tuon lukeman vaihtuvan kaksinumeroiseksi joskus Loka- tai Marraskuun tienoilla. Tän kokoisesta kropasta kuitenkin aika helpolla irtoaa se pari kiloa viikossa, joten 12 kiloa voisi toteutua jo 6 viikon päästä, eli Syyskuun alussa. Täytyypä tänne päivitellä edistymistä.

Mikä hienointa, olo ei edes tunnu laihduttajalta. Mikä on hirveä ero jos vertaa edellisiin yrityksiin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kaveriporukan 20 viikon "läskileiri" on nyt päätöksessä. Omalla kohdalla loppupunnitus pysähtyi 103,1 kiloon (-30,1kg, -22,6% aloituspainosta, BMI -8,2).

Seuraava vaihe on joulukuun alkuun, jolloin alkuperäinen tavoite oli, että aloituspainosta saa olla maksimissaan 95% jäljellä (ensimmäinen vaihe oli tiputtaa 10% aloituspainosta). Jokainen osallitunut pääsi tavoitteeseensa ja joulukuulle on tarkoitus vetää jokaiselle joku henkilökohtainen tavoite, jonka muu ryhmä hyväksyy.

Itselläni on ollut mielessä päästä kaksinumeroisiin lukuihin ja joulukuulle realistinen tavoite voisi olla 97 kiloa. Sitä kohti todennäköisesti siis seuraavaksi. Pituuteeni (191cm) suhteutettuna tuo alkaa olla jo ihan mukava paino. Aluksi alle 100:n ja tarkoitus ettei tässä elämässä enää sen rajan yli palata.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Aluksi alle 100:n ja tarkoitus ettei tässä elämässä enää sen rajan yli palata.

Hieno saavutus ja toivotaan, että saat pidettyä painon kurissa jatkossakin. Se vaan on niin masentavaa huomata, kuinka nopeasti - varsinkin näin vanhemmalla iällä ja isokokoiselle kaverille, kilot kertyy. Allekirjoittaneella treeni jäivät nyt loppukeväästä viime viikkoon asti hyvin vähäiselle määrälle normaaliin verrattuna, kun oli kaikenlaista työhön ja muuhunkin elämään liittyvää 'kiirettä' päällä ja ainoastaan reilussa kolmessa kuukaudessa painoa tuli lähes kymmenen kiloa. Toki tuossa saattoi olla hiukan turvotuksesta tai muusta johtuvaa ns. mittausvirhettäkin mukana muutama kilo, mutta kylmä fakta on, että havahduin itse vasta siinä vaiheessa, kun kaverit alkoivat vittuilemaan, että monennellako kuulla olen raskaana ulospäin työntyvän vatsan vuoksi. No, huomasihan sen toki siitäkin, että housut eivät sujahtaneet enää samalla tavalla päälle kuin vielä keväällä.

Toinen erikoinen piirre ainakin näin nuoruusiän ohittaneelle on laihtumisen kanssa siinä, että nyt kun olen treenannut reilun viikon armottomasti ja syönyt hyvin kevyesti, niin selvästi huomaa, että ylimääräinen laardi on kyllä lähtenyt näinkin lyhyessä ajassa aika hyvin muualta kropasta, mutta vatsa ei ole samassa suhteessa pienentynyt? Itse asiassa tuntuu (tiedän, että kyse on osin näköharhasta), että vatsa näyttää nyt isommalta kuin vielä pari viikkoa sitten, kun eturessun koko korostuu suhteessa muuten kohtuullisessa kondiksessa olevaan kroppaan. Kieltämättä näytän kyllä aika huvittavalta tällä hetkellä, ei voi kavereita soimata naljailusta! Itsekin ilkkuisin, jos en olisi vastaanottavana osapuolena, heh!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Omalla kohdalla loppupunnitus pysähtyi 103,1 kiloon (-30,1kg, -22,6% aloituspainosta, BMI -8,2).

Tuo on kyllä loistava suoritus, onnittelut siitä. Joskus aikoinaan tein samanlaisen operaation, 30 kiloa lähti, eikä ole ollut ikävä yhtään. 80-kiloisena on huomattavasti kevyempi mennä kuin 110 kg:n massalla. Pituutta ei kuitenkaan ole kuin hiiren verran päälle 180 (182-183 mittaajasta riippuen).

Aluksi alle 100:n ja tarkoitus ettei tässä elämässä enää sen rajan yli palata.

Hyvä määritelmä, itselläni on hieman samanlainen raja 85 kg:ssa. Vielä, kun pitää sen rajan ehdottomana, niin ainakin omalla kohdallani on toiminut hyvin. Joskus joulun jälkeen paino saattaa nousta lähemmäs tuota ylärajaa, mutta laskee kyllä, kun ottaa välittömästi itseään niskasta kiinni.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Toukokuusta tähän hetkeen 93kg => 82kg.
- Juoksua 50-70km per viikko
- Ruokavaliosta pois: vaalea vilja, makeiset, jälkiruoat ja vain pieniä määriä pastaa, riisiä, perunaa.

Tyypillinen ruoka on ollut iso määrä vaihanneksia ja kalaa/lihaa/kanaa. Rasvoista en ole tinkinyt enkä oluesta/viinistä. Mm. Sushia olen kyllä vetänyt silloin tällöin kaksin käsin, joten ei tää mitään täyttä karppausta ole ollut. Ruisleipää monta palaa päivässä. Yllättävän helppoa.

Ongelmana tulee olemaan tuleva maratonin tankkaus. Olen nyt alkanut lisäämään hiilareiden määrää ja totuttautumaan niihin, koska ne tulevat tarpeeseen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
18.4.2013: 93 kg, pituus 184 cm, painoindeksi 27,5.

20.8.2013: 77 kg ja painoindeksi 23,0.

Kuinka pudotin painoani 16 kg neljässä kuukaudessa? Kalorivajetta on läskinä mitattuna tuossa 9000 kertaa 16 = 135 000 kcal. Tämä tulos on laskettu siten, että kilossa ihmis- tai muuta läskiä on karkeasti ottaen 9000 kcal energiaa. Kun keskimäärin 85-kiloisen miehen aineenvaihdunta kuluttaa levossakin noin 1900 kcal ja ns. tavallinen elämä kuluttaa keskimäärin 85-kiloisella miehellä 2500 kcal, niin yhden päivän keskimääräinen vaje on ollut vähän reilut 1100 kcal. Viikossa tämä tekee 8000 kcal eli vähän vajaa kilo läskiä noin keskimäärin.

Muistelen, että toisen maailmansodan jälkeen berliiniläiset laitettiin elämään 1500 kilokalorin ravintoannoksilla. Jos berliiniläiset siihen kykenivät, niin miksi ei suomalainen nykyläski? Jos tulee jonakin päivänä ryypätyksi ja porsastelluksi ja hankkineeksi puoli kiloa läskiä, niin aina voi valita syövänsä kolme seuraavaa päivää ruispuuroa, maksaa ja sipulia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on paino pudonnut keväästä 6-7 kiloa, mutta ruokailua en ole hirveästi säätänyt. Ainoastaan iltasyömistä olen rajoittanut, tosin kerran kuukaudessa saattaa se leffailta tehdä poikkeuksen. Iltapalan toki vedän edelleen, mutta leivän tilalla on kasviksia, rahkaa tai salaattia. Aerobinen liikunta on lisääntynyt selkeästi ja varsinkin nuo viikottaiset halonhakkuu- mäkijuoksu ja renkaanvetosessiot ovat aika kivoja aineenvaihdunnan tehostajia, kun puolitoistatuntia kerrallaan riehuu. Kaikkiaan 40 min -1,5 tunnin juoksulenkkejä, salitreenejä tai noita toiminnallisia sessioita on kuutisen kappaletta viikossa, parhaimmillaan kuusi treeniä viidessä päivässä. Tavoitepainoa ei suoranaisesti ole, vaan ennemminkin haluan parempaan kuntoon kokonaisvaltaisesti, mikä tarkoittaa silavan sulamista vielä jonkun verran.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kalorivajetta on läskinä mitattuna tuossa 9000 kertaa 16 = 135 000 kcal. Tämä tulos on laskettu siten, että kilossa ihmis- tai muuta läskiä on karkeasti ottaen 9000 kcal energiaa.

Väärin. Kalorivajetta on noin 16 * 7000 = 112 000 kcal. Vaikka kilossa läskiä onkin 9000 kcal energiaa, niin jos laihdut yhden kilon, niin se yksi kilo ei ole pelkkää rasvaa. Mukana lähtee aina lihasta ym. Karkeasti arvioimalla pitää kulutaa 7000 kcal, jotta vaaka näyttäisi kilon vähemmän.

Mutta kun olet painanut alussa noinkin paljon ja ruokavaliosi on ollut erittäin niukka, niin sinulta on luultavammin lähtenyt lihasta pois keskimääräistä enemmän. Veikkaan, että kohdallasi kilon painonpudotukseen on tarvittu vähemmän mitä 7000 kcal:n kulutus.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Karkeasti arvioimalla pitää kulutaa 7000 kcal, jotta vaaka näyttäisi kilon vähemmän....

...Mutta kun olet painanut alussa noinkin paljon ja ruokavaliosi on ollut erittäin niukka, niin sinulta on luultavammin lähtenyt lihasta pois keskimääräistä enemmän..

Näin minäkin olin asian ymmärtänyt, eli siis 7000 kcal nyrkkisäännön mukaan. Teoriasta en paljoa ymmärrä, mutta käytännössä se on toiminut omalla kohdallani juuri noin; 7000 kcal:n vajaus viikossa merkitsee mun kohdalla noin kilon painonpudostusta keskimäärin.

Joka tapauksessa tuo on validi pointti, että miten pudottaa painoa läskistä, ei lihaksista, sillä monella laihduttajalla hartiat kapenevat nopeammin kuin mitä vatsakumpu pienenee. Eihän siinä mitään väärää tietenkään ole, jos haluaa olla laiha läski...

Mutta kun se ei ole ainakaan mulla tavoitteena, niin painonpudotuksen aikana pidän huolen, että proteiinien suhteellinen osuus hiukan kasvaa hiilihydraattien (ei kasvisten tai hedelmien) kustannuksella, päivittäisen kokonaiskalorimäärän toki kuitenkin tippuessa keskimäärin tuhannella kalorilla. Kilo viikossa (7000kcal viikossa vajausta) on jo ihan maksimirajoilla, mitä painoa kannattaa pudottaa ihan ensimmäistä muutamaa viikkoa lukuunottamatta. Toinen vinkki on, että muistaa tehdä aerobisen treenin ohella myös lihaskuntotreenejä, joko perinteisesti punteilla tai kuten minä, lihaskunnon parantamiseen tähtäävällä Tabata-treenillä.

Ei painonhallinta mitään rakettitiedettä ole, kunhan oikeasti opiskelee ja hyväksyy perusteet ja mekanismit, miten keho toimii ja mitä kannattaa syödä. Kyse on minullakin (veikkaan etten ole ainoa) puhtaasta itsekurista, siitä kuinka jaksaa noudattaa hyväksihavaittuja elintottumuksia niin liikunnan kuin ruokavalionkin suhteen. Mulla normaali arki, jopa lomat, sujuvat tätänykyä ihan mallikkaasti, mutta kompastuskivi on sairastamiset ja ajoittain super-hektiset jaksot duunissa, jolloin ruoan määrää ei tule tiputettua tarpeeksi vähentyneen liikunnan myötä.

Samoin olen ainakin omalla kohdallani huomannut, että ajaudun helposti joko positiiviin ja sitten näihin negatiivisiin kierteisiin, kuten nyt kuluneen kesän aikana. Eli kun treenaan, myös syön ihan yrittämättä terveellisemmin, mutta jos treenaus jää vähemmälle, siirryn paljon helpommin syömään roskaruokaa. Tämä on ihan pimeä juttu, mutta näin se vaan on. Pizza-kalja dietti massanlisääjänä toimii helvetin hyvin yhdistettynä minimaaliseen liikuntaan, ainakin allekirjoittaneella.

Ja lopuksi kannattaa pitää mielessä (tähän ajatteluvirheeseen syyllistyvät erityisesti naiset, mutta myös monet miehetkin), että treenattu (puhdas) lihasmassa painaa noin neljä kertaa enemmän puhtaaseen samankokoiseen läskiin verrattuna. Monet heput ja heputtaret, jotka alkavat pitkän tauon jälkeen kuntoilemaan erityisesti painonpudotus mielessä, kauhistuvat sitä, että vaikka treenaa ja syö terveellisemmin, paino ei tahdo tippua tai saattaa alkuun jopa nousta. Ei niin paino tipu, mutta läski sulaa ja paikat kiinteytyvät. Jos tämän hyväksyminen mentaalisesti on liian kova paikka, niin painonpunnituksen sijaan kannattaa käyttää mittanauhaa, tai jos se on liian metroseksuaalista (niinkuin se onkin...), vaikkapa kaivaa muutama vuosi sitten 'pesussa kutistuneet' farkut kaapinpohjalta mittausvälineeksi ja motivaattoriksi.
 

Fordél

Jäsen
Toukokuusta tähän hetkeen 93kg => 82kg.
- Juoksua 50-70km per viikko
- Ruokavaliosta pois: vaalea vilja, makeiset, jälkiruoat ja vain pieniä määriä pastaa, riisiä, perunaa.

Tyypillinen ruoka on ollut iso määrä vaihanneksia ja kalaa/lihaa/kanaa. Rasvoista en ole tinkinyt enkä oluesta/viinistä. Mm. Sushia olen kyllä vetänyt silloin tällöin kaksin käsin, joten ei tää mitään täyttä karppausta ole ollut. Ruisleipää monta palaa päivässä. Yllättävän helppoa.

Ongelmana tulee olemaan tuleva maratonin tankkaus. Olen nyt alkanut lisäämään hiilareiden määrää ja totuttautumaan niihin, koska ne tulevat tarpeeseen.

Jep, täällä samansuuntainen kehitys. Ihan pahimmista ajoista paino on tippunut yli 15 kg, mutta keväästäkin on tullut alas 84kg:sta 77kg. Varsinkin viime kuukausi on ollut ihmeellinen, kun paino tuntuu putoavan vaikkei siihen niin erityisesti kiinnitä huomiota.

Taustalla ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin paljon liikkumista (pääasiassa juoksua) ja ruokavalion huomioimista. Syön nyt useammin, mutta pienempiä annoksia. Oon pikkasen vähentänyt hiilareita ja lisännyt marjoja, kasviksia sekä hedelmiä. Hiilarit painottuvat nyt aamuun, jolloin tulee yleensä vedettyä puuroa raejuustolla ja mustikoilla. Illalla ei tule enää vedettyä niin hiilaripainotteista vaan esim. marjasmoothie ja banaani. Kaikenlaiset herkut ovat myös vähentyneet. Roskaruokaa en syö oikeastaan ollenkaan.

Ja jos vain terveenä saa pysyä niin paino tuskin tulee tästä nousemaan. Kenties vähän jopa laskemaan. Joku 75kg voisi olla juoksunkin kannalta hyvä. Lihasmassa tosin voisi vähän kasvaa.

Maratonin tankkaus muuten oli vähän ongelmallinen. Söin kolmen päivän ajan korostetusti hiilareita ja join mm. urheilujuomia. Silti paino ei tuona aikana juurikaan noussut. Kummallista. No ehkä ilman tankkausta paino olisi jatkanut laskemistaan. No siellä maratonissa taisi kuitenkin energian loppua liian aikaisin, joten kannattaa tosiaan huolehtia, että saa hiilarivarastot täyteen. Suosittelen ihan laskemaan tarvittavan määrän ja sitten tarkasti hankkimaan sen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ja lopuksi kannattaa pitää mielessä (tähän ajatteluvirheeseen syyllistyvät erityisesti naiset, mutta myös monet miehetkin), että treenattu (puhdas) lihasmassa painaa noin neljä kertaa enemmän puhtaaseen samankokoiseen läskiin verrattuna. Monet heput ja heputtaret, jotka alkavat pitkän tauon jälkeen kuntoilemaan erityisesti painonpudotus mielessä, kauhistuvat sitä, että vaikka treenaa ja syö terveellisemmin, paino ei tahdo tippua tai saattaa alkuun jopa nousta. Ei niin paino tipu, mutta läski sulaa ja paikat kiinteytyvät. Jos tämän hyväksyminen mentaalisesti on liian kova paikka, niin painonpunnituksen sijaan kannattaa käyttää mittanauhaa, tai jos se on liian metroseksuaalista (niinkuin se onkin...), vaikkapa kaivaa muutama vuosi sitten 'pesussa kutistuneet' farkut kaapinpohjalta mittausvälineeksi ja motivaattoriksi.

Rupesin tutkimaan tätä asiaa enemmän ja jonkinlainen konsensus näyttää olevan, että lihaskilo sisältäisi noin 1000 kcal energiaa. Verrattuna rasvakilon sisältämään 7000 kcal energiamäärään tässä on huikea ero. Kun vielä treeniä alottaessa lihasmassaa kertyy huomattavasti helpommin mitä silloin, kun on jo jonkun aikaa treenannut, niin ei kannata ihmetellä sitä, että paino ei laske ja jopa nousee.

Teoriassa, jos lihasta pystyisi kasvattamaan täysin samaa tahtia mitä rasvaa polttamaan (eli kalorit menisivät +/-0), niin laihduttamalla kilon rasvaa pois puntari näyttäisikin 6 kiloa enemmän mitä alkuvaiheessa. Valitettavasti rasvakiloja pystyy polttamaan reilusti helpommin, mitä lihasta kasvattamaan. Miinuskaloreilla lihaksen kasvu on vieläkin hitaampaa.
 

Veijari

Jäsen
Aamupala: Kaurapuuro 5.20
Lounas: Jauheliha 200gr + kurkku 10.00
Välipala: ? (protskujuoma) 14.15
Päivällinen: Jauheliha 200gr + kurkku 16-17
Iltapala: Nuudeli + jogurtti/maitorahka 20-21
* Perässä kellonajat

Tällaisen suunnitelman väsäsin itselleni ruokailujen osalta. Liikuntaa tulee (tästä päivästä alkaen) lenkki 4x/vko, lenkin pituus 8-10 km. Siihen yksi 25 kilometrin pyöräily ja yhdet tennikset.

Kunhan toki jäät saadaan auki niin eiköhän rytmi ole sitten lenkki 2-3x/vko ja ulkojäitä 4-5x/vko. Tavoitteena kuitenkin lukemat 167/83 pudottaa 167/70 helmikuun loppuun mennessä. Ruokavalio huomioitu taloudellisesti halvaksi ja kuntosali ei vielä miellytä näillä läskeillä eikä rahaakaan varaa olisi kuntosalikorttiin.

Kovin on pitkä tauko ruokailujen välillä, varsinkin aamupala-lounas ja päivällinen-iltapala. Mahduta vielä noiden ruokailujen väliin välipala hedelmä, rahka tms.
Eli ruokailurytmisi voisi olla seuraava;
klo 5.20 Aamiainen
klo 7.30 Välipala
klo 10.00 Lounas
klo 12.00 Välipala
klo 14.00 Välipala
klo 16.30 Päivällinen
klo 19.00 välipala
klo 20.30 Iltapala
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovin on pitkä tauko ruokailujen välillä, varsinkin aamupala-lounas ja päivällinen-iltapala. Mahduta vielä noiden ruokailujen väliin välipala hedelmä, rahka tms.
Eli ruokailurytmisi voisi olla seuraava;
klo 5.20 Aamiainen
klo 7.30 Välipala
klo 10.00 Lounas
klo 12.00 Välipala
klo 14.00 Välipala
klo 16.30 Päivällinen
klo 19.00 välipala
klo 20.30 Iltapala
Ei ihminen ole mikään märehtijä, jonka pitää tunkea ruokaa suuhunsa parin tunnin välein. Sopiva ja luonnollinen ruokarytmi on 2-3 kunnollista ateriaa päivässä ja tiheämpi ruokarytmi on ainoastaan opittu tapa, jolle ei ole mitään fysiologista perustetta. Ymmärrettävää toki, jos on tottunut mussuttamaan jotain välipalaa tiheään tahtiin, että tulee tunne, ettei pärjää harvemmalla syömisellä, mutta ei ne kehon energiavarastot ihan hetkessä tyhjene, jos syö kunnollisen aterian. Helpottaa kummasti elämää, jos ei tarvitse koko ajan olla miettimässä ruokailuja.

Mitä tuohon Sterbakin ruokavalioon tulee, niin nuudelit ainakin pois välittömästi. Ovat ravintona pelkkää teollista moskaa.
 

HokiHero

Jäsen
Omien kokemuksieni mukaan 6 kertaa päivässä on riittävä määrä ja siinäkin on omat haasteensa, jotka ovat tottakai osittain korvien välissä.

- Aamupala
- välipala
- lounas
- välipala(/vahvistettu välipala jos teet harjoituksen)
- päivällinen
- iltapala

Tarvittessa välipalan ja päivällisen paikkaa voi vaihtaa jos päivällinen on kotona heti töistä tullessa/lapsien päästyä koulusta tms. 3 tunnin ateriaväli on todella tärkeää, eikä tuossa 6 ruokailun rytmissä nälän pitäisi yllättää ja sokerinhimokin pysyy taatusti paremmin kurissa.
 

HokiHero

Jäsen
Ei ihminen ole mikään märehtijä, jonka pitää tunkea ruokaa suuhunsa parin tunnin välein. Sopiva ja luonnollinen ruokarytmi on 2-3 kunnollista ateriaa päivässä ja tiheämpi ruokarytmi on ainoastaan opittu tapa, jolle ei ole mitään fysiologista perustetta. Ymmärrettävää toki, jos on tottunut mussuttamaan jotain välipalaa tiheään tahtiin, että tulee tunne, ettei pärjää harvemmalla syömisellä, mutta ei ne kehon energiavarastot ihan hetkessä tyhjene, jos syö kunnollisen aterian. Helpottaa kummasti elämää, jos ei tarvitse koko ajan olla miettimässä ruokailuja.

Mitä tuohon Sterbakin ruokavalioon tulee, niin nuudelit ainakin pois välittömästi. Ovat ravintona pelkkää teollista moskaa.

Tutkimustulokset tosiaan osoittavat ettei tieteellisesti tarvetta ole syödä yli 3 kertaa päivässä, tällöin vältät katabolian aivan niin kuin useamminkin syömällä. Käytännön kokemus kuitenkin osoittaa, että n. 3 tunnin välein syöminen toimii useilla paremmin painonhallinnassa. Todennäköisesti syynä on henkiset asiat eli tunne syöminen vähenee kun "vasta söin välipalan" sekä se, että laadukasta ruokaa joutuu todella syömään paljon, että 3 aterialla saa täyteen esimerkiksi 2100 kcal, joka alkaa olemaan jo aika minimi aikuiselle miehelle. 700 kcal kanasta, vihanneksista ja täysjyväpastasta on aika kova homma jos käyttää urheilijan lautasmallia eli pastan määrän on normaalia vähäisempi.
Tämän lisäksi ruokailun jaksottaminen harjoitteluun on haasteellisempaa.

Jokainen tekee tottakai omat valintansa asiassa jossa selkeästi oikeaa vaihtoehtoa ei ole, mutta omat asiakkaani ainakin ovat saaneet tuloksia ja olleet paremmin voivia ateriarytmin ollessa 5-6x päivässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös