...Karkeasti arvioimalla pitää kulutaa 7000 kcal, jotta vaaka näyttäisi kilon vähemmän....
...Mutta kun olet painanut alussa noinkin paljon ja ruokavaliosi on ollut erittäin niukka, niin sinulta on luultavammin lähtenyt lihasta pois keskimääräistä enemmän..
Näin minäkin olin asian ymmärtänyt, eli siis 7000 kcal nyrkkisäännön mukaan. Teoriasta en paljoa ymmärrä, mutta käytännössä se on toiminut omalla kohdallani juuri noin; 7000 kcal:n vajaus viikossa merkitsee mun kohdalla noin kilon painonpudostusta keskimäärin.
Joka tapauksessa tuo on validi pointti, että miten pudottaa painoa läskistä, ei lihaksista, sillä monella laihduttajalla hartiat kapenevat nopeammin kuin mitä vatsakumpu pienenee. Eihän siinä mitään väärää tietenkään ole, jos haluaa olla laiha läski...
Mutta kun se ei ole ainakaan mulla tavoitteena, niin painonpudotuksen aikana pidän huolen, että proteiinien suhteellinen osuus hiukan kasvaa hiilihydraattien (ei kasvisten tai hedelmien) kustannuksella, päivittäisen kokonaiskalorimäärän toki kuitenkin tippuessa keskimäärin tuhannella kalorilla. Kilo viikossa (7000kcal viikossa vajausta) on jo ihan maksimirajoilla, mitä painoa kannattaa pudottaa ihan ensimmäistä muutamaa viikkoa lukuunottamatta. Toinen vinkki on, että muistaa tehdä aerobisen treenin ohella myös lihaskuntotreenejä, joko perinteisesti punteilla tai kuten minä, lihaskunnon parantamiseen tähtäävällä
Tabata-treenillä.
Ei painonhallinta mitään rakettitiedettä ole, kunhan oikeasti opiskelee ja hyväksyy perusteet ja mekanismit, miten keho toimii ja mitä kannattaa syödä. Kyse on minullakin (veikkaan etten ole ainoa) puhtaasta itsekurista, siitä kuinka jaksaa noudattaa hyväksihavaittuja elintottumuksia niin liikunnan kuin ruokavalionkin suhteen. Mulla normaali arki, jopa lomat, sujuvat tätänykyä ihan mallikkaasti, mutta kompastuskivi on sairastamiset ja ajoittain super-hektiset jaksot duunissa, jolloin ruoan määrää ei tule tiputettua tarpeeksi vähentyneen liikunnan myötä.
Samoin olen ainakin omalla kohdallani huomannut, että ajaudun helposti joko positiiviin ja sitten näihin negatiivisiin kierteisiin, kuten nyt kuluneen kesän aikana. Eli kun treenaan, myös syön ihan yrittämättä terveellisemmin, mutta jos treenaus jää vähemmälle, siirryn paljon helpommin syömään roskaruokaa. Tämä on ihan pimeä juttu, mutta näin se vaan on. Pizza-kalja dietti massanlisääjänä toimii helvetin hyvin yhdistettynä minimaaliseen liikuntaan, ainakin allekirjoittaneella.
Ja lopuksi kannattaa pitää mielessä (tähän ajatteluvirheeseen syyllistyvät erityisesti naiset, mutta myös monet miehetkin), että treenattu (puhdas) lihasmassa painaa noin neljä kertaa enemmän puhtaaseen samankokoiseen läskiin verrattuna. Monet heput ja heputtaret, jotka alkavat pitkän tauon jälkeen kuntoilemaan erityisesti painonpudotus mielessä, kauhistuvat sitä, että vaikka treenaa ja syö terveellisemmin, paino ei tahdo tippua tai saattaa alkuun jopa nousta. Ei niin paino tipu, mutta läski sulaa ja paikat kiinteytyvät. Jos tämän hyväksyminen mentaalisesti on liian kova paikka, niin painonpunnituksen sijaan kannattaa käyttää mittanauhaa, tai jos se on liian metroseksuaalista (niinkuin se onkin...), vaikkapa kaivaa muutama vuosi sitten 'pesussa kutistuneet' farkut kaapinpohjalta mittausvälineeksi ja motivaattoriksi.