kaloreiden laskeminen hiuksista...
Tai ainakin sen vähentäminen kerta viikkoon...
Eli mulle markkinoitiin 5-2 nimeä tottelevaa diettiä loppuvuoden aikana, jota kaikesta uudesta helposti innostuvana aloin sitten puolittain (siis kirjaimellisesti puolittain) noudattamaan. Eli oma systeemi on nyt ollut muutaman kuukauden, että kerta viikkoon pidän tuollaisen hyvin niukkakalorisen päivän, jossa kalorimäärä on rajattu 500 kaloriin per vuorikausi. Kun päivittäinen normikulutus on jossain 3500kalorin paikkeilla (peruskulutus ja liikunta yhdistettynä), niin tuosta yksistään kertyy noin kolmisen tuhatta kaloria negaa joka viikolle.
Lyhyesti, homma toimii ihan sikahelposti ja tuloksia tulee ilman sen kummempaa päänvaivaa, suosittelen ainakin kokeilemaan! Painonlasku on toki pysynyt varsin maltillisena, mutta samalla lisätyn varsin maltillisen hyötyliikunnan avulla (kävelen aamulla duuniin...) painoa on lähtenyt kahdessa kuukaudessa kuutisen kiloa, jota pidän huomattavana määränä, varsinkin kun paino on lähtenyt oikeasti pääasiassa laardin muodossa, ei lihaksista.
Kuten täällä ennenkin on todettu, niin liikakilojen ottaminen yksistään liikuntaa lisäämällä tai vaihtoehtoisesti ruokavaliota kiristämällä voi olla tehokas tapa pienen hetken, mutta pysyväksi systeemiksi siitä ei yleensä ole. Jos ja kun yhden liikakilon (läskiä) poistaminen merkitsee noin 7000 kalorin vajetta, niin se vaatii joko hemmetinmoista hikoilua kuntosalilla ja lenkkipolulla tai sitten todella askeettista ruokavaliota. Siksi ei joko-tai, vaan sekä-että. Tuo yhden päivän ns paastoaminen tuo yksistään 3000 kalorin vajeen, joten siihen kun lisää päälle sopivassa suhteessa liikuntaa, niin muina päivinä ei ruokavalion kanssa tarvitse olla mitenkään supertarkka. Toimii todella kivuttomasti ainakin allekirjoittaneen kohdalla. Juuri kävin ostamassa kahta tuumakokoa pienemmät farkut ja suunta on edelleen alaspäin. Jokohan tästä kesäksi pääsisi 'speedo-kondikseen...
Olen aikaisemminkin paastonnut, mutta täyspaasto ei oikein sopinut mulle. Iltaan mennessä oli vitunmoinen heikotus päällä ja ajatus ei tahtonut kulkea, siis sitäkään vähää, mitä normaalisti. Ilmeisesti tuo 500 kaloria riittää pitämään 'elintoiminnot' yllä ja kaalikin vielä jollain tasolla leikkaa. Diggaan tästä systeemistä aika mielettömästi, kun loppujen lopuksi tämä on niin vaivatonta. Vastaavasti mulla on lauantai ns. mässypäivä, eli silloin tulee vedettyä mitä mieli tekee ja yleensä hiukan, joskus reilumminkin, plussakaloreille. Sekin tekee ihan hyvää mielenterveydelle, että tuollaisiakin päiviä edes sen yksi per viikko on olemassa. Pysyy retkahduksista paremmin kurissa, kun voi perustella itselleen, että ei vielä, mutta sitten lauantaina...