Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 575 029
  • 3 046

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainoa lääke mikä tähän toimii on se, että kiinnostuu enemmän omasta terveydestään ja tarttuu härkää sarvista.

Itse olen muuten käynyt saatanan monta väittelyä karppaajien kanssa tai muutenkin puhunut tuosta VHH:sta. Suurimmalla osalla niistä ihmisistä on edelleen valtava perseongelma. Tai sitten ollaan laihduttu aika paljonkin, mutta edelleen se karppaaminen on ihan hirveää duunia. Ei se kovin vapauttavalta ainakaan vaikuta.
Sinähän sen sanoit. Itsestään se on pelkästään kiinni haluaako olla läskikasa vai hyvässä kunnossa. Itse en ole koskaan läski ollut, ja vhh on elämäntapa, ei todellakaan mikään dieetti. Ja kyllä mä paskojakin hiilareita vedän, pitsa krapulassa toimii edelleen aika ajoin oikein hyvin, ja mainitsemasi carbonara myös. Paras darraruoka kunnon valkosipulilla!!
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kumpikohan meistä on hukassa tämän termistön kanssa?

Minä olen käsittänyt että nämä karppaukset ja dieetit ovat molemmat anglismeja:
diet = dieetti = ruokavalio
low carb = karppaus = vähähiilihydraattinen ruokavalio = VHH
No termistöt voi mennä sekaisin. Itse käsitän karppauksen vähän "natsimaisemmaksi" touhuksi. Eli siinä hiilareita ei käytetä juuri lainkaan, mutta vhh:ssa hiilareita käytetään, mutta vähemmän kuin "normaalissa" ruokavaliossa.

En mä niin syväluotaavasti ole termien taakse perehtynyt, mutta itse käytän vähähiilarista ruokavaliota. On se sitten vhh tai karppaus, what ever. Pääasia, että tämä sopii mulle. Ehkä ei olisi tuota vhh:a pitänyt mainita terminä ollenkaan, kun se herättää aina niin voimakkaita reaktioita.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on siinä, että kansanterveydestä vastaavien täytyy tehdä suositukset tutkimustietoon perustuen. Kyllähän tuon jutun perusteella on melko selvää että länsimaisella ravinnolla itsensä myrkyttäneiden diabeetikoiden kannattaa syödä vähemmän hiilihydraatteja, mutta kun sen pitäisi olla tieteellistä faktaa ennen kuin viranomaiset voivat suositella.

Nämä viranomaiset toimivat melkoisina lausuntoautomaatteina iltapäivälehtien sivuilla syyllistäen ja pelotellen kansaa milloin mistäkin, ja faktat jää usein toissijaiseksi.

Tuossa dokumentissa esiintyvän Andreas Eenfeldtin kirjassa tuodaan esiin useampiakin tutkimuksia hiilihydraattien rajoittamisen puolesta, mutta aika pienellä otannalla tehtyjä. Käsittääkseni ainakaan THL:llä ei kyllä ole aikomustakaan tätä asiaa tutkia.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä ei olisi tuota vhh:a pitänyt mainita terminä ollenkaan, kun se herättää aina niin voimakkaita reaktioita.

Monella tuntuu olevan kummallinen tarve maalata helvetin leveällä pensselillä, vaikka nämä asiat ovat aika komplekseja ja yksilöllisiä.

Minä en syö juuri ollenkaan hiilihydraatteja, urheilen paljon ja voin hyvin. Se ei tarkoita, että sama toimisi kaikille muille.
 

Fordél

Jäsen
Minä en syö juuri ollenkaan hiilihydraatteja, urheilen paljon ja voin hyvin. Se ei tarkoita, että sama toimisi kaikille muille.

Jep, minä taas syön aika paljon hiilareita, urheilen paljon ja voin mielestäni hyvin. Mulla se urheilu on pääasiassa kestävyyslajeja, jolloin hiilareitakin tarvitaan. Mutta jokainen tavallaan, kunhan kokonaisuus on sellainen, että voi oikeasti hyvin.

Itse olen löytänyt viime aikoina smoothiet. Niistä saa hyviä välipaloja ja ovat helkkarin helppoja valmistaa. Rahkaa, maitoa, banaania ja marjoja ja avot: mainio juotava välipala on valmis. Viime viikkoina on kiloja tippunut ja varmasti yhtenä tekijänä on ollut ruokavalioon tulleet smoothiet.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viikko taas takana ja seitsemän viikon jälkeen puntari osoitti 117,5kg, eli pudotusta vajaa 16kg. Samaa tahtia jos vielä jatkuu, niin ensi viikolla voin jo hyvällä omalla tunnolla aloittaa frisbeegolfin pelaamisen. Vähän on tuosta omasta rajoitteesta tullut lipsuttua, kun uudet kiekot täytyi käydä koeajamassa.

Tähän pakko kommentoida: Käsittääkseni ravinnon kolesterolilla ei ole havaittu olevan juurikaan tekemistä veren kolesterolin, eikä myöskään sydänsairauksien kanssa.

Tosiaan kuten aikaisemmin totesin, tuntuu tästä olevan monen suuntaisia tutkimuksia, osassa mm. kerrotaan kolesterolin imeytymisen (olikohan oikea termi) vereen vaihtelevan hyvin suurella skaalalla ihan ihmiskohtaisesti. Tästä syystä kannattaa ainakin tarkkailla kolesteroliarvoja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täällä on edetty 10 kk aikana ihan kivasti, 12 kg tullut paino alas. Painoindeksinä kerrottuna 28,1 -> 24,2. Ja kuten olen aiemmin maininnut, en ole juurikaan tarkistanut ruokavaliotani koko aikana, vaan mättänyt menemään hyvällä omallatunnolla. Enää ei ole kovin paljon pudotettavaa, kohta mahtuisi jo schollin speedotkin meikäläiselle. Pahoittelen, jos saitte tästä ikäviä mielikuvia. Ei ollut tarkoitus järkyttää.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tosiaan kuten aikaisemmin totesin, tuntuu tästä olevan monen suuntaisia tutkimuksia, osassa mm. kerrotaan kolesterolin imeytymisen (olikohan oikea termi) vereen vaihtelevan hyvin suurella skaalalla ihan ihmiskohtaisesti. Tästä syystä kannattaa ainakin tarkkailla kolesteroliarvoja.

Siitä kai ollaan yhtä mieltä että ravinnosta saatavat tyydyttyneet rasvat nostavat kolesteroliarvoja. Joskus tuntuu että näitä kahta asiaa (ravinon sisältämä kolesteroli ja ravinnon tyydyttyneistä rasvoista johtuva koleterolitason nousu) ei osata erottaa toisistaan.
 

HokiHero

Jäsen
Tosiaan kuten aikaisemmin totesin, tuntuu tästä olevan monen suuntaisia tutkimuksia, osassa mm. kerrotaan kolesterolin imeytymisen (olikohan oikea termi) vereen vaihtelevan hyvin suurella skaalalla ihan ihmiskohtaisesti. Tästä syystä kannattaa ainakin tarkkailla kolesteroliarvoja.

Juurikin näin. Kolesterolin imeytyminen on todella ihmiskohtaista ja perinnöllistä. Välillä tulee vastaan ihmisiä jotka ovat syöneet koko ikänsä useita kananmunia päivässä ja käyttäneet rasvaa enempää säästelemättä ja kolesteroliarvoissa ei ole pienintäkään vikaa. Sitten toinen tapaus on taas se joka välttelee viimeiseen asti kaikkea ja koittaa syödä mahdollisimman tarkasti terveellisesti ja silti arvot on ihan perseellään. Omalta kohdaltaan tuosta ei voi varmistua kuin käymällä mittauttamassa kolesteroliarvot välillä ja vähän miettiessä omien vanhempiensa tilannetta. Kannattaa myös muistaa että kokonaiskolesteroli ei ole tärkeää vaan lähinnä HDL/kokonaiskolesteroli suhde.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itseäni ärsyttää VHH-hehkutuksessa ja tässä uudessa vaiheessa että "heiheihei en todellakaan puhu karppaamisesta" että ikäänkuin kerrotaan ihan uutena asiana että "tiesitkö, että sokeri on pahasta?" Tai jotenkin otetaan sellainen ote, että jollain tapaa tiedostavalle ihmiselle tulee suurena uutisena, että pasta, peruna, riisi ja leipä on huonompi pohja aterialle kuin salaatti, salaatti, salaatti ja salaatti.
Sama.

Joillakin tämä ilosanoman julistajilta on tuo Jihad THL:ää vastaan mennyt niin pitkälle että tuntuu että historia halutaan kirjoittaa kokonaan uusiksi.
Minä en ainakaan ole koskaan kuullut THL:n suositelleen sokereita tai käskeneen välttämään salaatteja. Näihin tiettyihin rasvoihin suhtautumisessa THL on voinut olla jossain määrin väärässä nykytiedon valossa, mutta heidänkin suosituksiinsa on historialliset syyt.

Huvittavinta asiasta kuitenkin on, että tuntuu nämä ihmiset eivät ole koskaan ympyrää noudattaneet ja silti syyttävät sitä läskiperseistään (kun sillä ei lähde näläntunne ja liikunnan harrastaminen ei kiinnosta). Pahimmat tapaukset ovat toki niitä, jotka ylpeilevät kuin rasvaista lihaa saa syödä niin paljon kuin haluaa kunhan unohdetaan myrkkyihin verrannolliset leipä, perunat, riisi ja pasta. Kun Atkinsia noudattamalla paino pysyy hallinnassa, niin se on jotekin THL:n vika ettei sen suosituksien noudattaminen ole kivaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
luulihas e oikein mitään yleistä treeni- tai kondisketjua, laitetaan nyt tänne vaikken siis oikein ketjun kohderyhmään kuulu kun ei mitään laihdutusprojektia ole käynnissä.

Tai no toisaalta, asetetaan heti alkuun tavoite että lukemia parannetaan ennen 6 kk päästä odottavia uusintamittauksia, niin päästään jo lähemmäs ketjun otsikkoa eli puristetaan snadisti rasvoja pois kehosta. Täältä sitä on myös hyvä sitten tarkistaa nämä nykyiset lukemat ja päivittää mitä on lukemille puolessa vuodessa tapahtunut vai onko mitään.

Oli tänään duunin kautta mahdollisuus käydä kunnon kehonkoostumusmittauksissa ja muutenkin verikokeissa, ja kai noilla arvoilla vielä terveiden kirjoissa ollaan.

Pituus 186 cm
Paino 90 kg
Painoindeksi 26,2 eli ylipainoinen olen ja sitä suuremmalla syyllä tämän ketjun kamaa
Rasvaprosentti 15 %
Luulihaksen osuus 42 %
Sisäelinrasvan määrä 7 - oliko nyt sitten prosenttia vai mitä mitattiin mutta tuo lukema kuitenkin
Kolesteroli 5,5 eli snadisti näköjään koholla edellisiin mittauksiin verrattuna
Verenpainetta en edes muista, mutta kuulemma erinomainen

Ihan hyvillä mielin noiden mittausten jälkeen, tosiaan kuten kotonakin vaimolle heti sanoin, nyt kun ikää on 32 ja aletaan hiljalleen lähestyä ikämiessarjoja, voisi hyvä tavoite olla jatkossakin käydä vastaavissa mittauksissa puolen vuoden välein ja edetä aina sillä tavoitteella että mikään arvo ei saa jäädä edelliskertaa heikommaksi. Siinä olisi pientä pidemmän aikavälin välitavoitetta, jolla pysyy kondis yllä ja edesauttaa vielä pidemmän ajan tavoitteessa eli pysyä kondiksessa vielä joskus 45-vuotiaanakin.

Tuosta voisi siis ottaa tavoitteeksi snadisti parantaa ensi kertaa ajatellen ainakin rasvaprosentin, painoindeksin sekä tuon lihaksen osuuden osalta. Kunto itsessään tuskin tällä elämäntavalla valtavasti pääsee romahtamaan, kun pyhitettyä lepopäivää lukuunottamatta joka aamu käytännössä alkaa puolentoista tunnin treenillä ja joskus vielä illalla vähän lisää urheilua jos sellaista sattuu ohjelmaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieman on tuohon keskivartalolle päässyt ylimääräistä kertymään ja nyt on vihoviimein tarkoitus oikeasti aloittaa terveellisempi ja liikunnallisempi elämä joiltain osin. Tarkoituksena ei ole tosiaan pistää mitään saatanallista elämäntaparemonttia kasaan, vaan ainoastaa lisätä liikuntaa huomattavasti, sekä katsella hieman mitä suuhunsa laittaa erityisesti arkisin.

Liikuntaa tarkoitus harjoittaa siten, että juoksua viikossa 2-3 kertaa ja salillakäyntiä sitten 2-3 kertaa viikossa. Näiden lisäksi sitten tarkoituksena on frendin kanssa käydä vähintään kerran viikossa pelaamassa tennistä, kun tästä aivan kävelymatkan päästä kenttä löytyy. Useamminkin mennään jos vain aikataulut antaa saumaa. Myös futispallo tuli tuossa ostettua ja aina, kun porukka saadaan kasaan lähdetään läheiselle nurmelle pelailemaan. Viime viikolla jo kerran käytiin tuollainen reilun parin tunnin pelit vetämässä ja oli muuten rankka, kun ei pitkään aikaan ole tullut pelailtua.

Joo tommosta turinointia tuli nyt sitten laitettua. Tosiaan pientä elämänmuutosta tarkoitus tehdä ihan vain perusliikuntaa lisäämällä. Jos tässä samalla saa muutaman kilon vyötäröltä karistettua, niin aina se on vain kotiinpäin. Röökinpoltto toki on ja pysyy edelleen. Tarkoituksena on siitäkin vähitellen eroon päästä todennäköisesti sähkötupakan avulla. Brenkkua tulee naukkailtua humalaan asti keskimäärin joka toinen viikonloppu. Saunakaljoja lähinnä viikonloppuisin.

Siinähän sitä kumminkin on työsarkaa. Katsellaan kesän lopussa miltä tilanne näyttää. Tänään tuli jo peli avattu noin 4,2 kilometrin juoksulenkillä. Huomenna olisi sitten tarkoitus mennä salille taas pitkästä aikaa.
 

Schadowan

Jäsen
Itsellä ei ole minkään sortin itsekuria syömisen suhteen, ja olen vasta viimeisen vuoden aikana löytänyt tietyn balanssin painon kanssa taistelemiseen. Periaatteenani on nyt se, että paita hiestä märäksi 5 krt viikossa. Ma-to ei mielellään herkkuja/roskaruokaa sekä hiilari/rasvamäärät pidetään kulutuksen mukaisena. Pe-su baana auki ja kaikki mahdolliset herkut naamaan. Elämästä pitää nauttia! Tärkeintä on kuitenkin tajuta se, että jos sortuu johonkin herkkuun niin seuraavana päivänä se kertynyt rasva jne on "poistettava" kropasta liikunnalla.

Välillä tietysti treenaaminen ei nappaa ollenkaan ja silloin on hyvä pitää ns motivaationhakuviikko, eli jättää kaiken treenaamisen pois viikon ajaksi ja syö mitä ikinä nyt haluakaan syödä. Loppuviikosta on jo luultavasti sellainen itseinho päällä, että jaksaa taas treenata seuraavat pari kuukautta.

Alkoholi onkin kinkkisempi, koska darrassa ei viitsi oikein liikkua ja useimmiten näillä dokausreissuilla on 2-3päivänkin vaikutus yleiseen hyvinvointiin. Sen takia olen pyrkinyt pitämään isommat kännit mahdollisimman minimissä. 4-6 kaljaa perjantai-iltana on vielä ihan siedettävä määrä, jotta voi sunnuntaina lähteä treenaamaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Periaatteenani on nyt se, että paita hiestä märäksi 5 krt viikossa. Ma-to ei mielellään herkkuja/roskaruokaa sekä hiilari/rasvamäärät pidetään kulutuksen mukaisena. Pe-su baana auki ja kaikki mahdolliset herkut naamaan. Elämästä pitää nauttia!

Hankalalta kuulostaa. Oletetaan, että saisit 4 päivänä pidettyä itsesi vaikkapa -500kcal/vrk, joka vaatii jo jonkinlaista miettimistä syömisten suhteen ellei sitten liiku todella paljon noina päivinä. Tarkoittaa siis yhteensä -2000 kcalia. Sitten noina kolmena päivänä (pe, la, su) "baana auki ja kaikki mahdolliset herkut naamaan" tarkoittaa helposti sellaista +1000kcal/vrk eli yhteensä tuollaiset +3000 kcalia.

Viikossa jäät siis tällä syklillä varsin helposti plussalle ja paino hiljalleen nousee. Tuo +1000kcal/vrk on vielä aika maltillinen arvio ja helposti saat herkuttelemalla sen vielä isommaksikin.

Painonhallinta on matematiikkaa, ei mitään muuta. Unohda kaikki "baana auki" puheet ja pidä kohtuus kaikessa. Annokset pienemmiksi. Herkkujakin voi syödä, mutta ei paljoa. Helposti sanottu, usein vaikeammin tehty.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aloitin tuollaisen Arttu Wiskari-tyylisen paastoamisen, että 2-3 päivää viikossa lähes kokonaan syömättä. Viimeksi olen syönyt kunnollisesti maanantaina lounaaksi nakkisoosia, tiistaina banaani, keskiviikkona vain vettä ja kahvia ja nyt tunti sitten yhden ruisleivän palasen. Eikä ole edes nälkä, tämä saatanan kuumuus ja muu vitutus on sitä luokkaa, että ruoka yksinkertaisesti oksettaa. Katotaan nyt, näkyykö missään ja kuinka kauan tätä ruokahaluttomuutta riittää?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on tuollainen viikonloput vapaalla -periaate, mutta kohdallani se tarkoittaa suurin piirtein seuraavaa: perjantaina jälkiruoaksi kahvin kanssa joku pulla, jäätelöä tms. jälkkäriä, lauantaina saunaolut ja leffan kanssa jotain karkkia parisataa grammaa, aina ei sitäkään vaan riippuen päivän syömisistä ehkä kunnon salaatti sekä sunnuntaina joku jälkkäri päivällisen jälkeen. Joskus menee enemmän, joskus ei tuotakaan.

Arkipäivät menen ilman jälkkäreitä ja oluita yleensä pl. juhlat, joissa sitten pelaan päivän mukaan. Ja vähän senkin mukaan, mitä on tarjolla. En minä itseäni ala kiduttaa, vaikka olisin päivällä jo sattunut töissä synttärikahvitarjoilut syömään, jos kyläpaikassa sattuu olemaan tuoretta pullaa. Kyllä sen saa nipistettyä takaisin myöhemmin. Mutta Näkkäri on varmasti oikeilla jäljillä tuossa, ettei aivan holtittomaksi kannata heittäytyä.
 

Schadowan

Jäsen
Hankalalta kuulostaa. Oletetaan, että saisit 4 päivänä pidettyä itsesi vaikkapa -500kcal/vrk, joka vaatii jo jonkinlaista miettimistä syömisten suhteen ellei sitten liiku todella paljon noina päivinä. Tarkoittaa siis yhteensä -2000 kcalia. Sitten noina kolmena päivänä (pe, la, su) "baana auki ja kaikki mahdolliset herkut naamaan" tarkoittaa helposti sellaista +1000kcal/vrk eli yhteensä tuollaiset +3000 kcalia.

Viikossa jäät siis tällä syklillä varsin helposti plussalle ja paino hiljalleen nousee. Tuo +1000kcal/vrk on vielä aika maltillinen arvio ja helposti saat herkuttelemalla sen vielä isommaksikin.

Painonhallinta on matematiikkaa, ei mitään muuta. Unohda kaikki "baana auki" puheet ja pidä kohtuus kaikessa. Annokset pienemmiksi. Herkkujakin voi syödä, mutta ei paljoa. Helposti sanottu, usein vaikeammin tehty.

Hyvää tekstiä.

Itse olen aina vieroksunut kaloreiden millintarkkaa laskemista. Peilikuva ja vaaka ovat aika hyviä mittareita siitä missä mennään. Tähän mennessä paino on tippunut tasaisesti ja nyt aletaan olla aika optimissa,vaikka parikolme kiloa voisi vielä ottaa pois. Pahimmillaan paino oli siis tuolla vajaassa 90kgssa ja nyt ollaan 81-82 tienoilla.

Se toki pitää sanoa,että omat viikonloput ovat kovin epäsäännöllisiä ruoan suhteen. Arkena mennään normaalirytmillä (aamupalarahka,lounas,välipalarahka,palkkari,dinneri) kun taas viikonloppuna yleensä aamupala on vasta 11-12 maissa,lämmin ateria iltapäivästä ja illemmalla syö mitä syö. Toki kalorit voi tuollaisellakin rytmillä nousta pilviin ja ravintoarvot ovat varmasti päin honkia.

Edit: Omalla kohdalla tuo viikonlopun baana auki-meininki tarkoittaa about seuraavaa:karkkipussi 200g,silloin tällöin sipsi+dippi-yhdistelmä,mäkki/kebab/ravintola-setti jälkkäreineen+ 2-3 bisseä/1-2 lasi viiniä pe tai la. Tähän päälle vielä astetta runsaampi aamupala (leipä,munakokkeli/pekoni) verrattuna tuohon normaalirahkaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen aina vieroksunut kaloreiden millintarkkaa laskemista. Peilikuva ja vaaka ovat aika hyviä mittareita siitä missä mennään. Tähän mennessä paino on tippunut tasaisesti ja nyt aletaan olla aika optimissa,vaikka parikolme kiloa voisi vielä ottaa pois. Pahimmillaan paino oli siis tuolla vajaassa 90kgssa ja nyt ollaan 81-82 tienoilla.

Kaloreita ei tarvitsekaan laskea millintarkasti, mutta pelkkä suuntaa antava laskelmakin voi paljastaa yllättäviäkin asioita. Kokeilehan joskus ihan piruuttasi vaikkapa viikon verran Finelin ruokakoria:

Ruokakori - Fineli

Sinne listaat syömiäsi ruokia, ja lasket arvioidun syöntimäärän joka päivälle. Sitä kautta voit hyvinkin nähdä, vetääkö tuo viikonlopun mässäily koko alkuviikon pyristelyn tyhjäksi. Pahimmassa tapauksessahan tuo saattaisi aiheuttaa vain sen, että painon nousun nopeus vain pienenee, mutta ei käänny laskun puolelle.

Siinä kaljassakin kun on yllättävän paljon kaloreita... Samaten pizzassa.

Meikäläisellä on ollut esim. tapana aina Turussa vieraillessani käydä avovaimon kanssa heittämässä aamupäivällä sellainen 8 - 10 kilometrin kävelylenkki Ruissalon maisemissa ja pysähtyä sitten Honkapirttiin munkkikahville. Illalla sitten on usein käyty vielä lanko- ja kälykokelaiden kanssa istumassa iltaa eräässä pubissa, josta saa myös pizzaa. Kuinka ollakaan, huolimatta kovasta aamupäivän reippailusta, tuosta päivästä tulee pääsääntöisesti aika pahasti takkiin...

Ja tuo sisältää vain pizzan, munkin ja kolme tuoppia... siinäkin on nopeasti laskettuna n. 2000 kcal... About saman verran, kuin meikäläisen normaali lepokulutus (laskennallisen kaavan mukaan).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaloreita ei tarvitsekaan laskea millintarkasti, mutta pelkkä suuntaa antava laskelmakin voi paljastaa yllättäviäkin asioita. Kokeilehan joskus ihan piruuttasi vaikkapa viikon verran Finelin ruokakoria:
Joillekin tuollainen on varmaan ihan ok, mutta minä en näe mitään tarvetta millekään kalorilaskureille, koska paino putoaa ilmankin. Ei siis yksinkertaisesti kiinnosta mikään muu mittari kuin vaaka. Mutta oikeastaan minulla ei ollutkaan päätarkoituksena painonpudotus vaan kunnonkohotus. Käsi kädessähän ne tuppaavat kyllä kulkemaan, mikä ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään. Pelkästään ruokavaliolla laihtuminen kuulostaa oikeastaan aika etovalta ajatukselta.

Kävin ihan mielenkiinnosta mittauttamassa veriarvoni uudelleen. Kolme vuotta sitten sain ripityksen terkkarilta veren rasva-arvoista. Kohollahan nuo olivatkin, ihan oikein ripitetty. Nyt nuo triglyseridit ovat pudonneet puoleen silloisista lukemista. Varmaan terkkarin mielestä väärin pudotettu. Olisi varmaan pitänyt syödä lääkkeitä ja paskalta maistuvaa ruokaa. Ensi viikolla tapellaan varmaan taas kolestroleista hänen kanssaan. En anna periksi tälläkään kertaa. Pitäkööt benecolinsa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joillekin tuollainen on varmaan ihan ok, mutta minä en näe mitään tarvetta millekään kalorilaskureille, koska paino putoaa ilmankin. Ei siis yksinkertaisesti kiinnosta mikään muu mittari kuin vaaka. Mutta oikeastaan minulla ei ollutkaan päätarkoituksena painonpudotus vaan kunnonkohotus. Käsi kädessähän ne tuppaavat kyllä kulkemaan, mikä ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään. Pelkästään ruokavaliolla laihtuminen kuulostaa oikeastaan aika etovalta ajatukselta.

Tarkennetaan, että ei minullakaan tuo laihdutus ole tapahtunut pelkällä ruokavaliolla, vaan ruokavalion tarkkailulla ja kuntoilulla. Omassa seurannassani laitan myös liikunnan myötä tulleen lisäenergian mukaan, ja vertaan tuota kuuluisaa syödyn ja kulutetun energiamäärän erotusta.

Tuossa on se etu, että näkee kätevästi oman aktiivisuutensa kehityksen, ja toisaalta oppii myös näkemään, kuinka paljon satunnaiset herkutteluhetket vaikuttavat laskennalliseen kokonaiskuvaan.

Minulla tuo on oikeastaan silti vain omaksi ilokseni tehty seurantatyökalu. Liikuntaa ja ulkoilua ylipäätään olen lisännyt osittain siksi, että se on mukavaa ja tekee hyvää niin fyysiselle kuin henkiselle puolelle, ja osittain siksi, että minäkin alan olla kohta veteraani-iässä, joten nyt nämä elämäntapamuutokset on syytäkin tehdä.

Tuo seurantatyökalu toisaalta tehostaa sekä kuntoilua että pyrkimystä syödä terveellisemmin, joten miksipä en sitä käyttäisi... Jos näkee aktiivisuuskäyrän valahtaneen alaspäin, saa kummasti lisää motivaatiota lähteä ulos. Jos taas näkee kulutus-syömis-käyrän valahtaneen huonompaan suuntaan, saa lisäperusteita jättää vaikkapa pihvin kauppaan ja kokatakin jotain kevyempää keittoa...

Mutta niin kuin sanoit, kaikille tuo ei sovi. Minäkin käytän vaakaa. Samalla tykkään myös tehdä vertailua arvioidun ja todellisen painon muutoksen kanssa. Sekin on hauskaa - ainakin minusta.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Joillekin tuollainen on varmaan ihan ok, mutta minä en näe mitään tarvetta millekään kalorilaskureille, koska paino putoaa ilmankin. Ei siis yksinkertaisesti kiinnosta mikään muu mittari kuin vaaka. Mutta oikeastaan minulla ei ollutkaan päätarkoituksena painonpudotus vaan kunnonkohotus. Käsi kädessähän ne tuppaavat kyllä kulkemaan, mikä ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään. Pelkästään ruokavaliolla laihtuminen kuulostaa oikeastaan aika etovalta ajatukselta.

Minua taas ei kiinnosta edes vaaka, muuta kuin kuriositeettina. Peili ja oma olo kertoo parhaiten, onko turvotusta ja onko asiat hyvällä mallilla, treenaaminen itsessäänhän on aina kotiin päin. (Toisaalta minua kiinnostaisi käydä InBody-mittauksessa edes kerran, mutta miksei sittemmin säännöllisesti esim. puolen vuoden välein, koska kyseinen mittaus ja tulokset sekä niiden kehitys kiinnostavat ihan numeroina. Ota tästäkin nyt sitten selvä.)

Mutta oluen perkele se on yksi saatana, varsinkin näin kesäisin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaahas, kauan se kesti tajuta (n. 6kk) ennenkuin hogasin, että leipä on se fakin onkkelma miksi paino tekee hissiliikettä 2kg sinne 2kg tänne. Paino ei siis tipu, mutta ei juuri myöskään nouse. Liikunta pysynyt tuon 6kk samana, lukuunottamatta 2kk salitreeniä (lopetin sen kesän ajaksi) ja nyt toki kuukauden ajan olen liikkunut entistä enemmän. Näistä seikoista huolimatta en ole saanut painoa juurikaan tiputettua, koska olen elänyt leivällä liian usein. Tiedän, jokunen leipäpala päivässä ei haittaa, mutta jos sillä pelkästään elää niin näin siinä sitten käy. Viimeisen vuorokauden aikana on paino tippunut 900g, koska olen syönyt oikeaa ruokaa ja leipää en 2vrk aikana ollenkaan. Huomasin myös tässä kun olen juustofani niin sulatejuustossa on 25g sadassa grammassa rasvaa. Sehän on ihan vitusti. Taidan siirtyä vähärasvaiseen Oltermannin (muistaakseni 7%) vaikka vitusti kalliimpaa onkin. Päätin myös, että leivän syönti jää kyllä vähemmälle nyt ja alan syödä oikeaa ruokaa.

Motivaatio laihduttaa nousi uusiin sfääreihin tämän 900g/vrk tiputuksen ansiosta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Reilu kuukausi sitten päätin viimein käydä vaa'alta lukemassa tuomion. Olihan se tiedossa, että jokunen lisäkilo on päässyt tulemaan, tai sitten vaatteet ovat pienentyneet. Ajattelin, että varmaan vähän päälle 90 kiloa... oli joo vähän päälle, näytössä luki 97,5 kg. Reilussa puolessa vuodessa siis vajaat kymmenen kiloa tullut lisää. Päätin, että hääpäivänä painan alle 90 kiloa. Häät ovat ensi viikon lauantaina ja äsken vaaka ilmoitti elopainoksi 91,1 kiloa. Eli saattaa olla, että ihan ei tavoite täyty, mutta puku istuu mahan kohdalta ja toki muutenkin jo hyvin, joten tähänkin pitää olla tyytyväinen.

Mutta kyllä vaan säikähdin tuota painoa. Onneksi muutama vuosi sitten tiputin sen kolmisenkymmentä kiloa ylimääräisiä, niin oli oikeastaan aika hyvinkin keinot tiedossa. Lisää liikuntaa, terveellisempää ruokaa useammin, mutta pienempiä annoksia. Bisset ja herkut pois, kuten myös limpparit ja sokeri muutenkin. Paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Niin ikään lisääntyneissä määrin kalaa ja kanaa. Siihen vielä pastan ja muiden turhien hiilarien korvaaminen lähinnä salaatilla, niin näköjään kuukaudessa saa tiputettua tuon verran painoa. Nyt tosiaan istuu puku hienosti päälle ja olokin on kieltämättä paljon parempi. Kunhan nyt vaan ei häiden jälkeen retkahtaisi uudelleen herkkuihin ja turhan laiskaan elämään. Olen kuullut, että vaimoihmiset hoitavat kiitettävällä teholla sen puolen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös