Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 574 134
  • 3 046

scholl

Jäsen
Jos syö klo 10 puuron niin onhan se aamupala ja jos sitä ennen hyötyliikkuu niin saa lenkin tyhjään vatsaan, joten se on ihan hyvä systeemi, millä Petke etenee.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos syö klo 10 puuron niin onhan se aamupala ja jos sitä ennen hyötyliikkuu niin saa lenkin tyhjään vatsaan, joten se on ihan hyvä systeemi, millä Petke etenee.
Ah, en sitä huomannutkaan! Noh, hyvältä kuulostaa joka taoauksessa. Tässäkin asiassa jaalaisjärjellä pääsee jo pitkälle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen tässä päättänyt ruveta pudottamaan painoa ja töitä on. 20-30 kg pudotus olisi kiikarissa mutta ongelmana on se, että tuo suositeltu kalorimäärrän pudotus on itselläni mitätön kun kroppa kuluttaa jo niin paljon pelkästään levossa. Eli yksinkertaisesti en pysty syömään niin paljoa kuin tarvitsisi. Joku on sanonut jopa, että keho pysyy säästöliekillä kun ei syö tarpeeksi. Pystyn syömään vuorokaudessa sen 2000 kaloria mutta paljo enempään ei pysty. Onko kenelläkään mitään neuvoa tuohon alhaiseen kalorimäärään?

Itseä rupesi tympimään se, kun ei saa painoa putoamaan joten työterveyshuollon kautta sain itselleni personal trainerin. Ja ainakin nyt 2 viikon jälkeen on ollut erittäin luottavainen fiilis. Ensimmäisellä kerralla käytiin läpi mitä sopii syödä ja mihin aikaan ja nyt viime kerralla otettiin inbody-analysis ja tehtiin saliohjelma.

Ruokailun suhteen itse sain tälläiset neuvot:

Aamiainen: 2 paljon kuitua sisältävää leipää, siihen margariinit, leikkele, salaattia, tomaattia, kurkkua tms, lasi tuoremehua (syön tuon yleensä klo 8.00)

Välipala about klo 11.00: Banaani, myslipatukka tms.

Lounas about klo 13.00: Salaattia paljon, vähän hiilareita esim. pastaa tai riisiä ja sitten lihaa tai jotain muuta proteiinia

Välipala about klo 15-16: Banaani tai joku muu hedelmä

Illallinen about klo 18: Tässä kohtaa ei enää pahemmin lainkaan hiilareita, itse syön yleensä kanaa wok vihanneksilla.

Iltapala klo 21.00: Teen pirtelön mihin tulee rahkaa, banaania, vähän luonnonjugurttia, mansikkaa/mustikkaa ja maitoa... tehosekoittimessa sekaisin.

Tämän lisäksi päivän aikana juon paljon vettä ja vichyä. Kaikki limut veks, myös light-limut.

Ja tuohon sitten lisäksi 2-3 kertaa nopeatempoinen salitreeni 1-1,5tuntia ja 1-2 kertaa 1-1,5 tunnin kävely.

Saa nähdä kuinka toimii, mutta PT:n mukaan pitäisi kilo viikossa alkuun pudota.

Lähtöpaino itsellä oli 116kg, ja eilen 114kg.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itellä oli tammikuun alkuun tilanne päässy aika pahaks. 195cm on mittaa, ja paino oli jo saman verran... Sitten lähdin muuttamaan elämäntapoja. Siis ihan elämäntapoja, eikä mitään kuuriluonteista ja väliaikaista ruokavaliota. Nyt on lähtöpainosta kadonnut 60 kiloa. Tarkkaa ja oikein syömistä ja siihen päälle reilusti liikuntaa.
Päivässä tulee syötyä 2000-3000 kcal. 1,5g proteiinia painokiloa kohti, 30% rasvaa ja lopuilla on lupa olla hiilihydraattia. minimissä 30g kuitua ja 3-5l vettä päivässä.

Otetaan vaikka tän viikon tiistai esimerkiks.

Treenit:
Kuntopyörä 150avg 160max 1 tunti 3 minuuttia
Kuntopyörä 151avg 159max 1 tunti 26 minuuttia

Syöty: 3260kcal
Kokonaiskulutus: 5724kcal(liikunta 2547kcal)

Proteiinia 33%(269g), Hiilihydraattia 29%(224g), Rasvaa 39%(141g)
Kuitua 39g ja vettä joku 5l

Toki vähän huono päivä esimerkiks, kun laiskotti ja ei jaksanut kokkailla, niin tuli syötyä pizzaa.

Tälle päivälle tavoitteena tällä hetkellä 43% proteiinia, 30% rasvaa ja 27% hiilihydraattiia. Tämä siis kun en vielä ole liikuntaa harrastanu, mut illalla suuniteilla parituntinen treeni.

Kalorilaskuri.fi
Lämpimästi voin kaikille suositella. Sieltä saa muilta hyvin apua ja neuvoja, mikäli niitä kaipaa. Foorumilla tai chatissa hyvä kysellä asioita, ja kyllä porukka neuvoo. Voi myös vaikka päivittäin blogia pitää missä samalla kertoo itseään askaruttavat asiat, niin eiköhän neuvoa tule esim. multa, mikäli neuvon osaan asiaan antaa.

Ja tähän perään viel pätkä mun blogista tossa taannoin:

"Tossa eilen saunassa mietiskelin taas tätä laihdutusta.
Tulipa mieleen, että moni tekee tässä sen virheen ettei se ole elämäntapojen muuttamista, vaikka ajattelisikin sitä sellaisena. Tehdään hampaat irvessä ja liian vakavana hommaa. Sitten koko touhusta tulee pakkopullaa, ja eihän pakkopullamaisesti koko elämäänsä voi elää, kuten elämäntapamuutos viittaa?
Pitää ottaa homma rennosti, mutta jämptisti. Tehä asiasta mukava homma, eikä jokapäivänen stressinkohde.
Vähän vaikee nyt jälkeenpäin selitellä mitä funtsi, mutta kait te nyt jotenkin tajusitte? "
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsekin taas tänne. Vammojen, sairastelujen ja yleisen välinpitämättömyyden seurauksena paino oli jo 104 kg. Marraskuun alusta nyt ollut taas elämänjärkevöittämisprojekti menossa ja nyt kolkutellaan sataa kiloa. Hitaasti siis hiipii alas, mutta hiipii kuitenkin.

Ruokavalioon en ole sen suuremmin koskenut, lähinnä tehnyt niistä karkeista, sipseistä, pitsoista ja vastaavista juhlaruokaa ja arkisafka on sitten semmoista normaalia kotiruokasettiä.

Liikkumaan rupesin töihin pyörällä, eli 10km suuntaansa ja sählyä tulee pelattua.

Nyt sain syntymäpäivälahjaksi sykemittarin ja hetihän sitä piti testata. Siinä oli semmoinen testisysteemi, mikä väitti, että maksimisyke on 186 ja leposyke 55. Nyt sitten tulin töihin sen vehkeen kanssa ensimmäistä kertaa ja se väitti keskisykkeeksi 158. Kuulostaa aika korkealta, mutta samalla tavalla poljin kuin olen ennenkin vetänyt.

Ajattelinkin kysellä, että minkälaisella sykkeellä kuuluisi vetää tai kertooko tuo korkea syke jostain ja jos kertoo niin mistä?
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ajattelinkin kysellä, että minkälaisella sykkeellä kuuluisi vetää tai kertooko tuo korkea syke jostain ja jos kertoo niin mistä?

Kertoo karkeasti siita ettet ihan kovin kummoisessa kunnossa ole. Jos olet yli kolmenkymmenen ja tavallisesta pyorailemisesta sykkeesi nousee noinkin korkealle, olisin huolissani. Itsellani maksimisyke huitelee, treenista riippuen - oletetaan etta plyometrisen maksimi-intervallitreenin aikana - siina 179bpm tienoilla keskisykkeen ollessa 152. Latkareeneissa maksimisyke on 152 bpm ja keskisyke 127bpm (riippuen toki treenista.. Voi olla myos 180bpm ja 150bpm), juostessa/pyoraillessa maksimisyke 140 ja keskisyke 125. Sykerajat ovat henkilokohtaiset, ei ole sellaista aarimmaisen tarkkaa karttaa olemassa varsinkaan kun ei ole tiedossa ollenkaan missa kunnossa olet jne.

Kunhan saat sita painoasi alaspain reilusti niin syketasokin laskee kummasti, kehon ei enaan tarvitse tehda niin paljoa enaan toita sen eteen etta saisit nivelesi liikkeelle.

Olin paastanyt itseni todella huonoon kuntoon parin vuoden aikana ja nyt muutama kuukausi sitten aloitin kuntoilemisen ja painoa tippunut 15kg, lihasmassaa tullut runsaasti tilalle ja tavoitepainoon enaan reilut kuusi kiloa jaljella.
 

scholl

Jäsen
Kertoo karkeasti siita ettet ihan kovin kummoisessa kunnossa ole. Jos olet yli kolmenkymmenen ja tavallisesta pyorailemisesta sykkeesi nousee noinkin korkealle, olisin huolissani.

Sykkeet ovat henkilökohtaiset, joten ei se välttämättä kerro mistään. Jos on huonossa kunnossa niin sykkeet nousevat helpommin. Kaikki riippuu toki siitä kuinka kovaa polkee. Enemmän seuraisin sitä puuskuttaako vai eikö. Joskus kun olen ollut muutaman vuoden urheilematta niin Stockmannin kierreportaat kun käveli ylös niin faan että laittoi pikkaisen puuskuttamaan ja reidet tuntuivat ihan veteliltä. Silloin olin jossain yli 1.50 puolikkaan kunnossa. Nyt ei tunnu missään. Toki sykkeetkin olivat eri tasolla kuin nyt, mutta fakta on se, että tuollaiset 15x sykkeet ovat monelle kuitenkin niin alhaisia, ettei niitä kannata hirveästi miettiä. Jos on esim. yli 30 pykälääkin maksimiin niin se on aika paljon.

Ainoa mitä katsoisin niin peruskestävyyttä pitäisi tehdä alhaisemmalla sykkeellä eli on se sitten sauvakävelyä tai mitä tahansa niin kokeilisin ehkä jotain 65-70% maksimisykkeestä. Ihan noin hatusta heitettynä. Pidempikestoinen suoritus ja alhainen syke nostaa nimittäin sitä kuntoa.

Eli kunto on huono ja paras tapa kehittää sitä peruskuntoa on liikkua usein, välillä pidempikestoisesti ja alhaisilla tehoilla aloittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eivät ne sykkeet järin kerro kategorisesti, vaan ovat yksilöllisiä. Jos haluaa varmempaa dataa, kannattaa teettää testaajalla kaikki testit. Esimerkkinä voin todeta, että itse juoksin paljon kevyemmän, samanikäisen (34) ja varmasti mua parempikuntoisen kaverini kanssa melkein minuutilleen saman maratontuloksen männäkesänä. Oma keskisyke 156, kaverilla melkein 180.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Sykerajat ovat henkilokohtaiset, ei ole sellaista aarimmaisen tarkkaa karttaa olemassa varsinkaan kun ei ole tiedossa ollenkaan missa kunnossa olet jne.

Sykkeet ovat henkilökohtaiset, joten ei se välttämättä kerro mistään. Jos on huonossa kunnossa niin sykkeet nousevat helpommin. Kaikki riippuu toki siitä kuinka kovaa polkee. Enemmän seuraisin sitä puuskuttaako vai eikö.

Niin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin paastanyt itseni todella huonoon kuntoon parin vuoden aikana ja nyt muutama kuukausi sitten aloitin kuntoilemisen ja painoa tippunut 15kg, lihasmassaa tullut runsaasti tilalle ja tavoitepainoon enaan reilut kuusi kiloa jaljella.
Muutamassa kuukaudessa runsaasti lihasmassaa lisää ja silti painosi on pudonnut 15 kg. Aika iso olet ollut, ja kova jätkä samalla.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Muutamassa kuukaudessa runsaasti lihasmassaa lisää ja silti painosi on pudonnut 15 kg. Aika iso olet ollut, ja kova jätkä samalla.

Niin. Kieltamatta. Urheilullinen aina. Koko ikani urheillut ja nyt parina vuotena on jai urheilematta ja tulokset sen mukaiset, nyt kun taas ammattimaisesti sen aloitti niin nyt on mitat pienentyneet ja suurempi laski vatsanseudulta lahtenyt pois ja lihasta tullut tilalle.

Lahtokohdat olivat 108kg pituus 176 vyotaro 106, rinta 104, hauis 40, reisi 67, pohje 41 joten en mina mikaan kovin iso alkujaankaan ollut. Nyt paino 94 vyotaro 99, rinta 104, hauis 41, reisi 64 ja pohje 41.

6 kertaa viikossa, 2 kertaa paivassa kuntoilua. Kai siina maalaisjarjenkin mukaan pitaisi jotain tapahtua?

edit: ehka tuo "runsaasti" lihasmassaa oli vaara sana, jos joku idari siihen haluaa valttamatta tarttua.
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Miksi sitten meinasit, että 15x sykkeistä kannattaa huolestua. Jopa eri päivillä voi olla hirveitä eroja. Joinain päivinä voi olla jopa 20 korkeampi syke kuin joinain toisena riippuen siitä miten on nukkunut ja mikä muu vireystila on.

Joo, olet ihan oikeassa. Enhan mina edes tieda milla vauhdilla jannu on sotkenut munamankelillansa. Oletin ehka turhaan kun kyseessa on tyomatka niin vauhti ei varmaan kovin rivakka ole (ellei sitten kaveri tykkaa tehda toita hikisena) ja taten pidin 15x keskisyketta korkeana. Mutta suosittelisin jatkossa lukemaan viestit huolella lapi ennenkuin niita kommentoit.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ainoa mitä katsoisin niin peruskestävyyttä pitäisi tehdä alhaisemmalla sykkeellä eli on se sitten sauvakävelyä tai mitä tahansa niin kokeilisin ehkä jotain 65-70% maksimisykkeestä. Ihan noin hatusta heitettynä. Pidempikestoinen suoritus ja alhainen syke nostaa nimittäin sitä kuntoa.

Sauvakävely on kyllä erinomainen tapa aloittaa kunnonkohotus, itse olen nyt elokuun lopusta harrastanut sitä 3-4 kertaa viikossa noin 125 keskisykkeellä ja eron huomaa jo selvästi kaikissa askareissa. Paino tippunut 126kg-->111kg. (pituus 185cm) Muutenkin jaksaminen lenkeillä ja töissä parantunut.

Tottakai elämäntapoja on tullut aikapaljon remontoitua ja aikaisemmat dietillä olot ja kalorien laskemiset on unohdettu. Tavoitteeksi olen asettanut sen 90kg mutta enpä siitä turhia paineita ota.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan pakko kirjoittaa. Olen 187 cm pitkä ja painan 70 kiloa! Ei minun elämäni kuitenkaan helppoa ole! Ehkä kuitenkin helpompaa kuin jos painoa olisi 30 kiloa enemmän. Kaikille ylipainon kanssa taisteleville sellaista että siitähän se on kiinni että mitä ja kuinka paljon syö!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ihan pakko kirjoittaa. Olen 187 cm pitkä ja painan 70 kiloa! Ei minun elämäni kuitenkaan helppoa ole! Ehkä kuitenkin helpompaa kuin jos painoa olisi 30 kiloa enemmän. Kaikille ylipainon kanssa taisteleville sellaista että siitähän se on kiinni että mitä ja kuinka paljon syö!

No noinhan se menee pääasiassa. Ehkä kaikesta tärkeintä on kuitenkin että syö säännöllisesti.

Ei se ylipainonkanssa eläminen ole kuitenkaan niin vaikeata ole. Minunkin painoni taisi olla parivuotta sitten parhaimmillaan 135kg ja silti pystyin pelaamaan tennistä, rullaluistelemaan ja osallistumaan kaikenlaisiin puulaakitapahtumiin ihan normaalisti. Toki aika hidas olin ja olen edelleekin, mutta aikapitkälle se elämän helppous on asenteesta kiinni ja että osaa arvostaa itseään sellaisena kun on.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Sauvakävely on kyllä erinomainen tapa aloittaa kunnonkohotus

Jos kaipaat vaihtelua sauvailuun, osta optigrip-pohjaiset sukset, jotka eivät luista mutta liukuvat ja pitävät. Ei niin, etteikö sauvakävely olisi kelpo liikuntamuoto, mutta monet ovat löytäneet hiihdon, kun ovat saaneet käsiinsä sukset, jotka pitävät.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Itseasiassa tuli ostettua ihan perus murtsikat ja jonkunverran olen ladulla käynyt. Aluksi pelotti että miten jaksan mäet ylös, mutta suurin ongelma olikin alamäet joissa suoraansanoen tuli paskat housuun, no onneksi kotikylässä on golfkentille tehty latuja ja kotipihasta n. 100m päästä alkaa ns. puistikkoon tehty noin 1km pitkälenkki jota on mukava hiihdellä ja varmasti muuttuu vielä mukavammaksi kun oppii kunnolla hiihtelemään.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heittämällä vaimon ulos.

Kertokaapas joku fiksumpi paljonko on noin 187cm pitkän, parikymppisen miehen ihannepaino?
Ja ei olisi tarkoitus olla tulevaisuudessa kukkakeppi vaan olisi myös enemmän lihastakin kuin nykypäivänä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kertokaapas joku fiksumpi paljonko on noin 187cm pitkän, parikymppisen miehen ihannepaino?

80-100kg

Riippuu aivan siitä millaisen kropan haluat. Jostain painonvartijoista tai muusta hörhöseurasta saisit varmaan vastauksen pituus miinus 100 mutta ne nyt on mitä on.
 

scholl

Jäsen
Heittämällä vaimon ulos.

Kertokaapas joku fiksumpi paljonko on noin 187cm pitkän, parikymppisen miehen ihannepaino?
Ja ei olisi tarkoitus olla tulevaisuudessa kukkakeppi vaan olisi myös enemmän lihastakin kuin nykypäivänä.

Ei kai sillä iällä ole mitään väliä paitsi alle kolmekymppiset ovat sikalaihoja, koska niillä on niin nopea aineenvaihdunta. Vaikka olisi kuinka laiska niin ei lihoisi tuossa iässä.

Älä katso pelkkiä kiloja, vaan painoindeksiä. Sanoisin, että jos se menee yli 23 niin sitten kannattaa alkaa tarkkailla painoa ja yli 25 on vitunläski™. Tuossa 23-25 välissä voi kyllä olla, mutta hyvä, jos saa painettua alle 23:n. Itse olen juuri tuossa 23:ssa, kun vedän sen verran paljon bisseä, sokerilimuja ja kaikkea epäterveellistä safkaa, mutta kyllä jossain vaiheessa pitää pudottaa paino jonnekin 21,5 painoindeksilukemaan. Ei tosin mitään hoppua. Hommahan menee niin, että ensi huippukuntoon ja sitten painon viilailua.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Älä katso pelkkiä kiloja, vaan painoindeksiä.

Silla painoindeksilla tee vittuakaan. Moni urheilija on kyseisen indeksin mukaan reilusti ylipainoinen, painoindeksi kun ei ota lihasmassaa huomioon ollenkaan.

esimerkki:

28 vuotias mies
pituus 185cm
paino 84,6
rasvaprosentti 15,1
rasvamassa 12,8kg
FFM 71,8kg
lihasmassa 68,3kg

Ja.. Painoindeksi 24,7. Eli lahes ylipainoinen indeksin mukaan. (ideaali BMIn mukainen paino 75,3kg) Just.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Painoindeksit ovat aivan turhia jos vähääkään harrastaa urheilua jossa vaaditaan lihasvoimaa.

Lihas painaa enemmän kuin läski.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös