Prof. Puck
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- ***HIFK*** & Norristolainen
Mulla on pikku ongelma, kun painan noin 85kg,ja pituutta sellaiset 178cm.
Olen tässä kieman koittanut saada painoa putomaan, tällä hetkellä urheilen suht säännöllisesti 4 kertaa viikossa. 2 kertaa sulkapalloa, 1 kerta sählyä ja 1 kerta muuta joukkuelajia (mm.futsal,koripallo yms).
Mielestäni olen aika liikunnallinen ja syön kohtuu terveellisesti... Kuitenkaan paino ei putoa millään, vaikka suoranaisesti en laihdutakkaan mutta panee miettimään mitä teen väärin kun paino ei laske...
Sinänsä ehdottomasti suosittelen, että kannattaa yrittää treenata mielummin virkeänä ja energiatasot kondiksessa, jolloin treenin laatu ja teho paranevat huomattavasti. Mutta en kuitenkaan usko, että se olisi sulla syynä. Et kertonut, mitä, koska ja kuinka paljon syöt...?
Minulla oli pitkään hiukan sama juttu. Kilpaurheilun päätyttyä painoa alkoi pikku hiljaa kertymään, vaikka edelleen treenasinkin säännöllisesti. Ja tottakai kun vaimo oli raskaana, tuli pelkästä symppaamisesta vedettyä melkein samat kilot itselläkin, jotka sitten - toisin kuin vaimolla - jäivät! Alkoihan se näkyä - ja vituttaa!
Aluksi lopetin pullien ja leivosten mussuttamisen duunikokouksissa, mutta kun siitä ei ollut sanottavaa apua, aloin toden teolla remppaamaan ruokavaliota kondikseen. Kaikki roskaruoka todelliseksi harvinaisuudeksi. Painon nousu pysähtyi, mutta ei lähtenyt laskemaan, ja taas vitutti kuin pientä oravaa... turhaanko uhrasin pizzat terveyden alttarilla...
Pari oivallusta (ei mitään järin suurta ja valitettavan hitaasti) auttoi kuitenkin itsellä. Ensinnäkin tajusin (ihan ympäristöä tarkkailemalla), että normi-aikuinen syö ihan järkyttävän pieniä annoskokoja siihen nähden, mitä itse olin tottunut lapioimaan nieluun. Vaikka olin kyllä pienentänyt annoskokoja reilustikin siitä, mitä aktiivitreenauksen aikana pystyin syömään, olivat ne silti vielä aika huomattavia määriä safkaa pentti peruskuntoilijan annoskokoihin nähden, jollaiseksi olin itsekin 'jalostunut'. Annoskokoja kohtuullistamalla sain reilu 5 kiloa lähtemään, mutta sitten tuli taas seinä vastaan, eihän kulinaristi nyt syömisestä voi sentään luopua...
Jossain välissä lääkärin toimesta myös todettiin, että aineenvaihduntani on hidas. Ei niin hidas, että olisi tarvetta lääkkeille, mutta hidas kuitenkin. Sen johdosta tein muutoksen treenaukseen sillä tavoin, että pidensin yksittäisen treenin keston vähintään tuntiin, koska järkeilin (?), että se paitsi kuluttaa tietty enemmän, myös pitää aineenvaihdunnan virkeänä pidempään treenin jälkeen.
Ruokailuun tein niinikään pari radikaalia muutosta. Aamupalaksi (joka ennen jäi hyvin herkästi kokonaan väliin) aloin mussuttamaan kuitupitoisia tuotteita paskan liukastamiseksi ja hiilihydraatit karsin lähes kokonaan pois lounaista. Erityisesti sokerista ja valkoisesta vehnästä kokoonleivotut tuotteet ovat iso NO lounaalla, mutta jossain määrin myös aamupalalla. Vihannesten ja hedelmien suhteen en ole ollenkaan tarkka hiilareiden suhteen, eli aivan sama minkä värisiä tai makuisia, lähes kaikki uppoaa ajasta ja paikasta riippumatta! Muita muutoksia en ole tehnyt syömiseen, eli syön edelleen kaikkea, myös herkku- ja roskaruokia, kun siltä tuntuu. Myös dinner on allekirjoittaneelle pyhä asia. Silloin kokoonnutaan perheen ja/tai ystävien kanssa koolle, nautitaan hyvästä ruoasta, viinistä ja seurasta, eikä mietitä mitä saa tai ei saa syödä. Ainoastaan annoskokoon kiinnitän edelleen huomiota, koska minulla on edelleen sama (latentti) ylliluonnollinen kyky, että pystyisin tarvittaessa popsimaan ruokapöydällisen safkaa tuulensuojaan ihan ilman muiden apua... Näiden muutosten avulla paino on tippunut hämmästyttävän helposti ilman, että olen kokenut olevani laihdutuskuurilla, jolloin myös ruokavaliossa on helppo pysyä. Ja mikä parasta, ennenkaikkea läski on saanut kyytiä.
Pitkä tarina, mutta olisiko mun kokemuksista sulle mitään apua? Mun mitat ovat 185cm ja paino vaihtelee 93kg molemmin puolin, treenauksesta ja vuodenajasta riippuen. Treenaan keskimäärin 5 kertaa viikkoon, maastopyöräilyä, tennistä, juoksua, sisäsoutua, uintia, eli monipuolisesti... Lihasmassaa on aika paljon, ja sitä kertyy helposti, eli olen luontaisesti ruumiinrakenteeltani atleettinen... hauis on yhtä paksu kuin vaimon reisi, heh... Hiukan kropassa on löysää ja pieni vatsakumpu, eli statussymboli, löytyy mutta ei mitenkään häiritsevästi enää. Tiedän, että 85 kiloa olisi mun ihannepaino, mutta siihen päästäkseni lähtisi jo hiukan lihasmassaakin ja sen pitämiseksi pitäisi syömistä (ja varsinkin juomista) tarkkailla ihan toisella intensiteetillä. Kun ei ole enää nuori eikä kilpaurheilija, niin elämääkään ei tarvitse ottaa niin spartalaisesti. Ja naisethan tykkää miehistä, joilla on hiukan 'lihaa' luiden ympärillä... niin ne ainakin mulle aina kertoo... ja minähän uskon! ;-)
Ja vielä yksi neuvo. Ala satsaamaan hyötyliikuntaan, jos et sitä jo tee! Autoilun ja julkiset vaihdat kävelyyn ja pyöräilyyn aina kun mahdollista (useimmiten on) ja kerrokset noustaan 'manuaalisesti' ei hissillä. Hypermarketin vaihdat lähikauppaan ja autoilun sijasta kävelet sinne ja ruokakassien kanssa takaisin.. jne...jne! Takaan, että toimii. Ihan huomaamatta sulla tulee päivittäin näistä yhteenlaskettuna 'yksi ylimääräinen treeni'.