Naurava Kulkuri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
Joo näin se tosiaan menee. 1kcal / päivä energiavajetta tarkoittaa 1g ihmisen rasvan palamista viikossa.Mutta se paino ei tipu pelkästään hiilareita vähentämällä, vaan pitää olla miinus kaloreilla (olen itse tehnyt 3 kertaa ketodieetin). Kahden viikon ja 10 kg:n painonpudotuksessa on ollut suurinosa pelkkiä nesteitä, jos hävität rasvaa ja lihasta 5 kg viikko tahdilla, niin eikö se vaadi päivittäin 5000 kcal:n miinus lukemia?
VHH dieeteissä on vielä se puoli, että jos syöt VHH ruokavaliossa 2000kcal, niin se vastaisi erittäin hiilihydraattipiroisessa ruokavaliossa varmaankin jotain 1600-1700kcal. Proteiini kaloreita saa syödä enemmän, koska ruuansulatus joutuu tekemään enemmän töitä proteiinin kuin hiilareiden kanssa. Rasvankin muuntamisessa ihmisen energiaksi ruuansulatus tekee jonkun verran enemmän töitä, kuin hiilihydraattien.
Ravintoaineiden kulumisessa on eroja
Koska elimistö käsittelee hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja eri tavalla, ei niiden kalorimääriä voi verrata keskenään.
100 hiilihydraattikalorin käyttäminen kuluttaa ruoansulatuksen aikana 5–10 kaloria. Rasvakaloreiden kuluttaminen kuluttaa hieman vähemmän.
Sen sijaan 100 proteiinikalorin käyttäminen kuluttaa elimistöltä jopa 20–30 kaloria. Proteiinipitoinen ruoka voi siis olla parempi valinta laihduttajalle.
Näin kalorin lähde vaikuttaa sen kulumiseen
Tämä oli eka lähde, minkä nyt löysin. En siitä mee ihan takuuseen, mutta jotain tuota luokkaa ero eri kaloreiden välillä on.
E: Pakko lisätä, että itsehän en siis puhu tässä VHH dieettien puolesta. Ennemminkin olen niitä vastaan. Siltikin, hiilihydraatteja itsekin lähden ehkä ensimmäisenä karsimaan, että lautaselle voi jättää vielä tarpeeksi hyviä rasvoja ja protskuja.
Suosittelen perinteistä lautasmallia. Se on aika monille hyvä ja helppo lähtökohta. THLn sivuilta löytyy tieteeseen pohjautuvat suositukset, paljonko mitäkin ravintoaineita pitäis saada.
Viimeksi muokattu: