Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 094
  • 3 046

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noissa sairaaladieteissä kun on nuo "sämpylät" ja "keittokinkut", niin vedetäänkö aamulla siis kuiva sämpylä ilman voita, ja päívällä sitten pelkkää keittokinkkua ilman mitään kasviksia ym?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älkää nyt hyvät ihmiset rääkätkö itseänne, vaan bisse käteen, sohvalle makaamaan, TV päälle ja katso muiden hikoilua. Penkkiurheilu on sitä parasta mahdollista urheilua. Suosittelen!
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Miten joku pystyisi syömään tollasen määrän safkaa kun tossa sairaaladietissä? Itse ainakin syön huomattavan paljon vähempi, normaali päivittäinen ruokani on noin 4 reissumiestä, 2 perunaa ja jotain pientä perunoiden kera esim lihaa ja hedelmiä. Kroppa vetää varmaan aika kovasti säästöliekillä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Paljonko painat, syötkö mitään muuta mainitsemasi ruoan lisäksi?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sen verran rajusti tuo sairaaladieetti haukuttiin lyttyyn JA'n ja pakkiksen puolella että taidan luopua kokonaan laihdutuskuuri-ideasta. Itse projekti jatkuu hyvin. Vähä-rasvaista maitorahkaa purkki päivässä on hyvä valipala ja kasviksilla pystyy tyynnyttämään nälän tunteen. Vieläkun jaksaisi lähteä lenkille useammin...

- Tinke-80
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Mitat on tällähetkellä noin 180/90 olen kyllä alkanut jo epäillä jotain syömishäiriöö... pääosin tuollaisella päivittäisellä annoksella kroppaani ruokin välillä leipää menee vähemmän jossen jaksa/kerkeä aamulla syödä. Vettä menee myös yleensä aivan holtittomia määriä.

Pahinta ei ole edes tuo, mutta jos syön enemmän tulee morkkis.

EDIT: Paino on kyllä pudonnut mutta se oli aika paljon alussa.
 
Viimeksi muokattu:

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Damien
Mitat on tällähetkellä noin 180/90 olen kyllä alkanut jo epäillä jotain syömishäiriöö... pääosin tuollaisella päivittäisellä annoksella kroppaani ruokin välillä leipää menee vähemmän jossen jaksa/kerkeä aamulla syödä. Vettä menee myös yleensä aivan holtittomia määriä.

Pahinta ei ole edes tuo, mutta jos syön enemmän tulee morkkis.

Yölinjalla Pekka Sauri. Jätkä taitaa keljuilla? Tuolla määrällä ruokaa painon ei pitäisi olla tuollainen. Pikemminkin 60kg. Tai sitten kärsit jostain sairaudesta, kilpirauhasen vajaatoiminta tai vastaava.
 

juudas

Jäsen
NHL

Väitteesi siis oli alunperin: "Lenkkeily ei oikeastaan hirveästi laihduta,"

"Monta kilsaa olet juossut tänä vuonna? 10km?"

Monta. Kuin myös vääntänyt rautaa salilla. Ei kuulu tähän.

"Lenkkeily vie energiaa -> tulee nälkä."

Kun lenkkeily vie energiaa, se kuluttaa kaloreita.

"Jos vaikkapa makaat sohvalla et kuluta kovinkaan paljon eikä sinulle tule nälkä. Toki juostessa kuluu paljon nestettä, erityisesti lämpimällä säällä ja saatat menettää painoa yhden lenkin aikana jopa 3-4kg. Mutta sellainen painonpudotus ei ole todellista, vrt. sauna. Tämä oli esitetty hyvin yksinkertaisesti, että jopa sinäkin ymmärtäisit."

Ymmärrän huomattavasti sinua paremmin, joten voit niellä ontuvan vittuilusi. Tunnen myötähäpeää. Kaiva verkosta mikä tahansa kalorikulutuslaskuri ja vertaa kalorikulutusta juoksussa muihin urheilumuotoihin ja tule uusimaan väitteesi siitä, että "lenkkeily ei hirveästi laihduta". Se laihduttaa siinä missä muukin urheilu ja koska se on rankkaa urheilua, se kuluttaa kaloreita rankasti.

En ole kirjoittanut mitään siitä, että nesteen poistuminen kehosta olisi läskin poistumista kehosta. Sinä toit nesteasian esiin, en tiedä miksi.

"Jos painoa haluaa pudottaa, toki urheilu auttaa mutta samalla pitää jättää kaikki turha syöminen vähemmälle. Oleellista on siis syödä vähemmän kuin kuluttaa."

Urheilu ja oikea ruokavalio ovat erottamattomat mitä tulee järkevään painonpudotukseen. Ellei tarvittavaa lihasharjoittelua ole proteiininsaannin ohella riittävästi, menetät lihaksia aika kiitettävään tahtiin.

Moni tahvo (vrt. joku kaalidieetti) laihduttelee vuosien saatossa kiitettävästi lihaksensa pois. Jäljellä on usein sellainen tyypillinen urheilua harrastamattoman hoikan miehen vartalo eli kapea mutta vetelä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa muuten kokeilla HIIT treeniä jos *oikeasti* haluu nopeasti tuloksia, itse en ole kokeillut (tarkoitus aloittaa keväällä heti säiden sallittua). Eli käytännössä 2-3 krt /vko vedetään intervallia siten että 30sek hölkkää, 30 sek sprinttiä n.80% tehoilla (syke tyyliin ~180), 30 sek hölkkää ja taas 30 sek sprinttiä, tätä yhteensä 4min ekana viikkona ja minuutti lisää joka viikko (15min maksimi 8vkon jälkeen). Parhaan tuloksen saavuttaa tehdessään tämän heti aamulla ennen ruokailua, hiilaritasot ovat alhaiset joten kroppa alkaa käyttämään rasvaa heti. Lisäksi syke pysyy korkeana pitkään (ruokailu n. 1tunti suorituksen jälkeen) joten rasvaa palaa.

Kuulemma rasva palaa silmissä ja aerobinen kunto nousee todella nopeasti.
 

juudas

Jäsen
Odota vaan Daespoo, pian NHL tulee kertomaan että ne hiittaavat aamuisin viimeisen session aikana ojiin kaatuilevat bodarit eivät tiedä mitä tekevät.
 

NHL

Jäsen
Viestin lähetti juudas
Odota vaan Daespoo, pian NHL tulee kertomaan että ne hiittaavat aamuisin viimeisen session aikana ojiin kaatuilevat bodarit eivät tiedä mitä tekevät. Se (lenkkeily ilmeisesti?) laihduttaa siinä missä muukin urheilu ja koska se on rankkaa urheilua, se kuluttaa kaloreita rankasti.

Älä nyt jamppa suutu. Eikös tän ketjun ideana ollu joku laihdutusvinkkijuttu tjsp.? Se kommentti "juokseminen ei laihduta" oli sinänsä huono, koska siitä puuttui sana "pelkkä". Pitää myös syödä vähemmän. Jos lenkkeilee paljon, on pakko syödä, koska muuten ei jaksa juosta.

Tuosta kalorin kulutuksessa. Minulla on jopa kaksi erilaista mittaria jotka laskevat kuluttamani kalorit. Sinun tietosi taitavat puolestaan perustua johonkin netistä lukemiisi juttuihin, vai?

Uskoisin tietäväni jotain lenkkeilystä. Minulla on siitä vuosien kokemus. 7.luokalla (1999 muistaakseni) coopperissa n. 2000m nyt potentiaali noin 1500metriä enemmän. Tosin tässä syksyllä on ollut jo pari antibioottikuuria joten harjoittelu jäänyt vähemmälle. Isäni on juossut lukuisia maratoneja. Kaikki hänen juoksemat kilometrit riittävät helposti maapallon ympäri.

Olen lisäksi tehnyt lukion aikana kaksi esitelmää/tutkielmaa lenkkeilystä ja sen vaikutuksista. Minulle tulee juoksijalehti.

Juudas:
Daespoo tietää näistä bodaus/lisäravinnejutuista, minä en kovinkaan paljon. Monet bodarit eivät kyllä lenkkeile, sen tiedän.
 
Viimeksi muokattu:

juudas

Jäsen
"Eikös tän ketjun ideana ollu joku laihdutusvinkkijuttu"

On. Siksi onkin tärkeää puuttua siihen, kun joku esittää totaalisen virheellistä tietoa.

"Monet bodarit eivät kyllä lenkkeile, sen tiedän."

Jos tarkoitat ylipäätään juoksemista niin et tiedä (vrt. HIIT). Jos tarkoitat lenkkeilyllä jotain tunnin jolkotusta, se on eria asia. Olen huomannut vuosien saatossa, että "lenkkeily" on termi, jonka ihmiset käsittävät eri tavalla.
 

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Daespoo
Kannattaa muuten kokeilla HIIT treeniä jos *oikeasti* haluu nopeasti tuloksia, itse en ole kokeillut (tarkoitus aloittaa keväällä heti säiden sallittua). Eli käytännössä 2-3 krt /vko vedetään intervallia siten että 30sek hölkkää, 30 sek sprinttiä (ruokailu n. 1tunti suorituksen jälkeen) joten rasvaa palaa.

Mikset alota jo nyt? Kyllä ne säät vielä sallii, itse juoksen kesät talvet. Olen tehnyt vastaavaa jo parin vuoden ajan silloin tällöin. 50m täysiä, 50m kävelyä. Mittana toimivat valotolpat. Matkana on ollut n. 2km matka. Toi on muuten tosi rankkaa.

-------------------------
Lisäystä:

Viestin lähetti juudas
Jos tarkoitat ylipäätään juoksemista niin et tiedä (vrt. HIIT). Jos tarkoitat lenkkeilyllä jotain tunnin jolkotusta, se on eria asia. Olen huomannut vuosien saatossa, että "lenkkeily" on termi, jonka ihmiset käsittävät eri tavalla.

Hmmm. Mites se lenkkeily pitäisi käsittää tai miten itse käsität?
Itse juoksen monia erilaisia harjoituksia, lyhyt nopeuskestävyys (esim. 2km), palauttavia lenkkejä (esim.5km), mäkiharjoituksia (yksi 7km lenkki), joskus pidempiä "jolkotuksia" esim. 13km, en yleensä pidempiä. Välillä spurtteja ja tekniikkaharjoituksia -> polvennostoja tms.

Tuosta tunnin jolkotuksesta, testasin viime vuonna kympin matkaa, aika hieman yli 40min. Eli vauhti oli n. 3000m coopper vauhtia. Vaikkei se mikään suomenmestaruustason aika olekaan, en kutsuisi ihan "jolkotteluksi".

Kuola lentää ja hengitys vinkuu kuin astmaatikolla.

Kuola lentää ja hengitys vinkuu kyllä, kun juoksen 200 sykkeellä.
 
Viimeksi muokattu:

juudas

Jäsen
Kyllä. Aamuaerobisen sanotaan erottelevan jyvät akanoista ja kyllä HIIT ennen auringonnousua siten on taatusti kuolemaa edeltävää. Nuo kaverit yleensä kuulee ennenkuin näkee. Kuola lentää ja hengitys vinkuu kuin astmaatikolla.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti juudas
Kun lenkkeily vie energiaa, se kuluttaa kaloreita.

...

Se laihduttaa siinä missä muukin urheilu ja koska se on rankkaa urheilua, se kuluttaa kaloreita rankasti.

...

NHL tulee kertomaan että ne hiittaavat aamuisin viimeisen session aikana ojiin kaatuilevat bodarit eivät tiedä mitä tekevät.

Asian pointti (en tiedä oliko NHL:n) on se, että lenkeily ei todellakaan ihmeemmin laihduta, kuten ei mikään muukaan urheilu jos ruokatottumukset ovat väärät. Toki tuloksia tulee "pelkällä" urheilulla, jos ei ennen sen aloittamista ole tehnyt mitään liikunnallista elämässään.

Rankka urheilu on sitten aika häilyvä käsite. Itse en ainakaan lenkkeilyä siihen ryhmään laske.

Ne HIIT:aavat bodarit tietävät tarkkaan mitä tekevät. Siksi he eivät lenkillä käy. HIIT on anaerobista treenausta, jossa lihas ei ehdi mennä kataboliseen tilaan. Siksi se on bodareiden suosiossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joo ei huvita juosta kylmässä, märässä ja pimeässä syyssäässä, keväällä on paljon helpompaa kun on valosaa jo kuuden-seitsemän aikoihin.
 

Hyyge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings,Hifk
Menee KOKSiin mahaportin leikkaukseen,minkä piti olla tähystys leikkaus,joka menee pieleen,joten koko maha aukastaan poikittain hienosti..........viikossa lähtenyt jo 10Kg pois läskiä ja lisää varmaan lähtee vielä.....ja kun tää mahan turvotus laskee operation jäljiltä niin eiköhän tässä olla sitten taas "kesä" iskussa:)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti Hyyge
Menee KOKSiin mahaportin leikkaukseen,minkä piti olla tähystys leikkaus,joka menee pieleen,joten koko maha aukastaan poikittain hienosti..........viikossa lähtenyt jo 10Kg pois läskiä ja lisää varmaan lähtee vielä.....ja kun tää mahan turvotus laskee operation jäljiltä niin eiköhän tässä olla sitten taas "kesä" iskussa:)

Minkälaisella ohjelmalla olet liikenteessä?

- Tinke-80
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti juudas
Siksi onkin tärkeää puuttua siihen, kun joku esittää totaalisen virheellistä tietoa.
...
Aamuaerobisen sanotaan erottelevan jyvät akanoista ja kyllä HIIT ennen auringonnousua siten on taatusti kuolemaa edeltävää. Nuo kaverit yleensä kuulee ennenkuin näkee. Kuola lentää ja hengitys vinkuu kuin astmaatikolla.

Sitten kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa omat jutut :) HIIT ei todellakaan ole mitään aerobista liikuntaa.

Muuten, yksi tapa laihduttaa on myös lisätä ateriointikertoja, niin hassulta kuin se kuulostaa. Ero tietenkin normaalin välipala/karkkimutusteluun on aterioiden terveellisyys ja energiamäärät jne. Mukaan kuuluu myös ahkera liikunnan harrastaminen. Minä en kuitenkaan ole hyvä neuvomaan tästä, "isot pojat" vaan kertoo, että toimii. En tiedä onko täällä ollut tästä aiemmin puhetta?
 
Viimeksi muokattu:

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilmoittaudun mukaan projektiin. Omakotitalon rakentamisprojektin aikana paino pääsi lähtemään käsistä. Pitkiä päiviä ilman urheilua ja illalla myöhään roskaruokaa. Kiloja tuli 1,5 vuodessa yli 20 kg lisää.

Alkutilanne on nyt 189 cm ja 114 kg. Tavoitteena on toukokuun 2005 loppuunmenessä saada pois 24 kg. Urheilutaustastani johtuen tuo 90 kg on minulle ns. ihannepaino.
 

juudas

Jäsen
Waky:

"Sitten kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa omat jutut :) HIIT ei todellakaan ole mitään aerobista liikuntaa."

Kirjoitin että aamuaerobinen on rankkaa, HIIT sitten vielä rankempaa. Tosin jokaiselle tuntuu erilaiselta.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Daespoo
Kannattaa muuten kokeilla HIIT treeniä jos *oikeasti* haluu nopeasti tuloksia, itse en ole kokeillut (tarkoitus aloittaa keväällä heti säiden sallittua). Eli käytännössä 2-3 krt /vko vedetään intervallia siten että 30sek hölkkää, 30 sek sprinttiä n.80% tehoilla (syke tyyliin ~180), 30 sek hölkkää ja taas 30 sek sprinttiä, tätä yhteensä 4min ekana viikkona ja minuutti lisää joka viikko (15min maksimi 8vkon jälkeen). Parhaan tuloksen saavuttaa tehdessään tämän heti aamulla ennen ruokailua, hiilaritasot ovat alhaiset joten kroppa alkaa käyttämään rasvaa heti. Lisäksi syke pysyy korkeana pitkään (ruokailu n. 1tunti suorituksen jälkeen) joten rasvaa palaa.

Kuulemma rasva palaa silmissä ja aerobinen kunto nousee todella nopeasti.

Intervalliharjoittelu ei kohota aerobista kuntoa, vaan päinvastoin tuhoaa sitä.
Mikäli mahdollista, niin kannattaa juosta yhtämittaisesti tasaisella vauhdilla. Vetoharjoittelu parantaa suorituskykyä, sillä ei ole merkittävää roolia painonhallinnassa. Aerobinen juoksu (=pystyt juostessasi keskustelemaan kaverin kanssa) opettaa elimistön parhaiten tuottamaan energiaa rasvasta. Tuolla tavalla HIITtaamalla voi tietysti "väkivalloin" käyttää rasvaa, mutta se on elimistölle erittäin raskasta, ja parannat merkittävästi mahdollisuuksiasi sairastua. Toki jos ei ole aikaa/viitseliäisyyttä juosta pidempää lenkkiä, niin kyllähän spurttailukin menee.

Itse tippaan talven varalle maastohiihtoa niille jotka haluavat harrastaa rasvanpolttoliikuntaa mutta pitää samalla lihaskunnostaan huolta. Täällä Etelässä kelit toki ovat yleensä mitä ovat. Jos mahdollisuuksia vaan on, niin kannattaa kuitenkin kokeilla.

Onnea vaan kaikille jotka päättävät raastautua rantakuntoon, homma on kuitenkin aika yksinkertaista:
*paljon liikuntaa
*kohtuullista ja terveellistä ateriointia

On turha ruveta kikkailemaan, tärkeintä että tekee hommia, silloin tulosta kyllä tulee. Ilman kaiken maailman kunto-ohjelmia ja proteiinipirtelöitäkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, HIIT onkin lähinnä niille jotka haluavat maksimoida (= minimoida pudotuksen) lihasmassan samalla kuin yrittävät päästä eroon rasvoista (vaikeata). Ja kuuntelee HIITtiä harrastavia niin kunto on myöskin noussut kovalla vauhdilla, tiedä sitten mistä tämä johtuu.

Toki ilman lisäravinteitakin & kunto-ohjelmia tulee tuloksia, valitettavasti vain paljon hitaammin.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Daespoo
Niin, HIIT onkin lähinnä niille jotka haluavat maksimoida (= minimoida pudotuksen) lihasmassan samalla kuin yrittävät päästä eroon rasvoista (vaikeata). Ja kuuntelee HIITtiä harrastavia niin kunto on myöskin noussut kovalla vauhdilla, tiedä sitten mistä tämä johtuu.

Toki ilman lisäravinteitakin & kunto-ohjelmia tulee tuloksia, valitettavasti vain paljon hitaammin.

Syy kunnon nousuun on varmaan sama kuin siihenkin miksi Neuvostoliitossa oli 30-luvulla maailman nopeimmin kasvava talous.

Olen ottanut itselleni vapauden uskoa että muutokset ovat hitaampia mutta pysyvämpiä. Ei sillä että kikkailussa olisi mitään pahaa, mutta monilla tuntuu olevan käsitys että ilman sitä ei voi muokata kehoaan. Tähän asiaan halusin antaa oman käsitykseni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös