Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 574 976
  • 3 046

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ongelmana on vaan ollut motivaatio. Inspiraatioita kyllä tulee mutta kestävät vain muutaman lenkin ja sitten unohtuu koko operaatio. On se vaan niin helpompi jäädä kotia televisiota katsomaan.

Tuo johtuu suoraan oikean tavoitteen puutteesta. "Kesäksi kuntoon" ei ole mikään tavoite. Milloin kesä alkaa? Mikä on kunto?

Minä hoidin menestyksellisesti reilu 10kg pois, vaaka piti saada näyttämään 100kg. Vielä olisi toki tekemistä, jos haluaisi rantakuntoon, mutta pahimmat läskit on nyt hoidettu eli BMI normaalin tietämissä. Palloilutreenien lisäksi ei ole oikein jaksanut raahautua lenkille, koska enää ei "tarvitse". Mielelläni kävisin useammin ja ehkä taas kevään edetessä menenkin.

Motivaatiota voi etsiä niin monilla erilaisilla mittareilla. Löydät omasi ja toteutat sen sitten. Kukaan ei ole sanonut sen mitenkään niin helppoa olevan, mutta tuosta se lähtisi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ollut kolme viikkoa enemmän tai vähemmän nuhassa ja liikunnan harrastaminen on jäänyt aika vähälle. Vaikka painoa ei ole tullutkaan lisää, niin tuntuu että keskivartaloon alkaa kertyä rasvaa aika pian. Varsinkin kun elämäntapoihin kuuluu välillä myös alkoholin juonti.

Pituutta meikäläisellä on 171 cm ja painoa tänään punnittuna 64 kg, joten kovinkaan paljon ylimääräistä ei tämän mukaan ole. Paino kuitenkin koostuu väärin, eli lihasta on aika vähän ja rasvaa sitten ilmeisesti enemmän. Töissä meillä on käytössä vaaka, joka mittaa rasvaprosentin ja sillä olen saanut tulokseksi muutaman viikon ajan 14,4 %. Tänään kuitenkin Kampissa sai mitata rasvaprosentin laitteella, jota puristetaan ja laite mittaa tuloksen sähkövirran avulla. Tulokseksi tuli järkyttävä 26,1 %, kun samanlaisella laitteella mitattiin syksyllä 13,8 %. Testi tehtiin vielä kaksi kertaa ja tulos oli sama.

Lukema tuntuu todella korkealta, enkä ikinä olisi uskonut, että rasvaa olisi kertynyt vartaloon niin paljon. Pitää ilmeisesti jonkin verran kiinnittää huomiota ruokavalioon ja lisätä erityisesti proteiinin määrää. Normaali proteiinintarve minulla on jonkin taulukon mukaan laskettuna 100 g päivässä ja liikuntaa harrastettaessa enemmänkin. Tätä määrää ei ihan normaalilla ruoalla taida saada edes täyteen.

Pitää tässä kevään aikana testata, miten lukema muuttuu jos alkaa syödä proteiinivalmistetta, laskea vähän rasva- ja hiilarimääriä sekä vähentää alkoholinkäyttöä ja herkkujen syöntiä. Liikunnan harrastaminen on normaalisti säännöllistä ja kun tämä nuhakin alkaa olla ohi, niin voi taas aloittaa lenkkeilyn kunnolla. Toivottavasti kesäkuun alussa rasvaprosenttikin on lähellä normaalia.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Kaveri laihdutti vuoden aikana 25 kiloa. Kyseessä n.180 senttinen tyyppi joka painoi viime vuonna näihin aikoihin vähän päälle 100 kiloa.

Hän lopetti kaiken turhan paskan syömisen (karkit, pullat, pizzat yms) ja aloitti urheilemisen. Eikä hänenkään tarvinnut "herkuista" kokonaan lupua. Esim. hampurilaisen voi yhä silloin tällöin haukata, kunhan ei sorru siihen liian usein.

Omiakin kokemuksia on että jos kaiken turhan mässäilyn jättää pois ja elää muuten normaalisti niin paino saattaa pudota jopa yllättävän paljon. Tähän lisättynä liikkuminen, niin saa ilman liiallista stressaamista hyviä tuloksia aikaan...

Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle!
 

ipaz

Jäsen
Meikäläisellä pamahti 100 kg rikki tuossa viime viikolla. Treenaaminen on ollut viime viikot minimissään tai lähes olematonta. Mulla oli suunnitelmissa että ennen kesäkuuta vaaka näyttäisi maksimissaan 90 kiloa, eli tässä olisi nyt kolme kuukautta saada kymppi pois. Pituutta on 185 cm joten tuo 10 kg ei välttämättä näy kauheasti ulospäin, mutta itse toivoisi pääsevät tästä repusta ja kaksoisleuasta eroon.

En tiedä tuleeko tavoite täyteen varsinkaan kun treenimotivaatio on tällä hetkellä nollissa ja ruoka maistuu hyvältä. Lisäksi epäsäännöllinen päivärytmi ei salli säännöllisiä ruoka- tai välipalataukoja. Vaikka söisi kuinka terveellisen ja ravitsevan kaurapuuroaamiaisen, jugurttia ja tuoremehua niin saattaa kestää hyvinkin viisikin tuontia ennen kuin ehtii syömään seuraavan kerran. Ja senhän tietää että silloin ruoaksi kelpaa kaikki nopeasti tuleva eli pizzat, McDonalds ym.

Hieman kyllä häiritsee kun tiedän ihan tarkalleen millä keinoilla miehen saisi kuntoon, mutta kun ei ole motivaatiota taistella sen eteen.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Punnitsin itseni tossa eilen, 85kg näytti nyt. Aika samoissa ollut pari viikkoa, ja vähän harmittaa, kun kuitenkin jättänyt kaikki sokerilitkut sekä rasvaisen pikaruuan pois. No lenkkeilyn sentään aloitin joten eiköhän se kohta ala tehota, vaikka ei tässä mitään kriisiä sentään ole.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Loistavia uutisia läskeille!

Nimittäin, koko kansan valmentajagurumme Juhani "Tami" Tamminen sekä palstaltamme tuttu Jukka Ropponen ovat kirjoittaneet laihdutusoppaan nimeltä 10 Askelta elämäsi kuntoon.

Markkinointityyli on Tamimaisen vaatimaton:
- Haluan kertoa, että jos 57-vuotias, entinen ammattiurheilija, joka tekee 14-tuntisia työpäiviä ja liikkuu piireissä, joissa on hyvää ruokaa ja juomaa kaikkina vuorokaudenaikoina, melkein tuhosi oman terveytensä ja kuitenkin pystyi tekemään muutoksen, pystyt siihen sinäkin. Älä odota, kunnes saat sydänkohtauksen tai unohdat, miltä normaali miehen vartalo näyttää, Tamminen kirjoittaa.
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko jutun kruunaa vielä tuo Keep it simple, stupid - metodi. Voisi kyllä jo ihan mielenkiinnosta lukaista tuon kirjan.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Läskeistä pääsee eroon kun laskee oman kulutuksensa, ja syö -500 kaloria siitä tai syö kulutuksensa verran, mutta urheilee sen -500 kaloria. Tällä tavalla laihtuu puoli kiloa viikossa.

Oma hyvä vinkki on, että jos lenkkeily ei kuulu leipälajeihin kannattaa ostaa kuntopyörä 120€ saa jo ihan tarpeeksi hyvän, toinen vinkki on, että ajelee sillä kuntopyörällä 2-5x (oman mielen ja tavoitteiden mukaan) viikossa. Yksi kuntopyöräily sessio kestäisi vähintää sen 45min, koska sen jälkeen alkaa vasta rasvat lähtemään. Tunnin kuntopyöräily vauhdista riippuen kuluttaa semmoiset 600-800 kaloria per kerta. Kun ton kertoo vaikka 3x700 = 2100, ajattelen jos 3 kertaa aikoo polkaista. Jo kolmassa viikossa olisi " lähes 1 kilo kuntopyöräilemällä, poltettu, koska 2100x3 = 6300 kaloria ja kun 7000 kaloria = 1kg.

Toivottavasti, joku sai nyt jotakin tolkkua mitä tässä väänsin *HYMIÖ
 

rpeez

Jäsen
Kaveri laihdutti vuoden aikana 25 kiloa. Kyseessä n.180 senttinen tyyppi joka painoi viime vuonna näihin aikoihin vähän päälle 100 kiloa.

Hän lopetti kaiken turhan paskan syömisen (karkit, pullat, pizzat yms) ja aloitti urheilemisen. Eikä hänenkään tarvinnut "herkuista" kokonaan lupua. Esim. hampurilaisen voi yhä silloin tällöin haukata, kunhan ei sorru siihen liian usein.

Omiakin kokemuksia on että jos kaiken turhan mässäilyn jättää pois ja elää muuten normaalisti niin paino saattaa pudota jopa yllättävän paljon. Tähän lisättynä liikkuminen, niin saa ilman liiallista stressaamista hyviä tuloksia aikaan...

Jep, näin on. Ruokavalion muuttaminen pudottaa painoa todella tehokkaasti ilman, että tarvitsee alkaa liikkumaan yhtään entistä enempää.

Pari vuotta sitten tuli kokeiltua ns. Montinagcin menetelmää, joka suomennettuna on sokeri, vaaleasta jauhosta (esim vaalea leipä, pullat) tehdyt ynnä muut nopeasti verensokeria nostavat ruuat pois. Lihaa, kalaa, kanaa, vihanneksia ynnä muita hitaasti verensokeria nostavia ruokia saa syödä ihan vapaasti. Jujuhan näissä on se että tuollaiset ruuat pitävät kylläisenä pitkään ja verensokerin tasaisena. Oma paino putosi muistaakseni vuodessa 84 kg -> 75 kg. Liikuntana pari kertaa viikossa punttisalia, siihen en tehnyt mitään muutoksia.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kai se on itsekin tähän ketjuun ilmoittauduttava. Viime kesänä kävi mielessä, että josko vihdoin pistäisi elintapojaan vähän uuteen uskoon kun roskaruokaa, limpparia ja ties mitä epäterveellistä meni melkoisia määriä eikä liikuntaa ollut kauhean paljon. Aikaisemmat projektit kun ovat kaatuneet aina siihen, että syömätottumuksia ei ole saanut muutettua tarpeeksi eikä liikuntaakaan ole ollut riittävästi.

Nyt sitten olen tietoisesti koettanut syödä terveellisemmin ja lisätä liikuntaa kävelylenkkien + kerran viikossa salibandyn pelaamisen muodossa. Satunnaisesti myös muuta, mutta koetan kerran päivässä ainakin tehdä tuollaisen väh. 30-45 min reippaan kävelylenkin.

Alkutilanne oli 178 / 111, nyt ollaan 100.6 kilossa ja henkilökohtainen iso tavoite on tuo sadan kilon "haamurajan" rikkominen, niin pääsee neuvolaan punnittavaksi. Nyt kuitenkin tuntuu ensimmäistä kertaa siltä että elintapojen muutos voisi olla pysyvä eikä vaan "laihdutuskuurista" johtuva, ja olen hyväksynyt myös sen ettei muutos tapahdu parissa viikossa eikä kuukaudessakaan. Täytyy raportoida sitten kun sataset paukkuvat.

[edit] Editoidaanpa noi lähtötiedot. Tuli nimittäin hommattua digitaalinen vaaka ja pikaisen testailun perusteella näytti mulle 100.6 kg. Täh? No kämppis sai ihan oikean painon itselleen ja urheilijana seuraa hommaa tarkemmin, joten ainoa vaihtoehto että porukoiden vieterivaaka on näyttänyt mulle väärin siitä asti kun painoa aloin tarkkailemaan. Mutta mikäs siinä, satanen menee rikki ainakin odotettua nopeammin eikä motivaationkaan kannalta homma toki haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Systeemi toimii

Täytyy tähän sen verran kommentoida että olen itse kokeillut kaikenlaisia metodeita ja vasta tämän viimeisen projektin myötä olen saanut asiat toimimaan ja painon kuriin oikealla tavalla. Tuohon kirjaan sitten laitoimme koko prosessin ylös reilun vuoden aikana.

Minulle ainakin pääasiat olivat jatkuva seuranta ja sitä kautta tuleva itsekuri sekä ruokailutottumusten uudelleen opettelu. Vaikka kuinka on ollut valmentajaa ja muka tiennyt ravinto jne asiat tarkkaan aiemmin ei mikään ole niin herättävää kun aivan oikeasti laskea jokainen suupala ja tsekata kuinka paljon sitä oikein syö. Tätä kun vertaa siihen paljonko energiaa oikeastri tarvitsee, niin alkaa systeemi pikkuhiljaa hahmottua.

Joka tapauksessa olo on tällä hetkellä kevyin vuosiin ja vielä jonkin verran matkaa vanhaan pelipainoon.

Jukka
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mistä kuitua vähähiilihydraattisella dieetillä?

Olen ollut nyt vähähiilihydraattisella dieetillä nelisen viikkoa. Paino oli vielä jouluna 105 kiloa ja alkoi hävettää oma peilikuva. Nyt painoa on 97 kg eli aika vinhasti on paino tippunut. Nestettäpä suurin osa lienee.

Vedin ennen dieettiä aivan sikana karkkia, suklaata, kahvia sokerilla ja kermalla, burgereita, kebabia ja pizzaa, limsaa, olutta. Nyt on kaikki em. herkut bannissa. Nyt syön paljon kalaa, kanaa, salaattia, tomaattia, kurkkua, raejuustoa yms. erittäin vähähiilihydraattista ruokaa. Leipää ja muropakettia katselen monesti haikeuden itku kurkussa... Ja olutta... Voih...

Painonmenetyksestä suurin osa mennee ainakin vielä nesteen menettämisen piikkiin? Eikös se aina dieettien alussa ole se seikka, mikä pudottaa nopeasti painoa.

Ongelmana tässä on kuitenkin se, että ulosanti on viskositeetiltaan varsin ohkaista. Kuitua kun ei saa mistään. Onko vinkkejä, mikä olisi vähähiilihydraattista mutta kuidullista einettä?
 
Viimeksi muokattu:

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Painonmenetyksestä suurin osa mennee ainakin vielä nesteen menettämisen piikkiin? Eikös se aina dieettien alussa ole se seikka, mikä pudottaa nopeasti painoa.

Olet painosta päätellen varmaan kohtalaisen pitkäkin? Täten suuri osa on hyvinkin nesteitä sekä vähentyneestä ruuansaannista johtuva suoliston "tyhjeneminen". Nesteitä kuitenkin lähtee maksimissaan n. 5kg. Jos taas noudatat ketogeenista dieettia, niin nesteitä lähtee rajummin. Alussa saattaa siis paino pudota nopeasti ja sitten hidastua. n. 0,5kg viikossa on hyvä vauhti pudottamiselle.

Ongelmana tässä on kuitenkin se, että ulosanti on viskositeetiltaan varsin ohkaista. Kuitua kun ei saa mistään. Onko vinkkejä, mikä olisi vähähiilihydraattista mutta kuidullista einettä?

Kannattaa käyttää erinäisiä vähäenergisia kuitulisiä. Itse tulee lisättyä vehnäleseitä (painosta n. 50% kuitua) aamupuuroon ja sitten myös pellavasiemenrouhetta tulee käytettyä. Sekin sisältää hyvin paljon kuitua. Lesevalmisteet ovat pääosin hyvin kuiturikkaita, mutta myös vähäenergisiä/-hiilihydraattipitoisia. Kasvikunnan tuotteet ja osa hedelmistä ovat myös hyviä kuidunlähteitä.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Ongelmana tässä on kuitenkin se, että ulosanti on viskositeetiltaan varsin ohkaista. Kuitua kun ei saa mistään. Onko vinkkejä, mikä olisi vähähiilihydraattista mutta kuidullista einettä?
Eräs opiskelukaveri noudattaa täysin hiilihydraatitonta ruokavaliota, johon eivät kuulu edes hedelmät hedelmäsokerin takia. Kuidut hän saa omien sanojensa mukaan vihanneksista ja marjoista, joita hän syö runsaasti päivittäin. Finfoodin sivuilta löytyvästä ravintoainetaulukosta voi tarkastaa kuitumäärät eri ruoka-aineissa.

Edit. Wikingin mainitsemat leseet ovat tosiaan mahdollinen vaihtoehto. Kaapissa olevassa vehnänlesepussissa on 100 grammassa ravintokuitua 55 g ja hiilihydraatteja 9 g. Energiaa siinä tosin on 600 kJ. Proteiinia 15 g, rasvaa 5,5 g ja natriumia 0,005 g.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Onko vinkkejä, mikä olisi vähähiilihydraattista mutta kuidullista einettä?

Mainituissa vehnäleseissä on tosiaan noin puolet liukenematonta kuitua. Niitä popsin itsekin aamuin illoin jugurtticocktailissa ja pytty kiittää. Sokerijuurikaskuidussa on kuitua suhteellisesti vielä enemmän, olikohan peräti 75 %, mutta se on rakenteeltaan kuin kaarnalastuja. Leseet menevät alas huomaamatta jugurtin seassa. Pellavaöljyä tihkuvissa pellavansiemenissä on kyllä paljon kuitua mutta myös tolkuttomasti energiaa. Ei sovi dieetiruoaksi. Jos kerran syöt nyt paljon kasviksia, saat liukenevan kuidun niistä ja olet vain liukenematonta kuitua vailla.
 

Kaivanto

Jäsen
Wikingin mainitsemat leseet ovat tosiaan mahdollinen vaihtoehto. Kaapissa olevassa vehnänlesepussissa on 100 grammassa ravintokuitua 55 g ja hiilihydraatteja 9 g. Energiaa siinä tosin on 600 kJ. Proteiinia 15 g, rasvaa 5,5 g ja natriumia 0,005 g.

Ei noita tarvitse syödä kuin viitisenkymmentä grammaa päivässä saadakseen päivittäisen kuitutarpeensa tyydytetyksi. 300 kJ ei ole juuri mitään edes dieetillä, vastaa lasia rasvatonta maitoa.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Pellavaöljyä tihkuvissa pellavansiemenissä on kyllä paljon kuitua mutta myös tolkuttomasti energiaa. Ei sovi dieetiruoaksi. Jos kerran syöt nyt paljon kasviksia, saat liukenevan kuidun niistä ja olet vain liukenematonta kuitua vailla.

En tiedä kommentoitko tuota kirjotukseni perusteella, mutta huomauttaisin, että puhuin pellavasiemen_rouheesta_, joka siis ei ole sama asia kuin pellavansiemenet.
 

Kaivanto

Jäsen
En tiedä kommentoitko tuota kirjotukseni perusteella, mutta huomauttaisin, että puhuin pellavasiemen_rouheesta_, joka siis ei ole sama asia kuin pellavansiemenet.

Jaa pellavansiemenrouheko ei olekaan murskattuja pellavansiemeniä? Ainakin se useimmissa elintarvikeliikkeissä myytävä keltaetikettinen rouhe, jonka nimeä en nyt muista, on muistaakseni energiasisällöltään identtistä pelkkiin siemeniin verrattuna. Ja voin ihan empiirisesti taata, että se on rasvaista, koska mulla on ko. rouhetta tuossa kaapissa pahvirasiaan siirrettynä ja rasian alaosa on rasvaisen nihkeä, koska pellavaöljy on tihkunut siitä läpi.

Olen itsekin tehnyt kokonaisista siemenistä rouhetta ja en usko, että tehosekoitin muutti energiakoostumusta mainittavasti.

Rouhiminen vaikuttaa kuidun käyttöön elimistössä jotenkin mutta rasvan imeytymiseen tuskin?
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kiitoksia vinkeistä ja tiedosta!

Nuo vehnäleseet kuulostavat tosi hyvältä vaihtoehdolta, mutta eivät pellavansiemen ja rouhittu pellavansiemen vaikuta nekään pahalta, vaikka ovatkin rasvaista materiaa. Voisin käsittää, että rouhittu siemen vapauttaa öljynsä helpommin, kun pinta on rikottu.

Tällä lähes täysin hiilihydraatittomalla dieetillä saa sitä rasvaa syödäkin, kun homma perustuu ketoosiin.

Pituutta mulla on 183 kg ja tavoite olisi tuolla 80 hujakoilla. Nyt 97 kg. Jouluna 105-106. Kolme ja puoli vuotta sitten painoin 69 kg.
 
Viimeksi muokattu:

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tällä lähes täysin hiilihydraatittomalla dieetillä saa sitä rasvaa syödäkin, kun homma perustuu ketoosiin.

Saatoit hyvinkin kertoa asiasta aiemmin, mutta olen laiska ja sokea. Paljonko kaloreita syöt päivätasolla? Meillä on kotona sellainen kokeilu, jossa luku pidetään koko ajan alle 500 kalorissa. Tulostakin on tullut silminnähden viidessä viikossa, kiloja tosin tippunut siihen nähden yllättävän vähän. Olin siinä käsityksessä, että ketoosi häiriintyy, jos se kalorimäärä nostetaan yli tuon 500 cal:n..?

EDIT: vehnäleseitä meilläkin. Suositeltavaa matskua.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Jaa pellavansiemenrouheko ei olekaan murskattuja pellavansiemeniä? Ainakin se useimmissa elintarvikeliikkeissä myytävä keltaetikettinen rouhe, jonka nimeä en nyt muista, on muistaakseni energiasisällöltään identtistä pelkkiin siemeniin verrattuna. Ja voin ihan empiirisesti taata, että se on rasvaista, koska mulla on ko. rouhetta tuossa kaapissa pahvirasiaan siirrettynä ja rasian alaosa on rasvaisen nihkeä, koska pellavaöljy on tihkunut siitä läpi.

Olen itsekin tehnyt kokonaisista siemenistä rouhetta ja en usko, että tehosekoitin muutti energiakoostumusta mainittavasti.

Rouhiminen vaikuttaa kuidun käyttöön elimistössä jotenkin mutta rasvan imeytymiseen tuskin?

En minä olekaan väittänyt niiden välillä olevan ravintosisällöllisiä eroja. Lähinnä halusin huomauttaa, että ne ovat eri asioita kuitenkin. Mielestäni rouheena kyseinen tavara menee hyvin puurojen, rahkojen yms. kanssa. Siemeninä ei niinkään. Itselläni ei kyllä tuo rouhe mitenkään "valu rasvasta" tiedä sitten mitä tuotetta sinulla on.

Mitä tulee tohon "ne sisältävät energiaa - huono dieettivaihtoehto", niin täytyy sanoa, että se on aikamoista paskaa. Kolme pahinta virhettä, joita dieetillä voi tehdä ovat.

1. Liian dramaattinen kaloripudotus ja liian alhainen kaloriensaanti päivää kohden. - Keho menee nopeasti "säästöliekille", jolloin aineenvaihdunta hidastuu dramaattisesti ja painonpudotuksesta tulee infernaalista. Myös ns. rebound-efekti on todennäköinen. Paino nousee kehon homeostaasiin pyrkimisen johdosta samoihin lukemiin. Erotuksena vain, että lihaksia on palanut ja läskiä tullut tilalle enemmän.

2. Liian vähäinen proteiinien saanti. - Kun keho ei saa aminohappoja riittävästi ravinnosta rupeaa se pilkkomaan omia varastoja niitä saadakseen. Toisin sanoen lihasmassaa. Asia on haitallinen jo senkin takia, että perusaineenvaihdunta laskee lihasmassan kadotuksen johdosta, jolloin dieettamisesta tulee hankalampaa ja lopputuloskin on "laihaläski".

3. Liian vähäinen "hyvien" rasvojen saanti. - Rasvojakin saa - ja täytyy - syödä dieetillä. Muuten elimistön hormonaalinen toiminta hidastuu ja keho muutenkin panttaa omia rasvavarastojaan hanakammin.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Saatoit hyvinkin kertoa asiasta aiemmin, mutta olen laiska ja sokea. Paljonko kaloreita syöt päivätasolla? Meillä on kotona sellainen kokeilu, jossa luku pidetään koko ajan alle 500 kalorissa. Tulostakin on tullut silminnähden viidessä viikossa, kiloja tosin tippunut siihen nähden yllättävän vähän.

EDIT: vehnäleseitä meilläkin. Suositeltavaa matskua.

Siis oletko aivan tosissasi? Päivän kokonaiskalorit ovat alle 500? Voin kertoa, että ei hyvältä näytä. Voin kertoa mitä tulee jatkossa tapahtumaan todennäköisesti.

Paino ei putoa alhaisista kaloreista huolimatta lainkaan.

Aineenvaihdunta alkaa sakkaamaan. Rupeat tuntemaan olosi väsyneeksi ja kehon lämmöntuotanto laskee.

Kun tilanne menee sietämättömäksi sinun on pakko nostaa kaloreita. Koska keho on tottunut tulemaan toimeen vähillä kaloreilla se normalisoi aineenvaihduntansa vasta sitten kun rasvavarastot ovat entisellä tasolla, täten läskiä tulee takas lähelle alkutilannetta. Erotuksena vain se, että lihasta on palanut matkalla.


Olin siinä käsityksessä, että ketoosi häiriintyy, jos se kalorimäärä nostetaan yli tuon 500 cal:n..

En nyt halua olla töykeä, mutta minua kyllä hieman ihmetyttää ihmisten laiskuus asioiden suhteen. Ketogeeninen dieetti on kuitenkin aika äärimmäinen tapa noudattaa ruokavaliota ja siinä on monta asiaa mitkä voivat "mennä perseelleen". Sen takia onkin aina surkuhupasaa, kun porukka aloittaa ketogeenisen dieetin tietämättä siitä juuri mitään.

Voit syödä päivää kohden, vaikka 100 000 kaloria ja ketoosi ei siltikään katkea. Ketoosi ei myöskään ole itsessään sen enempää "rasvaa polttava" tila elimistöllä kuin "normaali" hiilihydraattikäyttöinen tila. Joten ketoosissakin voit lihoa samalla tavalla. Jos tosiaan luulet, että ketoosi katkeaa kalorien noustessa yli 500, niin kehoitan ottamaan asioista paremmin selvää ennen kuin kerkeet tehdä enemmän hallaa itsellesi. Sanon tämän täysin ystävällisin mielin.
 
Nyt on tullut tuota lihasmassaa hommailtua jonnin verran, mutta erottuvuus voisi olla parempikin, eli ylimääräistä on. Onko kokemuksia esim. L-karnitiinin tai kalsiumpyruvaatin käytöstä rasvanpolton avustajana? Nykyisellään on 5 kertaa viikossa reeniä, joista 3 punttia. Kesällä sitten tulee ainakin yksi reeni lisää.
Lenkkeily ei maita pätkääkään, eikä oikein ole paukkuja siihen lähteäkään, joten mietin, että voisiko noista lisäreistä olla apuja.

Edit: Sen verran tarkennan, että nyt prosentti on n. 20 ja se vois pudota vaikka viiteentoista.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
En minä olekaan väittänyt niiden välillä olevan ravintosisällöllisiä eroja. Lähinnä halusin huomauttaa, että ne ovat eri asioita kuitenkin. Mielestäni rouheena kyseinen tavara menee hyvin puurojen, rahkojen yms. kanssa. Siemeninä ei niinkään.

Ok, ymmärsin asiayhteydestä väärin. Siementen käyttö on vaivalloisempaa kuin rouheen, kyllä. Nehän pitäisi periaatteessa parhaan tuloksen saamiseksi liottaa ennen käyttöä, jotta syntyy vatsalle hyödyllinen lima, mutta rouhiminen rikkoo rakenteen niin että sama lima syntyy mahassa ilman esiliotusta.

Ja mitä tulee tuohon kaloreiden ja hyvien rasvojen riittävään saantiin, ei tästä kyllä kiistaa saada aikaan. Kunhan vaan pellavansiementuotteet ruokavalioon lisätessään tiedostaa niiden sisältämän energian ja sorvaa kokonaissaantiaan sen mukaan. Pellavaöljy on hyvää kuten muutkin kasviöljyt. Tosin ei kannata mennä siihen joidenkin luontaistuotteiden markkinoinnissa vilahtelevaan huijaukseen, että pellavaperäiset omega-3-tuotteet ajaisivat saman asian kuin kalaperäiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös