Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 576 867
  • 3 046

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
retro kirjoitti:
No offense, mutta mikä on pointtisi? Ei atkinsisissa tms. ketoosi ole mikään itsetarkoitus. Eikätkä alhaisetkaan (alle 20g) hiilihydraattimäärät välttämättä johda ketoosiin.

Enpä ole lkenut mitään Atkins kirjoja niin en sen paremmin tiedä, olen aina luullut Atkinsin perusperiaatteen olevan ketoosi. Tuosta 20 grammasta olen tasan erimieltä, 99% ihmisistä on takuuvarmasti ketoosissa noin pienillä määrillä, ketoosejakin on eri asteisia. Tuolla määrällä ollaan kyllä jo syvällä.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
masaman kirjoitti:
Kuulostaa hieman oudolta, että jopa 150 g olisi urheilijalle raja. Onko kyseessä enää ollenkaan Atkins, sanoisin, että pikemmin ihan tavallinen ateria normaalilla ihmisellä tuo 150g hiiilareita. Otetaan vaikkapa riisi, jota tuosta kaapista kattelen... Siinä on 71 g /100, eli reilu 200 g keitettyä riisiä. Eipä tuo sinänsä hirveästi ole, mutta Atkinssina kuulostaa oudolta. Tämä on kyllä muutenkin hieman salassa pysynyt tieto, ainakin minulta.

Sulla on nyt ajatuskatko ton riisin kanssa. Tuo 71g/100g ei pidä enää paikkaansa kun sen riisin keittää. Jos laitat kattilaan 200g riisiä ja vedät sen keitettynä niin on maha aika täynnä.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pahoitteluni, mutta en millään jaksa lukea kaikkia 460 viestiä. Sori jos tulee jotain jo aiemmin todettua.

Eli nyt on meikäläinenkin vetänyt jonkinmoista salikuuria reilun kuukauden. Tavoitteena olisi, ylläri, saada lihasta ja hukata laardia. Joskus muinoin minulla oli jopa ihan oikea sixpack muuallakin kuin kädessä, joten tämäkin vanha ystävä olisi kiva nähdä uudelleen. Paino on tällä hetkellä 82 kiloa, kun se vielä heinäkuussa oli 84. Juu, tiedän etten ole ylipainoinen millään mittarilla -itseasiassa massaa saisi olla enemmänkin. Kuitenkin pientä eturepun poikasta on havaittavissa kesäbissejen jäljiltä, joten ajattelin tappaa sen heti alkuunsa.

Olen ihan fiilispohjalta vetänyt seuraavanlaisen sapluunan mukaan: 3 kertaa viikossa salille ja kerran viikossa vajaa puolitoista kilometriä uimahallissa. Uskokaa tai älkää, mutta sanoisin että juoksulenkit eivät rasvanpolttona ole mitään kroolaukseen verrattuna. Toki lajivalintaan vaikuttaa myös oikea polveni, joka ei tätä nykyä siedä oikeastaan minkäänlaista rasitusta ilman helvetillistä kipua (jääkiekko on sitten terveellinen harrastus) joten näin saan jaloilleni edes jonkinlaista rasitusta.

Ruokavaliooni en ole järin suuria muutoksia tehnyt; oltermanni leivän päällä on vaihtunut kevytversioon ja paahtoleipä aamupalalla rukiiseen viikonloppuja lukuunottamatta. Nykyään koitan niinä päivinä kun en urheile, syödä vain yhden -tukevan- aterian päivässä siinä kello kahden maissa, jonka avulla yleensä jaksan hyvin iltaan asti. Illalla vedän sitten joko muutaman siivun ruisleipää, munakkaan tai kanasalaatin. Aamupalaksi muutama siivu ruisleipää päällysteillä. Metwurstia en kuitenkaan enää leivälleni laita.

Treenipäivinä sitten syön ihan peruskaavan mukaisesti lounaan ja päivällisen, ilta- ja aamupalat syön toki myös. Salitreenin jälkeen vedän palautusjuoman, johon kuitenkin harhaoppisesti laitan proteiinia ja maltoa suhteessa 2:1 -hiilareita siis vähemmän. Porteiini on Fastin Whey3:sta ja sitä otan desin kerralla.

Kertokaahan nyt palstan kehogurut, olenko aivan hakoteillä palautusjuomani kanssa? Olen itse päätellyt niin, että saan hiilareita ruoastani vähintään tarpeeksi -syön lähes päivittäin pastaa tai riisiä eri muodoissaan- ja näin ollen ajattelen palautusjuoman hiilareiden vain lisäävän läskin määrää. Olen myös ymmärtänyt, että lihaskasvun kannalta olennaisinta on proteiinien saanti pian treenin jälkeen, kunhan palautusjuomassa on myös hiilihydraatteja. "Perinteisen" palautusjuoman suhde proteiinit 1 : hiilihydraatit 2 ei tunnu minusta kovin hyvältä reseptiltä kadonneiden vatsalihasten metsästyksessä. Miten on?
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Ihan jees tuo palautusdrinku on, ei se niin tarkkaa ole. Itsellä menee usein kokonaan ilman hiilareita ja eipä tuo mitään haittaa. Malton tilalle voin suositella panimosokeria eli dekstroosia. Myydään kaupoissa 2kg ruskeissa pusseissa ja on paljon halvempaa kuin malto.

Ja tuo uiminen on helvetin hyvä vaihtoehto juoksemiselle varsinkin jos on jaloissa ongelmia.
 

Sääksi

Jäsen
Boddington kirjoitti:
Nykyään koitan niinä päivinä kun en urheile, syödä vain yhden -tukevan- aterian päivässä siinä kello kahden maissa, jonka avulla yleensä jaksan hyvin iltaan asti. Illalla vedän sitten joko muutaman siivun ruisleipää, munakkaan tai kanasalaatin. Aamupalaksi muutama siivu ruisleipää päällysteillä. Metwurstia en kuitenkaan enää leivälleni laita.

Treenipäivinä sitten syön ihan peruskaavan mukaisesti lounaan ja päivällisen, ilta- ja aamupalat syön toki myös. Salitreenin jälkeen vedän palautusjuoman, johon kuitenkin harhaoppisesti laitan proteiinia ja maltoa suhteessa 2:1 -hiilareita siis vähemmän. Porteiini on Fastin Whey3:sta ja sitä otan desin kerralla.

Kertokaahan nyt palstan kehogurut, olenko aivan hakoteillä palautusjuomani kanssa? Olen itse päätellyt niin, että saan hiilareita ruoastani vähintään tarpeeksi -syön lähes päivittäin pastaa tai riisiä eri muodoissaan- ja näin ollen ajattelen palautusjuoman hiilareiden vain lisäävän läskin määrää. Olen myös ymmärtänyt, että lihaskasvun kannalta olennaisinta on proteiinien saanti pian treenin jälkeen, kunhan palautusjuomassa on myös hiilihydraatteja. "Perinteisen" palautusjuoman suhde proteiinit 1 : hiilihydraatit 2 ei tunnu minusta kovin hyvältä reseptiltä kadonneiden vatsalihasten metsästyksessä. Miten on?

Ihan amatööri olen, mutta kerronpa silti omia mielipiteitäni. Lihakset kasvavavat levossa ja tarvitsevat siihen energiaa välipäivinäkin. Mielummin useita vähän pienempiä aterioita, kuin yksi iso mättö päivässä. Aterioiden väli ei saisi venyä yli neljään tuntiin.

Jos sixpack ei vielä ole tarpeeksi timmi siellä alla, niin mielestäni nyt voisit ns. massakausi-tyyppisesti vetää perinteistä palautusujuomaa protskut ja hiilarit suhteessa 1/2. Lihasten kehittymiseen tarvitaan myös hiilareita. Kevään korvilla voit siirtyä siihen päinvastaiseen suhteeseen hiilareissa ja protskuissa ja aloittaa ns. kiintetyksen ja tadaa! Kesällä kelpaa rannalla patsastella. Helppoa.

Voin olla ihan väärässäkin tässä ja toivonkin, että minua oikaistaan jos niin on, koska oma suunnitelmani menee tuota rataa kohti ensi kesää. Kolme salia ja kaksi lenkkiä viikossa ja myös välipäivinä palautusjuomaa ravintolisäksi.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sääksi kirjoitti:
Ihan amatööri olen, mutta kerronpa silti omia mielipiteitäni. Lihakset kasvavavat levossa ja tarvitsevat siihen energiaa välipäivinäkin. Mielummin useita vähän pienempiä aterioita, kuin yksi iso mättö päivässä. Aterioiden väli ei saisi venyä yli neljään tuntiin.

Jos sixpack ei vielä ole tarpeeksi timmi siellä alla, niin mielestäni nyt voisit ns. massakausi-tyyppisesti vetää perinteistä palautusujuomaa protskut ja hiilarit suhteessa 1/2. Lihasten kehittymiseen tarvitaan myös hiilareita. Kevään korvilla voit siirtyä siihen päinvastaiseen suhteeseen hiilareissa ja protskuissa ja aloittaa ns. kiintetyksen ja tadaa! Kesällä kelpaa rannalla patsastella. Helppoa.
Joo, aterioinnin optimointi ja levon merkitys ovat kyllä tiedossa. Edelliseen viestiin jäi kirjoittamatta, että vielä syksyn aikana ei ole pääpaino lihaskasvulla, vaan ennemminkin siinä, että saa rasvaprosentin tippumaan ja kroppaa kireämmäksi. Jos (ja kun) lihakset siinä samalla kasvavat, niin se on vain plussaa. Joulun jälkeen, jos rasvaprosentti toivon mukaan on tippunut olisi tarkoitus pikku hiljaa alkaa kasvattamaan lihaksia siihen päälle.

Tiedän kyllä, että kaikki asioista tietävät sanovat, että ensin tulisi pitää massakausi ja vasta sen jälkeen kiristellä. No, tuota esittämääsi reseptiä olen aiemmin yrittänyt -huonohkolla tuloksella. Auringonpaisteen lisääntyessä kun alkavat ohrapirtelö ja grillin perusvihannekset maistumaan... Tuntuu, että jos rasvaprosentin saa ensin alas, niin sen jälkeen se on helpompi myöskin pitää siellä, vaikka lihasmassaa hakisikin. Tarkkailulla on tässä ratkaiseva merkitys. Toisinpäin tekeminen taitaisi vaatia minulta niin suurta itsekuria, etten siihen välttämättä pystyisi.

Sääksi kirjoitti:
Voin olla ihan väärässäkin tässä ja toivonkin, että minua oikaistaan jos niin on, koska oma suunnitelmani menee tuota rataa kohti ensi kesää. Kolme salia ja kaksi lenkkiä viikossa ja myös välipäivinä palautusjuomaa ravintolisäksi.
Olisiko niin, että eri ihmiselle sopivat erilaiset metodit? No, joka tapauksessa nythän me voimme eri metodeja testata, ja vaikkapa joulun alla tarkistaa missä mennään. Jos kuitenkin pidät tuon linjasi etkä vedä pizzaa joka päivä, niin olen aika saletti että kesään mennessä tuloksia näkyy.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
masaman kirjoitti:
Kuulostaa hieman oudolta, että jopa 150 g olisi urheilijalle raja. Onko kyseessä enää ollenkaan Atkins, sanoisin, että pikemmin ihan tavallinen ateria normaalilla ihmisellä tuo 150g hiiilareita.
Ymmärsithän toki, että kyse on siis päivärajasta? Kunhan tarkensin.


masaman kirjoitti:
kovien rasvojen
Tuossa on kyllä ilmaus mitä vihaan. "kova rasva" on vaikea määritellä ja kuitenkin sitä käytetään jatkuvasti :)
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Brunberg kirjoitti:
Tuosta 20 grammasta olen tasan erimieltä, 99% ihmisistä on takuuvarmasti ketoosissa noin pienillä määrillä, ketoosejakin on eri asteisia. Tuolla määrällä ollaan kyllä jo syvällä.
Riippuu hyvin pitkälti rasvanpolttokyvystä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Brunberg kirjoitti:
Sulla on nyt ajatuskatko ton riisin kanssa. Tuo 71g/100g ei pidä enää paikkaansa kun sen riisin keittää. Jos laitat kattilaan 200g riisiä ja vedät sen keitettynä niin on maha aika täynnä.


ei ole ajatuskatkoa. Sinällään hiilarien määrä ei ole huimaava KOKO päivän ajalla. Tuo 150g, sitä tarkoitin. Jos vedät päivässä tuon 200 g riisiä, mutta kun jaat hiilarit hieman tasaisemmin, niin ei se nyt niin hirveästi ole.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
retro kirjoitti:
Ymmärsithän toki, että kyse on siis päivärajasta? Kunhan tarkensin.

Juu, ymmärsin. Jos 150g x 4,2 on 630 kcal, niin päivittäisen energian kulutuksen ollessa 2500 kcal (ympäripyöreästi!!!) niin onhan tuo päälle viidennes. Minusta ei olla silloin enää Atkinsissa, koska mainostetaan, että "ei hiilareita. Ne ovat pahasta", mutta kuitenkin niitä sitten tarvitaan:D


retro kirjoitti:
Tuossa on kyllä ilmaus mitä vihaan. "kova rasva" on vaikea määritellä ja kuitenkin sitä käytetään jatkuvasti :)

Minusta ei ollenkaan vaikeata. Rypsiöljy ynnä muut benecolit on sitä pehmeämpää, kun taas Oivariinia leviteltäessä saadaan leivälle meetwurstin kera aika moinen määrä sitä "kovaa rasvaa".

Siis, öljyä pannuun ja margariinia leivän päälle. Läskiä ei kannattane vetästä pihvin kera suolistoon:)
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
masaman kirjoitti:
Minusta ei ollenkaan vaikeata. Rypsiöljy ynnä muut benecolit on sitä pehmeämpää, kun taas Oivariinia leviteltäessä saadaan leivälle meetwurstin kera aika moinen määrä sitä "kovaa rasvaa".

Siis, öljyä pannuun ja margariinia leivän päälle. Läskiä ei kannattane vetästä pihvin kera suolistoon:)
Mutta kun en ole vielä tähän ikään kuullut, mikä tekee rasvasta pehmeän tai kovan. Vau onko se vain päätöskysymys. Eli päättääkö joku mielivaltaisesti onko rasva kovaa vai ei?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se liittyy kolestroliin eli on terveellisyyskysymys. Joku muu saa kertoa tarkemmin tai etsiä linkin, itse en nyt ehdi.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
masaman kirjoitti:
Minusta ei olla silloin enää Atkinsissa, koska mainostetaan, että "ei hiilareita. Ne ovat pahasta", mutta kuitenkin niitä sitten tarvitaan:D

Heititkö huulella tuon hillareiden tarpeen? Tuohan ei pidä paikkaansa koska ihminen ei tarvitse hiilaria ruokavaliosta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
retro kirjoitti:
Mutta kun en ole vielä tähän ikään kuullut, mikä tekee rasvasta pehmeän tai kovan. Vau onko se vain päätöskysymys. Eli päättääkö joku mielivaltaisesti onko rasva kovaa vai ei?

No niin, pieni suvantovaihe töissä, joten tässä pientä pohjustusta:

Tyydyttymättömät eli hyvät rasvat:
http://www.tohtori.fi/rasvahapot/13.html

Tyydyttyneet ja transrasvahapot eli kovat rasvat:
http://www.tohtori.fi/rasvahapot/131.html

Epäterveellisen rasvankäytön seuraukset:
http://www.tohtori.fi/rasvahapot/141.html

Täytyy toki muistaa, että energiapitoisuudeltaan rasvoissa ei ole juuri eroja, pointti on terveydellisyydessä. Itse syön pääasiassa broileria, kalkkunaa ja vähärasvaisia naudanlihatuotteita, possua hyvin harvoin. Ruuanlaitossa käytän öljyä, leivonnassa usein voita. Oivariini on ehkä ainoa näkyvä kova rasva jatkuvassa käytössä, shame on me.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No miksi sitten esimerkiksi sianrasva on kovaa, kun siinä on kerran n.60-70% tyydyttymättömiä rasvahappoja.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
retro kirjoitti:
No miksi sitten esimerkiksi sianrasva on kovaa, kun siinä on kerran n.60-70% tyydyttymättömiä rasvahappoja.
No joo, tässä on ehkä pienoinen käsitevirhe olemassa. Tuo esittämäsi prosenttiluku on aika liki totuutta, mutta on otettava huomioon se, että sianlihatuotteet ovat myös melko rasvaisia keskimäärin. Pekonit, kyljykset ja perusjauheliha sisältävät hyvien rasvojen lisäksi sen 30-50% kovia rasvoja, ja jos ajatellaan jonkun tuollaisen perustuotteen rasvamääräksi/100 g n. 30 g, saadaan kovia rasvoja jo vähimmillään 10 g. Jos toisena vaihtoehtona on rasvaprosentiltaan n. 1 luokkaa oleva broilerin rintafile (lisätään vielä, että kovia rasvoja n. 20% eli 0.2 g), voi miettiä, kumpi on pitemmän päälle terveellisempää. Toki voi vetää jotain porsaanfilettä, jonka rasvaprosentti ei ole kovin korkea, eikä tällöin myös kovien rasvojen todellinen määrä. Itse vain olen tykästynyt erityisesti kanaan ihan vain maultaankin. Kannattaa käydä tsekkailemassa Finelin (www.fineli.fi) sivuilta lisää tuota rasva-asiaa, ja muistaa ottaa huomioon nimenomaan se kovien rasvojen määrä, mikä loppupelissä masuun menee.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Brunberg kirjoitti:
Heititkö huulella tuon hillareiden tarpeen? Tuohan ei pidä paikkaansa koska ihminen ei tarvitse hiilaria ruokavaliosta.

Tarkoitatko sinä tässä sitä, mitä luulen, että ihminen ei tarvitse hiilareita? Lähinnä aikuisiässä se on proteiini jota ei juuri tarvita, koska kasvuikä on mennyt. Mutta mikäli on urheileva hlö niin hiilareita kyllä tarvitsee, koska palautumisessa ovat tärkeitä. Lihakset eivät kestä pidemmän päälle hiilaritonta treeniä, tai siis kestävät jos palautuu viikon:)
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
masaman kirjoitti:
Tarkoitatko sinä tässä sitä, mitä luulen, että ihminen ei tarvitse hiilareita? Lähinnä aikuisiässä se on proteiini jota ei juuri tarvita, koska kasvuikä on mennyt. Mutta mikäli on urheileva hlö niin hiilareita kyllä tarvitsee, koska palautumisessa ovat tärkeitä. Lihakset eivät kestä pidemmän päälle hiilaritonta treeniä, tai siis kestävät jos palautuu viikon:)

Niin eikös se ole niin että ilman hiilareita ei lihakset muokkaannu/kasva? Saatan puhua paskaa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
girlzilla kirjoitti:
Niin eikös se ole niin että ilman hiilareita ei lihakset muokkaannu/kasva? Saatan puhua paskaa.

Siihen kun lisää vielä kovan treenin,riittävän ravinnon ja levon niin jokaiselle tulee lihaa luiden ympärille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aivot tarvitsevat jonkin verran hiilareissa olevia ravinteita mutta ketoosissa oppivat muuttamaan sitä muista saatavilla olevista aineista.

Lihakset tarvitsevat nimenomaan proteeineja kasvaakseen eli idea on se että salitreenissä lihassäikeet 'rikkoutuvat' ja sitten elimistö levossa korjaa nämä säikeet käyttäen proteeinia rakennusaineena ja lopputuloksena on entistä vahvemmat lihassäikeet.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
masaman kirjoitti:
Tarkoitatko sinä tässä sitä, mitä luulen, että ihminen ei tarvitse hiilareita? Lähinnä aikuisiässä se on proteiini jota ei juuri tarvita, koska kasvuikä on mennyt. Mutta mikäli on urheileva hlö niin hiilareita kyllä tarvitsee, koska palautumisessa ovat tärkeitä. Lihakset eivät kestä pidemmän päälle hiilaritonta treeniä, tai siis kestävät jos palautuu viikon:)

Se nyt vaan on fysiologinen fakta, että minkään ikäinen ihminen ei tarvitse hiilareita pysyäkseen elossa. Urheilusta en ole puhunut tässä yhteydessä. Daespoo tuossa jo ehtikin selittää mikä on homman nimi.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Daespoo kirjoitti:
Aivot tarvitsevat jonkin verran hiilareissa olevia ravinteita mutta ketoosissa oppivat muuttamaan sitä muista saatavilla olevista aineista.
? Siis häh? Nyt mie putosin kyllä kärryiltä. Lähinnä tuo sanamuoto "hiilareissa olevia ravinteita" hämää. Mitähän tarkoitat tällä? Aivot tarvitsemat nimenomaan glukoosia. Ketoosissakin aivojen glukoosin tarve vähimmillään on n.30g/päivä. Hiilihydraatin valmistus ei tosin elimistölle ole mikään hankala projekti.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
masaman kirjoitti:
Lihakset eivät kestä pidemmän päälle hiilaritonta treeniä, tai siis kestävät jos palautuu viikon:)
Einyt ihan näinkään. Pienen sopeutumisjakson jälkeen lihakset oppivat polttamaan erinomaisesti tiettyjä rasvahappoja energiakseen. Itseasiassa monesti low-carbilla on saavutettavissa parempia tuloksia kuin perinteisellä mallilla.

Edit: voihan pee. piti lisätä tämä viimeisin lainaus viestiini ja tietysti valitsin vastaus vaihtoehdon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös