Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 576 812
  • 3 046

juudas

Jäsen
Polta Ouzala ensin läskit pois ja lähde sitten rakentamaan lihasta. Läskiä on raskas polttaa pois ja enemmän se sua harmittaa, jos olet kerännyt kivat lihakset ja lähdet sitten yrittämään, koska dieetillä katoaa aina myös lihasta. Lisäksi sä kärsit siitä pakistasi koko ajan jos se kerran jo nyt ottaa päähän.

Minimoi nyt pudotuksessa lihashukka pitämällä painonpudotuksen vauhti maltillisena. Ensimmäisen viikon aikana painosi putoaa todennäköisesti useamman kilon kun aloitat dieetin (eli "tankki tyhjenee"), mutta sitten alkaa todellinen painonpudotus eli kehosta tosiaan irtoaa tavaraa. Pidä vauhti sitä ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta noin 0,5kg/viikko. Tällä maltillisella tahdilla pidät huolen siitä, että lihakset eivät katoa pahasti.

Laske kalorit viikkotasolla. Löydät viimeistään parissa kuukaudessa sen kaloritason, jolla paino putoaa maltillisesti. Pidä muutaman viikon välein päivä, jolloin täytät tankkeja eli syöt hiilihydraattipitoista ruokaa. Et kuitenkaan hirveitä määriä vaan maltillisesti kunnon täyttävää ruokaa.

Tulee viikkoja (jopa useita peräkkäin), jolloin paino ei välttämättä putoa, vaikka teet kaiken "kuten ennen". Keho ei ole matemaattinen kaava. Jatka vain eteenpäin ja homma nytkähtää taas liikkeelle. Tuo suvantovaihe on väistämätön ja se tulee varmasti jos dieetti on pitkä. Älä siis ylireagoi siihen.

www.pakkotoisto.com löytyy muutama keskustelualue sinulle. Kahlaa niitä läpi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mjoo, noin yleissääntönä voisi sanoa että painon pudotus, rasvaprosentin pientäminen ja lihasmassan kasvattiminen on yhtälö joka ei onnistu kuin niillä joilla on runsaasti ylipainoa, ts. läskeillä.

Eli jos olet lähelläkään 'normaalipainoista' eli ylipainoa ei ole hirveästi niin yleisin ohje on vetää syksy-talvi tiukkaa punttisenttiä runsailla hiilareilla yhdistettynä muutamaan aerobis-kertaan viikossa (esim. 2 krt vko tsygää tai mattoa) ja aerobinen suhteellisen matalalla sykkeellä (120-140 riippuen painosta, iästä jne). Tällä saat kasvatettua lihasmassaa joka taas lisää peruskulutusta joka taas helpottaa laihduttamista. Keväällä voi sitten aloittaa ns. kiristelyn jolloin siirrytään selkeästi negatiivisille kalorimäärille, lisätään aeroobista ja puntista tulee lähinnä 'ylläpitävää' treeniä.

Ruokavaliosta sen verran että sen sijaan että syö kolme kertaa vitusti päivässä niin kannattaa syödä kuusi kertaa pieni annos safkaa, karkeasti jaettuna siten että kaikki hiilarit ennen salia/iltakuutta ja illalla vain proteeinia. Rasvoja tasaisesti päivän aikana, kannattaa huomata että rasvoja on erilaisia, kannattaa keskittyä ns. hyviin rasvoihin eikä vetää vaan sitä flooraa naamaan.

Helvetin yksinkertaista, itselläni ainoa ongelma tässä hommassa on vain jatkuva biletys, bissetä tulee kumottua järkyttävät määrät joka viikonloppu ja se ei hirveästi auta kiristelyssä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Daespoo kirjoitti:
Rasvoja tasaisesti päivän aikana, kannattaa huomata että rasvoja on erilaisia, kannattaa keskittyä ns. hyviin rasvoihin eikä vetää vaan sitä flooraa naamaan.

totta, itse en muistanut rasvoista kirjoitella lainkaan. Kyllähän kroppa tarvitsee niitäkin toimiakseen ja myös rasvanpolttoon. Itse, jos jaksan hifistellä, niin teen lounaan rypsiöljyyn, päivällisen oliiviöljyyn ja illallisessa paukautan kalaöljyä kurkkuun. Kyllä selkeät päälinjat ovat silti tärkeämpiä, eihän normaali ihminen aina jaksa niin tarkka kaikesta olla.

Itsehän en missään nimessä ole hyvässä kunnossa, mutta tavoitteita on asetettu ja niitä kohti kuljetaan. Takapakkia tulee välillä reilustikin ja kesäkin meni suht koht perseelleen, mutta tällaista tää on.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ouzala kirjoitti:
Eli reilusti salia (3-4 kertaa/viikko) ja vähän lenkkiä, niin sillä lähtee? Salilla käyn aamu kuudelta, jonka jälkeen otan proteiini juoman ja siitä parin tunnin päästä kaurapuurot huiviin. Olsiko toi palautusjuoma parempi?

Kyllä mun mielestä toi neljä kertaa on hyvä määrä viikossa, kunhan ohjelma on kunnossa ja kroppa saa tarpeeksi lepoa palautuakseen. Suosittelen myös ns. kevyen viikon pitämistä vähän väliä, vaikka joka neljäs viikko. Silloin voit treenailla kevyemmin, vaikka noin 70% teholla.

Aamukuudelta salille? Hurjalta kuulostaa, mutta jos vaan saat itsestäsi jo silloin kaiken irti ja pystyt vetämään kunnon punttitreenin jo silloin niin hyvä homma.

Huomioitavaa olisi myös painojen ja sarjojen suhteet. Itse tykkään paukuttaa täysillä ja saan niin itseni parhaiten motivoituneeksi. Toisaalta kiinteytymiseen suositellaan usein pidempiä sarjoja kevyemmillä painoilla. Suosittelen kuitenkin, että välillä rykäiset kunnolla romua tankoon, niin lihakset saavat vähän erilaisia ärsykkeitä mukaan. Samaa kaavaa ei kannata pyörittää loputtomiin.

Mielipiteitä on varmasti monia, mutta mun mielestä palautusjuoman mukana pitäisi saada myös hiilareita. Toisaalta vedät kaurapuuroa heti aamulla, niin siinähän niitäkin tulee. Itse sekoittaisin myös jotain hiilihydraattia kuitenkin tuohon drinkkiinkin. Kulutat kuitenkin päivän aikana ihan mukavasti, joten tuskin tuosta haittaakaan on.

EDIT: ihan mielenkiinnosta kysyn, että syötkö jotain ennen treeniä?
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ouzala kirjoitti:
En syö koska ei oikein kerkeä ja jaksa. Mutta heti salin jälkeen lähtee päivän energian saaminen.

Kannattaa ainakin kokeilla niin, että juot proteiinijuoman ennen salia ja palautusjuoman sen jälkeen.

Laihdutuksen kannalta hemmetin toimiva keino on myös aamuaerobinen tyhjään mahaan, jonka jälkeen n. tunti pelkällä vedellä. Rasva suorastaan tirisee, joten suosittelen ehdottomasti kokeilemaan sitäkin, jos kerran aamuvirkku pystyt olemaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En kyllä suosittele salia aamukuudelta, ei varmasti ole tehokasta treeniä. Itse pidän safkaamisen jälkeen n. 2h levon jonka jälkeen salille jotta kroppa on valmiina salirääkkiin, tämä ei mitenkään onnistu aamukuudelta tai aamulla yleensäkään joten menee iltaan. Sen sijaan aamuaeroobinen tyhjään mahaan on helvetin tehokasta, yön jäljiltä kroppa tyhjänä hiilareista joten ollaan heti ns. asiassa eli rasvan poltossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alamummo kirjoitti:
Rasvat pois ruisleivän päältä ja makkarat (jos niitä käytä) ja tilalle juustoa ja vihannesta.
Minä heittäisin mielummin sen edamin jonkun kalkkunaleikkeen tilalta veks. Ja kannattaa muuten tiirailla niitä tuoteselosteita eri makkaroiden ja juustojen kyljistä; esim. kalkkunaleikkeiden lihapitoisuudet vaihtelevat aikalailla ja tilalla on sitten vaikka mitä jauhoista possun nisiin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
sampio kirjoitti:
Minä heittäisin mielummin sen edamin jonkun kalkkunaleikkeen tilalta veks. Ja kannattaa muuten tiirailla niitä tuoteselosteita eri makkaroiden ja juustojen kyljistä; esim. kalkkunaleikkeiden lihapitoisuudet vaihtelevat aikalailla ja tilalla on sitten vaikka mitä jauhoista possun nisiin.

Joo, mutta kun Ouzalan ruokavaliossa ei ollut kalsiuminlähteitä juurikaan, niin edes slice pari juustoa vois olla parempi kuin ei mitään. Kait sitä voi kevyempääkin juustoa vedellä kuin Edamia. Lisäks olis hyvä juoda vaikka rasvatonta maitoa tai sitten syödä aikaisemmin mainittuja raejuustoa/maitorahkaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alamummo kirjoitti:
Joo, mutta kun Ouzalan ruokavaliossa ei ollut kalsiuminlähteitä juurikaan, niin edes slice pari juustoa vois olla parempi kuin ei mitään. Kait sitä voi kevyempääkin juustoa vedellä kuin Edamia. Lisäks olis hyvä juoda vaikka rasvatonta maitoa tai sitten syödä aikaisemmin mainittuja raejuustoa/maitorahkaa.
Jees. Itse en sylje rasvaisiinkaan perusjuustoihin, mutta ajattelin vain, että kyllä kunnon leikkele on proteiinin ja rasvan suhteessa parempi paketti. Ja maitoon saa sotkettua vaikka proteiinidrinkin hyvin, sitä ainakin itse harrastin aikoinani.

Ja sitten hehkutan hieman: siirryn työtehtävässäni pelkkään päivätyöhön eli päivystykset loppuvat tämän kuun jälkeen; sali kutsuu. Oikein syyhyttää...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Näkkäri kirjoitti:
Laihdutuksen kannalta hemmetin toimiva keino on myös aamuaerobinen tyhjään mahaan, jonka jälkeen n. tunti pelkällä vedellä.
Kuinka kauan tuon aerobisen treenin täytyisi kestää yhtäjaksoisesti? Meikäläisellä menee 35 minsaa kävellen duuniin, kun kipittää kissin kokoinen vahto persiis. Riittääkö se?

K
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaiser Soze kirjoitti:
Kuinka kauan tuon aerobisen treenin täytyisi kestää yhtäjaksoisesti? Meikäläisellä menee 35 minsaa kävellen duuniin, kun kipittää kissin kokoinen vahto persiis. Riittääkö se?

K
Normaalisti kestää parisenkymmentä minuuttia, ennenkuin kroppa siirtyy polttamaan rasvoja. Normaalilla logiikalla siis kroppa siirtyy nopeammin rasvoihin, kun hiilarivarastoja ei ole. Lisäksi polton pitäisi jatkua suht pitkään, jos venyttää hiukan lenkin jälkeen syömisen aloittamista. Eli kyllä tuon reilun puolituntisenkin pitäisi pidemmän päälle tehota.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaiser Soze kirjoitti:
Kuinka kauan tuon aerobisen treenin täytyisi kestää yhtäjaksoisesti? Meikäläisellä menee 35 minsaa kävellen duuniin, kun kipittää kissin kokoinen vahto persiis. Riittääkö se?

K

Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että 30 minuutin lenkin jälkeen alkaisi se ns. rasvanpolttovaihe. Näin ollen olen itse pitänyt lenkin minimipituuden tuossa 45 minuutin pinnassa. Oli miten oli, niin varmasti on hyvää hyötyliikuntaa tuollainen joka arkiaamuinen kolmevitonen varsinkin jos syke huitelee yli 140:ssä. Se on kuitenkin fakta, että tyhjällä mahalla aamuisin tehty treeni kuluttaa rasvavarastoja reilusti enemmän kuin päivällä tehty lenkki. Jostainhan se energia on saatava ja kun ruokaa ei ole mahassa, niin keho nappaa ne jostain muualta.

Jos työsi puolesta on helppoa, niin juo aamulla ainoastaan kahvi mustana (jos olet kahvimiehiä) ja vedä aamupala vasta vaikka ekalla kahvitauolla. Ennen sitä pelkkää vettä, jos janottaa. Pelkästään tällä metodilla saat varmasti tuloksia aikaan, kunhan pidät muut tottumukset entisinä ts. et ala syömään helvetisti roskaruokaa palkinnoksi.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Näkkäri kirjoitti:
Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että 30 minuutin lenkin jälkeen alkaisi se ns. rasvanpolttovaihe.


Itse taasen olen ymmärtänyt (mulle on kerrottu), että rasvanpolttoa tapahtuu jatkuvasti, mutta tuon 30min jälkeen se hyöty sydämelle ja verenkiertoelimistölle alkaisi.

Nyt alkaa meikäläisen projekti 2006. Tarkoitus olisi saada itsensä johonkin kuntoon ensi kesäksi. Viimeisen kahden kuukauden ajan lenkkien pituus on ollut noin 5-6km (aikaa mennyt noin 35-50min). Tarkoitus on nipistää siihen 1-2km lisää. Vinkkejä otetaan vastaan. Tahti on ollut noin kolme lenkkiä viikossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Totuutta lienee molemmissa väitteissä, tilannehan on se että elimistö kuluttaa ensiksi nopeasti energiaksi muutettavat hiilihydraattivarastot ja vasta tämän jälkeen alkaa ns. kunnon rasvanpolttovaihe.

Itsellä alkaa kanssa kohta kunnon setti, kesän lopussa pääsi pahasti tulemaan fläsää vyötärölle ja sitä pitää alkaa taas polttelemaan pois, toki tiukan punttisetin ohella.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Serge kirjoitti:
Itse taasen olen ymmärtänyt (mulle on kerrottu), että rasvanpolttoa tapahtuu jatkuvasti, mutta tuon 30min jälkeen se hyöty sydämelle ja verenkiertoelimistölle alkaisi.

Nyt alkaa meikäläisen projekti 2006. Tarkoitus olisi saada itsensä johonkin kuntoon ensi kesäksi. Viimeisen kahden kuukauden ajan lenkkien pituus on ollut noin 5-6km (aikaa mennyt noin 35-50min). Tarkoitus on nipistää siihen 1-2km lisää. Vinkkejä otetaan vastaan. Tahti on ollut noin kolme lenkkiä viikossa.

Itse olen taas ymmärtänyt (sen niin kuin Näkkärikin(?)), että alle 30min lenkkejä ei kannata ns. tehdä. Tai tottakai liikunta on aina hyvästä, mutta tuon ensimmäisen puolen tunnin aikana elimistö polttaa kropasta vain niitä hiilareita. Tosin en oo tuostakaan varma, mutta näin olen itseni antanut ymmärtää. Kaverikin, joka ennen harrasti vakavasti hiihtoa, kertoili että 45min on sillanen minim,i että lenkistä on jotain hyötyä. Ei voi muistaa, kun siitäkin on niin paljon aikaa.

Toisaalta olen pari maratonia myös juossut ja siinä on se kulminaatiopiste siinä 30km kohdalla jossa siis elimistö on polttanut kaikki hiilarit pois ja alkaa tämän jälkeen käyttämään rasvaa ns. polttoaineena. (Molemmilla kerroilla itse on tuossa hyytynyt täysin, mutta onneksi on päästy maaliin asti molemmilla kerroilla.) Eli ei toi mitä kerroin taas tämän puolesta kerro totuutta. Ratkaisevinta tuossa rasvanpoltossa on se syke millä vauhdilla juoksee. Kun pitää sillaset about 120 mittarissa, niin pitäisi poltella ihan hyvin rasvoja. Totakin on joskus kokeiltu, mutta ei oikein sovi mulle, kun ei osaa juosta hitaasti :) Tosin toi hitaasti juokseminen kannattaa opetella, sillä siitä on tosissaan hyötyä tuossa painonpudotuksessa ja se että ei aina tule juostua ns. täysillä.

Mutta nyt eilen alkoi meikäläisen kuuri, kun tätä painoa on tullut sillaset reilu viisi kiloa lisää ja alkaa jo farkut kiristämään. Liikuntaa ja vähän kattoo mitä suuhun laittaa ja kuinka paljon niin siitä se lähtee toivottavasti ja iltasyömiset pois. Toivottavasti Jouluksi alkaisi taas näyttämään hyvältä, että voi taas lihoa ne muutamat kilot mitä joka joulu tulee :)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
PeZu puhuu asiaa: 45-60 minuuttia 120 sykkeellä polttaa mukavasti rasvaa. Sergen 3 lenkkiä viikossa on mun mielestä riittävä, kun samalla kiinnittää huomiota siihen, mitä työntää suuhunsa. Toki lisääkin voi juosta, mutta levosta on kuitenkin huolehdittava ja lihashuollosta (venyttely).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hahaa. Vajaa kuukausi kevyttä punttia takana. Ensi kuun alussa ajatelin aloitella kunnolla rykimään, toki kohtuudella ja puhtaita liikeratoja etsien. Muutamaan vuoteen kun en ole rautoihin koskenut, ajattelin todellakin lämmitellä ja totutella tämän vajaan kuukauden ensin. Kun nostan kilomääriä sellaisiksi, että rasitustakin tulee, ajattelin kuitenkin tehdä sen verran pieneillä, että liikkeet todellakin tulevat puhtaasti ja käyvät niihin lihaksiin ja lihasryhmiin, joita varten ne on tarkoitetukin. Ennen pääasia oli kilot, nyt haluan vahvistaa selkää ja saada kroppaa, erityisesti yläselkää, hiukan parempaan muotoon.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
PeZu kirjoitti:
Itse olen taas ymmärtänyt (sen niin kuin Näkkärikin(?)), että alle 30min lenkkejä ei kannata ns. tehdä. Tai tottakai liikunta on aina hyvästä, mutta tuon ensimmäisen puolen tunnin aikana elimistö polttaa kropasta vain niitä hiilareita. Tosin en oo tuostakaan varma, mutta näin olen itseni antanut ymmärtää. Kaverikin, joka ennen harrasti vakavasti hiihtoa, kertoili että 45min on sillanen minim,i että lenkistä on jotain hyötyä. Ei voi muistaa, kun siitäkin on niin paljon aikaa.

Joo siis ilman muuta samaa mieltä, että alle 30min lenkki on "hyödytön". Meille joskus joku Jäsenkorjaaja tms. kertoi työpaikalla, että tuon 30min jälkeen alkaa lenkistä olla hyötyä myös sydämelle ja verenkiertoelimistölle. En toki epäile yhtään, että myös se ensimmäinen 30min menee kuluttaessa hiilareita. Kumpi on sitten tärkeämpi, matkan pituus vai aika joka lenkkiin kuluu?

Ja Alamummo, siihen mitä suuhuni laitan olisi nimenomaan syytä alkaa kiinnittää huomiota. En mä oikeastaan kato mitä syön, kunhan syön. Sen takia tää ehkä onkin tuntunut lähinnä paikoillaan junnaamiselta tuloksien suhteen nimittäin.
 

Kaivanto

Jäsen
PeZu kirjoitti:
Itse olen taas ymmärtänyt (sen niin kuin Näkkärikin(?)), että alle 30min lenkkejä ei kannata ns. tehdä. Tai tottakai liikunta on aina hyvästä, mutta tuon ensimmäisen puolen tunnin aikana elimistö polttaa kropasta vain niitä hiilareita. Tosin en oo tuostakaan varma, mutta näin olen itseni antanut ymmärtää. Kaverikin, joka ennen harrasti vakavasti hiihtoa, kertoili että 45min on sillanen minim,i että lenkistä on jotain hyötyä.

Muistelen törmänneeni sellaiseen lukuun, että puolen tunnin aerobisen vedon jälkeen n. 20 % energiasta tulisi rasvasta ja tunnin jälkeen jo 80 %. Riippuu tietysti siitäkin, paljonko on tankannut alle, mutta ohjeellisesti voinee tosiaan sanoa, että rasvanpolttomielessä jokainen ylimääräinen minuutti lenkin loppuun on edeltävää minuuttia tehokkaampi.

Mikäli kaverisi viittasi omaan harjoitteluunsa, niin hyöty kilpahiihtäjän harjoittelun näkökulmasta ei kyllä liity tähän oikeastaan mitenkään, ei hänen treeninsä tähtää rasvan polttamiseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
PeZu kirjoitti:
Mutta nyt eilen alkoi meikäläisen kuuri, kun tätä painoa on tullut sillaset reilu viisi kiloa lisää ja alkaa jo farkut kiristämään. Liikuntaa ja vähän kattoo mitä suuhun laittaa ja kuinka paljon niin siitä se lähtee toivottavasti ja iltasyömiset pois. Toivottavasti Jouluksi alkaisi taas näyttämään hyvältä, että voi taas lihoa ne muutamat kilot mitä joka joulu tulee :)

Katos katos, äijä alkaa lihomaan. Olet vissiin saanut ne meikäläiseltä kesän aikana lähteneet kilot. :)

Niin, meikäläisellä tuon 5 kilon painonpudotuksen jälkeen paino jämähti nyt sinne 75-76 kilon nujakoille. Mielelläni ottaisin vielä 2-3 kiloa pois, mutta... noh, katsotaan nyt, miten käy. Istumatyö on vaan niin riskialtista. Tänään oli Iltalehdessä esitetty tutkimus, jonka mukaan näyttöpäätetyö lisää näläntunnetta...

Noh, pakko ottaa taas itseä niskasta kiinni ja vetää iltasella vain ruisleipää ja vettä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sistis kirjoitti:
Noh, pakko ottaa taas itseä niskasta kiinni ja vetää iltasella vain ruisleipää ja vettä.
Vedä mielummin vaikka grillattua broilerin rintafilettä. Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, etten vedä hiilareita illalla. Päivällä syön normaalisti, joskus saatan ostaa jopa pullakahvit. Tosin nyt salitreenin kovetessa alan painottamaan proteiinien osuutta ja otan jonkunlaisen palauttavan satsin myös hiilareita treenin jälkeen. Mutta siis iltapalaksi aion vetää edelleen salaatteja, rahkoja ja lihaa. Toki järkeä käytän, enkä kenenkää elämää hankaloita vaikka vierailuiden aikana, mutta noin pääpiirteittäin. Toimii ainakin mulla, tiedä sitten muista.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Eli pitääkö yllä mainituista vetää sellainen johtopäätös, että mikäli haluaa painoa tiputtaa ei alle 30min treenistä ole hyötyä vetää sen millä teholla tahansa?
Vai olenko aivan metsässä?
Mulla kun on tapana ollut rykäistä n.30min setti n.150 pulssilla päivittäin nyt muutaman viikon ajan, eli olenko tehnyt turhaa työtä?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
koukou kirjoitti:
Eli pitääkö yllä mainituista vetää sellainen johtopäätös, että mikäli haluaa painoa tiputtaa ei alle 30min treenistä ole hyötyä vetää sen millä teholla tahansa?
Vai olenko aivan metsässä?
Mulla kun on tapana ollut rykäistä n.30min setti n.150 pulssilla päivittäin nyt muutaman viikon ajan, eli olenko tehnyt turhaa työtä?

Jos sä sen joka päivä vedät, niin kyllä se ainakin yleiskunnossa tuntuu. Paino ei ehkä pitkän päälle putoa toivottuun tahtiin. Tietysti, jos sulla on reilusti ylipainoa, niin varmasti painokin putoaa aluksi kohtuurivakasti. Yritä juosta viikossa edes yksi pidempi ja vähän alhaisemmalla sykkeellä.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Alamummo kirjoitti:
Jos sä sen joka päivä vedät, niin kyllä se ainakin yleiskunnossa tuntuu. Paino ei ehkä pitkän päälle putoa toivottuun tahtiin. Tietysti, jos sulla on reilusti ylipainoa, niin varmasti painokin putoaa aluksi kohtuurivakasti. Yritä juosta viikossa edes yksi pidempi ja vähän alhaisemmalla sykkeellä.
Ei sitä reilusti ole, joku 5-10 kiloa olis tarkotus tiputtaa. Viimeisen kolmen viikon aikana kaksi iltaa on jäänyt väliin, mutta vaakan puuttuessa en tuloksista osaa sanoa. Muutetaan täältä ongittujen tietojen perusteella sitten tyyliä, eli 45min ja 130 syke, olisiko se sitten optimaalinen taso..?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noista sykkeistä voisin sanoa sen verran, että minun mielestäni 120 sykkeellä tehty lenkki ei ole mistään kotoisin edes rasvanpolttomielessä. Toki syke on yksilöllistä, mutta 120 on hemmetin vähän. Itse olen huonossa kunnossa ja tämänkin vuoksi syke on korkealla lenkin aikana, mutta pyrin pitämään sen 140-150 välissä. Jos sykettä pidetään alle 130:ssä tai peräti 120:ssä, niin energiankulutus on varsin pientä.

Toisaalta onko kukaan todistanut sykkeiden merkitystä rasvanpoltossa? Sehän on selvä, että mitä isommalla sykkeellä treenin teet, niin sitä enemmän energiaa eli kaloreita kuluu. Mitä enemmän miinuskaloreilla päivittäin olet, niin sitä enemmän paino myös putoaa. Siksi sykkeen tuijottaminen ei mielestäni ole oleellista.

Jos syke huitelee kuitenkin jatkuvasti lenkillä yli n.165:ssä, niin tällöin treeni muuttuu kestävyysharjoitteluksi ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan tämä ei ole rasvanpolton kannalta enää tehokasta harjoitusta. Haluaisin toki tietää, että mihin nämä sykerajat perustuvat ja onko asiasta olemassa faktoja, ettei rasva palaisi yhtä tehokkaasti kovemmilla sykkeillä. Pitää myös muistaa, että iän lisääntyessä syke ei nouse enää yhtä korkealle kuin nuoremmilla. Yli 50-vuotiailla on ihan eri sykerajat kuin 25-vuotiailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös