Mainos

Kouvola on parempi kuin Lappeenranta

  • 139 304
  • 878

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Selittääkö alueen kehittymättömyyttä se, että sieltä lähti paras aines ja muut jäivät savupirtteihinsä lisääntymään keskenään?
Ei, se osasto muutti viimeistään 60-luvulla Turkuun ja Ruotsiin. Nykyistä tilannetta selittää enemmän se, että väestö on keskittynyt harvoihin maakuntakeskuksiin, joissa opiskelumahdollisuudet pudottavat sinne hakeutuvien nuorien myötä keskimääräisiä tuloja entisestään, eikä maaseutua asuta eläkeläisten lisäksi riittävästi työtä tekevää väestöä.
---

Tiedättekö muuten, miksi Pohjanmaalla on niin alavaa? Näkee nussia lampaita paremmin!

Keksin juuri itse. Saa jakaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oletko sinä mahdollisesti Pohjanmaalta, kun lampaitten nussiminen näyttää kiinnostavan sinua kovasti?
En, mutta matkustin junalla Ouluun tuossa syksyllä. Kyllä siinä oli ihmettelemistä junan ikkunasta.

Oulu on sikäli turvallinen paikka, että se on siinä lampaan ja poron nussijoiden ei kenenkään -maalla.

Olen Savosta. Sukuni asutti Suomen ja Ruotsin, perusti Yhdysvallat ja koulutti ensin talvisodassa isänmaan urhoja ja myöhemmin Yhdysvaltain armeijassa sikäläisiä sankareita. Itse vietin lukiokesäni lammaspaimenena Turussa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei ole kisa, mutta hyvää toimintaa molemmilta (toki Kouvolalta kymppitonnin verran parempaa :-)



Propsit myös Kouvolan Lakritsille (yli 120.000 euron lahjoitus) sekä Etelä-Karjalan Pelastuslaitokselle (paloauto).
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Oli pakko.
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.54.45.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.54.45.jpeg
    62,5 KB · kertaa luettu: 354

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kouvolalle kauppakeskus Veturi on ollut tavallaan siunaus, mutta myös kirous. Varmasti toi kokonaisuudessaan rahaa alueelle, mutta ei helvetti se keskusta nykyisin. Kouvolan disauttajat, käykääpä katsomassa, you ain't seen nothing yet.
Kaveri oli menossa Servon Martin keikalle (kova!) vappuaattoiltana ja nappasi kuvan Kouvolan kävelykatu Manskista.

Kyllä on ajat muuttuneet omasta nuoruudesta, kun katu oli 30.4. täynnä nykyisiä ja entisiä nuorisolaisia melkoisissa meiningeissä. Manskilla olen myös joutunut juuri vappuna aikoinaan elämäni ainoaan ihan kunnon nyrkkitappeluunkin. Surkuhupaisasti vielä kaverini kanssa pienen väärin käsityksen jälkeen ja onneksi hommat sovittiin siinä samalla. Vahinkoinakin olivat vain allekirjoittaneelle mustasilmä, kaverille pari vekkiä+kuhmua ja kadonnut kenkä.

Vappupäivän aamuna oli sattumalta pikkusiskon silloinen poikaystävä ekaa kertaa meillä ja istuin silmä mustana samaan aamupalapöytään. Isäni esitteli minut, että tässä on meidän cottonmouth, hän harrastaa nyrkkeilyä, mutta vain juhlapyhinä.

En kannusta ketään väkivaltaan, viitaten edelliseen tarinaan, mutta onhan tuo tyhjä vappuinen katu hippasen synkkää.

Ei siellä tarinoita synny, parisuhteita ei ala tai pääty, ei tule hauskoja tai huonoja muistoja.

Noh, kehitys kehittyy.
 

Liitteet

  • vapu_ei_lopu.jpg
    vapu_ei_lopu.jpg
    398,8 KB · kertaa luettu: 345
Viimeksi muokattu:

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
No ei kovin eläväinen ole tämän Lappeenrannankaan hieno kävelykeskusta, joka todennäköisesti autioituu entisestään kun lisätään Valtakatu jalankulkijoille. Samalla voitaisiin laittaa pyöräilijöille lisää koristekivetystä, niin päästään niistäkin eroon.

Ei vaan ymmärrä kaupungin päättäjiä. Keskustassa ei ole kohta mitään muuta kuin hoivakoteja, kaikki toiminta keskittyy Isoon-Kristiinaan tai Myllymäkeen tai Prismaan.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei kovin eläväinen ole tämän Lappeenrannankaan hieno kävelykeskusta, joka todennäköisesti autioituu entisestään kun lisätään Valtakatu jalankulkijoille. Samalla voitaisiin laittaa pyöräilijöille lisää koristekivetystä, niin päästään niistäkin eroon.

Ei vaan ymmärrä kaupungin päättäjiä. Keskustassa ei ole kohta mitään muuta kuin hoivakoteja, kaikki toiminta keskittyy Isoon-Kristiinaan tai Myllymäkeen tai Prismaan.

Eihän siellä siis muutu mikään muu kuin se, että autoilijoiden täytyy väistää jalankulkijoita koko Valtakadun pätkältä.

Lappeenrannan keskustan suurin ongelma on se, että kaikki on keskittynyt Iso-Kristiinaan. Itse näen sen kyllä ihan positiivisena, että brömistely vähenee keskustassa. Lappeenrannassa on vaan aina jostain syystä aina ollut kulttuurina se, että auto täytyy jumalauta saada siihen liikkeen tuulikaappiin vaikka tilavia parkkihalleja olisi yllin kyllin lähistöllä.

Siinä Marian aukion ja Valtakadun ympärillä vaan ei ole juuri isoja massoja liikuttavia liikkeitä tällä hetkellä eikä varmaan hetkeen ole tulossa niin kauan kun Iso-Kristiina on voimissaan. En vaan ymmärrä sitä, että mitä lisäarvoa autoliikenteen lisääminen Valtakadulla toisi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Manskilla olen myös joutunut juuri vappuna aikoinaan elämäni ainoaan ihan kunnon nyrkkitappeluunkin.

Minulla melkein sama, tosin kyse oli Taiteiden yöstä. Eikä se ollut nyrkkitappelu, vaan elämäni ainoa kerta, kun olen saanut turpiini. Tyyppi käveli ruuhkassa vastaan ja päätti täräyttää siinä ohi mennessään nyrkillä naamaan. Jonkun aikaa pyöri tähdet silmissä, mutta kaverit kävivät keräämässä katuun lentäneet rillit ja lippikseni, jonka jälkeen matka jatkui kohti uusia seikkailuja.

Nykyään on kyllä Kouvolan keskustassa varmaankin vaikea saada nenilleen, vaikka yrittäisi.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Siinä Marian aukion ja Valtakadun ympärillä vaan ei ole juuri isoja massoja liikuttavia liikkeitä tällä hetkellä eikä varmaan hetkeen ole tulossa niin kauan kun Iso-Kristiina on voimissaan. En vaan ymmärrä sitä, että mitä lisäarvoa autoliikenteen lisääminen Valtakadulla toisi.

Lappeenrannan keskustan liikenne pilattiin sillä hetkellä kun bussit siirrettiin Koulukadulle ja rakennettiin siihen helvetillinen sumppu, jossa bussit, henkilöautot ja jalankulkijat seikkailevat kuka mitenkin. Sumppuahan parantaisi toki se, että lappeenrantalaiset jalankulkijat osaisivat mennä ripeästi sen hidastesuojatien yli, eivätkä jäisi arpomaan että "näinköhän tuo OP:n valoista lähtevä Volvo ajaa miun yli jos nyt astun suojatielle". Entinen malli, jossa Koulukatua ajettiin länteen ja Valtakatua itään oli toimiva, mutta miksipä se olisi pitänyt säilyttää, kun ei meillä säilytetä mitään muutakaan.

Keskustan puoleensavetämättömyys harmittaa varsinkin etnisten ruokaravintoloiden osalta, jotka eivät enää saa sitä vähääkään osuutta satunnaisista kävijöistä kuin ennen. Enää ei ole mitään syytä lähteä pyörimään keskustaan kun siellä ei ole mitään. Siksi keski-ikäisen on hyvä mennä Prismaan, kävellä se murjottaen läpi ja palata kotiin nettiostosten pariin.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei kovin eläväinen ole tämän Lappeenrannankaan hieno kävelykeskusta, joka todennäköisesti autioituu entisestään kun lisätään Valtakatu jalankulkijoille. Samalla voitaisiin laittaa pyöräilijöille lisää koristekivetystä, niin päästään niistäkin eroon.

Ei vaan ymmärrä kaupungin päättäjiä. Keskustassa ei ole kohta mitään muuta kuin hoivakoteja, kaikki toiminta keskittyy Isoon-Kristiinaan tai Myllymäkeen tai Prismaan.
Joo kyllähän Lappeenrannan keskusta on aivan kuollut.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joo kyllähän Lappeenrannan keskusta on aivan kuollut.
Suomessa on kaksi kaupunkia joiden keskusta ei ole kuollut. Espoo ja Vantaa. Ei siksi että olisivat erityisen vilkkaita vaan siksi ettei niissä ole keskustaa joka voisi kuolla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Lappeenrannan keskustan suurin ongelma on se, että kaikki on keskittynyt Iso-Kristiinaan. Itse näen sen kyllä ihan positiivisena, että brömistely vähenee keskustassa. Lappeenrannassa on vaan aina jostain syystä aina ollut kulttuurina se, että auto täytyy jumalauta saada siihen liikkeen tuulikaappiin vaikka tilavia parkkihalleja olisi yllin kyllin lähistöllä.

Tämä tuntuu olevan jossain määrin kulttuurina muuallakin. Liikuntarajoitteet ja muut tämmöiset syyt asia erikseen, eikä siinä mitään, tykkään itsekin ajaa, mutta aina välillä hämmästyttää, miten masiivinen itseisarvo se jokaisen liikkeen oven eteen pysäköinti tuntuu ahtaisssakin keskustoissa monille olevan. "Autoiluidentiteettikulttuuri" on täällä aika tiukassa ja minusta on pelkästään positiivista, että sitä yritetään vähän haastaa myös kaupunkisuunnittelussa. Välillä vaan hämmentää, miten jotkut (itseni tapaan ihan liikuntakykyiset, alle kolmekymppisetkin) ihmiset eivät... noh, vähän tälleen kärjistäen, toisinaan taivu edes miettimään vaihtoehtoja kotiovelta autoon ja auton ovelta suoraan kohteeseen -mallille, edes oikeasti lyhyistä siirtymistä puhuttaessa.

Vietän aika paljon aikaa Lappeenrannassa ja esimerkiksi Iso-Kristiinan, muun keskustan (Antikvariaatti Sumalle iso peukku ja sydän täältä) ja sataman/linnoituksen väliä on oikein kiva tepastella. Kai se keskusta sitten "kuollut" on, mutta ite oon aina kokenut Lappeenrannan kaikesta huolimatta kohtalaisen eläväksi ja monipuoliseksi kaupungiksi kokoluokassaan. Tykkään sanoa, että Lappeenranta on iso pieni kaupunki.

Voi toki olla, että täältä kaakonkulmalta katsoen Lappeenranta näyttäytyy suhteettoman positiivisessa valossa. :)

Ilon kautta!!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaikki hankkeet kuolee ja kuopataan Lappeenrannassa, valitettavaa mutta totta. Liian pieni kaupunki tälläisille.

Sama se on kyllä Kouvolassakin. Paitsi että täysin kannattamattomilta vaikuttavat jätti-investoinnit kyllä toteutetaan. Muut suunnitellut hankkeet joko haudataan vähin äänin tai päätyvät ikuiseen valitus-, riitely- ja nillitysrumbaan. Tällä hetkellä kuumimpana perunana täällä on uusi uimahalli, ja ennen kaikkea sen sijainti.

Ainoa Kouvolalta pieleen mennyt hanke, mistä voi olla tyytyväinen, on se, että kaupunki joutui vetäytymään Kymiringistä jo hyvissä ajoin. Siinä kävi tuuri.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Mutta Lappeenrannassapa aletaan apinoida Kouvolaa rakentamalla ratapihalle toimisto- ja asuintiloja, koska näin kaupunkiin eksyvä turisti pääsee heti keskustan hektiseen elämään kiinni. Tätä varmasti parannetaan levittämällä kävelykeskusta rautatieasemalle asti ja menetetyt parkkipaikat siirretään venäläisiltä täyttämättä jääneisiin Prisman parkkitiloihin.

Hyvä myö, kyllä meillä osataan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell

Viikatteen basistia epäillään Vihreiden Kouvolan aluejärjestön kassan kuppaamisesta, lähinnä palkittava teko voisi näin vitsillä sanoa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kouvolaan suunnitellaan taideteosta. Iso peukku tälle.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös