Mainos

Kouvola on parempi kuin Lappeenranta

  • 139 925
  • 868

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joka tapauksessa, ei tämä ratkaissut kiistaa kumpi on parempi: Karhula/Mesikämmenilä/Otsola vai saamelaisten budjausbiitsi.

Kouvo on tosiaan yksi nimi karhulle (karhuahan ei missään nimessä saanut kutsua karhuksi, joten siitä syystä suomen kielessä on kyseiselle eläimelle poikkeuksellisen paljon synonyymejä, murresanoja ja lempinimiä).

Nykyään arvellaan kuitenkin, että Kouvolan nimi ei tule karhua tarkoittavasta kouvo-sanasta, vaan jostain ihan muusta. Tietoa siitä ei kuitenkaan ole, että mikä tämä "joku muu" on mahtanut olla. Vanhin maininta Kouvolasta löytyy vanhoista ruotsinkielisistä kirkonkirjoista / kartoista - Kymijoen rannalla oleva, aikoinaan Valkealaan kuulunut, Kouvolankylähän on ollut asuttuna mahdollisesti jo 1200-luvulta alkaen.

Nyt en ihan tarkasti muista, että mikä tuo varhaisin nimi oli, mutta ehkä Cowwola tai jotain sinne päin. Olisi ihan käheä ja kansainvälinen nimi tänä päivänä, pitäisiköhän alkaa kerätä kansalaisadressia nimen vaihdon puolesta?
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin joo, lyödä lappeella on ettei lyö vaikka kirveen terävällä sivulla vaan kumauttaa vaan sivupinnalla. En kyllä tiennyt, että perusmuoto on lape.

Joka tapauksessa, ei tämä ratkaissut kiistaa kumpi on parempi: Karhula/Mesikämmenilä/Otsola vai saamelaisten budjausbiitsi.

Itseasiassa Lappeenrannan sivuilta löytyy ihan mielenkiintoinen selvitys nimen historiasta. Todellinen fakta tietysti jää hämärän peittoon eikä sitä mistään pystytä vahvistamaan.

www.lappeenranta.fi/fi/Kaupunkimme/Lappeenrannan-tunnukset/Villimies
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt kun tämä ketju on pinnalla... Varoitan, että seuraava kirjoitukseni voi järkyyttää joitain lukijoita, sillä siinä ei oteta ketjun luonteeseen tyypilliseen tapaan kantaa kaupunkien paremmuuteen, vaan todetaan molemmista tyly totuus.

Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.

Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?

No, Kouvolan puuttuminen pistäisi vähintään puolet Suomen junaliikenteestä joksikin aikaa seis ja ihan sekaisin, mutta siinäpä se sitten taitaisikin olla. Iso logistinen operaatio olisi toki tiedossa myös siitä, että Karjalan Prikaati siirrettäisiin Vekaranjärveltä jonnekin muualle.

Keksimäni Lappeenrannan katoamisen vaikutukset ovat ehkä jopa Kouvolaakin pienemmät. Lähinnä tulee mieleen se, että ilman Vainikkalaa ei olisi henkilöliikennettä Suomen ja Venäjän välisillä rautateillä (tosin ei olisi myöskään ilman Kouvolaa). Tavarajunat sen sijaan kulkisivat rajan yli ilman Lappeenrannan olemassaoloakin. Sen sijaan Saimaan kanavan rahtikuljetuksilla lienee ihan merkittävä roolia idänkaupan suhteen.

Lappeenrannan yliopiston tai muiden kyseisten kaupunkien oppilaitosten siirtäminen johonkin muualle ei olisi temppu eikä mikään. Paperiteollisuudella on edelleen isoa merkitystä Suomen taloudelle, mutta kyllä sekin merkitys taitaa vaan pienentyä vuosi vuodelta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Canis Lupus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, LuPo
Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.
Ei ehkä koko Suomelle. Mutta entisenä luumäkeläisenä voin vakuuttaa, että Kouvola ja Lappeenranta ovat silti ihan toista kuin Savitaipale, Lemi, Miehikkälä ja Hamina (muut rajanaapurit).

Kumpi on parempi?
Ilmeisesti Kouvola, koska sinne olen kerran yrittänyt päästä töihin ja kaiketi muuttamaankin sitten. Lappeenrantaan en.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
En tiedä, että minkälainen on Kouvolan keikka tarjonta näin koronan kurittamana on, mutta ei kai tuo voi olla huonompaa, kuin Lappeessa, i assume. Kotiteollisuuden keikka Nuijamiehessä edes jonkinlainen kiinnostusta herättävä. Toki 35e hinta tuosta ei houkuttele.

Tampereelle asti joutuu lähtemään keikka nälkäisenä. Tuollakin "vain" Korpiklaani ja Fear of domination samana iltana, toki muilla höysteillä kuorrutettuna.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun tämä ketju on pinnalla... Varoitan, että seuraava kirjoitukseni voi järkyyttää joitain lukijoita, sillä siinä ei oteta ketjun luonteeseen tyypilliseen tapaan kantaa kaupunkien paremmuuteen, vaan todetaan molemmista tyly totuus.

Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.

Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?

No, Kouvolan puuttuminen pistäisi vähintään puolet Suomen junaliikenteestä joksikin aikaa seis ja ihan sekaisin, mutta siinäpä se sitten taitaisikin olla. Iso logistinen operaatio olisi toki tiedossa myös siitä, että Karjalan Prikaati siirrettäisiin Vekaranjärveltä jonnekin muualle.

Keksimäni Lappeenrannan katoamisen vaikutukset ovat ehkä jopa Kouvolaakin pienemmät. Lähinnä tulee mieleen se, että ilman Vainikkalaa ei olisi henkilöliikennettä Suomen ja Venäjän välisillä rautateillä (tosin ei olisi myöskään ilman Kouvolaa). Tavarajunat sen sijaan kulkisivat rajan yli ilman Lappeenrannan olemassaoloakin. Sen sijaan Saimaan kanavan rahtikuljetuksilla lienee ihan merkittävä roolia idänkaupan suhteen.

Lappeenrannan yliopiston tai muiden kyseisten kaupunkien oppilaitosten siirtäminen johonkin muualle ei olisi temppu eikä mikään. Paperiteollisuudella on edelleen isoa merkitystä Suomen taloudelle, mutta kyllä sekin merkitys taitaa vaan pienentyä vuosi vuodelta.
Kyllähän ne raiteet voi kulkea läpi vaikkei olekaan kaupunkia, aika suuri osa Suomen raidekilometreistä kulkee jossain skutsissa. Asemalle ei sitten vaan tarvi pysähtyä. Sen prikaatinkin voi tunkea jonnekin skutsiin. Paperia osataan tehdä Imatrallakin, voivat sieltä hoitaa tehtaan pyörittämisen.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?
Tähän hauskuutukseen on pakko puuttua naapurimaakunnan puolelta.

Etelä-Karjalassa sillä olisi epäilemättä synkät vaikutukset.
Kymenlaaksossa sen sijaan elettäisiin vielä puolivaloilla, kun maakunnan tasaveroinen kumppani Kotka pitäisi maakunnan elossa, vaikkakin henkitoreissaan. Tai ehkä sentään hengissä, kun se keskussairaala sentään (onneksi) sijaitsee Kotkassa.
Kouvola siis selviäisi, kun sillä on tasaveroinen kumppani apuna maakunnassaan, muuten ainoana Suomessa.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jatkoajan haastattelun perusteella Sam Lofquist tuntuu olevan vahvasti samaa mieltä ketjun otsikon kanssa.

Piti ihan käydä tsekkaamassa juttu ja kyllähän nuo Samin kommentit menee samaan kategoriaan OJ:n ”on hienoa tulla Mikkeliin ja Jukureihin hommiin” -lauseeseen :D

Ei sillä, kyllähän siellä Kouvolassakin kai voi viihtyä vaikka nettomuutto on kaikista eniten pakkasella Kaakkois-Suomen kaupungeista. Sekin kyllä jonkin sortin saavutus Mikkelin ja Kotkan rinnalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi kyllä kieltämättä piristävää, kun joku pelaaja sanoisi suoraan, että tykkäsi kyllä enemmän olla edellisessä joukkueessa ja kaupungissa kuin nykyisen palkanmaksajansa riveissä.

Tai ehkä P-Amerikan ammattilaismaailmassa joku on aikoinaan vetänyt epätoivotusta treidistä herneet nenään ja sanonutkin uuden kaupungin ja jengin olevan ihan paska.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Piti ihan käydä tsekkaamassa juttu ja kyllähän nuo Samin kommentit menee samaan kategoriaan OJ:n ”on hienoa tulla Mikkeliin ja Jukureihin hommiin” -lauseeseen :D

Ei sillä, kyllähän siellä Kouvolassakin kai voi viihtyä vaikka nettomuutto on kaikista eniten pakkasella Kaakkois-Suomen kaupungeista. Sekin kyllä jonkin sortin saavutus Mikkelin ja Kotkan rinnalla.
Tami sanoisi, että checkyourfacts ja metsän laidassa on tilaa.

Kouvolan nettomuutto ei voi olla kaikista eniten pakkasella, koska se ei ole pakkasella!

kouvola.fi:
"Kouvolaan on muuttanut alkuvuoden (2021) aikana enemmän ihmisiä kuin täältä muualle. Sekä kuntien välinen nettomuutto että nettomaahanmuutto ovat positiivisia. Kouvolaan on muuttanut muualta Suomesta 47 henkilöä enemmän kuin kaupungista pois. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen tuoreesta väestön ennakkotilastosta."
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jatkoajan haastattelun perusteella Sam Lofquist tuntuu olevan vahvasti samaa mieltä ketjun otsikon kanssa.
Ja oikein maukkaita reaktioitahan tämä Samin siirto ja puheet tuntuvat saipalaisissa aiheuttavan. Sam, tunnettu SaiPa-legenda, kehuu Kouvolaa, eikä tunnu muistelevan lainkaan aikaansa Lappeenrannassa.

Sen sijaan, jos homma olisi mennyt toisin päin, Sam olisi Lappeenrannassakin muistellut kaihoisasti Kouvolaa ja KooKoota koko uransa huippukohtana. "I hope some day I can wear a KooKoo jersey again".

Kenties tällä kaudella nähdään vielä se, että Sam upottaa SaiPan derbyssä parilla maalillaan. Silloin keltaisesta katsomosta nousee savua, eivätkä ne ole soihtuja.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun nyt tässä jouluna molempia kaupunkeja perinteisesti näkee, niin kyllähän Kouvola on joulussakin ihan hemmetin paljon näyttävämpi. Myönnän, että Lappeenrannassakin on kauniita valoja talvella, todella kauniita, mutta ei siellä ole mitään sellaista kuin Pohjola-talo. Lappeenranta on sellaista nättiä ja vaatimatonta hissuttelua, oikeastaan aina. Sen sijaan Kouvola on sellaista näyttävää ja röyhkeää. Siellä on kylän isoin torppa aina valaistu niin, että sokeimmatkin huomaavat satojen kilometrien päähän. Ja sitä minä rakastan Kouvolassa niin.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Tämä lyönee viimeisen naulan arkkuun sen suhteen, että jatkossakin Kaakkois-Suomen taloudellinen, urheilullinen ja kulttuurillinen keskus on kasvava Lappeenranta.

Onnea LUT!
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei muuta kuin kaupunki kipin kapin tarjoamaan hyvää tonttia uudelle tehtaalle!

Fazerilla on tehdas Korialla ja ovat ilmeisesti ostaneet myös naapuritontin. Ei toki sinällään tarkoita vielä mitään, sillä Korian tehdasta on ollut muutenkin tarkoitus laajentaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF

Lappeenrannassa on enemmän pienituloisia (16,7%) kuin Kouvolassa (13,7%).

Tämän Lappeenranta voitti, perhana!

Just tuli kateltua tätä samaa uutista.

Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.

Suomessa, Saksassa, Euroopassa, Helsingissä, Maailmassa...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Just tuli kateltua tätä samaa uutista.

Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.

Suomessa, Saksassa, Euroopassa, Helsingissä, Maailmassa...

Jenkeissä ei välttämättä näin ole. Eiköhän itärannikko pärjää länsirannikolle ihan hyvin.

Edelliseen uutiseen liittyen tulos oli sama myös maakunnissa: Etelä-Karjala 15,4% ja Kymenlaakso 14,1%.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiinassa? Australiassa?
Australiassa on enemmän asutusta itärannikolla, joten siellä itä varmaankin voittaa. Kiinakin on itäpainotteisesti asutettu, koska länsiosa on ihan takamaata, joten sama homma. Lisätään listaan myös Argentiina, ja varmaan muitakin löytyisi.

Eli ei näistä voi nyt ihan sääntöä luoda, vaikka länsi lienee useammin rikkaampi kuin itä. Ja onhan se toinenkin akseli, eli etelä-pohjoinen. Eikä sekään ole ihan yksiselitteinen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.

Veikkaisin, että syy on osiltaan siinä, että vauraus on tullut aikoinaan meriteitse. Vienti, tuonti ja sen myötä myös monet merkittävimmät yritykset ovat olleet rannikolla.

Pätee siis Suomen lisäksi niihin maihin, joissa meri on enimmäkseen lännessä. Esim. Ruotsissa voi olla toisin, eli idässä ja etelässä ehkä mennyt paremmin kuin jossain Norjan rajalla lännessä tai pohjoisessa?

Lappeenrannasta nyt on ollut aikoinaan ihan kohtuulliset kulkuyhteydet rannikolle, Viipuriin tai Pietariin. Sen sijaan kun mennään Joensuusta ylöspäin, jonnekin Kuhmoon tai Kajaaniin, niin onhan se ollut pitkään melkoista periferiaa ja pitkien ja huonojen kulkuetäisyyksien johosta aika eristynyttä siitä Suomesta, joka ensimmäisenä alkoi kehittymään.

EDIT: plus sitten Suomen tapauksessa yksi merkittävä tekijä on vanhat valtakunnan rajat. Länsi kuului Ruotsiin, itä Venäjään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös