Nyt kun tämä ketju on pinnalla... Varoitan, että seuraava kirjoitukseni voi järkyyttää joitain lukijoita, sillä siinä ei oteta ketjun luonteeseen tyypilliseen tapaan kantaa kaupunkien paremmuuteen, vaan todetaan molemmista tyly totuus.
Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.
Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?
No, Kouvolan puuttuminen pistäisi vähintään puolet Suomen junaliikenteestä joksikin aikaa seis ja ihan sekaisin, mutta siinäpä se sitten taitaisikin olla. Iso logistinen operaatio olisi toki tiedossa myös siitä, että Karjalan Prikaati siirrettäisiin Vekaranjärveltä jonnekin muualle.
Keksimäni Lappeenrannan katoamisen vaikutukset ovat ehkä jopa Kouvolaakin pienemmät. Lähinnä tulee mieleen se, että ilman Vainikkalaa ei olisi henkilöliikennettä Suomen ja Venäjän välisillä rautateillä (tosin ei olisi myöskään ilman Kouvolaa). Tavarajunat sen sijaan kulkisivat rajan yli ilman Lappeenrannan olemassaoloakin. Sen sijaan Saimaan kanavan rahtikuljetuksilla lienee ihan merkittävä roolia idänkaupan suhteen.
Lappeenrannan yliopiston tai muiden kyseisten kaupunkien oppilaitosten siirtäminen johonkin muualle ei olisi temppu eikä mikään. Paperiteollisuudella on edelleen isoa merkitystä Suomen taloudelle, mutta kyllä sekin merkitys taitaa vaan pienentyä vuosi vuodelta.