Hei! Taasko sinä aloitat tämän leikin täällä? Ymmärrätkö mitä olet taas tekemässä? Erittäin iso osa tämän palstan sekä lukijoista että kirjoittajista ei ole niitä, jotka ovat ns. sisäpiiritietoa koulun käytänteistä. Niin kuin hyvin tiedät, niin olen aineenopettaja ja KiVa-tiimin jäsen. Olen joutunut/päässyt setvimään lähemmäs 100 kiusaamistapausta. Koen erittäin loukkaavaksi tuon aineenopettajien kiusaamisenvastaisen työn vähättelyn. Kokemuksesta voin sanoa, että sillä ei ole väliä oletko "erityisopettaja", luokanopettaja vai aineenopettaja. Osa edellämainituista näkee kiusamista, jos vain haluavat nähdä. Tiedän, että tuosta kolmikosta löytyy myös niitä opettajia, jotka eivät näe tai ole näkevinään.
Sitten näille sankareille, jotka ylpeilevät koulukiusaamisella, niin kaikkea pahaa!
T: nimim. virittäytynyt
Kuten viestissäni sanoin, kaikki eivät ole virittäytyneitä tunnistamaan hienovaraista kiusaamista. Minä toimin tällä hetkellä pääosin yläluokkien oppilaiden parissa, vaikka yhtenäiskoulussa olenkin, ja usemman kerran olen kuullut aineopettajilta sanat, en ole huomannut mitään erikoista. Tämä on ymmärrettävää, kun kyseinen opettaja tapaa oppilasta 1 - 3 oppituntia viikossa, silloin keskittyy opettamiseen, eikä välttämättä huomaa esim. jonkun oppilaan syrjimistä luokassa.
Kyllähän meilläkin on aineopettajia, jotka kuuluvat KiVa-tiimiin ja ovat jäseniä oppilashuoltoryhmässä (tai nykyään kouluntukipalvelutiimissä). Mutta totuus on se, että suurinosa aineopettajista keskittyvät omaan tehtäväänsä, mikä on opettaminen, ei silloin välttämättä ehdi huomioimaan pinnan alla olevia kiusaamisenmerkkejä (katseet, ilmeet, viestit jne.).
Meillä minä olen luonut itselleni tietyn roolin koulussa, karrikoiden sanottuna, olen mulkku, jotta opettajat saavat opettaa. Tämä pitää sen 5%:n ongelmaryhmän pääosin kurissa ja ennalta ehkäisee monia hölmöilyjä. Valitettavasti sitten on se pinnan alla oleva vittuilu, väheksyntä, alistaminen jne. mihin on äärettömän vaikea puuttua ilman oppilaan avautumista. Tätä esiintyy varmasti joka koulussa ja varsinkin tyttöjen parissa. Itse teen työtä sen eteen, että oppilaat uskaltaisivat kertoa näistä asioista jollekin aikuiselle.