Koulukiusaajat

  • 83 562
  • 389

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
14-vuotias Elisa teki itsemurhan koulukiusaaminen seurauksena.

Tästä blogista voitte lukea osia Elisan tarinasta joka julkaistaan kirjana:
Kirjoitukset kategoriassa Elisa - minttis.com

Tässä Elisan vanhempien pitämä blogi jossa he kuvaavat tuntojaan:
Enkeli-Elisa

Facebook-ryhmä:
Yhteensopimaton selain | Facebook

Surullinen olo tuli kun luki tätä tarinaa. Isolta mieheltä tuli monta kyyneltä lukiessa blogia läpi. Toki omat kokemukset tulivat mieleen.

-Tinke-80
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo, onneksi kiusattu selvisi lievillä vammoilla.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
14-vuotias vietiin hakattavaksi hautuumaalle: "Ensi kerralla mä hautaan sut"

Aika surullista, että tuollainen toimintamalli tuntuu olevan se ainut keino, joka edes jollain tasolla toimii, eli pistää kiusaajan ajattelemaan tekosiaan.

Luettuani ylläolevan Elisan tarinan, ja luettuani tämän.
Mietin kovasti nykyistä koulukiusaamista. Miten helvetin ahdistuneita ovat nämä kiusatuksi tulleet lapset ja nuoret. Häpeän itseäni ja häpeän sitä piirrettä itsessäni, että olen itse ollut kiusaajana. Kumpa jonku kiusatun vanhemmista olisi tehnyt minulle saman tempun, vedellyt pataan ja antanut kunnon opetuksen. Sellainen toiminta olisi vaikuttanut minuun ja sellainen toiminta olisi sen lopettanut. En koskaan itse sortunut fyysiseen kiusaamiseen, mutta henkisesti olin juuri sellainen vittunaama, jota olisi oikeasti pitänyt pyöritellä saunan takana ja kunnolla.

Jälkikasvun kanssa osaa olla tarkempi, kun aikanaan koulutien aloittaa/aloittavat. Toivottavasti ovat isäänsä fiksumpia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En varmaan koulussa ikinä kiusannut ketään. Ei minuakaan suuremmin kiusattu, mitä nyt neljä kertaa pää kävi koulun vesihanan alla ollessani 7-luokalla. Ihmettelin jo silloin, että miten niin idiootteja voi olla, että kiusaavat enkä ollut ikinä kiusaajaporukoissa mukana. Mitä nyt vähän tyttöjen orastavia tisuja puristeltiin ala-asteen limudiscoissa mutta sehän nyt on eri asia...

Tältäkin palstalta erottaa kyllä helposti ne pahimmat entiset koulukiusaajat. Ei kaikkia mutta osan. Kyllä se tietty kusipäisyys sieltä alta näkyy. Voisitte nyt tunnustaa ja pyytää anteeksi niiltä joita kiusasitte ja niiden vanhemmilta. Ette varmaan voi vaan vittuilette jotenkin tästäkin. Tuossa yllä Ujcik#11:lla oli sentään oikea asenne ammoisiin tekemisiinsä, kiitokset siitä.

Pedofiilit ja elämäntapakoulukiusaajat ovat ihmisen alinta kastia, pahimmillaan ihan yhtä pahoja vammoja jättävät siuluun.

Voisin alkaa sellaiseksi kouluja kierteleväksi kiusaamisenseurantapoliisiksi. 2000 euron nettopalkalla voisin lähteä. Oikeuksia jonkinmoiseen kuritukseen pitäisi sitten olla.

Sanoinko jo, etten oikein arvosta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aivan hiljattain työkaverin lapselle sattui koulukiusaamistapaus. Kotona ihmeteltiin mustelmia pojan käsivarsissa, joiden alkuperää piti kysellä kauan, ennenkuin selityksiä alkoi tulla. Samassa ("arvostetussa") koulussa kolme luokkaa ylempänä olevalla pojalla oli tapana töniä, puristella ja kuristella alempiluokkalaisia.

Koulussa ei ensin - kuten kai liian usein tapana on - ryhdytty oikein mihinkään, mutta vanheimpainyhdistyksen kautta ja luokkakavereiden vanhempia ja opettajia jututtamalla alkoi laajamittainen terrorisointi selvitä. Kiusattuja oli kaikkiaan noin kymmenen.

Lopulta koulu painiostuksen alla aktivoitui ja järjestettiin palavereja ja tapaamisia kiusaajan ja kiusattujen vanhempien kanssa. Ihan niinkuin elokuvissa, ilmeni, että kiusaajan vanhemmat olivat erittäin varakkaita, ja ko. lapsen vanhemmat oli painostettu jo kerran vaihtamaan lapsensa koulua tämän käytöksen takia. Kiusaajan isä huusi tapaamisissa kuin rajansiirtäjä, äiti puolestaan häpesi kuollakseen.

Nyt on kiusaaminen loppunut, mutta ei kaikkien mieleisellä tavalla: kouluun palkattiin vartija, joka valvoo tapahtumia koulun pihalla erityisenä kohteena tämä em. puristaja-kuristaja-tönijä. Huomiota hän halusi ja nyt on sitä saanut.

Kiusatuille ei ole järjestetty mitään vertaistukea tai muutakaan terapiaa. Mainittakoon, että kyseessä on ns. yksityiskoulu, jonka päärahoitus ei tule valtiolta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni häiritsee kovastikin tämä melko uusi ilmiö, eli aikuiset ihmiset, tälläkin palstalla, haukkuvat ja nimittelevät toisia ihmisiä koulukiusatuiksi, tyyliin" se on just sellainen pelle, jota takuulla kiusattiin koulussa" tai "tolle ja tolle alalle ei hakeudu kuin koulukiusatut luuserit". Myös eri (netti)väittelyissä vastapuolta dissataan kutsumalla tätä koulukiusatuksi, jonka mielipiteillä ei juuri ole arvoa.
 

-RVL-

Jäsen
Tuo Elisan tarina oli helvetin surullinen. Jännä ettei ollut kerännyt Tinken postauksen jälkeen enempää keskustelua. Käsittämätöntä, että noin rajua kiusaamista voi olla.

Voi, kun ei olisi totta tuo tarina ja tyttö olisi elossa, mutta ikäväkyllä tälläkin hetkellä vastaavia tapauksia löytyy varmasti pilvin pimein ympäri tätä maata.

Itseäni ei ole kiusattu millin vertaa koskaan, itse olen suutani soittanut jonkin verran muiden mukana, tosin tajusin lopettaa senkin pahan. Eli omia kokemuksia ei juuri ole, vaikka kiusaamista on tietenkin sivusta nähnyt. Ei sitä tajua kuinka perseestä se voi olla kiusattua kohtaan ennen kuin lukee tuotakin edellä mainittua päiväkirjaa. Tosin päiväkirja on tainnut olla kirjailijan käsittelyssä jälkeenpäin, mutta pointti tulee selväksi.

Koulukiusaaminen pitäisi saada ekana pois tästä maasta. No sitä ei pois saa, mutta minimoida edes. Jos opettajat tai kotiväki ei jostain syystä näe niin lapsen pitäisi saada kerrottua asiat, vaikka kuinka pelottaisi. Tuolla Elisallakin oli juuri se pelko, että turpaan tulee kahta kauheammin, jos tästä menee jollekin puhumaan. Nyt se puhuttaa.

Hieno lause tuo: "Joskus vielä kaduttaa".
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olin kouluaikoina aina niitä luokan huumorimiehiä. Kaikille vittuilin ja auoin naamaani, toki hyväntahtoisesti en kiusaamistarkoituksessa. Ja kestin kyllä jos vittuiltiin takaisin. Harmitti jo silloin jos joku heikompi ja hiljaisempi otettiin porukalla silmätikuksi ja tuli kyllä kerrottua kiusaajille että tuo nyt on aivan perseestä. Lisäksi melkein mistä vain voi tehdä pilkkaa mutta toisten ulkonäön ja vaatteiden haukkuminen ei tuntunut joskus yläasteellakaan kovin hyvältä. Olin varmaan siinä mielessä erilainen nuori.

Muutaman kerran taisin jopa kopauttaa joitain mulkkuja jotka heittelivät nörttien lippiksiä vesilätäkköön ja tönivät näitä yleensä vielä nuorempia jannuja.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Surullinen olo tuli kun luki tätä tarinaa. Isolta mieheltä tuli monta kyyneltä lukiessa blogia läpi. Toki omat kokemukset tulivat mieleen.
-Tinke-80

Pakko myöntää, että itelläkin kyyneleet puski pintaan lukiessani pelkästään tuon "Tytön" kirjeen.

Mua tuli kiusattua yläasteella ja amiksessa jonkin verran, mutta kyseessä oli sellainen "kahdestaan ollaan parhaita kavereita, kun on enemmän jengiä ympärillä niin nauretaan kimpassa sulle". Tosin syynä oli se, että viihdyin mimmien kanssa enemmän kuin kundien kanssa, mimmit kun on tuossa iässä snadisti kypsempiä henkisesti. Tosin tää on jatkunu jo tähän 24v ikään saakka, edelleenkin kaikki läheisimmät frendit on mimmejä. Jotenkin luottoa löytyy aina enemmän mimmeihin kuin kundeihin, ainakin mun kohdalla on näin. Poikkeuksiakin toki on.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jälleen taas tuli se ikävä olo, ettei saa happea ja itsetunto on nollassa. Sain kutsun luokkakokoukseen. Ei helvetti, ihanko oikeasti nuo tyypit luulee, että haluan heidät nähdä? Mulle oli ilmeisesti helppo vittuilla, kun olin outo, ruma yhmä enkä edes alkanut itkemään.

No, noiden paskojen ansiosta olen niin "sulkeutunut" että en ole edes osannut itkeä yli 15 vuoteen. Haistakaa vittu ja olkaa keskenänne siellä luokkakokouksessa!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vasta tänään huomasin tuon Tinke-80:n tekstin ja linkit Elisaan.

Sitä tytön omaa päiväkirjaa lukiessa ensimmäinen tunne oli, että kannattaako omia lapsia edes tehdä? Kun en ikinä halua nähdä sitä, että oma lapsi joutuisi käymään tuota samaa läpi.

Itse olin yläasteella jossain kiusatun ja kiusaajan välimaastossa. En ketään varsinaisesti kiusannut, mutta kun itse jouduin kiusaajien kohteeksi niin yritin nopeasti ohjata kiusaajat niiden eniten kiusattujen kimppuun. Näin jälkeenpäin varsin surkeaa toimintaa itseltä, mutta toisaalta yläaste oli aika selviytymistä myös itselle. Ikävää aikaa näin jälkeenpäin, kun muistelee. Ja suurin osa noista kiusaajista on tällä hetkellä jonkinlaisia kuntien sosiaalitapauksia joita sitten itse saan verorahoillani tukea.

Vieläkö noita helvetin mopojuhlia jossain järjestetään?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tunnen kyllä sympatiaa tuota tuomion saanutta isää kohtaan. Pakko sanoa, että jos tuolla sai kiusaamisen loppumaan ja pojalleen rauhan koulussa, niin kyllä kannatti. Minkäköhänlaiset toimenpiteet muuten on käynnistetty koulun ja kiusaajan vanhempien toimien selvittämiseksi? Tyhmä kysymys, ei tietenkään minkäänlaisia.

Sellaiset fiilikset on, että jos tilanne sitä vaatii joskus, niin ryhdyn vastaavanlaisiin toimiin. Henkeä en uhkaa, mutta niskapers-otteella voisin viskata poikani kiusaajan vaikka pusikkoon tai järveen. Ja pitäisin huolen siitä, että koko kylä saa kyllä tietää, mistä toimintani johtui.

Poikani joutui syksyllä kiusatuksi koulussa, ilmeisesti kielimuurin takia. Kolme poikaa hänen luokaltaan aloitti kiusaamisen. Otimme yhteyttä opettajaan heti kun saimme tietää kiusaamisesta, ja seuraavana päivänä opettaja pisti nämä kolme leikkimään poikani kanssa. Oli kuulemma tarkoitus, että pojat olisivat leikkineet ehkä vartin, mutta olivat leikkineet toista tuntia. Ei kuulemma ollut tarpeen lopettaa, kun kerran pojilla oli niin hauskaa keskenään. Arvostan tuota opettajaa todella paljon. Niin, kiusaaminen loppui siihen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mahtavaa toimintaa siellä. Moni vanhempi ei käsittämättömästi osaa kuunnella ja nähdä lapsensa kiusaamista. Sitten ne kiusaajien vanhemmat eivät usko, että oma yksvitunkullannuppu muka kiusaa. Ja sitten opettaja ei halua nähdä. Nuo kun kaikki yhdistää, niin saadaan lukea ikäviä juttuja. Suurin osa kai kuitenkin lienee kuitenkin noita tapauksia, joissa kiusaaminen loppuu ja aikuiset toimivat oikein. Niistä ei vaan otsikkoja tule.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse en usko, että kiusaamiseen edes voi kunnolla puuttua. Minua kiusattiin koko peruskoulu ja lukiossakin tunsin aina oloni ulkopuoliseksi (samassa lukiossa entisiä kiusaajiani monesta eri koulusta). Kerran vain tuohon asiaan puututtiin (en tiedä kuka kävi opettajalle kertomassa, en itse), mutta sen jälkeen olin vaan huumorintajuton juorukello. Isä kävi tälle pääpukarille huutamassa kadulla, kun mentiin autolla ohi. Silloin hävetti, mutta nyt jälkeenpäin pitäisi kiittää - se tyttö kyllä jätti rauhaan sen jälkeen.

Mun kiusaaminen ei koskaan ollut fyysistä (no joskus heiteltiin pyyhkäreillä/likaisilla lumipalloilla, "no big deal"). 90% vittuilusta koski ulkonäköäni. Vaatteet, ulkonäkö, puhetapa, tyhmä naama, pitäs ampua, tyhmä, viittaan väärin, kävelen vääri, puhun väärin, ruma pyörä, rumat kengät, lyhyt, idiootti, blaa blaa...

Lukion päättymisestäkin on jo lähes kuusi vuotta, mutta edelleen on itsetunto ihan alhaalla. En usko että ikinä pystyn esim. katsomaan peiliin ja olemaan tyytyväinen. Kun yhdeksän vuotta hoetaan päivittäin että olen ruma, niin titenkin se iskostuu alitajuntaan. Sitäpaitsi, huono itsetunto vaikuttaa ihan kaikkeen. Olen monessa asiassa todella epävarma, kun on tottunut siihen että kaikki vaan nauraa ja vittuilee, ihan sama miten asiat teen/mitä sanon.

Minusta asiaan pitäis puuttua vaikka tekemällä asiasta nuorille suunnattuja todenmukaisia elokuvia. Näytetään, että se kiusaaminen voi vaikuttaa ihmiseen jopa kymmenien vuosien päästä ja aiheuttaa masennusta ja kaikkea. Itse en ainakaan usko, että kukaan niistä kiusaajista oikeasti tajuaa mitä se toiminta aiheuttaa sille kiusatulle.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hyi helvetti, kun tuli paha olo luettuani tuota Elisan tarinaa. Välillä on meinannut tulla työuupumus, kun olen setvinyt (valitettavasti näitä keissejä on ihan liikaa) näitä välillä hyvin vaikeita kiusaamistapauksia KiVa-koulun merkeissä neljän vuoden ajan. Ehkä olen onnistunut pelastamaan jonkun nuoren - ehkä en. Jos joskus vielä tuntuu, että onko tällä tekemälläni kiusaamisenvastaisella työllä merkitystä, niin pitänee lukea tuo tarina uudelleen. Olen edes yrittänyt tehdä parhaani. Valitettavasti koulun keinot ovat rajalliset. Lisäksi yhä suurempi joukko vanhempia ulkoistaa koko kasvatusvastuun kouluille/opettajille...

Välillä tuntuu, että onko mikään muu olento niin julma toiselle olennolle kuin ihminen on toiselle ihmiselle. Miksi vitussa näin on?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse olin jonkun aikaa koulukiusattu ja en missään nimessä halua samaa kohtaloa vielä syntymättömille lapsilleni. Se huolenpito mitä olen pitänyt pikkusiskostani on varmasti 10x kertaisempi silloin kun ovat omat lapset kyseessä, enkä aijo suvaita minkäänlaista kiusaamista heitä kohtaan. Rakkaus perhettä kohtaan ei katoa ja jos joku idiootti taho uhkaa sitä niin sitä on pakko puolustaa voimakeinoin, jos puhe ei toimi välineenä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä tytön omaa päiväkirjaa lukiessa ensimmäinen tunne oli, että kannattaako omia lapsia edes tehdä? Kun en ikinä halua nähdä sitä, että oma lapsi joutuisi käymään tuota samaa läpi.

Joo, noihin juttuihin uppoutuessa nousi tunteet pintaan ja kyynelet silmiin. Tuossa parin metrin päässä nukkuu sohvannurkassa oma vauvaikäinen tyttöni, silmissäni ja ajatuksissani maailman ihanin ja tärkein ihminen ja ajatus siitä että elämä olisi hänelle joskus vielä vasta lapsi-ikäisenä niin ahdistava ja lopulta ylitsepääsemättömän tuskainen paikka elää kuin tälle Elisalle.. surulliseksi painaa.

Vielä kun sitä liiankin hyvin muistaa miten vittumainen paikka tuo yläaste on sen ikäiselle ulkopuoliselle ja muutenkin haavoittuvassa iässä olevalle lapselle, siellä joutuu niin helposti silmätikuksi ja armottoman kohtelun kohteeksi että ahdistus nousee pintaan ajatuksestakin kun nyt tässä paskimman fiiliksen aikaan muistelee niitä pahimpia päiviä.

En ollut mikään kiusaajien ykköskohde enkä vakituisen kiusaamisen kohde, mutta kun muutettiin monen vuoden ulkomaankeikalta takaisin Suomeen sopivasti minun osaltani yläasteen alkaessa, oli sitä aika yksin välillä kun tuon koulutaipaleen alkaessa en tuntenut yhtään ketään. Ilman kummempaa syytä, vaikka pääsin hyvin mukaan perusporukkaan ja sain nopeasti kavereita kenen kanssa hengattiin ja harrastettiin jatkuvasti koulunajan ulkopuolellakin, niin se kusipääporukka joka notkui esim. vuotta vanhempien kovien jätkien piirissä ottivat kuitenkin jonkinlaiseksi silmätikuksi. Ilman edes yhtäkään fyysistä väkivaltatilannetta oli seuraavan koulupäivän alkaminen joskus niin vitun vaikea ajatus, että pakko oli vaan välillä jäädä jollain verukkeella kotiin "sairastamaan."

Se oli kummallista aikaa kun sitä jälkeenpäinkin miettii. Ahdistus oli välillä kova ja aina tuli yläasteella oltua hieman varpaillaan ja varuillaan enkä nauttinut siinä koulussa olostani periaatteessa yhtään koko kolmen vuoden aikana, vaikka kuten sanoin oma ihan rennoista normityypeistä koostunut kaveripiirikin oli alusta asti aika kiinteä ja missään nimessä en ollut mikään syrjäytetty tai yksinäinen siinä mielessä.

Toisaalta, jos nyt saa itselleenkin antaa arvoa tilanteen "hallinnasta" ja siihen vaikuttamisesta, niin kyllä se sitkeä luonne ja eräänlainen oman itsensä pinnalla pitäminen ja periksiantamattomuus todellakin kannatti. En nähnyt mitään hyviä syitä miksi minua tulisi kiusata tai pitää minään silmätikkuna enkä antanut jatkossakaan noita syitä ja joskus kasiluokan aikana olin yhtäkkiä oikeastaan hyväkin kaveri kaikille näille kovemmille jätkille jotka aluksi jaksoivat nälviä milloin mistäkin yli luokkarajojen. Eli vaikka ne notkuivat siinä omassa piirissään edelleen pitäen sitä coolia kuortaan esillä, niin juuri minua kohtaan olivat aina jo tosi hyviä kavereita, pyysivät aina mukaan juttuihinsa ja jossain liikunnantunneillakin ottivat minut aina ensimmäisten joukossa mukaan joukkoonsa. Luokassakin oltiin yhtäkkiä aina samoissa ryhmissä heidän aloitteestaan eli jostain syystä siis tilanne muuttui täysin ilman mitään sen kummempaa tiedostamaani syytä. En muuta keksi kuin että kenties saivat ajan myötä huomata ettei minussa ilmeisesti ollut mitään kiusattavaa, ja ehkä jos olisin ollut heikompi ja mennyt aina täysin lukkoon tai nurkkaan itkemään niin tilanne olisi jatkunut ja mennyt lopulta paremman sijasta kohti huonompaa.

Joka tapauksessa, siitä huolimatta että selvisin tässä ketjussa esiintyneisiin murheellisiin tarinoihin verrattuna vähällä ja huolimatta siitä että nämä kiusaajat ja heidän perässähiihtäjänsä kääntyivät lopulta jostain syystä minun puolelleni, sain aikanani hyvän käsityksen siitä mitä on olla ulkopuolinen ja todella ahdistunut uudessa ympäristössä. Tottakai olin kokenut tuon ulkopuolisena joukkoon liittymisen jo muutamia vuosia aikaisemmin kun muutimme sinne ulkomaille, mutta ala-asteiässä ja vielä kansainvälisessä koulussa tilanne oli ollut onneksi täysin mutkaton ja vastaanottavainen eikä siinä elämänvaiheessa ollut mitään ongelmia.

Sen sijaan kun tuli ja varmaan kun nykyäänkin tulee ulkopuolisena tai millään tavalla joukosta poikkeavana esim. tuollaiseen suureen helsinkiläiseen yläasteen kouluun, niin ei ole enää herkkua. Ennenkaikkea mieleen nousee tosiaan se pahin tunne noilta ajoilta, eli jälkimaku päivittäisestä ahdistuksesta mikä on jatkuvasti kehossa ja mielessä, kun odottelee siellä koulun käytävillä vaan että seuraava tunti alkaisi ennen mitään mahdollisia ylimääräisiä välikohtauksia. Nimittäin siinä alkuvaiheesa tilanteen ollessa vielä ns. päällä, tuli parin ikimuistoisen välitunnin aikana pari niin yllättävää tilannetta ja syytöksiä ns. puskista, ettei sen jälkeen oikein tiennyt mitä vittua tapahtuu ja kuka keksii taas ja mitä ja koska. Ja miksi? Ahdistavat käytävät jäivät mieleen, voisin kuvitella että vieläkin nyt kolmekymppisenä tulisi painostava olo jos sinne kouluun menisi pyörähtämään.

Jotenkin kouluista ja niiden ilmapiiristä tulisi saada sellainen että ei jää noita fiiliksiä muistoksi ja koulukiusaamisen vastaiseen ja sitä ehkäisevään työhön olisin valmis ryhtymään sen puitteissa mitä nyt olisi tehtävissä. Pahimmilleen ja äärimmilleen vietynä pilaa turhaan niin monta elämää, sellaista elämää jotka tuossa vaiheessa voisi olla huoletonta ja mukavaa aikaa koulun ja harrastamisen parissa. Sellaista elämää jotka traagisimmillaan jopa päättyvät tuon turhuuden seurauksena.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Energia siirtyy huomion suuntaan...
Jännä ettei ollut kerännyt Tinken postauksen jälkeen enempää keskustelua. Käsittämätöntä, että noin rajua kiusaamista voi olla.

Jos esimerkiksi joku k-pää porukka olisi rääkännyt koiran hengiltä, niin viestejä olisi tällä tai joillain muulla palstalla satoja. Rääkkääjät tuomittaisin alimpaan helvettiin kaikien muun pahan kera. Jos k-pää porukka aiheuttaa nuoren tytön kuoleman tai tuhoaa usean nuoren ihmisen itsetunnon lopullisesti, niin iso osa ihmisistä skippaa tämän uutisen. Muutama viesti lähinnä koulukiusatuilta. Tähän on tultu. Tarvitseeko sitten ihmetellä, että miksi se kiusaaminen jatkuu ja jatkuu kouluissa?

Ehkä se on tätä päivää niin hyvässä kuin pahassa (mielestäni lähinnä tätä).
 

.creep.

Jäsen
Täältä sympatiat ja jaksamiset kaikille koulukiusatuille.

Omat kokemukset koulukiusaamisesta jäivät onneksi verrattain lyhyeksi, mutta olen miettinyt monesti miten asiat olisivat nyt, jos kohtalo ei olisi puuttunut peliin.

Tilanne oli se, että pienessä koulussa yksikin munapää riittää tekemään elämästä vaikeaa. Tämä tyyppi oli vuoden vanhempi, tyttöjen suosikki, kova ääninen ja itsevarma. Minä taas olin pikemminkin tämän kaverin vastakohta. Kaikki muut kaverit tulivat kiusaajan kanssa hyvin toimeen, mikä tekikin asioista monimutkaisia. Minä vain satuin olemaan tämän mahtavan ihmisen silmätikku, joka sai paskaa niskaansa aina tilaisuuden tullen. Kerran homma meni tappeluksi asti ja juuri, kun pääsin niskan päälle sain kimppuuni kaksi vuotta vanhempia tyyppejä, jotka riensivät kiusaajan avuksi.

Asiaa helpotti se, että tämä kiusaaja ei asunut aivan naapurissa, joten jouduin hänen kanssaan tekemisiin vain koulussa. Ei minulta kavereita puuttunut. Ennemminkin minulla oli tämä yksi liikaa. Noin puolitoista vuotta vitutti mennä kouluun, kun tiesin joutuvani tämän sankarin kanssa tekemisiin. Sitten jo edellä mainittu kohtalo puuttui juuri sopivasti peliin, ja kiusaaja muutti toiselle puolelle Suomea. Tytöt itkivät, minä olin onnellinen.

Mielestäni tämä kiusaaminen ei minuun varsinaisesti arpia jättänyt, mutta suhtautumiseni kiusaamiseen varmasti juontaa juurensa tästä ajasta.

En ole tyypistä sen jälkeen kuullut, mutta joskus mietin että pamauttaisinko suoraan vastapalloon, jos näin yli 20 vuoden jälkeen nähtäisiin. Tuskin sitä tekisin, mutta varmasti harkitsisin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Surullinen olo tuli kun luki tätä tarinaa. Isolta mieheltä tuli monta kyyneltä lukiessa blogia läpi. Toki omat kokemukset tulivat mieleen.

Eilen illalla kotona kalsarikännien lomassa aloin noita lukea ja muuttui tunnelmat "pikkusen" raskaammaksi. Todella syvältäraapaiseva on Elisan tarina.

Omina yläasteaikoina tuota kiusaamista oli jonkin verran, mutta ainakaan minun tietääkseni ei ihan tuolle tasolle mennyt, että proukalla yhtä ihmistä oltaisiin hakattu. Toisaalta, kyllä noita tapauksia oli, jotka oli niitä yleisiä vitsailun ja pilkan aiheita ja näin jälkikäteen ajateltuna kouluajat on noille ollut kyllä karmea kokemus.

Kyllä systeemissä on kuitenkin jotain aika perustavan laatuista vikaa, jos tällaisille tapauksille ei mitään tehdä. Kuitenkin päiväkirjan mukaan Elisankin kiusaamisen moni opettajakin näki. Onko se sitten opettajien vai hallinnon vai minkä vika, paha sanoa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kyllä systeemissä on kuitenkin jotain aika perustavan laatuista vikaa, jos tällaisille tapauksille ei mitään tehdä.

En nyt syyllistäisi vain ja ainoastaan systeemiä. Olettaisin, että jonkin sortin vastuuta noiden kiusaajienkin pitäisi ottaa teoistaan. Katson myös kiusaajiksi ne, jotka kannustavat kiusaajia - taustalla asian hiljaa hyväksyvistä oppilaista puhumattakaan. Niin. Meitä opettajia on moneen junaan. Osan ura olisi voinut jäädä sinne asemalla. Itse syvästi inhoan sellaisia opettajia, jotka näkevät, mutta eivät ole näkevinään kiusaamista. Meitä on valitettavasti moneksi.
 

Nypsi

Jäsen
Katson myös kiusaajiksi ne, jotka kannustavat kiusaajia - taustalla asian hiljaa hyväksyvistä oppilaista puhumattakaan. Niin.
Kyllä saa olla aika kova itseluottamus ja itsetuntemus esimerkiksi yläasteikäisellä, joka menee puuttumaan tilanteeseen, jossa vahvimmat kiusaavat heikoimpia. Joten en kyllä ihan heti lähtisi oppilaita syyttämään jos eivät osaa tai uskalla tilanteeseen puuttua.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Katson myös kiusaajiksi ne, jotka kannustavat kiusaajia - taustalla asian hiljaa hyväksyvistä oppilaista puhumattakaan.

Eli tämän ajatuksen mukaan lähes kaikki oppilaat ovat rinnastettavissa koulukiusaajiin...? "Taustalla asian hiljaa hyväksyttävistä oppilaista puhumattakaan". Mitä vittua?

Ota nyt huomioon, että kyse on lapsista ja lapsuuteen liittyvät vahvasti pelot, ennakkoluulot ja se, että on hyväksytty. Paljolti samat asiat kuin meidän aikuisten keskuudessa.

Eihän mukulana osanut erottaa oikeaa ja väärää niin hyvin kuin nyt aikuisena.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kyllä saa olla aika kova itseluottamus ja itsetuntemus esimerkiksi yläasteikäisellä, joka menee puuttumaan tilanteeseen, jossa vahvimmat kiusaavat heikoimpia. Joten en kyllä ihan heti lähtisi oppilaita syyttämään jos eivät osaa tai uskalla tilanteeseen puuttua.

Nuo edellä mainitut (kannustajat ja sivustaseuraajat - eli asian hyväksyvät) ovat myös kiusaamista ylläpitäviä voimia. Näin on asian määritellyt Kristiina Salmivalli (KiVa-koulumallin kehittäjä). Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Kiusaajat kiusaavat (poikkeuksia toki on), kun teolla on yleisöä ja kannustajia. KiVa-koulumalli on käsittääkseni käytössä lähes kaikissa Suomen kouluissa (tehostetusti 1,3 ja 7-luokilla). Tietoa asiasta on. Jos ei riitä rohkeus puuttua sillä hetkellä kisaamistilanteeseen, niin aina voi puhua tukareille, opettajille, terkkareille, vanhemmille...

Vastuu on lopulta meillä kaikilla - vai kuinka?
Sitä vittua vaan Vanha Len. KiVa Koulu - KiVa Koulu [kyseinen sivusto vie kiusaamisen vastaiseen malliin]. Turkulaisena voit tutustua Turun yliopiston kehittämään malliin, joka on ollut käytössä jo kohta neljä (4) vuotta. Kyllä tuossa mallissa väännetään rautalangasta mitä kiusaaminen on ja mitä sille voi peruskoululainen tehdä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös