Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 993
  • 81 135
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Ehkä ja sitten siihen joskus palataan "henkilö x on rampannut baareissa silloin ja tällöin". Hyvä käyttää avuksi jos henkilö x hakee vaikkapa valtiolta töitä niin ei tule palkattua aloittelevaa alkoholistia virkaan.
Sillälailla. Itseäni ainakin kiinnostaa tämä seikka, sillä veikkaan tuon koodin takaa löytyvän tulevaisuudessa melkolailla ihmisistä tietoa...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Täytyy todeta, että vaikka Kiurua olen usein puolustellutkin, niin Nohynekin ja Tervahaudan vaihto tässä kohtaa olisi sen luokan idiotismia, ettei paremmasta väliä.

Ensiksi täytyy muistaa, että Nohynek on saanut kritiikkiä tartuntatautilääkäreiltä. Mutta poliitikon tehtävä on pitää homma kasassa ja so. olla enemmän sovitteleva kuin erottava.

Olen toppuutellut niitä, jotka ovat kritisoineet Kiurua asioissa, joissa hänellä ei ole yksinvaltiutta, mutta tässä on kysymyksessä poliittinen johtaminen, josta vastuuministeriä voi ja pitää kritisoida. Nohynek ei ole kaikki tietävä asiantuntijatittelistään huolimatta, mutta vastuuministeri on nimensä mukaisesti vastuussa.

Kohta joku mainitsee koronanyrkin. Minusta Kiuru muistuttaa nyt, että se olisi ollut huono ratkaisu. Nyrkki olisi ollut samoista asiantuntijoista koottu komitea vailla päätösvaltaa, joka olisi joka tapauksessa valtioneuvoston. Miten Kiuru olisi pysynyt johtamaan varta vasten koronaa varten toimivaa komiteaa?

Moni muu olisi koronahoidon vastuuministerin tehtävissä palanut jo loppuun, mutta Kiurun vauhtisokeus tuntuu vain voimistuvan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Etelä-Pohjanmaalla epäillään ensimmäistä omikrontapausta. Varmuus mahdollisesta omikrontapauksesta saadaan mahdollisesti tämän viikon perjantaina. Kyseessä on kumminkin pari viikkoa vanha tartunta ja peräisin Etelä-Afrikasta Suomeen palanneelta henkilöltä.

 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Sillälailla. Itseäni ainakin kiinnostaa tämä seikka, sillä veikkaan tuon koodin takaa löytyvän tulevaisuudessa melkolailla ihmisistä tietoa...
Pakko kysyä että mitä sellaista tietoa sen takaa voisi löytyä mikä ei olisi muilla keinoin saatavilla ja kiinnostuneen tahon tiedossa? Kuka ikinä se sitten onkaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto valmistelee yleisötilaisuuksien kokoontumisrajoitusten kiristämistä Pohjois-Pohjanmaalla. Yleisötilaisuuksien järjestäjät voivat vapautua tilaisuuksien osallistujamäärän rajoituksista vaatimalla asiakkailta koronapassia. Aluehallintoviraston valmistelussa olevassa päätöksessä on tarkoitus kieltää sisätiloissa järjestettävät kokoontumiset, joihin osallistuu yli 20 henkilöä.

Asiasta on pyydetty Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin lausunto.

Aluehallintovirasto huomioi myös sosiaali- ja terveysministeriön uuden ohjauskirjeen sen saatuaan.

 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pakko kysyä että mitä sellaista tietoa sen takaa voisi löytyä mikä ei olisi muilla keinoin saatavilla ja kiinnostuneen tahon tiedossa? Kuka ikinä se sitten onkaan.
Miten esim. rikollisen olisi mahdollista vain QR-koodi lukemalla muuten saada ihmisen henkilö+roketetiedot?
Tuohan on sopivassa paikassa todella hyvä keino esim. identiteettivarkauteen jos tuo Kiurun idea koronapassin laajentamisesta tulee.
 

SgtMarkov

Jäsen
Etelä-Pohjanmaalla epäillään ensimmäistä omikrontapausta.

Ihan ku tässä ois menty ajassa pari vuotta taaksepäin. Uutisoidaan paikasta X ja Y tavatuista tapauksista, mietitään ihmisten sulkemista erilaisten paikkojen ulkopuolelle ja Kiuru loistaa joka uutislähetyksessä. Ei jumalauta jos tämä säätäminen ja hinkkaaminen aloitetaan taas alusta.

Töissä kaivettiin taas naamarit takataskuista. Ihan sama, käyttäköön ne joilla ei rokotetta ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä kysymys. Minua kiinnostaa se, että mihin tiedot menevät, kun niitä ympäri ämpäri luetaan.
Ei mihinkään. Tai jos epäilee että ne vakuutteluista huolimatta menevät jonnekin, niin voinee samalla pohtia miksei hyödynnetä rokotteen mukana tulleita 5G siruja ihmisten seurantaan.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Koko kriisin ajan hallitus on painottanut että Suomi tekee järkeviä päätöksiä pohjautuen asiantuntijatietoon. Mielestäni aika törkeä rimanalitus Kiurulta lähteä moittimaan asiantuntijoita nyt kun eivät anna hänen toivomiaan suosituksia.

Sille että 3. rokotuksen kanssa on "hidasteltu" on olemassa jokin syy. Se syy voi olla esimerkiksi hyötyjen ja haittavaikutuksen punnitseminen, josta ei ehkä ole vielä riittävän vahvaa näkemystä että kolmatta piikkiä olisi perusteltua suositella kaikille tai nopeuttaa. Tämä voi olla asiantuntijoilta väärä tai virheellinen johtopäätös, mutta samalla hallituksen tulee voida myös luottaa siihen itse hehkuttamaansa asiantuntija-arvioon ja prosessiin. Lisäksi asiantuntijoiden pitää pystyä seisomaan suositustensa takana, eli voida osoittaa että heidän kullakin hetkellä tekemänsä päätökset ovat parhaita mahdollisia kulloinkin käytössä olevan tiedon perusteella.

Tässö kohtaa Suomen vallitseva laki menee niin, että asiantuntijoita kuullaan, mutta päätöksen tekee vastuussa oleva ministeri, niin kuin @Radiopää tuossa toteaakin.

Sinällään tykkään Kiurun tavasta reagoida nopeasti ja päätöksentekovalmiudesta, että tässä ei voida jäädä odottelemaan täydellistä tulosta eduista ja haitoista, sillä silloin ollaan auttamatta kaikessa myöhässä. Tietyllä tavalla asiantuntijat tekee omaa työtään eli kommentoi ja päätöksentekijä tekee omaa työtään eli johtaa kriisiä.

Tämä ei poista ainakaan omaa kritiikkiäni siitä, että miksi tämän kahden vuoden aikana ei olla saatu isossa kuvassa edelleenkään kuntoon lakeja? Saksassa se onnistui. Nyt saadaan toiminta näyttämään siltä, että kaikki tekee niin kuin laki sanoo, kuten karanteenit alle 12-vuotiaille altistuneille ja vaillinaiset koronapassit, mutta sitten esimerkiksi rajan yli saa tulla ihan vapaasti jälleen kerran ja rokotuksista keskustellaan ensi kesään saakka, koska asiantuntijat eivät saa konsensusta aikaiseksi. Nyt tehdään kamalasti joka puolella, mutta puuttuu klassisesti sanoen läpinäkyvyys ja työn teho. Tämä yleensä kielii, että roolitukset, vastuut ja ohjausprosessit eivät toimi.

Tuossa veli @Radiopää kritisoi edelleen nyrkkiä, mutta kyllä ne kriisitilanteisiin on roolitukset, vastuut ja ohjausprosessit mietitty, josta olisi voinut olla hyötyä eri tavalla operatiivisessa toteutuksessa. Esimerkiksi Italiassa viime keväästä saakka on kenraali ollut vastuussa asioista ja siellä ollaan ihan tyytyväisiä.

Ennen kuin kukaan alkaa tähän tarttumaan liikaa, niin tarkoitan vaan, että kyllähän poliitikot omilla vastuillaan voivat edelleen miettiä ja päättää strategiasta, sillä heidän takanaan ovat myös rahalliset resurssit, mutta ei kai voi odottaa ministeriön tai AVI:n mummojen osaavan kompleksisia operatiivisia kriisiajan projekteja johtavan? Ja vaikka osaisivatkin, niin nyt heille on annettu saha ja vasara, jolla pitäisi tehdä terässilta.

Tätä valmistautumattomuutta kritisoin ja sitä ettei hyödynnetä maassa olevaa kriisienhallintaosaamista operatiivisesti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hyvä kysymys. Minua kiinnostaa se, että mihin tiedot menevät, kun niitä ympäri ämpäri luetaan.

Vähän voisin kuvitella, että näin GDPR:n kultakautena, ei tuollaista koronapassilukijaa tehtäisi niin, että se tallentaisi luetuista koodeista kaikki tiedot johonkin kantaan.

Eiköhän se ole sillä tavalla koodattu, että sovelluksella on kansalaisen tietoihin ainoastaan ns. lukuoikeus, jonka avulla sitten määritellään vilauttaako sovellus vihreää vaiko punaista.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lyhyt tilannetieto Saksasta:

Joulumarkkinat jatkuvat Ala-Saksissa. Uusi 2G+ osoittaa toimivuutensa. Ihmiset eivät yllättäen halua rokotettuna testiin ja näin ollen kukaan ei markkinoille enää tule. Yrittäjät äärirajoilla.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto valmistelee yleisötilaisuuksien kokoontumisrajoitusten kiristämistä Pohjois-Pohjanmaalla. Yleisötilaisuuksien järjestäjät voivat vapautua tilaisuuksien osallistujamäärän rajoituksista vaatimalla asiakkailta koronapassia. Aluehallintoviraston valmistelussa olevassa päätöksessä on tarkoitus kieltää sisätiloissa järjestettävät kokoontumiset, joihin osallistuu yli 20 henkilöä.

Asiasta on pyydetty Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin lausunto.

Aluehallintovirasto huomioi myös sosiaali- ja terveysministeriön uuden ohjauskirjeen sen saatuaan.


Lisäksi aluehallintovirasto valmistelee laajempaa asiakas- ja toimintatilojen käytön rajoittamista tartuntatautilain 58 d pykälän mukaisella päätöksellä.

Asiasta on pyydetty Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin lausunto.

Valmistelussa olevasta laajemmasta asiakas- ja toimintatiloihin kohdistuvasta rajoituksesta tiedotetaan kuluvan viikon aikana ja se astuu voimaan aikaisintaan ensi viikon alussa.

Aluehallintovirasto huomioi myös sosiaali- ja terveysministeriön uuden ohjauskirjeen sen saatuaan.

Tiedote - Aluehallintovirasto (avi.fi)
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä mikä on vialla, mutta mua ei kiinnosta yhtään mihin mun tiedot menee. Mikäli joku salainen taho haluaa nähdä missä ravintolassa olen käynyt niin siitä vaan. Toisaalta kaikenlaisia S-kortteja ja etukortteja kun käyttää niin niidenkin suhteen on aivan sama mikäli joku Kesko päättää kohdistaa mulle kohdennettua mainontaa. Antaa tulla.

Mitä ihmisillä on salattavaa? Jotkut ei käytä Whatsappia kun Facebook näkee sitten jotain. Mitä sitten? En vaan aidosti ymmärrä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Lisäksi aluehallintovirasto valmistelee laajempaa asiakas- ja toimintatilojen käytön rajoittamista tartuntatautilain 58 d pykälän mukaisella päätöksellä.

Asiasta on pyydetty Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin lausunto.

Valmistelussa olevasta laajemmasta asiakas- ja toimintatiloihin kohdistuvasta rajoituksesta tiedotetaan kuluvan viikon aikana ja se astuu voimaan aikaisintaan ensi viikon alussa.

Aluehallintovirasto huomioi myös sosiaali- ja terveysministeriön uuden ohjauskirjeen sen saatuaan.

Tiedote - Aluehallintovirasto (avi.fi)

Toi varmaan viittaa niihin mahdollisiin kohtuullisen riskin tapahtumiin ja tilaisuuksiin, josta STM pitäisi antaa ohjauskirje. Toki AVI sitten miettii mahdollisten uusien rajoitusten välttämättömyyttä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mikä on vialla, mutta mua ei kiinnosta yhtään mihin mun tiedot menee. Mikäli joku salainen taho haluaa nähdä missä ravintolassa olen käynyt niin siitä vaan. Toisaalta kaikenlaisia S-kortteja ja etukortteja kun käyttää niin niidenkin suhteen on aivan sama mikäli joku Kesko päättää kohdistaa mulle kohdennettua mainontaa. Antaa tulla.

Mitä ihmisillä on salattavaa? Jotkut ei käytä Whatsappia kun Facebook näkee sitten jotain. Mitä sitten? En vaan aidosti ymmärrä.

Olen itse täysin samalla linjalla. Olen ajatellut asiaa vähän niin, että jos FSB, KGB, CIA, Mossad, SUPO tai Illuminaatti haluavat tietää, että mitä olutta olen juonut missäkin baarissa, minkä värisiä alusvaatteita ostan tai kenen kanssa vietän vapaa-aikaani, niin kyllä ne sen saavat selville. Turhaa tuosta on stressata. Koronapassin luetuttaminen jossain paikassa ei vaikuta tuohon kokonaisuuteen mitenkään.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Toi varmaan viittaa niihin mahdollisiin kohtuullisen riskin tapahtumiin ja tilaisuuksiin, josta STM pitäisi antaa ohjauskirje.

Todennäköisesti koskee sisäliikuntatiloja ja muita vastaavia asiakas- ja toimitiloja.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Miten esim. rikollisen olisi mahdollista vain QR-koodi lukemalla muuten saada ihmisen henkilö+roketetiedot?
Tuohan on sopivassa paikassa todella hyvä keino esim. identiteettivarkauteen jos tuo Kiurun idea koronapassin laajentamisesta tulee.
Tiedetäänkö näin käyneen, vai keskustellaanko tässä pelkästä "on ehkä mahdollista" -pohjalta? Itse en ole koskaan moisesta kuullut, mutta en myöskään ole mikään QR-ekspertti. Joku asiassa pidemmälle ehtinyt palstaveli voisi ehkä ottaa kantaa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Saa nähdä tosiaan, kuinka runsaasti AVI:t näitä sitten ottaa käyttöön ja mitkä on välttämättömiä.

Suomen pahenevan koronatilanteen seurauksena sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on antanut uuden ohjeistuksen liittyen erilaisten tilaisuuksien järjestämiseen. Uuden linjavedon mukaan koronavirukseen liittyviä rajoituksia on leviämisalueilla syytä laajentaa myös niin sanottuihin kohtalaisen riskin tilanteisiin. Tällä hetkellä neljätoista sairaanhoitopiiriä ja Rovaniemen kaupunki ovat koronan leviämisvaiheessa. Rajoitustoimia on aiemmin voinut kohdentaa vain merkittävän riskin tilanteisiin ja tapahtumiin, joissa kontaktien määrä on ollut suuri.

STM nojaa uudessa ohjeistuksessaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemään riskiluokitteluun.

– Nyt ohjaamme sen mukaan ottamaan käyttöön yleisötilaisuuksia ja asiakas- ja toimitiloja koskevia rajoituksia, kertoo osastopäällikkö Satu Koskela sosiaali- ja terveysministeriöstä.

– Silloin siis passilla käytännössä näistä rajoituksista vapauduttaisiin ja rajoitukset kohdentuisivat ensisijaisesti rokottamattomaan väestöön, Koskela toteaa.

Rajoituksien toimeenpano tapahtuu kuntatasolla, mutta kuntarajat ylittävissä tapauksissa päätökset tekee aluehallintovirasto (avi).

Avi viesti STT:lle keskiviikkona, että STM:n ohjauskirjeen linjauksiin liittyen aluehallintovirastoilla ei vielä tällä hetkellä ole olennaista kerrottavaa.

 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tuttu paikallinen mainos ja tulostuspalvelu jo hyödyntänyt nykyistä tilannetta ja saa paitaa missä on tuo oma koronapassi printattuna.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
En tiedä mikä on vialla, mutta mua ei kiinnosta yhtään mihin mun tiedot menee. Mikäli joku salainen taho haluaa nähdä missä ravintolassa olen käynyt niin siitä vaan. Toisaalta kaikenlaisia S-kortteja ja etukortteja kun käyttää niin niidenkin suhteen on aivan sama mikäli joku Kesko päättää kohdistaa mulle kohdennettua mainontaa. Antaa tulla.

Mitä ihmisillä on salattavaa? Jotkut ei käytä Whatsappia kun Facebook näkee sitten jotain. Mitä sitten? En vaan aidosti ymmärrä.
Näin juuri. Läppärin runkkukameraan vain teipin pala ja kaikki arka tieto on varmuudella salassa.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
En tiedä mikä on vialla, mutta mua ei kiinnosta yhtään mihin mun tiedot menee. Mikäli joku salainen taho haluaa nähdä missä ravintolassa olen käynyt niin siitä vaan. Toisaalta kaikenlaisia S-kortteja ja etukortteja kun käyttää niin niidenkin suhteen on aivan sama mikäli joku Kesko päättää kohdistaa mulle kohdennettua mainontaa. Antaa tulla.

Mitä ihmisillä on salattavaa? Jotkut ei käytä Whatsappia kun Facebook näkee sitten jotain. Mitä sitten? En vaan aidosti ymmärrä.
Tämä. Eikö se ole pelkästään positiivista että edes JOKU olisi kiinnostunut tekemisistä. Tarvittaessahan yksilön liikkumista voidaan seurata 4G-verkon avulla.Ei siihen enää mitään QR-koodia kaivata.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarvitseeko lopun perin sitäkään? Jos jotakuta tuokin asia niin kiinnostaa, niin se pitää ottaa vain kohteliaisuutena.

Urbaani legenda kertoo, että Indonesian hallitsija Suharto olisi muinoin mennyt Moskovaan Neuvostoliiton johdon kutsumana. Tälle olisi sitten isäntien toimesta tilattu prostituoituja hotellihuoneeseen. Seuraavana päivänä Suhartoa yritettiin taivuttaa johonkin epäedulliseen sopimukseen, ja kun tämä ei ollut suostuvainen, edellisen yön aikana otetut salakuvat otettiin esiin. Suharto olikin innostunut, ja todennut näiden kuvien vain lisäävän hänen kansansuosiotaan. Ja kysyi, että olisiko kuvia lisää.

Itse tosin suhtaudun tarinaan siten, että se on pelkästään mielikuvituksen tuotetta. Mutta tarina on aika lailla samanlainen pohjimmiltaan kuin tuo, mitä mainitset viestissäsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös