Sieltä sitten tuli ohjauskirje. Siellä tosiaan lueteltu kohtuullisen riskin tapahtumat. Nyt sitten AVI:t arvioi mitkä on välttämättömiä. Joukkoliikenteen rajoittaminen ei ole nyt mahdollista ja sitä tarkistellaan erikseen. Toisekseen koronapassia ei voi vaatia välttämättömissä ja lakisääteisissä palveluissa, kuten joukkuliikenteessä. Eli kertoo taas siitä, kuinka huonosti THL:n riskitaulukko on valmisteltu.
Sosiaali- ja terveysministeriö tarkistaa tämän mukaisesti viranomaisille (kunnat, kuntayhtymät,
aluehallintovirastot) antamaansa ohjausta ja suosittelee, että heikentyneen epidemiatilanteen
hillitsemiseksi sekä hätäjarrumekanismin käyttöönoton tarpeen välttämiseksi epidemian leviämisalueilla
selvitetään, arvioidaan ja otetaan tämän harkinnan mukaisesti tehostettuun käyttöön seuraavat
toimenpiteet:
- testaus- ja jäljitystoiminnan riskiperusteinen tehostaminen ja laajentaminen päivitettävän
testausstrategian mukaisesti
- maskisuosituksen kiristäminen
- etätyösuosituksen käyttöönotto
- ravitsemisliikkeitä koskevan sääntelyn tiukentamisen esittäminen valtioneuvostolle
- tartuntatautilain 58 §:n ja 58 d §:n mukaiset, korkean riskin tilaisuuksiin kohdistuvat rajoitustoimet
(lapsiin kohdistuvat rajoitukset viimesijaisena keinona)
Lisäksi ministeriö suosittelee, että vastaava käyttöönottoharkinta tehdään ja sen mukaisesti otetaan
käyttöön THL:n tarkistetun riskiarvion mukaisiin kohtalaisen riskin tilaisuuksiin, tiloihin ja toimintoihin
kohdistuvat toimenpiteet seuraavasti:
Ministeriön suositukset eivät ole oikeudellisesti sitovia, vaan viranomaiset päättävät asiasta itsenäisesti.
Päätösharkinnassa ja päätöksenteossa tulee huomioida lapsen edun ensisijaisuuden periaate siten, että
tartuntojen estämiseksi tehtävät toimenpiteet kohdistuisivat ensisijaisesti aikuisiin ja vaikuttaisivat
mahdollisimman vähän haitallisesti lapsiin.
Harkinnassa esimerkiksi tieto tartunnanlähteistä on vain yksi kokonaisharkinnan elementti. Toimenpiteiden
välttämättömyyttä ja oikeasuhtaisuutta ei tulisi määrittää yksin käytettävissä oleva historiatieto esimerkiksi
aikaisemmista tartunnanlähteistä, vaan ennakoitujen vaikutusten kokonaisarvio.
Tässä arviossa toimenpiteitä toteutetaan, mikäli niillä saavutettava
kokonaishyöty ylittää niistä aiheutuvat haitat.
Toimia on siis jatkettava niin kauan kuin niillä saavutettavat
kokonaishyödyt yhteiskunnalle, vaikutukset ihmisten perusoikeuksiin huomioon ottaen, ovat
merkittävämpiä kuin niiden haitat ja toimet ovat välttämättömiä sekä oikeasuhtaisia.
”Joukkoliikenteen ohjeistamista pohditaan erikseen, sillä koronapassia ei voi käyttää joukkoliikenteen rajoituksista vapautumiseen”, Koskela sanoo.
Tartuntatautilaki mahdollistaa rajoitusten välttämisen koronapassin eli EU:n digitaalisen koronatodistuksen avulla. Tapahtuman järjestäjä voi vaatia koronatodistusta yli 16-vuotiailta osallistujilta.
Todistusta ei saa vaatia lakisääteisissä ja välittämättömissä palveluissa kuten joukkoliikenteessä.
Kunnan on järjestettävä maksuton koronatestaus niille 16–17-vuotiaille, joilla ei ole täyttä rokotussarjaa.
Uusia rajoituksia kohdistetaan esimerkiksi ryhmäliikuntaan muttei joukkoliikenteeseen. Koronatodistuksella rajoitukset voi välttää.
www.hs.fi