No ihan itse katoin mitä sveitsin valtion certifikaatin tarkastajaohjelma näyttää viivakoodin avulla. Voi olla että näkyy enemmänkin mutta eivät näytä näytöllä.Onko asialle joku lähde?
No ihan itse katoin mitä sveitsin valtion certifikaatin tarkastajaohjelma näyttää viivakoodin avulla. Voi olla että näkyy enemmänkin mutta eivät näytä näytöllä.Onko asialle joku lähde?
Niiden rokottamattomien määrä, joilla on suurin riski joutua sairaalaan taudin myötä alkaa olla jo aika vähissä ja se vähenee kokoajan johtuen siitä, että tuossa porukassa ne tartunnat ovat levinneet.Jos tehohoidon kapasiteettiä uhataan, niin käytännössä tartuntoja täytyy saada tippumaan, mieluiten vielä rokottamattomilla (suurempi riski joutua sairaalaan per sairastuneiden määrä). Ja kun perheitä ei toistaiseksi Suomessa voida hajoittaa "rajoituskeinona", niin rajoitukset täytyy kohdistua jonnekkin muualle kuin perheiden sisälle. Eli ihan oikein lähdetään rajoittamaan. Todennäköisesti näillekkään ei olisi tällä hetkellä tarvetta, jos viimeisetkin "foliohatut" hakisivat ne rokotteet. Voit toki kertoa mitä mielestäsi pitäisi rajoittaa? Ja käytännössä passinhan saa myös testillä, mutta kuitenkin.
Niin jos se luetaan sillä sovelluksella. Noita nyt pystyy lukemaan myös muilla tavoilla ja jos porukan määrä, joka niitä tarkastaa niin nousee tietoturva isoksi ongelmaksi. Mitä enemmän potentiaalisia tietoja tarjolla sitä enemmän se kiinnostaa rikollisia, mutta eihän tällä ole mitään merkitystä kunhan vaan passi on kaikkialla.Kerro ihmeessä lisää? Yksi tuttu ainakin kivenkovaan väitti minulle että kun tuo QR-koodi luetaan, tulee vihreä valo + etunimi sukunimi tai punainen valo ja ei muuta tietoa. Jos sinulla on tietoa että mitä kaikkea siinä kerrotaan, niin kerro ihmeessä. Koska en ihmettele jos itsellä on tämän asian suhteen puutteellista tietoa. Ei kai siinä kuitenkaan "valon värin" lisäksi voi lukea muita tietoja kuin vaikkapa ajokortissa tai passissa? Joita voi joutua myös näyttämään. Ei kai pankkitilin saldoa tai vuosituloja pysty koronapassista lukemaan? Ja kuluttajana voit kieltäytyä menemästä tilaisuuteen, jossa tuo passi vaaditaan. Aivan mahtavan helppoa
Tässäpä tämä ja nämä ovat niitä tietoja, jotka ovat virallisesti tuossa. Se mitä muuta sieltä löytyy eli onko siellä koko HETU yms. Et ehkä itse pidä sitä tietoturvariskinä mutta sitä se on mikäli tarkastajien määrä ja siihen oikeutettujen määrä kasvaa.Onko asialle joku lähde?
Jos se aiheuttaa rajoituksia niin pakkohan elinkeinon harjoittajien on sitä noudattaa. Mutta nähdään taas kuten hoitajamitoituksessa, että ei sen väliä mitä tehdään ja onko siihen resursseja kunhan jotain tehdään niin kyllähän se korjaa tilanteen kun siitä on laki tai asetus.Onhan noissa sitten ollut miten puhetta että valvontaa lisättäisiin? periaatessahan koko passi jos tarkoitus laajentaa esim. ravintoloiden ulkopuolelle vaatisi tuhansia palkattuja "passipoliiseja", muutenhan se taitaa olla vähän että noudatetaanko tuota "suositusta" passin käytöstä sitten.
Latasin tuon THL:n appin, se näytti ainakin vain valon + nimen. Eli tuon voi kiertää sillä että vaatii tarkastajaa näyttämään että millä softalla tuon lukemisen tekee. Sitten ei tiedot näy muualle.No ihan itse katoin mitä sveitsin valtion certifikaatin tarkastajaohjelma näyttää viivakoodin avulla. Voi olla että näkyy enemmänkin mutta eivät näytä näytöllä.
Jos noita "kieltäyjiä" oli se miljoona, niin vaikea nähdä että tummennettu pitäisi paikkaansa. Ikävää taas kitistä lähteestä, mutta en ole mitään tuon suuntaista kuullut (muualta kuin nyt sinulta). Ja koronapassia ei varmasti tarvittaisi, jos kaikki (jotka voivat) hakisivat ne rokotteet. Koska silloin käytännössä jokaisella olisi se passi. Ei olisi tietoturvariskejä tai muita.Niiden rokottamattomien määrä, joilla on suurin riski joutua sairaalaan taudin myötä alkaa olla jo aika vähissä ja se vähenee kokoajan johtuen siitä, että tuossa porukassa ne tartunnat ovat levinneet.
Jos HUS:n alueella on puolet sairaalaan joutuineista kaksi tai kolme rokoteannosta saaneita niin tuo ryhmä tulee kasvamaan tässä talven aikana enemmän ongelma on näissä ei rokottamattomissa sillä he ovat tuskin näitä tartuttaneet.
Nyt ei pitäisi rajoittaa yhtään mitään enempää sillä jo nyt rajoituksia on laitettu ilman niiden tarvetta. Nykyisessä käytössä koronapassi on OK mutta sen käyttöä ei tule lisätä.
Niin se appi näyttää vain nuo, mutta sen QR-koodin voi lukea todella monella eri softalla. Ja meinaat, että jokainen on tietoinen tuosta ja pystyy sen tekemään? Vastaus ei ja sen takia se on iso ongelma mikäli käyttöä lisätään nykyisestä, rajoitusten kovuus on oltava suhteessa niistä saataviin hyötyihin ja tässä haitat ovat suuremmat kuin hyödyt.Latasin tuon THL:n appin, se näytti ainakin vain valon + nimen. Eli tuon voi kiertää sillä että vaatii tarkastajaa näyttämään että millä softalla tuon lukemisen tekee. Sitten ei tiedot näy muualle.
@Jani82 tuo ylempi koskee mua myös sinua. Tuolla softalla, en ainakaan itse, saanut mitään muuta näkyviin kuin vihreä valo + nimet.
Kun kieltäytyjiä ei ole miljoonaa vaan reippaasti alle tuon. Lisäksi noissa vanhemmissa ikäluokissa ne, jotka ovat ottaneet rokotteen ovat sen ottaneet loput eivät sitä ota.Jos noita "kieltäyjiä" oli se miljoona, niin vaikea nähdä että tummennettu pitäisi paikkaansa. Ikävää taas kitistä lähteestä, mutta en ole mitään tuon suuntaista kuullut (muualta kuin nyt sinulta). Ja koronapassia ei varmasti tarvittaisi, jos kaikki (jotka voivat) hakisivat ne rokotteet. Koska silloin käytännössä jokaisella olisi se passi. Ei olisi tietoturvariskejä tai muita.
Eli jos henkilötietojen paljastuminen pelottaa noin paljon, suosittelen että haet rokotteet (ellei niitä vielä ole) ja suosittelet kaikkia muita tekemään samaa. Kohta ei sitten passia tarvita.
Ei kai sillä ole väliä, millä sovelluksella passi luetaan, vaan sillä, mitä tietoa siinä QR-koodissa on sisällä. Ja sen verran minä luotan kuitenkin tuohon Kanta-palveluun, ettei sieltä laiteta ylimääräistä mukaan.Niin jos se luetaan sillä sovelluksella. Noita nyt pystyy lukemaan myös muilla tavoilla ja jos porukan määrä, joka niitä tarkastaa niin nousee tietoturva isoksi ongelmaksi. Mitä enemmän potentiaalisia tietoja tarjolla sitä enemmän se kiinnostaa rikollisia, mutta eihän tällä ole mitään merkitystä kunhan vaan passi on kaikkialla.
Meinaat, että ne sähköiset varmenteet millä nuo oli allekirjoitettu eivät ole vuotaneet?Ei kai sillä ole väliä, millä sovelluksella passi luetaan, vaan sillä, mitä tietoa siinä QR-koodissa on sisällä. Ja sen verran minä luotan kuitenkin tuohon Kanta-palveluun, ettei sieltä laiteta ylimääräistä mukaan.
En meinaa. Meinaan, että mistä se sovellus saa enempää tietoa kuin sen, mikä siinä QR-koodissa on sisällä? Ei kai kaikilla lukijasovelluksen tehneillä yrityksillä ole tunnuksia kaikkiin eri maiden terveysviranomaisten järjestelmiin ja niiden rajapintoihin? Olen ainakin itse siinä käsityksessä, että lukijasovellus toimii siten, että se lukee QR-koodin ja muuntaa sen ihmisen luettavaan muotoon sen perusteella, miten tuo koodaus-dekoodaus -algoritmi on määritelty, eikä mitään sen enempää.Meinaat, että ne sähköiset varmenteet millä nuo oli allekirjoitettu eivät ole vuotaneet?
Eiköhän tuo varmenne ole mukana pelkästään siksi, että sillä pystytään allekirjoittamaan se QR-koodi, ja lukijasovellus pystyy varmistamaan, että koodin luonut järjestelmä on esim. Kanta-palvelu. Tällöin sertifikaatin murtaminen aiheuttaa juuri sen, että lukijaa pystyy huijaamaan, mutta ei sillä sen enempää tietoa käyttäjästään saada.Jännästi vaan niitä kopioituja todistuksia oli tullut markkinoille eli jossain tuo on jo murrettu.
No itse softa on open sourcea, että kuka tahansa voi sellaisen tehdä. Ymmärtääkseni THL:llä on joku api mitä tuo käyttää ja mistä se online kysyy, että onko tämä verifikaatti ID ok. Se, että suomessa on tehty tuommoinen softa mikä rajoittaa tietojen näkyvyyttä, ei liity siihen, etteikö tarkastaja halutessaan saisi tietää miksi valo on vihreä.Latasin tuon THL:n appin, se näytti ainakin vain valon + nimen. Eli tuon voi kiertää sillä että vaatii tarkastajaa näyttämään että millä softalla tuon lukemisen tekee. Sitten ei tiedot näy muualle.
@Jani82 tuo ylempi koskee mua myös sinua. Tuolla softalla, en ainakaan itse, saanut mitään muuta näkyviin kuin vihreä valo + nimet.
En meinaa. Meinaan, että mistä se sovellus saa enempää tietoa kuin sen, mikä siinä QR-koodissa on sisällä? Ei kai kaikilla lukijasovelluksen tehneillä yrityksillä ole tunnuksia kaikkiin eri maiden terveysviranomaisten järjestelmiin ja niiden rajapintoihin? Olen ainakin itse siinä käsityksessä, että lukijasovellus toimii siten, että se lukee QR-koodin ja muuntaa sen ihmisen luettavaan muotoon sen perusteella, miten tuo koodaus-dekoodaus -algoritmi on määritelty, eikä mitään sen enempää.
Paperin voi onneksi taittaa. Eikä sinulta voida vaatia siitä sen "toisen puoliskon" näyttämistä. Tai siis voidaan, mutta ei lain mukaan.Nämä kuviothan on sovittu EU tasolla ja Kiuru ei ole päässyt pilaamaan tuota, mutta tokihan suomen tietosuojan näkökulmasta tuo näyttää liikaa dataa. Ja lukeehan siinä itse todistuksessakin, minkä vot tulostaa, nuo samat rokotustiedot y,´ms.
Onko jossain datapankki siitä missä kaikkialla henkilö X on vilautellut passiaan ?
Huomenna iltalehden uutinen:Kiuru sekottaa koko pakan. Hienoa politiikkaa.
Aiemmin perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) on Iltalehden mukaan epäsuorasti moittinut KRAR:ia päätöksenteon hitaudesta.
KRAR:n jäsen, Vantaan tartuntataudeista vastaava lääkäri Kirsi Valtonen sanoo seuranneensa ulostuloja hämmentyneensä.
– Tämän pandemian aikana on useassa eri yhteydessä tullut vaikutelma, että ministeriössä ei aina luoteta sen omien asiantuntijaelinten lausuntoihin. Se on pikkaisen hämmentävä piirre tämän pandemian hoidossa, Valtonen sanoo viitaten ministeri Kiurun julkisuudessa esittämiin lausuntoihin.
Valtosen mukaan KRAR:n tehtävä on arvioida rokotusten turvallisuutta ja lääketieteellisiä perusteita.
– KRAR on kuitenkin se taho, joka kantaa vastuun tieteellisen tiedon analysoinnista. Heidän, jolla ei ole asiantuntijavastuuta ja vastuuta päätöksentekoprosessista, on niin sanotusti helpompi huudella sivusta.
– Ajatus siitä, että KRAR:lla ei olisi kriisitietoisuutta, tuntuu erikoiselta. Emme voi täysin hylätä asiantuntijatyötä, se on pakko tehdä, koska muuten meillä menee uskottavuus viranomaisiin.
Tapiaisen mukaan eurooppalaiset viranomaiset antoivat päätöksen lasten rokotuksista ja suosituksen kolmansista annoksista vasta viime viikolla.
– Mielestäni muutaman päivän viive on siedettävä. KRAK:n kokousaikataulu pyrittiin arvioimaan niin, että se olisi mahdollisimman lähellä päätöksiä.
Tapiainen sanoo pitävänsä poikkeuksellisena Iltalehden nimettömien hallituslähteiden kritiikkiä KRAR:n sihteeriä Hanna Nohynekiä kohtaan.
– Jotkut ulostulot ovat olleet henkilöön käyviä ja hyvin yllättäviä. Tällainen asiantuntijoihin kohdistuva kritiikki on poikkeuksellista ja varsin uusi ilmiö. Olen kuitenkin yrittänyt nähdä julkisessa keskustelussa myös myönteisen puolen. Asiantuntijan täytyy kuulla kaikkia kommentteja, eikä loukkaantuminen ole hyödyllistä.
KRAR:n rokoteasiantuntijat ihmettelevät painostusta: "Ministeri ei luota omien asiantuntijaelimiensä lausuntoihin"
KRAR:n jäsenet toivovat työrauhaa, osa ihmettelee ministerin ulostuloja ja kritiikkiä hidastelustawww.mtvuutiset.fi
Sillälailla. Itseäni ainakin kiinnostaa tämä seikka, sillä veikkaan tuon koodin takaa löytyvän tulevaisuudessa melkolailla ihmisistä tietoa...Ehkä ja sitten siihen joskus palataan "henkilö x on rampannut baareissa silloin ja tällöin". Hyvä käyttää avuksi jos henkilö x hakee vaikkapa valtiolta töitä niin ei tule palkattua aloittelevaa alkoholistia virkaan.
Täytyy todeta, että vaikka Kiurua olen usein puolustellutkin, niin Nohynekin ja Tervahaudan vaihto tässä kohtaa olisi sen luokan idiotismia, ettei paremmasta väliä.