Vain näistä kahdesta kohdasta kiinni, jossa erkanemme käsityksissä toisistamme. En sinänsä epäile lainkaan, ettet sinä olisi asiassa faktuaalisesti lopulta lähempänä totuutta kuin minä, mutta yritän vielä (en sinulle) kerran yleisemmin luetella niitä ongelmakohtia, jotka minä tässä näen. En odota, että pystyt näihin vastaamaan, mutta en oikein nyt itsekään onnistu pukemaan omaa problemaani sanoiksi.
Ei kai kukaan meistä edes tiedä, että mikä on totuus. Siksi on aika hankala sanoa, että kuka edes on lähinnä sitä - ehkä poikkeuksena nämä todelliset ääripäät, joilla on omat totuutensa. :)
En minä ainakaan koe, että me olisimme kuitenkaan kovinkaan kaukana näkemyksissämme.
Minun ymmärrykseni raja kulkee tällä hetkellä siinä, että meillä edelleen puhutaan massojen rajoittamisesta ikään kuin jonkinlaisena ratkaisuna akuuttiin ongelmaan. Minun käsityskykyni yläpuolella on se, että miten esimerkiksi koronapassi käytössä ravintoloille vastaa tuohon mainitsemaasi ongelmaan yhtään mihinkään. Se, että meillä on jokaisessa ikäluokassa, myös niistä korkeimmissa, yksilöitä, jotka ovat päättäneet jättäytyä rokotesuojan ulkopuolella - ja se nyt uhkaa meidän sairaalatoimintaa - sitä minä en allekirjoita. 100 % rokotuskattavuus tai edes 90 % noista ikäluokista on melkoisen kovaa ja näistä luvuista ei saada millään tavalla sitä 1,4 miljoonaa rokottamatonta. Väitän tutustumatta, että suurin osa tästä 1,4 miljoonasta kuuluu näihin alle 30v segmentteihin ja vielä iso on lapsia, joiden rokottamiselle ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista lääketieteellistä perustelua. Vähän vaikuttaa siltä, että Suomessa lähdetään lapsiakin kiireellä rokottamaan vain sen takia, että yleinen ilmapiiri on sellainen, että pistetään nyt kun kerran voidaan. Silloin ollaan kuitenkin aika kaukana lasten suojelusta, koska tässä on n. 1000x todettu, ettei heidän rokottamiselleen ole mitään lääketieteellistä perustetta. Lapset saavat monella tavalla paremman ja todennäköisesti kestoisemman suojan juuri koronaviruksia vastaan, kun he saavat sairastaa taudin niin kuin lapset muutkin flunssat saavat sairastaa pois.
En minäkään ymmärrä sitä, miksi massojen rajoituksia käytettäisiin akuuttiin ongelmaan. Ne kun eivät saa porukkaa rokottautumaan. Rajoitukset - jos niiihin jouduttaisiin vielä turvautumaan - olisivat minun mielestä perusteltuja vain siinä tapauksessa, että se terveydenhuolto olisi ihan oikeasti todella lähellä romahdusta ja yhteiskunnallisesti oltaisiin ongelmissa esimerkiksi huoltovarmuuden kannalta välttämättömien alojen työntekijöiden ollessa sairaalavuoteella. Ja tämä jälkimmäinenhän on käytännössä mahdotonta, koska niin iso osa porukkaa on jo rokotettu.
Tuo 1.4 miljoonaa rokottamatonta sisältää tietysti kaikki alle 12-vuotiaatkin. Tuo luku on minusta melko epäolennainen, mutta voidaan silti katsoa, mistä se koostuu eri ikäryhmissä:
0-11: n. 619 000
12-19: n. 120 000
20-29: n. 170 000
30-39: n. 159 000
40-49: n. 95 000
50-59: n. 76 000
60-69: n. 52 000
70-79: n. 31 000
80+: n. 21 000
Noista 0-39 -vuotiaat ovat terveydenhuollon kuormituksen kannalta varsin merkityksetön joukko. Siksi tuo 1.4 miljoonaa ei ole niin tärkeä luku. Sen ainoat merkitykset ovat minusta laumasuoja-ajattelussa (ja tätä ei tulla muutenkaan saavuttamaan) ja siinä, että kun nuo sairastuvat massoittain, tauti leviää toki näihin muihinkin ryhmiin. 40-vuotiaista eteenpäin (syyllistän tässä nyt jo omaa ikäryhmäänikin) ongelmat alkavat lisääntyä, ja vaikka rokottamattomia on enää noin 275 000, on siinäkin sitä porukkaa vielä ihan riittämiin, että terveydenhuollolle tulee kunnolla kuormaa, kun tauti lähtee liikkeelle. Yli 40-vuotiaista taudin on THL:n Koronakartan mukaan sairastanut reilu 51 000 henkeä, joten tässä on vielä yli viisinkertainen massa jäljellä, ja jos tauti käy "melkein kaikki" läpi, kuten on arveltu, voidaan nähdä, että kuormitus terveydenhuollolle voi olla hyvinkin tiukka, etenkin jos kaikki tulee hyvin nopealla aikavälillä. No, sitä ei kukaan tiedä, että miten nopeasti tuo aalto jyräisi maamme läpi. Oma veikkaukseni on, että se ei tapahdu niin nopeasti kuin jotkut mallit ovat antaneet ymmärtää, vaan kyse on pitkästä prosessista. Joka tapauksessa tämän kuormituspiikin hidastaminen voisi olla se, mihin poliitikot ja terveydenhuollon asiantuntijat niitä rajoituksia tarjoaisivat - samalla logiikalla, mikä oli viime vuoden keväällä teemana: terveydenhuollon kuormituksen tasaaminen tautihuippua "madaltamalla ja leventämällä".
Jos noita ikäryhmiä ja sairaalakuormitusta miettii, niin kannattaa katsoa Asko Järvisen kertomat prosentit oheisesta linkistä. Ylu 70-vuotiaista sairastuneista kolmannes joutuu sairaalaan, 60-69 -vuotiaista 15% ja 50-59-vuotiaista 10%. Jos kaikki jäljellä olevat sairastuisivat, niin karkeasti laskien lähes 33 000 henkilöä yli 50-vuotiaista tarvitsisi vielä sairaalahoitoa. No, en itsekään usko näin käyvän, mutta joka tapauksessa tuosta pitää olla huolissaan, sillä tuossa on oikeasti potentiaalia sairaaloiden kuormitukselle, vaikka epidemia jäisikin paljon kaavailtua pienemmäksi. Joka tapauksessa tämän perusteella minä ymmärrän täysin, miksi rokottamattomista ollaan huolissaan, mutta olen samaa mieltä, että se 1.4 miljoonaa on sivuseikka, ja tuo 275 000 yli 40-vuotiasta on se pääasia.
Koronatauti raivoaa rokottamattomien joukossa kuin vesirokko – Asko Järviseltä vakava arvio ensi talvesta
Rokottamaton sairastuu koronaviruksen aiheuttaman taudin vakavaan versioon rokotettua todennäköisemmin.
www.iltalehti.fi
Samaan aikaan keskustelu kontaktien vähentämistä on omaan makuuni aivan liian yleismaallista. Puhutaan yleisellä tasolla, että kontakteja pitää saada alaspäin, jotta tartuntoja saadaan alaspäin. Nyt tartunnanjäljitystä on aiheellisesti ajettu alas ja jo nykyisellään testaamisen tulisi kohdentua ensisijaisesti korkean riskin tapauksiin eli juuri rokottamattomiin. Jotenkin sellainen sisäinen salaliittoteoreetikkoni kuitenkin sanoo, että näihin päivittäisiin positiivisiin koronatuloksiin saadaan kyllä tulitukea joistakin ikäryhmistä, joita ei rokoteta tällä hetkellä ollenkaan, mutta heitä testataan. Tämän takia peräänkuulutan voimakkaasti sitä, että kaikesta puheesta huolimatta julkisuudessa tartuntojen kyttääminen ei ole loppunut. Puhuttu on siitä, ettei päivittäisillä tartuntamäärillä ole merkitystä, mutta kuitenkin sitten käytännössä kaikki rajoitustoimet kuitenkin lopulta määritetään näiden ilmaantuvuuksien mukaan.
Tästä olen jonkin verran samaa mieltä. Tartuntamäärät ovat tällä hetkellä jo varsin huono mittari millekään. No, ehkä se pitäisi mieltää nyt "vailla täydellistä rokotesuojaa olevien tartuntamäärien mittariksi"? Sen perusteella ei rajoituksia pitäisi enää asettaa. Toisaalta, jos tällä rajallisella testauksellakin saataisiin todella kovat tartuntamäärät, niin sehän kielisi toki siitä, että tautia on todella paljon liikkeellä.
Tuplarokotettuja ei enää suurimmassa osassa paikoista aseteta altistuksesta karanteeniin. Ilmeisesti käytäntö kuitenkin on se, että jos tuplarokotettu hakeutuu edelleen testiin ja hänellä todetaan koronavirus niin eristäminen on käytäntö sairastuneella. Voi olla, että tästäkin olen väärässä. Tuplarokotetulla ei tällä hetkellä ole yhteiskunnallista intressiä enää hakeutua edes testiin, koska eristyspäätös voi tulla ja jos et kaadu koronasi kanssa sänkyyn ja rokotusten myötä omatkin oireesi jäävät lieviksi, et edes tiedä kuinka kauan olet tartuttava ja kuinka paljon ehdit tartuttaa. Rokotteista on puhuttu juuri sillä tavalla, että tämä on hopealuoti, joka sammuttaa epidemian. No ei ole, eikä sammuta epidemiaa. Epidemia jatkuu, koska väestössä on valtava koronaviruksen ilmaantuvuus ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Nyt olemme minun nähdäkseni todella kummallisessa välitilassa, kun yhtä aikaa yritetään painostaa ihmisiä vähentämään kontaktejaan, jotta tartuntamahdollisuuksia väestössä saataisiin vähennettyä. No eihän se nyt toimi ollenkaan ja jokainen ihminen kyllä näkee sen aivan selvästi, ettei tässä ole mitään elkeitäkään siitä, että virus olisi vähenemässä väestöstä.
Varsin erikoista, koska minä taas en ole kokenut mitään painostusta välttää kontakteja. Etätyösuositus on poistunut, ravintolat ovat monessa paikassa auki ilman rajoituksia, tapahtumia jo järjestetään. Mutta ehkä tässä näkyy maakuntien erot.
Rokotteiden kyky sammuttaa pandemia on sellainen, mistä ei ole minusta puhuttu enää pitkään aikaan. Tämä jäi historiaan viimeistään deltan aikana. Tällä hetkellä niistä puhutaan etupäässä vain "hopealuotina, joka suojaa itseä ja muita". Laumasuoja rokottamalla on täysi mahdottomuus, ja minusta se on tunnustettu jo varsin suoraan.
Ja noin tuo mielestäni menee tuplarokotetuilla. Ei mitään syytä tai tarvetta tai intressiä mennä testiin, ellei ole oikeasti heikossa kunnossa. Ja jos sellaiseen joutuu, niin sitten eristys ei kyllä enää tunnu missään, kun kunto on sitä luokkaa, ettei varmasti jaksaisi paljoa muuta kuin maata sängyssä.
Sitten tullaan siihen toiseen kohtaan, jossa minulla on merkittäviä haasteita. Ainoa tapa edes näennäisesti ennakoida, millaisia sairaalahoidon tarpeita meillä tulee olemaan tulevaisuudessa - se vaatisi aika pitkälti sitä, että tuo tartuntojen data saataisiin edes jossain määrin julkiseksi. Rokotestatus on saanut maailmalla ja Suomessa niin ison roolin, että se perushomma tuntuu unohtuvan aivan kokonaan. Jos haluamme rajoituksia ylipäätään niin niiden täytyisi kohdentua paljon tätä nähtyä 1,5 vuotta paremmin, jotta niillä olisi oikeaa vaikutusta. No, tartuntamäärät kun eivät enää oikein kerro yhtikäs mitään ja oma kuvitelmani on, että tätä tietoa ei edes haluta julkaista, koska ikävä tosiasia on se, että koronavirus leviää työpaikoilla, päiväkodeissa & kouluissa. Ja kun koululaiset ovat laaja ryhmä - sillä on sitten aika iso merkitys jo, kun koronavirus leviää siellä ala-asteella rokottamattoman väestön keskuudessa niin eihän tällä pitäisi olla edes teoriassa mitään vaikutusta mihinkään sairaalahoidon tarpeeseen, kun lapset sitä oireettomasti levittävät toisiinsa ja muihin. Perheissä on ollut ihan varmasti aikuisväestöllä täysi mahdollisuus rokottautua, mutta edelleen ne rokottamattomat, jotka saavat perhepiiristään tartunnan lapsilta, ne sitten joutuvat edelleen karanteeniin. Tämähän sammuttaa epidemian tällä logiikalla aivan tykkänään, mutta kun eipä epidemia siitäkään sammu.
Sitten meidän asiantuntijat puhuvat tuolla A-studiossa, että kaikki olisi mennyt paremmin, jos olisimme rajoittaneet kaiken kunnes saadaan 10 % lisää rokotettuja. Ja lehmät lentää sanon minä. Jos epidemiaa ei ole rokottamalla saatu sammutettua, kun reilusti yli 50 % kansalaisista on rokotettu niin kyllä jollakin maalaisjärjellä voisi luulla, että se olisi ainakin merkittävästi heikentynyt. Vaan siitä huolimatta kaiken tämän jälkeen niitä tartuntoja löytyy pitkin maita ja mantuja satoja kappaleita per päivä. Ja kun tilanne on tämä niin sitten ehdotetaan ratkaisuksi koronapassia, jolla tavoitettaisiin juuri tuo mainitsemasi lukumäärä rokottamattomia juuri noissa ikäluokissa. Jotenkin itse en usko, että tuolla 70+ rokottamattomissa se tartunta tulee sinne sieltä ravintolasta, vaikka ensimmäisen tartunnan on voinut hyvinkin tuoda rokotettu baariasiakas. Kun tiedetään, että rokotetut yhtä lailla levittävät tautia eteenpäin niin alkaisi omaan makuun olla sellainen hetki, että nyt lusikka käteen ja ruveta suunnittelemaan, miten tätä kroonistuvaa sairaalahoidon tarvetta käsitellään.
En tuota A-studion ohjelmaa ole nähnyt, mutta eiväthän nuo asiantuntijat siinä mielessä väärässä ole. Kyllä kaikki olisi mennyt paremmin, jos meillä olisi kymmenen prosenttiyksikköä enemmän rokotettuja. Mutta käytännössä tämä olisi täysin mahdotonta saavuttaa, joten se pitää jättää vain teoreettiselle tasolle, eikä ainakaan jälkiviisaudeksi.
Olet oikeassa siinä, että mitä enemmän on rokotettuja, sitä enemmän se hidastaa taudin leviämistä. Näin karkeasti sanottuna meillä oli viikko sitten noin 67.3% kahdesti rokotettuja. Ymmärtääkseni tuo "estää 79% tartunnoista" on edelleen suunnilleen validi tieto. Tuolla perusteella - ja tämä taas hyvin karkeana laskentana - tuo rokotusaste estää 53.2% tartunnoista, eli hieman yli puolet. Sitten siihen päälle sairastamalla saatu immuniteetti ja vielä kertaalleen rokotettujen pieni suoja, niin ehkä sellaiset 55-60% tartunnoista estetään tällä hetkellä. Onhan tällä ihan helvetillinen vaikutus epidemian hidastumiseen. Mutta jos delta-variantin R0-luku on 4-6, kuten jotkut asiantuntijat ovat päätelleet, niin pelkästään tällä rokottamalla ja sairastamalla saadulla immuniteetilla R-luvuksi tulisi edelleen 1.6-2.4, mikä olisi aivan helvetillisen kova kasvu. Tähän sitten tulee päälle tämä ihmisten käyttäytyminen, mahdolliset rajoitukset ja muutenkin "sosiaalista etäisyyttä jonkin verran suosiva" suomalainen kulttuuri, jotka laskevat tuota entisestään. Kuinka paljon, niin sitä en ainakaan minä osaa arvioida, eikä mitään laskelmaakaan voi enää antaa, koska tartuntoja ei seurata samalla tapaa kuin ennen.
Mutta: itse olen sillä linjalla, että ei tämä tilanne rajoittamalla enää parane. Ainoa, jolla on jonkin verran vaikutusta, on koronapassi, koska se houkuttelee etenkin nuoria rokottautumaan. Tällä saadaan tuota R-lukua jonkin verran putoamaan aikaa myöten, mutta en usko sillä olevan suurtakaan vaikutusta. Laumasuoja (R<1) saavutetaan vasta sitten, kun riittävän isolla osalla kansasta on joko rokottamalla tai sairastamalla saatu immuniteetti. Miten sitten koronapassi toimii vanhemman väen kohdalla? Tämä on hyvä kysymys. Jos koronapassia vaaditaan mm. kulttuuritapahtumiin ja vaikkapa museoihin mennessä, ruokaravintoloissa tai vaikka pubeissa päiväsaikaan, voi vaikutusta olla paljonkin. Yökerhoissa tuo porukka käy sitten erittäin marginaalisesti. Matkustuskäytännöt ovat myös yksi vaikuttava tekijä.
Kuitenkin (@Flonaldo voi tulla tätä täydentämään) tuo, että "rokotetut yhtä lailla levittävät tautia eteenpäin" on mielestäni monenkin tutkimuksen mukaan virheellinen väittämä. Tuo pitää paikkaansa vain, jos kysymys on "Levittävätkö rokotetut ja rokottamattomat tautia eteenpäin?". Mutta esimerkiksi tuolla rokotekeskustelussa on esitetty useampiakin tutkimustuloksia, joiden perusteella rokotettujen kyky levittää tautia on paljon heikompi kuin rokottamattomien. Ja tuo on se rokotteiden pandemiaa hillitsevän vaikutuksen kannalta hyvinkin oleellinen asia.