Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 016 305
  • 81 135

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo 1.4 miljoonaa on paljon, mutta huolestuttavaa ei sinänsä ole tuo kokonaismäärä. Isoin huolenaihe on iäkkäät rokottamattomat, mutta tätä ei jostain syystä sanota ääneen.

Yli 80-vuotiaita on edelleen yli 21 000 rokottamatta. 70-79 -vuotiaita 31 000, 60-69 -vuotiaita 52 000 ja 50-59 -vuotiaita 75 000. Noista se ongelma tulee. Rokottamattomien nuorempien merkitys on lähinnä se, että he sairastuttavat näitä rokottamattomia vanhempia ikäluokkia, mutta siitä ei nuoria voi niinkään syyttää. Jos ei ota rokotetta, pitää hyväksyä se, että jossain kohtaa sairastuu.

Vain näistä kahdesta kohdasta kiinni, jossa erkanemme käsityksissä toisistamme. En sinänsä epäile lainkaan, ettet sinä olisi asiassa faktuaalisesti lopulta lähempänä totuutta kuin minä, mutta yritän vielä (en sinulle) kerran yleisemmin luetella niitä ongelmakohtia, jotka minä tässä näen. En odota, että pystyt näihin vastaamaan, mutta en oikein nyt itsekään onnistu pukemaan omaa problemaani sanoiksi.

Minun ymmärrykseni raja kulkee tällä hetkellä siinä, että meillä edelleen puhutaan massojen rajoittamisesta ikään kuin jonkinlaisena ratkaisuna akuuttiin ongelmaan. Minun käsityskykyni yläpuolella on se, että miten esimerkiksi koronapassi käytössä ravintoloille vastaa tuohon mainitsemaasi ongelmaan yhtään mihinkään. Se, että meillä on jokaisessa ikäluokassa, myös niistä korkeimmissa, yksilöitä, jotka ovat päättäneet jättäytyä rokotesuojan ulkopuolella - ja se nyt uhkaa meidän sairaalatoimintaa - sitä minä en allekirjoita. 100 % rokotuskattavuus tai edes 90 % noista ikäluokista on melkoisen kovaa ja näistä luvuista ei saada millään tavalla sitä 1,4 miljoonaa rokottamatonta. Väitän tutustumatta, että suurin osa tästä 1,4 miljoonasta kuuluu näihin alle 30v segmentteihin ja vielä iso on lapsia, joiden rokottamiselle ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista lääketieteellistä perustelua. Vähän vaikuttaa siltä, että Suomessa lähdetään lapsiakin kiireellä rokottamaan vain sen takia, että yleinen ilmapiiri on sellainen, että pistetään nyt kun kerran voidaan. Silloin ollaan kuitenkin aika kaukana lasten suojelusta, koska tässä on n. 1000x todettu, ettei heidän rokottamiselleen ole mitään lääketieteellistä perustetta. Lapset saavat monella tavalla paremman ja todennäköisesti kestoisemman suojan juuri koronaviruksia vastaan, kun he saavat sairastaa taudin niin kuin lapset muutkin flunssat saavat sairastaa pois.

Samaan aikaan keskustelu kontaktien vähentämistä on omaan makuuni aivan liian yleismaallista. Puhutaan yleisellä tasolla, että kontakteja pitää saada alaspäin, jotta tartuntoja saadaan alaspäin. Nyt tartunnanjäljitystä on aiheellisesti ajettu alas ja jo nykyisellään testaamisen tulisi kohdentua ensisijaisesti korkean riskin tapauksiin eli juuri rokottamattomiin. Jotenkin sellainen sisäinen salaliittoteoreetikkoni kuitenkin sanoo, että näihin päivittäisiin positiivisiin koronatuloksiin saadaan kyllä tulitukea joistakin ikäryhmistä, joita ei rokoteta tällä hetkellä ollenkaan, mutta heitä testataan. Tämän takia peräänkuulutan voimakkaasti sitä, että kaikesta puheesta huolimatta julkisuudessa tartuntojen kyttääminen ei ole loppunut. Puhuttu on siitä, ettei päivittäisillä tartuntamäärillä ole merkitystä, mutta kuitenkin sitten käytännössä kaikki rajoitustoimet kuitenkin lopulta määritetään näiden ilmaantuvuuksien mukaan.

Tuplarokotettuja ei enää suurimmassa osassa paikoista aseteta altistuksesta karanteeniin. Ilmeisesti käytäntö kuitenkin on se, että jos tuplarokotettu hakeutuu edelleen testiin ja hänellä todetaan koronavirus niin eristäminen on käytäntö sairastuneella. Voi olla, että tästäkin olen väärässä. Tuplarokotetulla ei tällä hetkellä ole yhteiskunnallista intressiä enää hakeutua edes testiin, koska eristyspäätös voi tulla ja jos et kaadu koronasi kanssa sänkyyn ja rokotusten myötä omatkin oireesi jäävät lieviksi, et edes tiedä kuinka kauan olet tartuttava ja kuinka paljon ehdit tartuttaa. Rokotteista on puhuttu juuri sillä tavalla, että tämä on hopealuoti, joka sammuttaa epidemian. No ei ole, eikä sammuta epidemiaa. Epidemia jatkuu, koska väestössä on valtava koronaviruksen ilmaantuvuus ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Nyt olemme minun nähdäkseni todella kummallisessa välitilassa, kun yhtä aikaa yritetään painostaa ihmisiä vähentämään kontaktejaan, jotta tartuntamahdollisuuksia väestössä saataisiin vähennettyä. No eihän se nyt toimi ollenkaan ja jokainen ihminen kyllä näkee sen aivan selvästi, ettei tässä ole mitään elkeitäkään siitä, että virus olisi vähenemässä väestöstä.

Sitten tullaan siihen toiseen kohtaan, jossa minulla on merkittäviä haasteita. Ainoa tapa edes näennäisesti ennakoida, millaisia sairaalahoidon tarpeita meillä tulee olemaan tulevaisuudessa - se vaatisi aika pitkälti sitä, että tuo tartuntojen data saataisiin edes jossain määrin julkiseksi. Rokotestatus on saanut maailmalla ja Suomessa niin ison roolin, että se perushomma tuntuu unohtuvan aivan kokonaan. Jos haluamme rajoituksia ylipäätään niin niiden täytyisi kohdentua paljon tätä nähtyä 1,5 vuotta paremmin, jotta niillä olisi oikeaa vaikutusta. No, tartuntamäärät kun eivät enää oikein kerro yhtikäs mitään ja oma kuvitelmani on, että tätä tietoa ei edes haluta julkaista, koska ikävä tosiasia on se, että koronavirus leviää työpaikoilla, päiväkodeissa & kouluissa. Ja kun koululaiset ovat laaja ryhmä - sillä on sitten aika iso merkitys jo, kun koronavirus leviää siellä ala-asteella rokottamattoman väestön keskuudessa niin eihän tällä pitäisi olla edes teoriassa mitään vaikutusta mihinkään sairaalahoidon tarpeeseen, kun lapset sitä oireettomasti levittävät toisiinsa ja muihin. Perheissä on ollut ihan varmasti aikuisväestöllä täysi mahdollisuus rokottautua, mutta edelleen ne rokottamattomat, jotka saavat perhepiiristään tartunnan lapsilta, ne sitten joutuvat edelleen karanteeniin. Tämähän sammuttaa epidemian tällä logiikalla aivan tykkänään, mutta kun eipä epidemia siitäkään sammu.

Sitten meidän asiantuntijat puhuvat tuolla A-studiossa, että kaikki olisi mennyt paremmin, jos olisimme rajoittaneet kaiken kunnes saadaan 10 % lisää rokotettuja. Ja lehmät lentää sanon minä. Jos epidemiaa ei ole rokottamalla saatu sammutettua, kun reilusti yli 50 % kansalaisista on rokotettu niin kyllä jollakin maalaisjärjellä voisi luulla, että se olisi ainakin merkittävästi heikentynyt. Vaan siitä huolimatta kaiken tämän jälkeen niitä tartuntoja löytyy pitkin maita ja mantuja satoja kappaleita per päivä. Ja kun tilanne on tämä niin sitten ehdotetaan ratkaisuksi koronapassia, jolla tavoitettaisiin juuri tuo mainitsemasi lukumäärä rokottamattomia juuri noissa ikäluokissa. Jotenkin itse en usko, että tuolla 70+ rokottamattomissa se tartunta tulee sinne sieltä ravintolasta, vaikka ensimmäisen tartunnan on voinut hyvinkin tuoda rokotettu baariasiakas. Kun tiedetään, että rokotetut yhtä lailla levittävät tautia eteenpäin niin alkaisi omaan makuun olla sellainen hetki, että nyt lusikka käteen ja ruveta suunnittelemaan, miten tätä kroonistuvaa sairaalahoidon tarvetta käsitellään.
 
Vastuullista olisi olla tuhlaamatta voimavaroja niiden rokottamiseen, joiden rokottamiselle ei ole mitään lääketieteellistä perustelua. Meidän asiantuntijat haluavat kiireellä rokottaa alle 12v miksi? Sille ei ole mitään lääketieteellistä syytä. Jos nämä sairastuvat itse he saavat paremman suojan kuin rokotteella ja kaikki muut heidän kanssaan olevat on ollut mahdollista rokottaa jo vaikka kolmesti.

Itse asiassa USA:n CDC:n mukaan ottamalla 2 rokotetta, tai 1 rokotteen sairastamisen jälkeen, saa paljon paremman suojan kuin sairastamalla:

"Yet, in another study published in August by the Centers for Disease Control and Prevention, researchers looked at the vaccination status of more than 200 Kentucky residents who had tested positive for SARS-CoV-2 in 2020 and then tested positive again during May and June 2021. The CDC researchers found that people previously infected but unvaccinated were 2.34 times more likely to get reinfected than people who were previously infected and fully vaccinated."

Eli nekin, jotka sairastaneet hyötyvät rokotteesta valtavasti.

Ei siitä sairastamisesta mitään rokotuksen veroista suojaa saa tutkimusten mukaan.

Nythän on jo paljon kolmasti sairastuneita...
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse asiassa USA:n CDC:n mukaan ottamalla 2 rokotetta, tai 1 rokotteen sairastamisen jälkeen, saa paljon paremman suojan kuin sairastamalla:

Juuri näin - eli myös tuplarokotetuille luonnollinen infektio on siis tämän kaiken päälle vielä hyödyksi. Eli kun olet vastuullisena ottanut kaksi rokotetta aikuisena niin sen jälkeen immuniteetillesi ei ole lainkaan haitaksi saada koronatautia, jolloin järjestelmälle tulee koko koronavirus tutuksi. Omissa puheenvuoroissani olen vain toistellut edelleen, ettei ole mitään perusteita rokotella alle 12v, koska infektio on lievä ja usein oireeton. Lapsille riittäisi ihan normaaliin rokoteohjelmaan kuuluva rokotus jollakin aikavälillä, mutta minkään maailman lääketieteellistä kiirettä tällä ei ole puhumattakaan siitä, että sillä olisi tuon taivaallista merkitystä sairaaloiden kuormitukseen lähitulevaisuudessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vain näistä kahdesta kohdasta kiinni, jossa erkanemme käsityksissä toisistamme. En sinänsä epäile lainkaan, ettet sinä olisi asiassa faktuaalisesti lopulta lähempänä totuutta kuin minä, mutta yritän vielä (en sinulle) kerran yleisemmin luetella niitä ongelmakohtia, jotka minä tässä näen. En odota, että pystyt näihin vastaamaan, mutta en oikein nyt itsekään onnistu pukemaan omaa problemaani sanoiksi.

Ei kai kukaan meistä edes tiedä, että mikä on totuus. Siksi on aika hankala sanoa, että kuka edes on lähinnä sitä - ehkä poikkeuksena nämä todelliset ääripäät, joilla on omat totuutensa. :)

En minä ainakaan koe, että me olisimme kuitenkaan kovinkaan kaukana näkemyksissämme.

Minun ymmärrykseni raja kulkee tällä hetkellä siinä, että meillä edelleen puhutaan massojen rajoittamisesta ikään kuin jonkinlaisena ratkaisuna akuuttiin ongelmaan. Minun käsityskykyni yläpuolella on se, että miten esimerkiksi koronapassi käytössä ravintoloille vastaa tuohon mainitsemaasi ongelmaan yhtään mihinkään. Se, että meillä on jokaisessa ikäluokassa, myös niistä korkeimmissa, yksilöitä, jotka ovat päättäneet jättäytyä rokotesuojan ulkopuolella - ja se nyt uhkaa meidän sairaalatoimintaa - sitä minä en allekirjoita. 100 % rokotuskattavuus tai edes 90 % noista ikäluokista on melkoisen kovaa ja näistä luvuista ei saada millään tavalla sitä 1,4 miljoonaa rokottamatonta. Väitän tutustumatta, että suurin osa tästä 1,4 miljoonasta kuuluu näihin alle 30v segmentteihin ja vielä iso on lapsia, joiden rokottamiselle ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista lääketieteellistä perustelua. Vähän vaikuttaa siltä, että Suomessa lähdetään lapsiakin kiireellä rokottamaan vain sen takia, että yleinen ilmapiiri on sellainen, että pistetään nyt kun kerran voidaan. Silloin ollaan kuitenkin aika kaukana lasten suojelusta, koska tässä on n. 1000x todettu, ettei heidän rokottamiselleen ole mitään lääketieteellistä perustetta. Lapset saavat monella tavalla paremman ja todennäköisesti kestoisemman suojan juuri koronaviruksia vastaan, kun he saavat sairastaa taudin niin kuin lapset muutkin flunssat saavat sairastaa pois.

En minäkään ymmärrä sitä, miksi massojen rajoituksia käytettäisiin akuuttiin ongelmaan. Ne kun eivät saa porukkaa rokottautumaan. Rajoitukset - jos niiihin jouduttaisiin vielä turvautumaan - olisivat minun mielestä perusteltuja vain siinä tapauksessa, että se terveydenhuolto olisi ihan oikeasti todella lähellä romahdusta ja yhteiskunnallisesti oltaisiin ongelmissa esimerkiksi huoltovarmuuden kannalta välttämättömien alojen työntekijöiden ollessa sairaalavuoteella. Ja tämä jälkimmäinenhän on käytännössä mahdotonta, koska niin iso osa porukkaa on jo rokotettu.

Tuo 1.4 miljoonaa rokottamatonta sisältää tietysti kaikki alle 12-vuotiaatkin. Tuo luku on minusta melko epäolennainen, mutta voidaan silti katsoa, mistä se koostuu eri ikäryhmissä:

0-11: n. 619 000
12-19: n. 120 000
20-29: n. 170 000
30-39: n. 159 000
40-49: n. 95 000
50-59: n. 76 000
60-69: n. 52 000
70-79: n. 31 000
80+: n. 21 000

Noista 0-39 -vuotiaat ovat terveydenhuollon kuormituksen kannalta varsin merkityksetön joukko. Siksi tuo 1.4 miljoonaa ei ole niin tärkeä luku. Sen ainoat merkitykset ovat minusta laumasuoja-ajattelussa (ja tätä ei tulla muutenkaan saavuttamaan) ja siinä, että kun nuo sairastuvat massoittain, tauti leviää toki näihin muihinkin ryhmiin. 40-vuotiaista eteenpäin (syyllistän tässä nyt jo omaa ikäryhmäänikin) ongelmat alkavat lisääntyä, ja vaikka rokottamattomia on enää noin 275 000, on siinäkin sitä porukkaa vielä ihan riittämiin, että terveydenhuollolle tulee kunnolla kuormaa, kun tauti lähtee liikkeelle. Yli 40-vuotiaista taudin on THL:n Koronakartan mukaan sairastanut reilu 51 000 henkeä, joten tässä on vielä yli viisinkertainen massa jäljellä, ja jos tauti käy "melkein kaikki" läpi, kuten on arveltu, voidaan nähdä, että kuormitus terveydenhuollolle voi olla hyvinkin tiukka, etenkin jos kaikki tulee hyvin nopealla aikavälillä. No, sitä ei kukaan tiedä, että miten nopeasti tuo aalto jyräisi maamme läpi. Oma veikkaukseni on, että se ei tapahdu niin nopeasti kuin jotkut mallit ovat antaneet ymmärtää, vaan kyse on pitkästä prosessista. Joka tapauksessa tämän kuormituspiikin hidastaminen voisi olla se, mihin poliitikot ja terveydenhuollon asiantuntijat niitä rajoituksia tarjoaisivat - samalla logiikalla, mikä oli viime vuoden keväällä teemana: terveydenhuollon kuormituksen tasaaminen tautihuippua "madaltamalla ja leventämällä".

Jos noita ikäryhmiä ja sairaalakuormitusta miettii, niin kannattaa katsoa Asko Järvisen kertomat prosentit oheisesta linkistä. Ylu 70-vuotiaista sairastuneista kolmannes joutuu sairaalaan, 60-69 -vuotiaista 15% ja 50-59-vuotiaista 10%. Jos kaikki jäljellä olevat sairastuisivat, niin karkeasti laskien lähes 33 000 henkilöä yli 50-vuotiaista tarvitsisi vielä sairaalahoitoa. No, en itsekään usko näin käyvän, mutta joka tapauksessa tuosta pitää olla huolissaan, sillä tuossa on oikeasti potentiaalia sairaaloiden kuormitukselle, vaikka epidemia jäisikin paljon kaavailtua pienemmäksi. Joka tapauksessa tämän perusteella minä ymmärrän täysin, miksi rokottamattomista ollaan huolissaan, mutta olen samaa mieltä, että se 1.4 miljoonaa on sivuseikka, ja tuo 275 000 yli 40-vuotiasta on se pääasia.


Samaan aikaan keskustelu kontaktien vähentämistä on omaan makuuni aivan liian yleismaallista. Puhutaan yleisellä tasolla, että kontakteja pitää saada alaspäin, jotta tartuntoja saadaan alaspäin. Nyt tartunnanjäljitystä on aiheellisesti ajettu alas ja jo nykyisellään testaamisen tulisi kohdentua ensisijaisesti korkean riskin tapauksiin eli juuri rokottamattomiin. Jotenkin sellainen sisäinen salaliittoteoreetikkoni kuitenkin sanoo, että näihin päivittäisiin positiivisiin koronatuloksiin saadaan kyllä tulitukea joistakin ikäryhmistä, joita ei rokoteta tällä hetkellä ollenkaan, mutta heitä testataan. Tämän takia peräänkuulutan voimakkaasti sitä, että kaikesta puheesta huolimatta julkisuudessa tartuntojen kyttääminen ei ole loppunut. Puhuttu on siitä, ettei päivittäisillä tartuntamäärillä ole merkitystä, mutta kuitenkin sitten käytännössä kaikki rajoitustoimet kuitenkin lopulta määritetään näiden ilmaantuvuuksien mukaan.

Tästä olen jonkin verran samaa mieltä. Tartuntamäärät ovat tällä hetkellä jo varsin huono mittari millekään. No, ehkä se pitäisi mieltää nyt "vailla täydellistä rokotesuojaa olevien tartuntamäärien mittariksi"? Sen perusteella ei rajoituksia pitäisi enää asettaa. Toisaalta, jos tällä rajallisella testauksellakin saataisiin todella kovat tartuntamäärät, niin sehän kielisi toki siitä, että tautia on todella paljon liikkeellä.

Tuplarokotettuja ei enää suurimmassa osassa paikoista aseteta altistuksesta karanteeniin. Ilmeisesti käytäntö kuitenkin on se, että jos tuplarokotettu hakeutuu edelleen testiin ja hänellä todetaan koronavirus niin eristäminen on käytäntö sairastuneella. Voi olla, että tästäkin olen väärässä. Tuplarokotetulla ei tällä hetkellä ole yhteiskunnallista intressiä enää hakeutua edes testiin, koska eristyspäätös voi tulla ja jos et kaadu koronasi kanssa sänkyyn ja rokotusten myötä omatkin oireesi jäävät lieviksi, et edes tiedä kuinka kauan olet tartuttava ja kuinka paljon ehdit tartuttaa. Rokotteista on puhuttu juuri sillä tavalla, että tämä on hopealuoti, joka sammuttaa epidemian. No ei ole, eikä sammuta epidemiaa. Epidemia jatkuu, koska väestössä on valtava koronaviruksen ilmaantuvuus ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Nyt olemme minun nähdäkseni todella kummallisessa välitilassa, kun yhtä aikaa yritetään painostaa ihmisiä vähentämään kontaktejaan, jotta tartuntamahdollisuuksia väestössä saataisiin vähennettyä. No eihän se nyt toimi ollenkaan ja jokainen ihminen kyllä näkee sen aivan selvästi, ettei tässä ole mitään elkeitäkään siitä, että virus olisi vähenemässä väestöstä.

Varsin erikoista, koska minä taas en ole kokenut mitään painostusta välttää kontakteja. Etätyösuositus on poistunut, ravintolat ovat monessa paikassa auki ilman rajoituksia, tapahtumia jo järjestetään. Mutta ehkä tässä näkyy maakuntien erot.

Rokotteiden kyky sammuttaa pandemia on sellainen, mistä ei ole minusta puhuttu enää pitkään aikaan. Tämä jäi historiaan viimeistään deltan aikana. Tällä hetkellä niistä puhutaan etupäässä vain "hopealuotina, joka suojaa itseä ja muita". Laumasuoja rokottamalla on täysi mahdottomuus, ja minusta se on tunnustettu jo varsin suoraan.

Ja noin tuo mielestäni menee tuplarokotetuilla. Ei mitään syytä tai tarvetta tai intressiä mennä testiin, ellei ole oikeasti heikossa kunnossa. Ja jos sellaiseen joutuu, niin sitten eristys ei kyllä enää tunnu missään, kun kunto on sitä luokkaa, ettei varmasti jaksaisi paljoa muuta kuin maata sängyssä.

Sitten tullaan siihen toiseen kohtaan, jossa minulla on merkittäviä haasteita. Ainoa tapa edes näennäisesti ennakoida, millaisia sairaalahoidon tarpeita meillä tulee olemaan tulevaisuudessa - se vaatisi aika pitkälti sitä, että tuo tartuntojen data saataisiin edes jossain määrin julkiseksi. Rokotestatus on saanut maailmalla ja Suomessa niin ison roolin, että se perushomma tuntuu unohtuvan aivan kokonaan. Jos haluamme rajoituksia ylipäätään niin niiden täytyisi kohdentua paljon tätä nähtyä 1,5 vuotta paremmin, jotta niillä olisi oikeaa vaikutusta. No, tartuntamäärät kun eivät enää oikein kerro yhtikäs mitään ja oma kuvitelmani on, että tätä tietoa ei edes haluta julkaista, koska ikävä tosiasia on se, että koronavirus leviää työpaikoilla, päiväkodeissa & kouluissa. Ja kun koululaiset ovat laaja ryhmä - sillä on sitten aika iso merkitys jo, kun koronavirus leviää siellä ala-asteella rokottamattoman väestön keskuudessa niin eihän tällä pitäisi olla edes teoriassa mitään vaikutusta mihinkään sairaalahoidon tarpeeseen, kun lapset sitä oireettomasti levittävät toisiinsa ja muihin. Perheissä on ollut ihan varmasti aikuisväestöllä täysi mahdollisuus rokottautua, mutta edelleen ne rokottamattomat, jotka saavat perhepiiristään tartunnan lapsilta, ne sitten joutuvat edelleen karanteeniin. Tämähän sammuttaa epidemian tällä logiikalla aivan tykkänään, mutta kun eipä epidemia siitäkään sammu.

Sitten meidän asiantuntijat puhuvat tuolla A-studiossa, että kaikki olisi mennyt paremmin, jos olisimme rajoittaneet kaiken kunnes saadaan 10 % lisää rokotettuja. Ja lehmät lentää sanon minä. Jos epidemiaa ei ole rokottamalla saatu sammutettua, kun reilusti yli 50 % kansalaisista on rokotettu niin kyllä jollakin maalaisjärjellä voisi luulla, että se olisi ainakin merkittävästi heikentynyt. Vaan siitä huolimatta kaiken tämän jälkeen niitä tartuntoja löytyy pitkin maita ja mantuja satoja kappaleita per päivä. Ja kun tilanne on tämä niin sitten ehdotetaan ratkaisuksi koronapassia, jolla tavoitettaisiin juuri tuo mainitsemasi lukumäärä rokottamattomia juuri noissa ikäluokissa. Jotenkin itse en usko, että tuolla 70+ rokottamattomissa se tartunta tulee sinne sieltä ravintolasta, vaikka ensimmäisen tartunnan on voinut hyvinkin tuoda rokotettu baariasiakas. Kun tiedetään, että rokotetut yhtä lailla levittävät tautia eteenpäin niin alkaisi omaan makuun olla sellainen hetki, että nyt lusikka käteen ja ruveta suunnittelemaan, miten tätä kroonistuvaa sairaalahoidon tarvetta käsitellään.

En tuota A-studion ohjelmaa ole nähnyt, mutta eiväthän nuo asiantuntijat siinä mielessä väärässä ole. Kyllä kaikki olisi mennyt paremmin, jos meillä olisi kymmenen prosenttiyksikköä enemmän rokotettuja. Mutta käytännössä tämä olisi täysin mahdotonta saavuttaa, joten se pitää jättää vain teoreettiselle tasolle, eikä ainakaan jälkiviisaudeksi.

Olet oikeassa siinä, että mitä enemmän on rokotettuja, sitä enemmän se hidastaa taudin leviämistä. Näin karkeasti sanottuna meillä oli viikko sitten noin 67.3% kahdesti rokotettuja. Ymmärtääkseni tuo "estää 79% tartunnoista" on edelleen suunnilleen validi tieto. Tuolla perusteella - ja tämä taas hyvin karkeana laskentana - tuo rokotusaste estää 53.2% tartunnoista, eli hieman yli puolet. Sitten siihen päälle sairastamalla saatu immuniteetti ja vielä kertaalleen rokotettujen pieni suoja, niin ehkä sellaiset 55-60% tartunnoista estetään tällä hetkellä. Onhan tällä ihan helvetillinen vaikutus epidemian hidastumiseen. Mutta jos delta-variantin R0-luku on 4-6, kuten jotkut asiantuntijat ovat päätelleet, niin pelkästään tällä rokottamalla ja sairastamalla saadulla immuniteetilla R-luvuksi tulisi edelleen 1.6-2.4, mikä olisi aivan helvetillisen kova kasvu. Tähän sitten tulee päälle tämä ihmisten käyttäytyminen, mahdolliset rajoitukset ja muutenkin "sosiaalista etäisyyttä jonkin verran suosiva" suomalainen kulttuuri, jotka laskevat tuota entisestään. Kuinka paljon, niin sitä en ainakaan minä osaa arvioida, eikä mitään laskelmaakaan voi enää antaa, koska tartuntoja ei seurata samalla tapaa kuin ennen.

Mutta: itse olen sillä linjalla, että ei tämä tilanne rajoittamalla enää parane. Ainoa, jolla on jonkin verran vaikutusta, on koronapassi, koska se houkuttelee etenkin nuoria rokottautumaan. Tällä saadaan tuota R-lukua jonkin verran putoamaan aikaa myöten, mutta en usko sillä olevan suurtakaan vaikutusta. Laumasuoja (R<1) saavutetaan vasta sitten, kun riittävän isolla osalla kansasta on joko rokottamalla tai sairastamalla saatu immuniteetti. Miten sitten koronapassi toimii vanhemman väen kohdalla? Tämä on hyvä kysymys. Jos koronapassia vaaditaan mm. kulttuuritapahtumiin ja vaikkapa museoihin mennessä, ruokaravintoloissa tai vaikka pubeissa päiväsaikaan, voi vaikutusta olla paljonkin. Yökerhoissa tuo porukka käy sitten erittäin marginaalisesti. Matkustuskäytännöt ovat myös yksi vaikuttava tekijä.

Kuitenkin (@Flonaldo voi tulla tätä täydentämään) tuo, että "rokotetut yhtä lailla levittävät tautia eteenpäin" on mielestäni monenkin tutkimuksen mukaan virheellinen väittämä. Tuo pitää paikkaansa vain, jos kysymys on "Levittävätkö rokotetut ja rokottamattomat tautia eteenpäin?". Mutta esimerkiksi tuolla rokotekeskustelussa on esitetty useampiakin tutkimustuloksia, joiden perusteella rokotettujen kyky levittää tautia on paljon heikompi kuin rokottamattomien. Ja tuo on se rokotteiden pandemiaa hillitsevän vaikutuksen kannalta hyvinkin oleellinen asia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Sistis nosti tuossa kyllä hyvän pointin esille.

Mitä hyötyä on rajoittamisesta, jos se x määrä ihmisistä ei kuitenkaan tule ottamaan rokotetta? Rajoitusten ehkä tärkein ideahan oli se, että niillä ostettiin aikaa rokotuksille. Jos tässä tilanteessa aloitettaisiin taas voimakas rajoitusrumba, niin millä ne enää perustellaan? Kun miljoonatta kertaa todetaan se tosiasia, että virus ei ole täältä enää minnekään pois lähdössä, niin tästä ajatuksestahan seuraa väistämättä se, että sama tilanne meillä on sitten edessä vielä ties kuinka monta vuotta tästä eteenpäin.

Kestävääkö? Ei minusta.

Toisekseen tuo on ihmisoikeuksien kantilta aivan helkatin ongelmallinen tilanne, että kaikkien elämää ruvettaisiin uudestaan voimakkaasti rajoittamaan. Tilanne kun on tällä kertaa tämmöinen hyvin pitkälti ihan vain kiitos sen, että meillä on vielä näinkin merkittävä määrä näitä rokottamattomia ja he joutuvat huikaisevasti suuremmissa määrin sairaaloihin erikoishoitojen piiriin. Jos kuviteltaisiin sellainen maailma, jossa kaikki ihmiset ottaisivat rokotteet, niin sairaaloihin päätyisi todella paljon vähemmän ihmisiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis nosti tuossa kyllä hyvän pointin esille.

Mitä hyötyä on rajoittamisesta, jos se x määrä ihmisistä ei kuitenkaan tule ottamaan rokotetta? Rajoitusten ehkä tärkein ideahan oli se, että niillä ostettiin aikaa rokotuksille. Jos tässä tilanteessa aloitettaisiin taas voimakas rajoitusrumba, niin millä ne enää perustellaan? Kun miljoonatta kertaa todetaan se tosiasia, että virus ei ole täältä enää minnekään pois lähdössä, niin tästä ajatuksestahan seuraa väistämättä se, että sama tilanne meillä on sitten edessä vielä ties kuinka monta vuotta tästä eteenpäin.

Kestävääkö? Ei minusta.

Juuri näin. Rajoitukset olivat hyvinkin perusteltuja pandemian alusta suunnilleen tähän kuuhun. Kun nyt käytännössä melkein kaikki halukkaat on saatu rokotettua kahdesti, ja pahimmat riskiryhmät jo kolmesti, on aika mennä eteenpäin. Kokonaisuuden kannalta olisi toki ehdottomasti parempi edelleen, että rokotettuja olisi vieläkin enemmän (etenkin tuolla 40+ -ikäryhmissä), mutta ainakaan kaikille yhteisillä rajoituksilla näitä ei saada. Koronapassi on oikeastaan ainoa rokotettujen suuntaan painetta lisäävä rajoituskeino, ja sellaiset ovat ainoita, joilla rokotusintoa voidaan vielä lisätä.

Se on ihan selvää, että jokainen suomalainen tulee kohtaamaan koronaviruksen vielä moneen kertaan. On oma valinta, että ottaako sen vastaan rokotettuna vai rokottamatta (poikkeuksena nämä hyvin harvat, joille rokotusta ei terveydellisistä syistä voida antaa). Rokottamattomia ei voida enää suojata, koska heidän rokottamattomuutensa syy ei ole se, että rokotteita ei ole vielä ollut saatavilla. Nyt syy on heidän oma valintansa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitkäkestoisesta koronataudista on julkaistu Iltalehdessä ihan asiapitoinen artikkeli, jossa ei dramatisoida mitään, eikä puhuta Tesloista. Ilmiön todennäköisistä syistä on myös kirjoitettu ihan kansantajuisesti. Ilmiön yleisyyttä käsitellään, ja kerrotaan mm. se, että oireet voivat tulla jopa lievän koronataudin jälkeen. Mielenkiintoinen tieto on se, että usein rokotteen saaminen helpottaa oireita, mutta viidesosa tapauksista on sellaisia, että rokote pahentaakin niitä.

Positiivista on se, että artikkelin mukaan suurin osa oireita saavista oppii kuitenkin elämään niiden kanssa varsin hyvin. Ja rokotteet suojaavat pitkältä koronalta, vaikka sattuisi sairastumaan.

 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän tää rajoituksista meuhkaaminen ja pelottelu ole osa tätä valittua koronapassi strategiaa. Eli rajotuksilla uhkaillaan ja niitä jopa otetaan käyttöön lisää sen takia, että koronapassin arvo nousee ja viimeisimmätkin antautuu hakemaan rokotuksen. Ainut mutta tässä suunnitelmassa on siinä, kun jostain syystä rokotuksia ei tunnu olevan tarjolla. On uskomatonta, että nykytilanteessa ensimmäinen aika rokotuksille on varattavissa vasta kuukauden päähän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tää rajoituksista meuhkaaminen ja pelottelu ole osa tätä valittua koronapassi strategiaa. Eli rajotuksilla uhkaillaan ja niitä jopa otetaan käyttöön lisää sen takia, että koronapassin arvo nousee ja viimeisimmätkin antautuu hakemaan rokotuksen. Ainut mutta tässä suunnitelmassa on siinä, kun jostain syystä rokotuksia ei tunnu olevan tarjolla. On uskomatonta, että nykytilanteessa ensimmäinen aika rokotuksille on varattavissa vasta kuukauden päähän.

Missä näin on? Jos tällainen tilanne on päällä laajemmaltikin, niin syyttävä sormi osoittaa kyllä nyt myös terveydenhuollon suuntaan. Jos rokotteita on kaapeissa ja vaarana on, että ne jäävät käyttämättä, niin ehdottomasti niiden saatavuutta on helpotettava. Jos resurssit eivät riitä muuten, niin yksityisille terveysasemille sitten ulkoistukseen.

Muuten syyttely rokotteiden välttelystä voidaan unohtaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Missä näin on? Jos tällainen tilanne on päällä laajemmaltikin, niin syyttävä sormi osoittaa kyllä nyt myös terveydenhuollon suuntaan. Jos rokotteita on kaapeissa ja vaarana on, että ne jäävät käyttämättä, niin ehdottomasti niiden saatavuutta on helpotettava. Jos resurssit eivät riitä muuten, niin yksityisille terveysasemille sitten ulkoistukseen.

Muuten syyttely rokotteiden välttelystä voidaan unohtaa.
Keski-Satakunnassa. Näköjään kotipaikkakunnalleni ei saa enää varattua aikoja. N. viikko sitten oli tarjolla aikoja 15.11. Näköjään tulevaisuudessa on tarjolla yksi päivä, mihin ilmeisesti pääsee ilman ajanvarausta 10.11 8:30-15:00. Itse tiedän kaksi 18-22 vuotiasta jotka ovat tätä valitelleet ja toinen on sanonut, että ei mene ottamaan rokotusta, koska ei pääse ottamaan sitä työpäivän jälkeen.

Muutenkin nuot joukkorokotuspäivät ainoana vaihtoehtona on mielestäni perseestä, kun itse ja moni muukin on sellaisia, että ei huvita jonottaa montaa tuntia tuota piikkiä. Ennemmin homman tekisi ajanvarauksella ja selviäisi hommasta parissakymmenessä minuutissa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Pari asiaa koronasta. Kannatan ehdottomasti rokotuksia ja olen käynyt koronapassin kanssa Saksassa, jossa homma toimi hyvin. Haluaisin kuitenkin lisäselvyyttä viruksen alkuperästä. Käsittääkseni vastaavat epidemiat ovat aiemmin hävinneet n. 1,5 vuodessa, mutta tämä tuntuu vain jatkuvan. Toinen asian on rokotusten teho. Kävin eilen pitkästä aikaa toimistolla, jossa duunikaveri kertoi, että hänen tuttavapariskuntansa oli saanut kahden rokotuksen jälkeen koronan tavattuaan rokottamattoman ystävänsä. Tiedossa on, että tämä on mahdollista, mutta kuinka todennäköistä on, että kaksi ihmistä saa taudin kontaktista?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pitkäkestoisesta koronataudista on julkaistu Iltalehdessä ihan asiapitoinen artikkeli, jossa ei dramatisoida mitään, eikä puhuta Tesloista. Ilmiön todennäköisistä syistä on myös kirjoitettu ihan kansantajuisesti. Ilmiön yleisyyttä käsitellään, ja kerrotaan mm. se, että oireet voivat tulla jopa lievän koronataudin jälkeen. Mielenkiintoinen tieto on se, että usein rokotteen saaminen helpottaa oireita, mutta viidesosa tapauksista on sellaisia, että rokote pahentaakin niitä.

Positiivista on se, että artikkelin mukaan suurin osa oireita saavista oppii kuitenkin elämään niiden kanssa varsin hyvin. Ja rokotteet suojaavat pitkältä koronalta, vaikka sattuisi sairastumaan.


Itse kun olen aika kärkkäästikin kritisoinut long covidista uutisointia ja sen jonkun asteista demonisointia, olisi mielenkiintoista nähdä jokin vertailu LC:n ja CFS:n välillä ja miten näitä sairastavien oireet eroavat toisistaan? Useassa tutkimuksessa tuotu kuitenkin esille, että valtaosalla LC-potilaista oireet ovat väsymystä, päänsärkyä ja epänormaalin korkeaa sykettä. Käsittääkseni samat oireet ovat valtaosalla CFS-potilaista.

CFS voi puhjeta monien erilaisten infektioiden jälkeen ja erityisesti mononukleoosin sairastamisen arvioidaan olevan yksi merkittävimmistä CFS:n laukaisijoista ja sitä sairastaa arviolta jopa 10 000 ihmistä Suomessa. Mielenkiintoisesti myös COVID-19 on lisätty vuonna 2020 taudin laukaisevien tautien listalle. (Lähde:Krooninen väsymysoireyhtymä (ME/CFS))

Olisi siis mielenkiintoista tietää, miten LC ja CFS konkreettisesti eroaa toisistaan vai eroavatko? Vai onko LC vain uudelleen brändätty CFS (näin kärjistettynä). Ja tämä siis ihan kysymyksenä vailla mitään taudin aliarviointia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari asiaa koronasta. Kannatan ehdottomasti rokotuksia ja olen käynyt koronapassin kanssa Saksassa, jossa homma toimi hyvin. Haluaisin kuitenkin lisäselvyyttä viruksen alkuperästä. Käsittääkseni vastaavat epidemiat ovat aiemmin hävinneet n. 1,5 vuodessa, mutta tämä tuntuu vain jatkuvan. Toinen asian on rokotusten teho. Kävin eilen pitkästä aikaa toimistolla, jossa duunikaveri kertoi, että hänen tuttavapariskuntansa oli saanut kahden rokotuksen jälkeen koronan tavattuaan rokottamattoman ystävänsä. Tiedossa on, että tämä on mahdollista, mutta kuinka todennäköistä on, että kaksi ihmistä saa taudin kontaktista?

Jos olivat kahdesti rokotettuja ja suoja oli ehtinyt muodostua, niin todennäköisyys oireelliselle taudille on käsittääkseni noin 21% henkeä kohden (THL:n kanta on ollut, että kaksi rokotetta suojaa oireelliselta taudilta 79% todennäköisyydellä). Ja kahden hengen sairastumisen todennäköisyys on sitten tuon mukaan 0.21x0.21 = 4.4%. Eli noin 1/23.

Mutta todellisuudessa tuo ei ole mielestäni noin yksinkertaista. Jos altistumisaika on pitkä ja henkilö on kunnolla tartuttavassa vaiheessa, niin kyllä se todennäköisyys siitä kasvaa. Ja sitten on ihan mahdollista, ja jopa todennäköisempää, että vain toinen henkilö sai tartunnan tuosta tilanteesta. Ja sitten myöhemmin tartutti puolisonsa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari asiaa koronasta. Kannatan ehdottomasti rokotuksia ja olen käynyt koronapassin kanssa Saksassa, jossa homma toimi hyvin. Haluaisin kuitenkin lisäselvyyttä viruksen alkuperästä. Käsittääkseni vastaavat epidemiat ovat aiemmin hävinneet n. 1,5 vuodessa, mutta tämä tuntuu vain jatkuvan. Toinen asian on rokotusten teho. Kävin eilen pitkästä aikaa toimistolla, jossa duunikaveri kertoi, että hänen tuttavapariskuntansa oli saanut kahden rokotuksen jälkeen koronan tavattuaan rokottamattoman ystävänsä. Tiedossa on, että tämä on mahdollista, mutta kuinka todennäköistä on, että kaksi ihmistä saa taudin kontaktista?
Vastaus molempiin kysymyksiisi on tämän viruksen ärhäkkä tarttuvuus.

Mitä tulee rajoituksiin, tämä on hankala yhtälö. Yhteiskunta pitäisi avata, mutta avaamisesta seuraa uusi tartuntakierre, kun rokotekattavuus on hurmahenkiporukan takia mitä on. Koronapassi ei tätä porukkaa saa riittävän hyvällä katteella liikkeelle. Muuten antaisin änkyröiden sairastua, mutta sitten sairaalat ylikuormittuvat ja täysin syyttömät ja vastuuntuntoiset ihmiset joutuvat hankalaan välikäteen, kun se änkyröiden hoito vie resurssit fiksujen ihmisten hoidosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi siis mielenkiintoista tietää, miten LC ja CFS konkreettisesti eroaa toisistaan vai eroavatko? Vai onko LC vain uudelleen brändätty CFS (näin kärjistettynä). Ja tämä siis ihan kysymyksenä vailla mitään taudin aliarviointia.

Voi mennä nyt metsään, mutta ymmärtääkseni tätä pitkää koronaa pidetään osittain jonkin verran samanlaisena tautina etenkin tuon väsymyksen ja aivosumun osalta, mutta sen oirekuva on huomattavasti laajempi. Tähän viittaa tämä pieni katkelma linkittämästini artikkelista: "Vaikka pitkän koronan oireet voivat olla moninaisia ja jopa epämääräisiltä vaikuttavia, Roineen mukaan tautiin kuuluu useita sellaisia erilaisia oirekombinaatioita, joita ei ole missään muussa taudissa". Tämä on myös minusta sellainen pointti, joka unhohtuu näiltä "olin itsekin useamman kuukauden yskässä ja väsyksissä ihan perusflunssan jälkeen" -kommentoijilta, joita nämä keskustelut usein tuovat esiin. Tuon asiantuntijan kommentin perusteella koronan pitkäaikaisoireet ovat siis oikeasti erilaiset kuin vaikkapa influenssasta tulevat, jotka voivat nekin olla hyvin vakavia - CFS nyt yhtenä ikävimmistä esimerkeistä.

LC ja CFS ovat toki siinä mielessä hyvin samanlaiset, että niihin suhtaudutaan laajalti vähätellen, ja monet pitävät niitä vain mielenterveyden häiriöinä - vaikka molemmissa on ihan fysiologisia muutoksia havaittavissa potilailla.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kiitti vastauksista. Kuitenkaan tauti ei ehkä tartu kaikkiin. Tai ei ainakaan aiemmin tarttunut. Naapuripariskunnan mies sai tartunnan duunissa (iso safkafirma, joka onnistui piilottamaan epidemian julkisuudessa) ja oli silloin pari viikkoa karanteenissa. Vein heille safkaa ja muuta ja kyselin välillä tilannetta. Vaimo ei saanut tartuntaa. Tietysti mahdollista, että sairastanut aiemmin oireettomana.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues

Tässä ihan napakka kannanotto rokottamisen puolesta. Ihan ajankohtainen, kun katsoo ketkä sinne sairaalaan pääasiassa nyt päätyvät ja jokainen on saanut jo hyvän aikaa myös nähdä, miten rokote vaikuttaa sekä vastaavasti, miten sen ottamatta jättäminen saattaa aiheuttaa.
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osaako joku kertoa vastauksen kysymykseen: Minulla on 2/2 rokotetta ja sain 2. rokotteen 18.10 maanantaina, niin onko minun koronapassini voimassa jos suuntaan yökerhoon? Vai tuleeko minun odottaa 2 viikkoa? Mistään ei löydy tietoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tälläinen tieto? Omakannassa minulla on passissa 2/2, mutta missään ei lue onko se voimassa. Esim antaako yökerhon lukulaite punaista vai vihreää tässä kohtaa.
Esim. täällä kerrotaan "koronapassi alkaa toimia vasta seitsemän päivän kuluttua rokotussarjan viimeisen annoksen saamisesta".

 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mistä tälläinen tieto? Omakannassa minulla on passissa 2/2, mutta missään ei lue onko se voimassa. Esim antaako yökerhon lukulaite punaista vai vihreää tässä kohtaa.

Sen koronapassin voimassaoloa voi itse testata lataamalla puhelimeen koronalukija-sovellus ja antamalla sille luvan käyttää puhelimen kameraa. Avaat sitten jollakin toisella laitteella sen koronatodistuksen ja luet puhelimellasi sen qr-koodin, jonka jälkeen koronalukija-sovellus kertoo, onko koronapassin voimassa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Sen koronapassin voimassaoloa voi itse testata lataamalla puhelimeen koronalukija-sovellus ja antamalla sille luvan käyttää puhelimen kameraa. Avaat sitten jollakin toisella laitteella sen koronatodistuksen ja luet puhelimellasi sen qr-koodin, jonka jälkeen koronalukija-sovellus kertoo, onko koronapassin voimassa.
Aika näppärää. Voi leikkiä portsaria.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös