Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 933 504
  • 81 126

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No lue nyt ensin nuo tutkimukset ja niiden johtopäätökset. Näiden kommenttien perusteella et ole lukenut. Vaikea keskustella aiheesta jollet ole siihen perehtynyt.

Kyllä se on sinun, väitteen esittäjän tehtävä, osoittaa minulle vaikka ranskalaisilla viivoilla tutkimustiedot, joiden perusteella olet esittänyt mielipiteitäsi.

Ei ole vaikea keskustella vaan kanssani on helppo keskustella kunhan pysyy aiheessa ja vastaa kysymyksiin.

Ja totta kai lapset levittävät tautia rokotettuihinkin aikuisiin. He eivät vaan saa keskimäärin läheskään yhtä vakavia oireita kuin rokottamattomat. Ikävämpää on se, että lasten(kin) kautta korona löytää rokottamattomat henkilöt ja se näkyy sitten meidän sairaaloissa (ja ruumishuoneilla).

Tällainen "totta kai" perustelu ei vaan oikeasti hyvä Saarinen riitä. Minä esitin jo esimerkin missä oireettomat ala-asteikäiset lapset olivat kotona karanteenissa vanhempiensa kanssa eikä yksikään vanhempi antanut positiivista näytettä, vaikka heiltä otettiin testit 2 kertaa.

Tämä sairaaloilla ja ruumishuoneilla uhkailu on lähinnä lapsellista. Rokote auttaa kummasti toki näihinkin. Olethan sinäkin ne ottanut?

ps. Et muuten antanut esimerkkejä niistä maista, joissa johtopäätökset ja toimenpiteet ovat täysin erilaisia kuin Suomessa. Miksi?
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No tämähän se suomalainen linja on. Muualla johtopäätökset ja toimenpiteet ovat vaan ihan erilaisia. Ne tartunnat kun eivät jää vain niihin lapsiin vaan leviävät eteenpäin. Sen takia tässä nyt sairaalatkin alkavat olemaan kusessa. Jokaisella on toki täysi vapaus luottaa enemmän suomalaisten linjaan ja johtopäätöksiin. Itse en kuulu niihin.
Mikä ryhmä sairaaloita kuormittaa? Jos vastaus on rokottomattomat ja heillä olisi mahdollisuus ollut ottaa rokote, niin miksi ihmeessä meidän muiden pitäisi elää kuin pellossa?
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä se on sinun, väitteen esittäjän tehtävä, osoittaa minulle vaikka ranskalaisilla viivoilla tutkimustiedot, joiden perusteella olet esittänyt mielipiteitäsi.

Ei ole vaikea keskustella vaan kanssani on helppo keskustella kunhan pysyy aiheessa ja vastaa kysymyksiin.

Jollet jaksa lukea kunnolla linkkaamiani yhteenvetoja tutkimuksista niin en minä niistä ala yhteenvetojen yhteenvetoa tänne kirjoittamaan.

Tällainen "totta kai" perustelu ei vaan oikeasti hyvä Saarinen riitä. Minä esitin jo esimerkin missä oireettomat ala-asteikäiset lapset olivat kotona karanteenissa vanhempiensa kanssa eikä yksikään vanhempi antanut positiivista näytettä, vaikka heiltä otettiin testit 2 kertaa.

Tämä sairaaloilla ja ruumishuoneilla uhkailu on lähinnä lapsellista. Rokote auttaa kummasti toki näihinkin. Olethan sinäkin ne ottanut?

Sinä esitit siis kokonaisen yhden casen. Sen perusteellahan pystyy jo yleistämäänkin tämän asian. Suomalaisethan ovat erikoistuneet juuri tällaisiin johtopäätöksiin ja kirjoittivat joskus ihan tieteellisen jutunkin yhdestä tapauksesta, jonka johtopäätös oli että lapset eivät tartuta. Noissa linkkaamissani tutkimuksissa otokset ovat "hieman" eri luokkaa ja ne osoittavat jotain ihan muuta.

Ja kaksi rokotetta olen totta kai ottanut. Kolmannen otan heti kun sen saa. Täällä ilmeisesti oletetaan heti jos laittaa jotain vähän yleisestä linjasta poikkeavaa näkemystä ilmoille, että on rokotevastainen tai pelkää hirmuisesti oman henkensä edestä. Mielenkiintoista.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä ryhmä sairaaloita kuormittaa? Jos vastaus on rokottomattomat ja heillä olisi mahdollisuus ollut ottaa rokote, niin miksi ihmeessä meidän muiden pitäisi elää kuin pellossa?
Jos sairaalat ylikuormittuvat niin ne negatiiviset vaikutukset eivät jää rokottomattomiin. Täällä ei näköjään ajatusmaailmaan tunnu mahtuvan kuin kaksi vaihtoehtoa: Joko ei mitään rajoituksia tai täyssulku. Kevyitä, järkeviä toimia kuten maskeja ja karanteenejakaan ei ilmeisesti kannata enää harrastaa. Mieluummin ylikuormitetaan sairaalat.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jollet jaksa lukea kunnolla linkkaamiani yhteenvetoja tutkimuksista niin en minä niistä ala yhteenvetojen yhteenvetoa tänne kirjoittamaan.

En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö lapset tartuttaisi koronaa. Enemmänkin oli kyse väitteestäsi ettei Suomessa kuunnella tutkijoita, mutta muualla näin tehdään. Etkö ymmärrä lukemaasi?

Sinä esitit siis kokonaisen yhden casen. Sen perusteellahan pystyy jo yleistämäänkin tämän asian. Suomalaisethan ovat erikoistuneet juuri tällaisiin johtopäätöksiin ja kirjoittivat joskus ihan tieteellisen jutunkin yhdestä tapauksesta, jonka johtopäätös oli että lapset eivät tartuta. Noissa linkkaamissani tutkimuksissa otokset ovat "hieman" eri luokkaa ja ne osoittavat jotain ihan muuta.

Kuten jo esimerkkini yhteydessä kirjoitin, se oli toki kokonaismerkitykseltään vähäinen asia. Kuitenkin lähes omakohtainen kokemus, joka rauhoittaa toivottavasti sinunkin mieltäsi siitä, että lapsen koronatartunta ei vie välittömästi varsinkaan rokotettuja aikuisia hautaan.

Täällä ilmeisesti oletetaan heti jos laittaa jotain vähän yleisestä linjasta poikkeavaa näkemystä ilmoille, että on rokotevastainen tai pelkää hirmuisesti oman henkensä edestä. Mielenkiintoista.

Juuri näin. Liittyy erääseen salaliittoon, johon ainakin minut on masinoitu mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Jos sairaalat ylikuormittuvat niin ne negatiiviset vaikutukset eivät jää rokottomattomiin. Täällä ei näköjään ajatusmaailmaan tunnu mahtuvan kuin kaksi vaihtoehtoa: Joko ei mitään rajoituksia tai täyssulku. Kevyitä, järkeviä toimia kuten maskeja ja karanteenejakaan ei ilmeisesti kannata enää harrastaa. Mieluummin ylikuormitetaan sairaalat.
Ymmärrän näkökulmasi, mutta itselläni ei ole enää tässä vaiheessa luottoa siihen, että rajoituksilla saataisiin enää toivottua vaikutusta aikaiseksi. Tai sitten käyttöön pitäisi ottaa todella kovat keinot, jotka taas eivät ole enää tässä vaiheessa poliittisista syistä mahdollisia. Esimerkiksi koululaisten keskuudessa tartunnat tapahtuvat normaaleissa lähikontakteissa ystävien kesken, eivät oppitunneilla. Ja noihin edellä mainittuihin kontakteihin ei rajoituksilla pystytä puuttumaan. Tuntuu että tässä sinulle on tärkeämpää että "tehdään jotain tai edes näytetään tekevän jotain", kuin se, että onko näillä teoilla oikeasti minkäänlaista vaikutusta kokonaistilanteeseen.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö lapset tartuttaisi koronaa. Enemmänkin oli kyse väitteestäsi ettei Suomessa kuunnella tutkijoita, mutta muualla näin tehdään. Etkö ymmärrä lukemaasi?

Voi olla, että meni kirjoittajatkin jossain vaiheessa sekaisin kun vastailin niin monelle, ei ehdi nyt tarkistaa.

Ihan mielenkiintoinen iltapäivä oli ja tuli ainakin selväksi, että edes suuresti arvostamallani Jatkoajan keskustelupalstalla ei osata tämän asian osalta mitään muuta kuin mustavalkoista ajattelua. Nyt täytyy mennä laittamaan ruokaa, syömään ja sen jälkeen lähden Hakametsään. Jatkakaa te keskustelua. Minun tarkoituksenani oli ainoastaan tuoda nuo uusimmat tutkimustulokset lasten tartuttamisesta tänne julki ja kritisoida sitä miksei Suomessa näitä tunnusteta. Vähän lähti siitä rönsyilemään. Mitään tiukkoja sulkutoimia en ole vaatimassa vaikka sellainen johtopäätös täällä näköjään heti tehdään. Kuolemaakaan en isosti pelkää muuta kuin korkeintaan Ilveksen aiheuttamaan ikuiseen vitutukseen:) Kiitos ja anteeksi kun tulin järkyttämään Korona-ketjun yleistä konsensusta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitos ja anteeksi kun tulin järkyttämään Korona-ketjun yleistä konsensusta.

Ei se mitään. Harmi ettet nyt sitten koskaan viitsinyt vastata tuohon kysymykseeni, jonka esitin ehkä 3 kertaa.

"Mutta Suomi on paska ja KAIKKI muut on fiksumpia ja hoitaa hommat paljon paremmin".
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Ja totta kai lapset levittävät tautia rokotettuihinkin aikuisiin. He eivät vaan saa keskimäärin läheskään yhtä vakavia oireita kuin rokottamattomat. Ikävämpää on se, että lasten(kin) kautta korona löytää rokottamattomat henkilöt ja se näkyy sitten meidän sairaaloissa (ja ruumishuoneilla).

Miksi se on ikävää jos tautii löytää tiensä rokottamattomiin? Hehän ovat itse valinneet olla rokottamattomia ja pitävät koronaa ja/tai rokotteita huijauksena tai vaarattomana tms. Valitettavasti se näkyy sairaus- ja kuolematilastoissa mutta itse he valinnan ovat tehneet.

Nyt on aika elää rokotettujen ehdoilla.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos sairaalat ylikuormittuvat niin ne negatiiviset vaikutukset eivät jää rokottomattomiin. Täällä ei näköjään ajatusmaailmaan tunnu mahtuvan kuin kaksi vaihtoehtoa: Joko ei mitään rajoituksia tai täyssulku. Kevyitä, järkeviä toimia kuten maskeja ja karanteenejakaan ei ilmeisesti kannata enää harrastaa. Mieluummin ylikuormitetaan sairaalat.
Niin siksi pitäisi rajoittaa (korona-passi) heidän elämäänsä, jotka eivät piikkiä ota. Ei heidän, jotka hyvin hyvin todennäköisesti sairastavat lievästi sairaanhoitoa kuormittamatta (nuoret, piikitetyt).
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ja passilla sisään?

Jos ei edes sillä, niin sitten voi luoja kuuluu täältäkin. Ja kaivaudun poteroon talveksi.
Luulisin koskevan aukioloaikoja, mutta saapa nähdä, jos toteutuu. Toivottavasti olen väärässä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Eikös passin käyttöönotto nyt mahdollista pitämään baarit tappiin saakka auki, sellaisissakin paikoissa jossa rajoituksia on.
Niinhän sen ymmärtääkseni pitäisi olla, mutta tuossa uutisessa ei kerrottu tarkemmin, että mitä tuo nyt sitten tarkalleen ottaen tarkoittaa. Varmasti parempaa tietoa tulee asian ollessa ajankohtainen ja nythän nuo mainitut luvut ovat jo hyvin lähellä.

Sellaista soutamista ja huopaamistahan tämä tuntuu olevan ettei oikein meinaa mukana pysyä.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niinhän sen ymmärtääkseni pitäisi olla, mutta tuossa uutisessa ei kerrottu tarkemmin, että mitä tuo nyt sitten tarkalleen ottaen tarkoittaa. Varmasti parempaa tietoa tulee asian ollessa ajankohtainen ja nythän nuo mainitut luvut ovat jo hyvin lähellä.

Sellaista soutamista ja huopaamistahan tämä tuntuu olevan ettei oikein meinaa mukana pysyä.
Uutisissa minusta selvästi sanottiin että passilla välttää rajoitukset. Mikä järki muuten koko passilla?
 
F

Flonaldo

Tässäkään asiassa vaihtoehdot eivät ole mikään 100 tai 0 eli lasten täyssulku tai se ettei tehdä mitään. Tällä rokotekattavuudella olisi edelleen tärkeätä jonkin verran hidastaa tartuntojen leviämistä, jotta sairaaloissa kapasiteetti riittää. Esimerkiksi maskit kouluisssa ja karanteenien jatkaminen (esim. Oulussa ja Tampereella karanteeneista on luovuttu, Espoossa taidettiin tänään poistaa maskisuositus kouluista ) olisivat mielestäni edelleen erittäin perusteltuja toimia.
Tuo vaan sitten tuntuu puuhastelulta sen takia, että tuntuu siltä että tehdään jotain. Ei niin että sillä olisi todellista käytännön vaikutusta.

Kasvomaskien käyttö kyllä jossain määrin vähentää tartuntoja - mutta se on sitten ihan oma kysymyksensä missä määrin mikään vaikutus toteutuu silloin, kun kyse on 0-11-vuotiaista ja maskeja pitäisi käyttää joka päivä, päivä toisensa jälkeen, tuntikaupalla. Sitten kun samat lapset ovat vielä keskenään tekemisissä jatkuvasti ilman maskeja ruokailujen, koulumatkojen jne. jne. aikana.

Ja ylipäänsä nyt ollaan aika pitkän ketjun päässä, että <11-vuotias lapsi keskimäärin olisi lähde ja päädyttäisiin alttiiseen riskiryhmäläiseen. Tuon ikäluokan omat vanhemmat kun eivät todellista riskiryhmää ole kuin poikkeustapauksissa. (Ja näiden harvinaisten poikkeusten osalta itse olen sillä kannalla, että niissä tapauksissa 5-11-vuotiaiden rokotukset olisi pitänyt jo käydä läpi).

Itse olisin myös valmis kuuntelemaan tilastollista argumentointia sen puolesta, että lasten sairastaminen mahdollisimman nopeasti, yhtenä könttänä, olisi kokonaisuuden kannalta suotavampaa kuin että heidän keskuuteensa jäisi jatkuvasti kytevä merkittävä virusmäärä, mikä ympäri maata omalta osaltaan pitää tautia hengissä. Ehkä sellaisen joku, aiheen räjähdysalttiudesta huolimatta, vielä jossain yliopistossa uskaltaa laskea.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tästä sinänsä samaa mieltä, mutta kun asiat eivät vain ole näin yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Kun sairaalat ylikuormittuvat niin negatiiviset vaikutukset ulottuvat muihinkin kuin rokottamattomiin. Myös niihin lapsiin (+ heidän vanhempiin ja isovanhempiin). Esim. maskien käyttö on mielestäni hyvin pieni paha verrattuna näihin kerrannaisvaikutuksiin.

Terveydenhuollon kantokyvyn takia olen sitä mieltä, että koronapassi tulee laajentaa ylipainoisiin vaikka olisi saanut koronarokotteen, BMI tulee olla määrittävä tekijä sillä ylivoimaisesti suurin määrä ihmisitä, jotka joutuu sairaalahoitoon (yli 80%) BMI on yli 30.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä iphone-jengille työkalu, jolla saa koronatodistuksen kätevästi puhelimen wallettiin:


Omakannasta avataan koronatodistus vaikka läppärille, ylläolevan linkin sivulta käynnistää kameran, ottaa kuvan koodista ja tallentaa lopputuloksen puhelimeen lompakkoon. Onnistunee pelkällä puhelimellakin, jos tallentaa sen pdf:n ensin puhelimeen ja sitten menee tuonne linkin sivulle jne.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Terveydenhuollon kantokyvyn takia olen sitä mieltä, että koronapassi tulee laajentaa ylipainoisiin vaikka olisi saanut koronarokotteen, BMI tulee olla määrittävä tekijä sillä ylivoimaisesti suurin määrä ihmisitä, jotka joutuu sairaalahoitoon (yli 80%) BMI on yli 30.
BMI taas on paska yksilöiden merkitsemiseen. Suosii muistaakseni lyhyitä ja mahdollistaa naiselle aika helkutin tuhdin kunnon verrattuna samanpituiseen mieheen. Eikä tuossa ole mukana mistä tuo paino laskukaavaan tulee. Yhdellä tutulla oli joskus yli 5kg rautaa ruumiissa, aika vmäistä jos tuon takia menisi yli.

Mutta nyt voisi lähteä hakemaan jo ravintoloihin 50% paikkarajoitusta ja yleisötapahtumiin ne 50 henkilön lohkot. Leviämisalueilla siis. Tai sisäliikuntapaikkoihin ne 10 hengen rajoitukset takaisin
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
BMI taas on paska yksilöiden merkitsemiseen. Suosii muistaakseni lyhyitä ja mahdollistaa naiselle aika helkutin tuhdin kunnon verrattuna samanpituiseen mieheen. Eikä tuossa ole mukana mistä tuo paino laskukaavaan tulee. Yhdellä tutulla oli joskus yli 5kg rautaa ruumiissa, aika vmäistä jos tuon takia menisi yli.

Mutta nyt voisi lähteä hakemaan jo ravintoloihin 50% paikkarajoitusta ja yleisötapahtumiin ne 50 henkilön lohkot. Leviämisalueilla siis. Tai sisäliikuntapaikkoihin ne 10 hengen rajoitukset takaisin

No tässä toki pienehköä huumoria minulla, mutta fakta on se, että 84% vakavan koronataudin saaneista on BMI 30+. Ihan selkeä yhteys. Olen silti samaa mieltä tuosta BMI:n huonosta mittaavuudesta kun miesten ja naisten vastalot on täysin erilaisia monellakin tapaa ja lihaksikkuutta ei asiassa huomioida hyvänä asiana vaan huonona.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No tässä toki pienehköä huumoria minulla, mutta fakta on se, että 84% vakavan koronataudin saaneista on BMI 30+. Ihan selkeä yhteys. Olen silti samaa mieltä tuosta BMI:n huonosta mittaavuudesta kun miesten ja naisten vastalot on täysin erilaisia monellakin tapaa ja lihaksikkuutta ei asiassa huomioida hyvänä asiana vaan huonona.
Joo, osasin hieman tuota arvata. Ja voisi. Myös voisin veikata että tuo BMI 30+ ei näillä vakavasti sairastuneilla ole yleensä lihaksista johtuvaa
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck
F

Flonaldo

Ihan hyvä että näihin ollaan saamassa järkeä, mutta en ole nyt ihan varma viestinnästä... Ehkä näiden pitäisi tulla ihan virallisia kanavia STM:stä - ja olla jo tullut hyvän aikaa sitten -, eikä niin että alihankkija-IT-firman tyyppi ja Kelan tuoteomistaja näitä omilta Twitter-tileiltään jakaa perjantain myöhäisillassa...

[MEDIA=twitter]1449114623832121345[/MEDIA]
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinäkin Flonaldo sorrut tähän mustavalkoisuuteen. Olen pettynyt kun olet pääosin ollut niin hienosti kartalla pandemian ajan asioista. Tässäkään asiassa vaihtoehdot eivät ole mikään 100 tai 0 eli lasten täyssulku tai se ettei tehdä mitään. Tällä rokotekattavuudella olisi edelleen tärkeätä jonkin verran hidastaa tartuntojen leviämistä, jotta sairaaloissa kapasiteetti riittää. Esimerkiksi maskit kouluisssa ja karanteenien jatkaminen (esim. Oulussa ja Tampereella karanteeneista on luovuttu, Espoossa taidettiin tänään poistaa maskisuositus kouluista ) olisivat mielestäni edelleen erittäin perusteltuja toimia.

Ja ihan minimissään pitäisi ainakin antaa rehellistä tietoa suomalaisilla eikä edelleen jatkaa tätä lapset eivät juurikaan tartuta -mantraa. Vaikka sitten suojaustoimenpiteet lasten osalta pidettäisiin nollissa.
Maskit kouluissa on ollut ihan huumoria. Onneksi niistä on luovuttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös