Tässäkään asiassa vaihtoehdot eivät ole mikään 100 tai 0 eli lasten täyssulku tai se ettei tehdä mitään. Tällä rokotekattavuudella olisi edelleen tärkeätä jonkin verran hidastaa tartuntojen leviämistä, jotta sairaaloissa kapasiteetti riittää. Esimerkiksi maskit kouluisssa ja karanteenien jatkaminen (esim. Oulussa ja Tampereella karanteeneista on luovuttu, Espoossa taidettiin tänään poistaa maskisuositus kouluista ) olisivat mielestäni edelleen erittäin perusteltuja toimia.
Tuo vaan sitten tuntuu puuhastelulta sen takia, että tuntuu siltä että tehdään jotain. Ei niin että sillä olisi todellista käytännön vaikutusta.
Kasvomaskien käyttö kyllä jossain määrin vähentää tartuntoja - mutta se on sitten ihan oma kysymyksensä missä määrin mikään vaikutus toteutuu silloin, kun kyse on 0-11-vuotiaista ja maskeja pitäisi käyttää joka päivä, päivä toisensa jälkeen, tuntikaupalla. Sitten kun samat lapset ovat vielä keskenään tekemisissä jatkuvasti ilman maskeja ruokailujen, koulumatkojen jne. jne. aikana.
Ja ylipäänsä nyt ollaan aika pitkän ketjun päässä, että <11-vuotias lapsi keskimäärin olisi lähde ja päädyttäisiin alttiiseen riskiryhmäläiseen. Tuon ikäluokan omat vanhemmat kun eivät todellista riskiryhmää ole kuin poikkeustapauksissa. (Ja näiden harvinaisten poikkeusten osalta itse olen sillä kannalla, että niissä tapauksissa 5-11-vuotiaiden rokotukset olisi pitänyt jo käydä läpi).
Itse olisin myös valmis kuuntelemaan tilastollista argumentointia sen puolesta, että lasten sairastaminen mahdollisimman nopeasti, yhtenä könttänä, olisi kokonaisuuden kannalta suotavampaa kuin että heidän keskuuteensa jäisi jatkuvasti kytevä merkittävä virusmäärä, mikä ympäri maata omalta osaltaan pitää tautia hengissä. Ehkä sellaisen joku, aiheen räjähdysalttiudesta huolimatta, vielä jossain yliopistossa uskaltaa laskea.