Ei ole teorian tasolla yhtään vaikeaa. Eikä olisi edes kallista. Missään tapauksessa ei olisi mahdotonta, jos vain olisi mistä ottaa. Mutta kun ei ole. Olemassa oleva henkilökunta karkaa muihin hommiin tai sairaslomalle, uutta ei saada koulutukseen. Voisitko arvon
@Flonaldo sinä ehkä kertoa mitä tehdä jos se on vaan halusta kiinni? Minulla ei ole tähän vastausta.
Tilannehan on kaikessa yksinkertaisuudessaaan juurikin se että kun potilaita on päivä päivältä enemmän, täytyy joko kärsiä seuraukset tai laittaa muu toiminta seis. Mitään hyvää arvosanaa tilanteesta ei voi kenellekään antaa, mutta "it is what it is".
Eipä taida sinullakaan olla mitään oikeaa ja realistista toimintamallia ehdottaa?
Siirretäänpä tähän ketjuun, kun ei rokotuksia ole käsitelty enää hetkeen.
Ei minun tarvitse antaa vastauksia. Sen kummemmin kun minun pitäisi alkaa budjettimomentteja kirjoittaa, jos haluan hallituksen talouspolitiikkaa kritisoida tai ympäristönsuojelulain pykäliä kirjoittaa, jos siitä haluan kritiikkiä antaa ja vaatia parempaa.
Minun mielestäni vain Suomi ei voi olla niin absoluuttisen surkea ja paska maa, missä terveydenhuoltoa on mahdoton kehittää ja parantaa. Jollain kummilla konsteilla löytyy niitä muita Euroopan maita, joissa pystytään koronataakkaa kantamaan ja siltikin muu järjestelmä ei täysin romahda.
Se että "uutta ei saada koulutukseen" kuulostaa myös erikoiselta, kun ensisijainen vaihtoehtonaan sairaanhoitajakoulutukseen hakee vuosittain jotain 25 000 henkilöä ja otetaan sisään 7-8 000. Lääkärikoulutuksessa ero on tietysti vielä paljon suurempi. Ihan kaikki ei eivät ole ammattiin soveltuvia ja heidät kuuluukin raakata pois tuossa vaiheessa, mutta ehkä siinä 17 000:ssa vähän reserviä olisi saatavissa.
Muutenkin tällainen "näin se vaan nyt on" kuvastaa aika hyvin tuota terveydenhuollon johdon suhtautumista. Mikään ei muutu. Mitään ei voi muuttaa. Ripotellaan tuhkaa päälle ja huudetaan jotain muuta apuun.
Suomessa tehohoidon määrää ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen poikkeustilanteeseen, johon nyt saatetaan olla menossa.
www.hs.fi
”Eli paikallisesti ja alueellisesti, kun tapausmäärät ovat olleet nousussa, on varmasti syytä arvioida jo lähiaikoina, onko kohdennettuihin ja rajattuihin rajoituksiin tarvetta”, Pohjola linjaa.
Ja STM:stä ollaan jo siis pistämässä rajoituksia päälle. Kauanhan rajoituksien poistoa kestikin. Ei ollut kaukana hätäjarru. Pohjola voisi nyt kertoa, että miksi pirussa tämä tilanne tulee hänelle ilmeisesti yllätyksenä ja miksi ainoa ratkaisuvaihtoehto on lisärajoitukset.
Lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, että mitä rajoitusten aikana tapahtuu, mikä tilannetta helpottaa. Miten olemme kuukauden, kahden, vuoden jälkeen paremmassa tilanteessa?
Ei tässä tehdä mitään muuta kuin lykätään asiaa eteenpäin. Pois se ei mene.