Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 016 409
  • 81 135

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Siis täh? Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät ole ottaneet rokotteita ja odottavat, että rokotetut yhä jättäisivät normaalia elämäänsä elämättä? Minä olin siinä käsityksessä, että rokotevastaiset on niitä, joihin tauti ei tule, tulee lievänä tai koko tauti on huijausta. Tai jotain noita. Mutta oikeasti siis joillekin ensisijaisena suojautumiskeinona olisi rajoitukset rokotusten sijaan. Uskomatonta.

Hyvin vastattu @arska07
Uskomatonta toimintaa rokotevastaisilta ihmisiltä. En voi ymmärtää tätä touhua "sivistysvaltiossa" . Eläköön omassa kuplassa, mutta älkööt tulko häiritsemään muiden ihmisten normaalia elämää.

Rajoitukset tulee poistaa pikimmiten Suomessa. Tietenkin hygieenistä pitää pitää huolta ja tarvittaessa maskit kasvoille.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Joillakin menee vaan liiallisuuksiin tuo maskitouhu. Samanlaisia havaintoja olen itsekin tehnyt silloin tällöin.
Monesti olen huomannut, että eri virastot ja muut vastaavat toimipaikat vaativat maskien käyttöä. Jos ei maskeja mukana niin niitä on saatavilla ilmaiseksi.
 

Hexa

Jäsen
Monesti olen huomannut, että eri virastot ja muut vastaavat toimipaikat vaativat maskien käyttöä. Jos ei maskeja mukana niin niitä on saatavilla ilmaiseksi.
Niin noissahan ei ole oikein vaihtoehtoja, jos aikoo niissä asioida. Mutta jos yksin istuu omassa autossa ja ajaa, niin onkohan se silloin ihan tarpeellinen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monesti olen huomannut, että eri virastot ja muut vastaavat toimipaikat vaativat maskien käyttöä. Jos ei maskeja mukana niin niitä on saatavilla ilmaiseksi.

Monet yksityiset yritykset myös suosittelevat (tai jopa edellyttävät) tuota siksi, että ilman maskipakkoa osa ihmisistä jäisi tulematta paikalle. Riippuu sitten täysin yrityksen toimialasta, et onko maskipakolla positiivinen tai negatiivinen vaikutus oletettuun asiakasmäärään. Näin selvitti minulle eräs pitkän linjan yrittäjä eilen, kun juttelin kahvikupin ääressä näistä (ilman maskeja molemmat).
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä on jonnekin syvälle perseeseen iskostunut maskien käyttö. Itiksen Cittarissa ei mitään vaikutusta maskisuosituksen lievenemisellä. Vaimon kanssa ollaan about ainoat ilman maskia.

Pitkä on tie…
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Lisäksi olen muutaman kerran havainnut näitä maski naamalla pyöräilijöitä edelleen. Onhan se nyt varmaan järkevää ajaa maski naamalla kun virus voi hypätä puskasta nieluun hetkenä minä hyvänsä. Varustuksesta ja sijainnista päätellen en usko näiden olevan myöskään siirtymässä esim. kaupasta toiseen muutamaa kymmentä metriä vaan ovat olleet todennäköisimmin työmatkalla.
Maski naamalla ja ilman kypärää?

itsekkin tässä viimeaikoina rohkaistunut kun huomannut, että maskien käyttö yleisesti on vähentynyt niin viitsii itsekkin asioida kaupassa ilman maskia. Viimeisen kahden viikon aikana on maski ollut kaupassa ehkäpä kertaalleen. Toisaalta kyllä sitä itsekkin on tullut autoiltua maski päässä jos on siirtymässä kaupasta toiseen, niin ei sitä jaksa tai joskus edes muistaa ottaa pois kun on siihen sen verran jo tottunut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Monesti olen huomannut, että eri virastot ja muut vastaavat toimipaikat vaativat maskien käyttöä. Jos ei maskeja mukana niin niitä on saatavilla ilmaiseksi.

Saahan ne vaatia lappusissa, mutta kertaakaan ei ole kukaan sanonut mitään vaikken ole maskia jaksanut enää pitää.

Tavallaan olisi kyllä huvittavaa kun jossain kaupassa joku henkilökunnan jäsen mussuttaisi jotain. Vastaukseksi varmaan riittäisi, että vienkö rahani toiseen kauppaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monet yksityiset yritykset myös suosittelevat (tai jopa edellyttävät) tuota siksi, että ilman maskipakkoa osa ihmisistä jäisi tulematta paikalle. Riippuu sitten täysin yrityksen toimialasta, et onko maskipakolla positiivinen tai negatiivinen vaikutus oletettuun asiakasmäärään. Näin selvitti minulle eräs pitkän linjan yrittäjä eilen, kun juttelin kahvikupin ääressä näistä (ilman maskeja molemmat).

Mielenkiintoista nähdä, millä aikavälillä tähän on sitten muutosta tulossa. "Maskietiketti" kun vaihtelee huomattavastikin ihan saman kaupungin sisällä. Työskentelen itse säännöllisesti Helsingin yöelämässä, missä maskit ovat aika harvinainen näky ja ilmeisesti @Clubittaja raportin mukaan myös Jokereiden kohelomatseissa ja oletettavasti myös HIFK:n kotiotteluissa DDR-hallissa. Mutta jahka pääset lähimpään isompaan markettiin kuulutetaan "maskitoivomuksesta" ja turvaväleistä edelleen looppina ja kasvot peitettynä edelleen vähän vuorokaudenajasta riippuen ainakin se 80%. (öisin maskittomia enemmistö tosin)

Pitänee kai uskoa, että osa kansasta todellakin edelleen "pelkää" koronaan sairastumista, vaikka rokotteet olisi otettuna, eikä terveydentilassakaan olisi yleisesti valittamista. Osittain oman työni johdosta, missä ihmiskontakteja tulee sadoittain joka päivä, en ole missään vaiheessa itse sairastumista stressata liikaa, mutta ilmeisesti PM:nkin "Nyt on aika elää"-kehoitukset uppoavat aika hitaasti isoon osaan kansasta.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Itse pidän taas FFP2-maskia huomattavasti miellyttävämpänä kuin tuota perusmaskia. Perusmaski heiluu naamalla ja nousee helposti silmille. FFP2-maski taas pysyy suhteellisen jämäkästi paikoillaan, vaikka päätä joutuisi heilauttelemaan edestakaisin. Hengittämisessä eri maskien läpi en taas ole huomannut eroja.

Mutta tuo vain omakohtaisena kokemuksena. Riippuu varmasti pärstän muodoistakin, että miten tuo rätti pysyy naamalla.

Silmälasien kanssa hyvin toimivaa maskia ei ole tullut vastaan. Vaikka sen nenän ympäristön muotoilisi miten hyvin, tulee uloshengitysilmaa nenän/poskipäiden kohdalta riittävästi ylöspäin. Rillit ovat jatkuvasti huurussa. Tämänhetkiset lasit ovat toki olleet muodinmukaista, vähän isompaa mallia ja varmasti niilläkin on vaikutuksensa.

Tämä on suurin syy, miksi lopetin maskin käytön kesällä. Eipä sitä sitten ole piilaripäivinäkään enää tullut naamalle laitettua.

Ryhmäpaineeseen reagointi on jännä ilmiö ja ihmiset ovat herkkyydessään todella erilaisia. En ole oikein koskaan, muissakaan yhteyksissä ryhmäpaineesta välittänyt, enkä nytkään voinut vähempää välittää jos pahoja katseita on tullut. Siitä saa jopa hiuksenhienoa tyydytystä, että ui valtavirtaa vastaan.
 

12961

Jäsen
Niin noissahan ei ole oikein vaihtoehtoja, jos aikoo niissä asioida. Mutta jos yksin istuu omassa autossa ja ajaa, niin onkohan se silloin ihan tarpeellinen.

Ei minua ainakaan ole mistään pois heitetty, eikä edes maskin käyttöä kylttiä enempää pyydetty.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen minäkin joskus ajanut autoa maski naamalla. Ei tartte nääs pelätä kameratolppia... Ei vaan, oikeasti siksi, että on käynyt vaikkapa ensin kaupassa A ja on menossa seuraavaksi kauppaan B, eikä viitsi siksi aikaa ottaa maskia pois naamalta.

Tyhmältä näyttävään käyttäytymiseen voi olla siis joku järkevä syykin. Kyllä mekin ihmeteltiin, kun naapuri tuli puistossa vastaan ja käveli yksikseen maski naamalla. Mutta ehkäpä oli menossa lähikauppaan ja oli vaan halunnut asetella maskin naamalleen jo kotona.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Kyllä on jonnekin syvälle perseeseen iskostunut maskien käyttö. Itiksen Cittarissa ei mitään vaikutusta maskisuosituksen lievenemisellä. Vaimon kanssa ollaan about ainoat ilman maskia.

Pitkä on tie…

ja sama on Joensuussa jossa pandemia on käytännössä jo ihan olematon ja suurin osa rokotettuja. 98 prosenttia ihmisistä kulkee maski naamalla kuin lammaslauma teuraalle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Niin noissahan ei ole oikein vaihtoehtoja, jos aikoo niissä asioida. Mutta jos yksin istuu omassa autossa ja ajaa, niin onkohan se silloin ihan tarpeellinen.
Itse olen pikku pätkiä ajellut useastikin pandemian aikana maski naamassa, kun olen ollut siirtymätaipaleella seuraavaan paikkaan. Ei kai noita ole tarkoituksenmukaista turhaan lääppiä tai vaihtaa pois ja uutta tilalle muutaman minuutin takia. Ja onhan se nyt siistiä saada joku päivittelemään, että "onpas tuokin hullu, kun yksikseen ajelee maski naamalla". Ja niin olenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen pikku pätkiä ajellut useastikin pandemian aikana maski naamassa, kun olen ollut siirtymätaipaleella seuraavaan paikkaan. Ei kai noita ole tarkoituksenmukaista turhaa lääppiä tai vaihtaa pois ja uutta tilalle muutaman minuutin takia. Ja onhan se nyt siistiä saada joku päivittelemään, että "onpas tuokin hullu, kun yksikseen ajelee maski naamalla". Ja niin olenkin.

Itse olen joskus pitänyt lyhyellä siirtymällä paikasta toiseen maskia kävellessäni. Hulluksi on varmasti leimattu tuonkin vuoksi. Nykyään teen niin, että kun kuljen noin 200m bussipysäkiltä työpaikalle, roikotan maskia leuan alla. Ei ole järkeä heittää maskia bussista noustessa pois, etenkin kun lähin roskis taitaa olla työpaikalla. Eikä ole järkeä ottaa uutta maskia käyttöön heti työpaikalla, etenkin kun siellä nykyään käytetään vain oman alueen ulkopuolella. Hulluksi varmasti leimataan, kun tuo kuvittelee maskin auttavan leuan alla...
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä on jonnekin syvälle perseeseen iskostunut maskien käyttö. Itiksen Cittarissa ei mitään vaikutusta maskisuosituksen lievenemisellä. Vaimon kanssa ollaan about ainoat ilman maskia.

Pitkä on tie…

Niin mitäpä tässä enää mitään rajoituksia pitää yllä, kun merkittävä osa väestöstä himmailee ja noudattaa korostunutta varovaisuutta ihan oma-aloitteellisesti. Pienet ryppäät täpötäysillä klubeilla yms. voivat olla odotettavissa, muttei tällä kokonaiskuvan kannalta ole enää merkitystä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä on jonnekin syvälle perseeseen iskostunut maskien käyttö. Itiksen Cittarissa ei mitään vaikutusta maskisuosituksen lievenemisellä. Vaimon kanssa ollaan about ainoat ilman maskia.

Pitkä on tie…
Onko tämä siis jollain tapaa huono asia?

Itse käytän maskia edelleen kaupoissa, jos vain muistan ottaa sellaisen mukaan. Syy on ihan siinä, että maski ei haittaa kauppareissuani käytännössä ollenkaan.

Sen sijaan urheilutapahtumissa en pidä, ellei ole pakko, sillä pitkäaikaisesti käytettynä maski tuntuu epämukavalta.

Yleensä ihmisten käyttäytymiselle on jokin järkevä syy. Maskien kohdalla tod.näk juuri mainitsemani, eli kun maskin käyttäminen on pieni vaiva, niin sillä halutaan viestiä kunnioitusta muita kohtaan ja ehkä myötävaikuttaa marginaalisesti pandemiatilanteeseen.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Onko tämä siis jollain tapaa huono asia?

Itse käytän maskia edelleen kaupoissa, jos vain muistan ottaa sellaisen mukaan. Syy on ihan siinä, että maski ei haittaa kauppareissuani käytännössä ollenkaan.

Sen sijaan urheilutapahtumissa en pidä, ellei ole pakko, sillä pitkäaikaisesti käytettynä maski tuntuu epämukavalta.

On huono asia. Maskien käyttö liittyy epidemian tukahduttamiseen, joka ei ole järkevää/mahdollista. Rokotetuilla ei ole mitään syytä käyttää maskia. Rokotukset ovat tällä hetkellä ainut keino normaaliin elämään.

Toteat tuossa itsekin, että käytät maskia, kun siitä ei ole liikaa häiriötä. Kaikki eivät voi vapaaehtoisesti olla käyttämättä maskia esim. töissä, vaan koronaa pelkäävä työantaja vaatii sen käyttöä edelleen perusteettomasti. Tämän vuoksi valtiovallalta pitäisi tulla selvä viesti, että maskeja ei enää tarvita. Sen jälkeen mielestäni on ok, että jokainen käyttää maskia miten haluaa.

Yleensä ihmisten käyttäytymiselle on jokin järkevä syy. Maskien kohdalla tod.näk juuri mainitsemani, eli kun maskin käyttäminen on pieni vaiva, niin sillä halutaan viestiä kunnioitusta muita kohtaan ja ehkä myötävaikuttaa marginaalisesti pandemiatilanteeseen.

Kyllä tässä maskiasiassa viranomaisten pelko ja sosiaalinen paine vaikuttaa sen käyttöön enemmän, kuin mikään järkeen perustuva tekijä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On huono asia. Maskien käyttö liittyy epidemian tukahduttamiseen, joka ei ole järkevää/mahdollista. Rokotetuilla ei ole mitään syytä käyttää maskia. Rokotukset ovat tällä hetkellä ainut keino normaaliin elämään.
Aika kovia väitteitä. Ymmärtääkseni maskien hyödyt ovat kiistanalainen asia, mutta todennäköisesti ainakin jotain hyötyä on. Haitat ovat minimaaliset.

Toteat tuossa itsekin, että käytät maskia, kun siitä ei ole liikaa häiriötä. Kaikki eivät voi vapaaehtoisesti olla käyttämättä maskia esim. töissä, vaan koronaa pelkäävä työantaja vaatii sen käyttöä edelleen perusteettomasti. Tämän vuoksi valtiovallalta pitäisi tulla selvä viesti, että maskeja ei enää tarvita. Sen jälkeen mielestäni on ok, että jokainen käyttää maskia miten haluaa.
Eli ongelma ei olekaan Citymarketissa maskeja käyttävät, vaan koronaa pelkäävä työnantaja?

Jos ongelma on työpaikan määräykset, niin aika kaukaa haettua on syyllistää marketissa kävijää siitä, että tämä laittaa vapaaehtoisesti maskin naamalleen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko tämä siis jollain tapaa huono asia?

Ei, maskin käyttäminen ei mielestäni ole huono asia jos on oireita tai muutenkaan tulevaisuudessa flunssakausina oireisena. Sen sijaan en ihan rehellisesti ymmärrä, miksi tuplarokotetut (joita aivan varmasti tänään Cittarissa oli suurin osa, me mukaanluettuna) käyttävät maskeja vielä varmuuden vuoksi.

Asiantuntijat ovat jo kuitenkin tuoneet esille, että tuleva influenssa- ja flunssakausi voi iskeä rajummin, sillä ihmiset eivät ole koronarajoitusten takia päässeet näille viruksille normaalin vuoden tapaan altistumaan ja siltikin edelleen ihmiset, joilla on se kaksi rokotetta suojanaan, eivät edelleenkään uskalla altistaa itseään sille normaalille elämälle, johon myös ne kaikki virukset kuuluvat.

Tässä ei nyt ole kyse siitä, onko maskien käyttö oikein vai väärin tai onko se hyvä vai huono asia. Tässä on nyt kyse suomalaisten halusta päästää korona-arjesta irti ja siirtyä elämään, kuten nykyisessä tilanteessa pitää uskaltaa elää. Palata sinne normaaliin arkeen ja aikaan ennen koronaa (normaalit hygieniasäännöt toki muistaen). Tämä on tapahtunut kaikissa muissa Pohjoismaissa. Miksei siis myös Suomessa? Meillä ei ole muutamaa hassua, vaikkakin järjenvastaista, ravintolarajoitusta lukuunottamatta enää mitään muita rajoituksia.

Milloin tulee se hetki, kun suomalaiset osaavat päästää irti siitä näkyvimmästä korona-ajan symbolista, maskista? Jos kaksi rokotetta saanut ei uskalla maskista kaupassa luopua, tai missään muuallakaan, niin koska sitten?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Surullista, kuinka pelokkaaksi maskien käyttäjät saa muut ihmiset. Yrittäkää nyt vaan jatkaa elämää välittämästä niistä maskeista. Niistä on olemassa hyöty ja niitä saa käyttää jos haluaa. Isot miehet, helvetti soikoon.

Pelokkaaksi? Eiköhän kyseessä ole ärsyyntyminen ihmisiin, jotka jatkavat laput silmillä ja naamalla eteenpäin hamaan tulevaisuuteen, vaikka mitään konkreettista hyötyä noista luonnontuhoajista ei tuplarokotetuille enää ole. Flunssakaudet ovat ainoa asia, millä noiden käyttöä voi enää perustella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös