Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 084
  • 81 135

Mölnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Martin Scheininin kohdalla on syytä muistaa, että hän on aiemmin toiminut Suomen kommunistisen puolueen johtotehtävissä, vaikka osaltaan arvostettu yhteiskunnallinen kommentoija nykyisin onkin.

Scheinin on ollut jo pitkään tukahduttajien syvässä päässä. Onkin ollut erikoista seurata, miten perusoikeuksien tiukasta valvojasta on tullut valtakunnan ykkösrajoittaja. Scheininin ajatusten mukaan koronan torjunta oikeuttaa hyvin pitkälle menevät muiden perusoikeuksien rajoitukset. Korona ajaa siis kaiken muun edelle. Scheininin kommenteissa ei ole ollut enää pitkään aikaan kysymys valtiosääntöoikeudellisesta argumentoinnista, vaan tukahduttamiseen hurahtaneen kommentoijan avautumisista.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
THL:n tutkimusprofessori Hannu Kiviranta toteaa YLEn jutussa tänään näin: Perusterve, joka ei kuulu riskiryhmiin, voi kohtuullisen turvallisesti osallistua tapahtumiin .

Näin tuplarokotettuna riskiryhmäläisenä tämä kannanotto jäi mietityttämään siltä osin, että käänteisesti tuon voisi tulkita siis tarkoittavan sitä, ettei tuplarokotettu riskirymäläinen välttämättä voi osallistua tapahtumiin "kohtuullisen turvallisesti".

Olisi hienoa jos tällaisia kannanottoja voitaisiin täsmentää, mitä ne "vähemmistöön" kuuluvalle sitten merkitsevät.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Perustuslakiasioihin erikoistunut professori siellä taas hämmentää ja komppaajia näkyy vastausten perusteella löytyvän. Ihmiset voisivat jo päästää irti vainoharhaisuudestaan sekä alkaa elämään normaalisti.




Jännä juttu, että kaikki nuo kommentoijat elävät tässä samassa yhteiskunnassa kuin minäkin. Ei ole nimittäin omaan elämään vaikuttanut korona millään lailla enää vähään aikaan, mitä nyt joskus kaivanut taskun pohjalta maskin naamalle jos on kiekkopeliin tai ruuhkakauppaan mennyt. Ruumiita ei ole tarvinnut kaduilla väisteillä ja kaikki tutut ihmiset ovat yleisesti eläneet ihan normaalisti. En meinaa muistaa koko asiaa, silti Twitteriin mennessä saankin kuulla helvetin olevan irti. Reaali- ja Twitter-maailma ovat toisistaan kyllä niin kaukana kuin voi vain olla.

Hyvin vaikea keksiä, miksi joillekin on niin vaikeaa päästää irti jostain niin paskasta asiasta kuin koronavirus. Kai se on se, että ollaan liikaa siinä omassa kuplassa, mikä pätee myös fanaattisiin rokotevastustajiin. Kuplassa sitten saa selkääntaputuksia ja tuntea olevansa hyvä tyyppi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tässä taas oikein mainio artikkeli HS:ltä.


Pari poimintaa:

Lasten tai heidän vanhempiensa yleisimmin ilmoittamia oireita olivat päänsärky, väsymys, univaikeudet, keskittymisvaikeudet ja mahakipu. Parissa tutkimuksessa oireita oli löydetty muutama viikko tartunnan jälkeen yli puolelta koronataudin sairastaneista lapsista ja nuorista.
TÄLLAISTEN massakyselyjen ilmeinen ongelma on, että monet pitkittyneeseen koronatautiin liitetyt oireet ovat joka tapauksessa yleisiä ja voivat johtua muistakin syistä.
Tautia ei pystytä määrittämään muutaman itse raportoidun oireen perusteella ilman lääkärintutkimusta. Sama vika on useissa aikuisia käsitelleissä tutkimuksissa, joissa on löydetty pitkittynyttä oireilua valtavalta osalta kyselyihin osallistuneita.

Suomen keskussairaaloiden lastenylilääkäreille elokuun lopussa tehtyyn kyselyyn vastanneissa 13 keskussairaalassa ei ollut tavattu yhtäkään epäiltyä pitkittyneen koronataudin tapausta alle 16-vuotiailla, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Emmi Sarvikivi.

Niemisen mukaan lastenlääkäreiden huolena sairaalassa ovat parhaillaan muut kuin koronaviruksen aiheuttamat hengitystieinfektiot. Niistä kärsiviä pieniä potilaita on nyt runsaasti.
”Juuri nyt odotamme jännityksellä rsv-epidemiaa, joka vie vuosittain tehohoitoon useita pikkuvauvoja. Pandemian aikaisen suvantovaiheen jälkeen edessä saattaa olla tavallista hankalampi epidemia”, Nieminen sanoo.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Scheinin on ollut jo pitkään tukahduttajien syvässä päässä. Onkin ollut erikoista seurata, miten perusoikeuksien tiukasta valvojasta on tullut valtakunnan ykkösrajoittaja. Scheininin ajatusten mukaan koronan torjunta oikeuttaa hyvin pitkälle menevät muiden perusoikeuksien rajoitukset. Korona ajaa siis kaiken muun edelle. Scheininin kommenteissa ei ole ollut enää pitkään aikaan kysymys valtiosääntöoikeudellisesta argumentoinnista, vaan tukahduttamiseen hurahtaneen kommentoijan avautumisista.

Olisi mielenkiintoista tiettä, että uskovatko nämä tukahduttajat ja "Suomi eroon koronasta"-sakki, että Suomi voisi realistisesti olla koronasta vapaa saareke. Vaikka tartunnat hetkellisesti saisikin tiukalla lockdownilla alas, on globaali matkustaminen palaamassa kuukausi kuukaudelta kohti 2020 edeltänyttä tasoa ja niin vain olisimme samassa pisteessä kohta +lockdownin taloutta tuhonneet vaikutukset. Korona ei ole ainakaan hetkeen lähdössä minnekään, mutta rokotteiden ja sairastamalla saatavan immuniteetin myötä yhteiskunnat pystytään pitämään avoimina ja taloudellisesti ja henkisesti toimeliaina.

Luonnollisesti Scheininin kaltaisen, oletettavasti taloudellisesti erittäin vakavaraisen professorismiehen on helppo kommentoida tilannetta ja ilmeisesti hänelläkin on oma opetuslasten joukko. Scheininin kohdalla on kuitenkin syytä muistaa, ettei hän ole lääketieteen asiantuntija.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Luovuttiin tänään yhteisellä päätöksellä vaimon kanssa maskeista kaupoissa käydessä. Poika luopui jo aikaa sitten.
Kaksi piikkiä hihassa kaikilla ja silleen. Lähes kaikilla muilla oli Espoossa tämä naamatamppooni kiltisti naamalla.
Syvät ovat pelon jäljet.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään käytin itse ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen kaupassa maskia, kun on flunssaa itselläni päällä. Mun mielestäni tämä on ihan hyvä asia, jos nämä maskit tässä mielessä jää tulevaisuudessakin käyttöön.

Oireet ovat jo menossa selvästi ohi, niin seuraavalla kauppareissulla ei enää tarvitse käyttää.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kyllä niitä tartuntoja muuallakin tulee kuin ravintoloissa. Viime aikoinan korostunut paljon erilaiset työpaikat, kuten Rauman telakan halpatyövoima.

Eli THL:ä vastusti ja tietenkin Kiuru viimeiseen saakka.


Salmisen mukaan THL ei ollut tyytyväinen päätökseen.


– Suoraan sanottuna ravintolarajoituksia on lähdetty tartuntojen torjunnan näkökulmasta purkamaan ennenaikaisesti ja ehkä vähän riskilläkin vapautettu. Ne olisivat saaneet jäädä vielä voimaan vähän pidemmälle.


– Meidän lausuntomme oli, että niitä olisi pitänyt vielä ylläpitää. Mutta hallitus päättää tietysti itse, mitä haluaa tehdä.



 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Luovuttiin tänään yhteisellä päätöksellä vaimon kanssa maskeista kaupoissa käydessä. Poika luopui jo aikaa sitten.
Kaksi piikkiä hihassa kaikilla ja silleen. Lähes kaikilla muilla oli Espoossa tämä naamatamppooni kiltisti naamalla.
Syvät ovat pelon jäljet.
Itsekin kävin kaupassa tänään, ja maskeja näkyi yhä hämmästyttävän monella. Olivat toki vähentyneet, mutta arviolta 80% ihmisistä kulki maski päässä. Varmaan moni puki sen varmuuden vuoksi, ettei vaan olisi ainoa maskiton. Sellainen tilanne on ylitsepääsemätön häpeä monelle suomalaiselle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itsekin kävin kaupassa tänään, ja maskeja näkyi yhä hämmästyttävän monella. Olivat toki vähentyneet, mutta arviolta 80% ihmisistä kulki maski päässä. Varmaan moni puki sen varmuuden vuoksi, ettei vaan olisi ainoa maskiton. Sellainen tilanne on ylitsepääsemätön häpeä monelle suomalaiselle.
Yllättävän paljon ihmiset kyllä jaksavat ajatella tuota sosiaalista painetta tässä maskin käytössä. Mä en ainakaan jaksa liikaa miettiä, mitä muut ajattelee mun maskin käyttämättömyydestä. Eikä haittaisi vaikka joku tulisi asiasta huomauttamaan esimerkiksi työpaikalla tai muualla, missä sitä pitäisi sääntöjen mukaan käyttää. Elämässä on niin paljon isompiakin asioita mietittävänä kuin kasvoille asetettava rätti.
 

Redimor

Jäsen
Itsekin kävin kaupassa tänään, ja maskeja näkyi yhä hämmästyttävän monella. Olivat toki vähentyneet, mutta arviolta 80% ihmisistä kulki maski päässä. Varmaan moni puki sen varmuuden vuoksi, ettei vaan olisi ainoa maskiton. Sellainen tilanne on ylitsepääsemätön häpeä monelle suomalaiselle.
Voihan olla että näin flunssa-aikana porukka ei halua sitä lentsuakaan itselleen?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se maski edelleenkään kantajaansa suojaa. Kaupasta lentsun saa muutenkin todennäköisesti kosketuspintojen välityksellä. Kosket vaikka kärryjä jonka jälkeen kasvojasi.
Tämähän ei ole totta, sillä FFP2-suojaa myös käyttäjää. En tiedä miksi jengi on edes käyttänyt muita maskeja, minulla nuo on olleet käytössä maskisuosituksesta asti.

e. Ja asia mikä unohtuu käytännössä aina: maski auttaa myös silloin kun tartunta tulee läpi, vähentämällä sisään päässeen viruksen määrää. Tästä uutisoitiin jo aikaa sitten, mutta ketään ei tuntunut kiinnostavan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tämähän ei ole totta, sillä FFP2-suojaa myös käyttäjää. En tiedä miksi jengi on edes käyttänyt muita maskeja, minulla nuo on olleet käytössä maskisuosituksesta asti.
Johtuisikohan ihan puhtaasti siitä, että se todennäköisyys saada tartunta mm. kaupassa on niin pieni.
Se vaatii kuitenkin sitä läheisyydessä oloa pidemmän aikaa niin se on se ja sama mikä rätti naamalla on.
Sen sijaan jos töitä tehdään ja käytetään kemikaaleja niin silloin on parempi pitää oikeita suojaimia tai me seuraukset kärsii ihan itse.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämähän ei ole totta, sillä FFP2-suojaa myös käyttäjää. En tiedä miksi jengi on edes käyttänyt muita maskeja, minulla nuo on olleet käytössä maskisuosituksesta asti.
Koska maski on epämukava, ja FFP2 vielä epämukavampi. Ja kyllä se vaatii tuuria ja melkoista taitoa jos ruokakaupasta koronan itselleen onkii vaikka ei käyttäisi maskia ollenkaan. Tärkeämpää on käsihygienia. Pitää huolen ettei räpellä kasvojaan ja pesee kädet heti kun mahdollista.

nimim. maskiton ja 3 vuotta ilman flunssaa
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska maski on epämukava, ja FFP2 vielä epämukavampi.

Itse pidän taas FFP2-maskia huomattavasti miellyttävämpänä kuin tuota perusmaskia. Perusmaski heiluu naamalla ja nousee helposti silmille. FFP2-maski taas pysyy suhteellisen jämäkästi paikoillaan, vaikka päätä joutuisi heilauttelemaan edestakaisin. Hengittämisessä eri maskien läpi en taas ole huomannut eroja.

Mutta tuo vain omakohtaisena kokemuksena. Riippuu varmasti pärstän muodoistakin, että miten tuo rätti pysyy naamalla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta FFP2 naamalla menee helposti parikin tuntia, leffassakin olen se päässä käynyt. Nenän kohdalta saa pirun hyvin muotoiltua itselle ennen käyttöä. Nyt duunissa jaettiin vielä hieman isompaa mallia, mikä istuu vielä paremmin.

Kyllä nuo toimii, eikä sitä pidä sekoittaa siihen, ettei tykkää käyttää maskia. Voi siis olla ilman maskia, mutta turha siihen perusteita on hakea maskien toimimattomuudesta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta FFP2 naamalla menee helposti parikin tuntia, leffassakin olen se päässä käynyt.
Ehkä minä olen jotenkin erityisen heikko hengittäjä, mutta minua alkaa järjestään hengästyttää FFP2 maskia käytettäessä. Onnibussissa yritin saada Helsinki-Lahti välin pidettyä, ja jopa siinä piti kerran napata maski pois kun alkoi ottamaan henkeen.
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Kaksi rokotetta ottaneena ainakin itse elelen ihan normaalimeiningillä. Tänään keskusteltiin töissä työkaverin kans että vois lähtiä baariin kun on molemmilla tuplapiikit. No siihen tupsahtaa kolmas osapuoli joka sanoo, että voitte te silti levittää koronaa ja hänellä ei oo rokotteita(ei oo ottamassa edes kuulemma). No minä siihen että sehän ei oo mun ongelma koska ilmaiset rokotteet on jaettu ja jaetaan edelleen. No tämä henkilö ihan silmin nähden suuttuu tästä. Voi voi!
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kaksi rokotetta ottaneena ainakin itse elelen ihan normaalimeiningillä. Tänään keskusteltiin töissä työkaverin kans että vois lähtiä baariin kun on molemmilla tuplapiikit. No siihen tupsahtaa kolmas osapuoli joka sanoo, että voitte te silti levittää koronaa ja hänellä ei oo rokotteita(ei oo ottamassa edes kuulemma). No minä siihen että sehän ei oo mun ongelma koska ilmaiset rokotteet on jaettu ja jaetaan edelleen. No tämä henkilö ihan silmin nähden suuttuu tästä. Voi voi!
Siis täh? Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät ole ottaneet rokotteita ja odottavat, että rokotetut yhä jättäisivät normaalia elämäänsä elämättä? Minä olin siinä käsityksessä, että rokotevastaiset on niitä, joihin tauti ei tule, tulee lievänä tai koko tauti on huijausta. Tai jotain noita. Mutta oikeasti siis joillekin ensisijaisena suojautumiskeinona olisi rajoitukset rokotusten sijaan. Uskomatonta.

Hyvin vastattu @arska07
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Näköjään! Itelle tullu vastaan kyllä niin huikeita argumentteja rokotteita vastaan että sais koottua pienen kirjan. Toki nämä ovat vain muutaman ihmisen foliohattuilua, mutta jokuhan voi aina sitten jättää sen oman rokotteen ottamatta näitten takia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä nuo on niin hätävarjelun liioittelua kuin vain voi olla. Hyvin on ihmisten pelottelu onnistunut.
Sama rouva sitten äsken tuli autolla jostain - maski naamalla. Kyllä minä vähän itsekseni päätä pyörittelin kun nurkan taakse olin mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös