Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 009 268
  • 81 135

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen kotoisin seudulta aikakaudelta, jossa ohjattu harrastaminen oli aivan totaalisen tuntematon käsite. Kaikki aktiviteetit oli omaehtoisuuteen pohjautuvaa toimintaa, jonka ilomielin soisin jossain määrin palautuvan nykylapsen maailmaan.
Maailma on tietenkin muuttunut, vanhemmilla vähemmän aikaa, mutten ihan osta sitäkään, että harrastaminen on pakko ulkoistaa muitten toimeksi. Vanhemmilla on oltava vastuunsa kasvatuksesta, ja harrastaminen on osa sitä.

Pitäisikö ohjattua liikuntaa ja harrastuksia vähentää ja siirtyä enemmän takaisin katulätkämalliin, jossa naapuruston muksut pelasivat omaehtoisesti kadulla? Se on hieno ajatus, jota ehdottomasti kannatan ohjatun liikunnan lisäksi, mutta pelikonsoleiden yms. aikakaudella homma taitaa olla isoilta osin jo menneisyyttä.

Toki on myös paljon harrastuksia, joita ei voi omaehtoisesti harrastaa. Näkisin esim. tytöillä varsin suositun ratsastuksen olevan haasteellista, jos jokaisen pitäisi ostaa oma polle ja laukata sillä omalla pellolla.

Ajatus siitä, että ohjattu harrastus olisi kokonaan jotenkin ulkoistettu vanhemmilta pois on erikoinen. Ehkä kun lapsi alkaa olemaan mopoiässä ja pääsee treeneihin itsenäisesti niin tilanne helpottaa, mutta kyllä vanhempien täytyy aika helvetisti silti olla touhussa mukana. Tästä saan vahvan käsityksen ettei sulla ole lapsia tai et ainakaan ole ollut ohjattua liikuntaa harrastavan lapsen kanssa päivittäin tekemisissä.
 

Pekkis

Jäsen
Tähän haluaisin ottaa kiinni ja kysyä mielipidettäsi seuraavaan asiaan.

Koronarokote on Suomessakin saatavilla kaikille halukkaille. Toki on olemassa myös ryhmä, jotka eivät sitä voi terveydentilansa takia ottaa, mutta heidät voidaan jättää nyt tässä kontekstissa huomioimatta.

Koronarokote vähentää vakavia sairastumisia ja kuolemia erittäin tehokkaasti. Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä kun ihmisiä on jo nyt rokotettu kattavasti ja vakavat sairastumiset (varsin pieni määrä tartuntalukuihin nähden) sattuvat oikeastaan vain rokottamattomille muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta?

Onko tässä tilanteessa oikein laatia kokoontumisrajoituksia, jotka vaikuttavat suoraan ihmisten toimeentuloon sekä esim. lasten liikuntaan?

En tiedä sinusta, mutta minä olen saanut vasta yhden piikin, enkä koe sen suhteen olevani vielä "turvassa". Jatkan siis hyväksi kokemaani pandemiakäyttäytymistä.

Pakkohan tässä on laatia kokoontumisrajoituksia, jos niissä kokoontumisissa ei osata/haluta turvallisesti olla. Etkö lukenut viestiäni?

Olen taatusti yhtä huolissani ihmisten toimeentulon, ja lasten liikuntaharrastusten suhteen kuin sinäkin, mutta joukossamme vaan on liian paljon kansalaisia, jotka eivät välitä. Käsidesit ovat ihan turhia, ja maski ei sovellu edes perseen pyyhkimiseen. Erikoinen juttu muuten toi maskijuttu. Jos joku ns. asiantuntija on jossain pandemian vaiheessa sanonut, että se ei riittävää suojaa anna, niin sehän on sitten joillekin kuin Jumalan sana. Muualla ajatellaan toisin. Jossakin Euroopan maassa sai toissa keväänä 250€ sakon, jos käveli kadulla lärvi paljaana.
 

444

Jäsen
Ei käy kyllä yhtään viranomaisia kateeksi. Tehdään sitten minkälaisia päätöksiä tahansa, niin metsäänhän sitä mennään että kolina käy.

Viikolla oli muistaakseni Hesarissa juttua, kun viiden kaveruksen seurue kävi alkukesällä vähän Euroopassa lomailemassa. Melkoinen hässäkkähän siitä sitten saatiinkin aikaiseksi. Kuopiossakin rokkailtiin vailla huolen häivää. Kuvia kun katsoo, niin olihan siellä joillain valveutuneilla maskit päässä, mutta tukevasti vähemmistöön kuuluivat. Kertokaas nyt viisaammat, että mitenkä suuresti se maski häiritsee sitä musiikin kuuntelua? Mutta jos ehdotonta pakkoa ei saada aikaiseksi, niin tällaistahan tämä tulee jatkossakin olemaan. Heti tuli Kuopion seudulle noin 20 osumaa, ja useista sadoista jatkotartunnoista on pelko persiissä.

Itse olen päässyt tästä pandemiasta melko vähällä. Jotain menoja on joutunut perumaan/siirtämään, mutta nyt elellään sitten tällä tavalla. Käsidesiä kouraan aina kun pullo tulee jossain vastaan, ja maski päässä. Autoa tankataan sormikkaat kädessä ja sitä rataa. Eihän tämä ole muusta kuin asenteesta (ja toki vähän tuurista) kiinni. Olen saattanut jossain vaiheessa altistua, mistä helvetistä sitä tietää, mutta yhtään koronatestiä en ole vielä joutunut tekemään, enkä karanteenissa notkumaan. Jotenkin mukavampaa näin.

Tartuntaluvut ei kun nousevat, mutta jotkut älyköt jo haluaisivat palata normaaliin. Hyväksytään siis se, että ruumiita tulee, mutta pakkohan tämä on saada jo loppumaan. Ei hyvää päivää.
Käännetään kysymyksesi maskeista konserteissa / keikoilla / you name it vähän toisin päin. Mikä hyöty niistä on? Valtaosa ihmisistä käyttää maskia väärin; sitä hiplataan ja räplätään kaiken aikaa, pidetään leuan alla kun otetaan hörppyä vaikka vesipullosta, jätetään kangasmaski keittämättä käytön jälkeen, käytetään samaa kertakäyttömaskia uudelleen ja uudelleen yms. Osa osaa toimia ja toimii oikein, suurempi osa tiedostamattaan tai tiedostaen ei toimi oikein. Eli olisiko hyöty siellä keikoilla kosmeettinen (katsokaa, näin vastuullisesti MINÄ toimin) vai ihan todellinen? Väittäisin, että kosmeettinen, ja sillä haluttaisiin vain välittää viestiä päättäjille, että kyllä me hei kuunnellaan ja ollaan kuuliaisia. Mutta onko siitä hyötyä, jos maskeja kuitenkin käytetään väärin? Ei ole.

Hanskojen käytöstä olen myös ehdottoman eri mieltä. Ainoastaan jotkin kertakäyttökumihanskat ajaisivat asiansa, mutta niitäkin pitäisi käyttää mm. kaiken aikaa ja varoa hiplaamasta ihoaan tai esim. puhelintaan ne kädessä. Ja sitten kun yhtään tartuntaa ei tiedetä tulleen pinnoilta, niin vähän menee taas hiusten halkomiseksi.
Käsien jatkuvaa desinfiointia karsastan myös, enkä pelkästään iho-ongelmien takia. Käsien kautta tulleista mikrobeista sun muista pikku paskiaisista rakentuu osittain oma immuunivasteemme; tarvitsemme altistusta pöpöille sun muille epäpuhtauksille, jotta oma kehomme osaa taistella niitä vastaan. Ei se tarkoita kusilaarien nuolemista ja paskassa pyörimistä, vaan ihan normaalia päivittäistä altistusta. Tähän mennessä näiltä on pyritty välttymään vain esim. sairaaloissa, joissa tautien leviäminen potilaiden keskuudessa on todellinen vaara. Harva meistä on kuitenkaan käsidesiä lutrannut kaiken aikaa minkään muun viruksen leviämistä estääkseen. Olemmeko nyt sitten erityisen hyveellisiä, kun haluamme pyrkiä estämään juuri koronaviruksen leviämistä? Hyvä käsihygienia pitäisi olla kaikille ihan itsestään selvä asia muutenkin, eli se että niitä käsiä pestään, kun tullaan esim. ulkoa tai kaupasta sisälle tai vessareissun jälkeen. Ylenmääräistä desinfiointia en kuitenkaan suosittelisi muille kuin niille, jotka ovat suoraan tekemisissä esim. potilaiden kanssa. Jos joku näin kuitenkin haluaa tehdä, niin fine by me, ei se minulta ole pois.

Itse kuulun riskiryhmään ja olen toisen piikkini saanut reilu kuukausi sitten. Viimeisen puolentoista vuoden aikana olen käyttänyt maskia lähinnä työni edellyttämissä puitteissa ja satunnaisia kertoja muulloin. En ole rajoittanut omaa elämääni millään tavalla, vaan toiminut kuten ennenkin. Toki kaupoissa olen kiinnittänyt enemmän huomiota etäisyyksiin muista ihmisistä. Tuloksena tältä ajalta tasan nolla nuhaa, flunssaa, tai muutakaan tautia. Ja nolla kertaa olen käynyt testeissä, kun ei ole ollut ainuttakaan oiretta. Tästä kiitos kuuluu kaikille niille, jotka ovat oppineet olla lähtemättä ihmisten ilmoille räkätaudissa, jolloin eivät levitä sitä ympäriinsä. Toivoisinkin, että tästä tulisi se ns. uusi normaali, että kun huomataan taudin puskevan päälle (eikä mitään ”en mä ole oikeasti kipeä, kun ei ole kuumetta), niin jäädään kotiin. Harva meistä on niin korvaamaton, että ei voisi rauhassa sairastaa tautiaan pois, koska jollekin muulle se sama pöpö on kuitenkin paljon pahempi. Tässä maassa olisi korkea aika herätä siihen todellisuuteen, että mitkä kerrannaisvaikutukset koko väestön tasolla on sillä, että kaikkea halutaan rajoittaa ja kieltää kaiken aikaa. Hyvänä esimerkkinä ne kuuluisat lasten harrastukset (lähinnä joukkuelajit, joissa etäisyyksien pitäminen ei ole realismia) ja vaikka Olympiastadionin ulkoilmakatsomot, joihin saa tällä hetkellä laskea 1250 ihmistä sisään kapasiteetin ollessa 35000. Minä en ihmettele lainkaan, että porukalla alkaa vanne kiristää pään ympärillä, kun mitään loppua ei ole rajoituksille näköpiirissä, vaan toista vuotta jo jauhetaan samaa ”jaksetaan vielä pari viikkoa” -jargonia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä sinusta, mutta minä olen saanut vasta yhden piikin, enkä koe sen suhteen olevani vielä "turvassa". Jatkan siis hyväksi kokemaani pandemiakäyttäytymistä.

Tässä on juuri se pointti. Kirjailit sen ihan itse. SINÄ saat jatkaa hyväksi kokemaasi käyttäytymistä ja niin kannattaa myös tehdä. Se, että valtiovalta rajoittaa kaikkien tekemistä on tässä rokotetilanteessa yksinkertaisesti typerää.

Onko sinulla vieläkään ajatusta milloin niissä tapahtumissa oleminen tulee olemaan turvallisempaa kuin nyt? Rokotettuna tietenkin.
 
Se, että esim. voisi arvioida Aasian, Afrikan & Etelä-Amerikan tilannetta kokonaisuutena pitäisi ensin tietää, kuinka iso riski kuolemalla tämä on kaikkien muiden riskien lisäksi. Kun testaus- ja jäljitys eivät kuitenkaan ole kunnossa niin niitä kuolemia tulee moninkertaisesti ihan vaan nälänhädän vuoksi. Erityisesti Afrikassa on jonkinlainen moraalinen naurettavuus olla huolissaan afrikkalaisista, jotka kuolevat koronaan samalla kun koronan vuoksi supistuvat taloudet aiheuttavat entistä suurempaa nälänhätää, joka tappaa vielä enemmän lapsia ja kaikista heikoimmassa asemassa olevia.

Tilastoihin perustivat arvio on , että nälkään kuoli kalenterivuonna 2020 n . 9 miljoonaa ihmistä, ja covid-epidemiaan on kuollut toukokuun loppuun 2021 mennessä 7-13 miljoonaa, joten en sanoisi, että moninkertainen...

Esimerkiksi Yhdysvalloissa arvioidaan, että vuoden loppuun mennessä covid on globaalisti aiheuttanut 5.3 miljoonaa varmistettua kuolemaa ja n 12 miljoonaa ylimääräistä kuolemaa, koska isossa osassa maailmaa ei patologisia tutkimuksia, eli ruumiinavauksia tehdä.

Pelkästään Intiassa arvellaan 3,1-4,6 miljoonan kuolleen heinäkuun alkuun mennessä covidin takia.

Malariaa kuoli 409 000 ihmistä vuonna 2019, ja tartunnan sai 229 miljoonaa WHO:n arvion mukaan.

Jos nälkäkuolemat laskettaisiin samalla tavalla kuin covid-kuolemat, niin juuri kukaan ei siihen kuolisi, kun ei ole ruumiinavauspöytäkirjoja tai lääkärinlausuntoja.

Tämä vain tilastollisena huomiona.
 
Tästä oli vähän aikaa sitten puhetta ja tuo on erittäin loogista. Armeijassa on todella iso riski joutua karanteeniin ja varmaan hyvinkin todennäköistä, että puolen vuoden palveluksen aikana joutuu vähintään 5 kertaa 10 päivän karanteeniin. Sairastamalla todistetusti taudin kerran, selviää kerran eristyksissä pienessä flunssassa. Kaikki alle 20-vuotiaat, jotka kykenevät jo edes jollain lailla rationaaliseen ajatteluun, sairastaisivat mielellään taudin heti armeijan alussa.

Eikö rokote johtaisi samaan lopputulokseen kuin sairastettu tauti? Jos siis tavoitteena on välttää karanteeni.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikös sekin ole nyt niin, että onko ainuttakaan tartuntaa pystytty jäljittämään pinnoilta tarttuneeksi? Eli tämä käsidesin ym. lotraus on aiheuttanut vain ja ainoastaan punertuneita kätösiä.
Viimeisen 1,5v aikana kädet on saanut enemmän viinaa kuin kurkku.

Se hyvä puoli käsidesissä on, että hyvä käsihygienia ehkäisee sitten ainakin muita tauteja. Ehkä sen kanssa lotraamisella välttää esim. vatsataudin. Nämä hanskat kädessä tankkaajat on ilmeisesti ymmärtäneet jotain väärin mikäli koronan tarttumista näin toimimalla yrittävät vältellä.
Tosin se liiallinen hygienia on myös haitallista. Pelkkä käsienpesu ennen ruokailua riittää suurimmalle osalle, käsidesi ei aja samaa asiaa.


En tiedä sinusta, mutta minä olen saanut vasta yhden piikin, enkä koe sen suhteen olevani vielä "turvassa". Jatkan siis hyväksi kokemaani pandemiakäyttäytymistä.

Pakkohan tässä on laatia kokoontumisrajoituksia, jos niissä kokoontumisissa ei osata/haluta turvallisesti olla. Etkö lukenut viestiäni?

Olen taatusti yhtä huolissani ihmisten toimeentulon, ja lasten liikuntaharrastusten suhteen kuin sinäkin, mutta joukossamme vaan on liian paljon kansalaisia, jotka eivät välitä. Käsidesit ovat ihan turhia, ja maski ei sovellu edes perseen pyyhkimiseen. Erikoinen juttu muuten toi maskijuttu. Jos joku ns. asiantuntija on jossain pandemian vaiheessa sanonut, että se ei riittävää suojaa anna, niin sehän on sitten joillekin kuin Jumalan sana. Muualla ajatellaan toisin. Jossakin Euroopan maassa sai toissa keväänä 250€ sakon, jos käveli kadulla lärvi paljaana.
Muista, ettet ole turvassa silloin seuraavana influenssa kautena, etkä kaupungilla kävellessä tai autolla ajaessa. Kaikissa voi sattua vaikka mitä ja ihmisen elinikä on rajattu. Toki jos haluat elää rajoitettua elämää niin senkun ei se ole minulta pois, mutta enemmän itseäni harmittaisi se, että en ole elänyt silloin kun tällä pallolla ollaan ja sitä surkutellaan sitten kun se rekka ajoi yli.

Kuopiorockissa oli päivittäin 10000 ihmistä ja jos siellä on tullut 20 tartuntaa, joista tosin suurin osa mallia epäillään saaduksi siellä eli ei mitenkään varmistettuja sieltä saaduiksi niin tuo ei todellakaan ole ongelma.

Pitäköön ne maskeja, jotka kuvittelevat sen auttavan mutta se ei auta. Eikä pintojen kautta ole todettu tartuntoja tulleen, vaikka se periaatteessa on mahdollista niin todennäköisempää on saada pinnoilta joku muu tauti.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikö rokote johtaisi samaan lopputulokseen kuin sairastettu tauti? Jos siis tavoitteena on välttää karanteeni.
Sitä ei saa heti ja karanteeni jatkuu, jokaisesta uudesta tartunnasta eli helpommalla pääsee kun sairastuu.
Tämän jälkeen ei palata enää lomat yms.
 
Sitä ei saa heti ja karanteeni jatkuu, jokaisesta uudesta tartunnasta eli helpommalla pääsee kun sairastuu.
Tämän jälkeen ei palata enää lomat yms.

En saanut ihan kiinni. Mitä ei saa heti? Karanteeni jatkuu jokaisesta uudesta tartunnasta, kyllä. Mutta kysyin, että eikö rokotettuna nimenomaan vältä ne karanteenit? Jos kerta sairastettuaan koronan välttää ne.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tartuntaluvut ei kun nousevat, mutta jotkut älyköt jo haluaisivat palata normaaliin. Hyväksytään siis se, että ruumiita tulee, mutta pakkohan tämä on saada jo loppumaan. Ei hyvää päivää.

En ole koko pandemian aikana ymmärtänyt tätä ajatusmaailmaa enkä kyllä ymmärrä vieläkään.

Onko siis sinusta ainoa tavoiteltava taso se, ettei kuolemia tule lainkaan? Viis muista kuolinsyistä, joihin myös muut tartuntataudit kuuluvat, mutta kunhan tähän demonisoituun virukseen ei kukaan kuole?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En saanut ihan kiinni. Mitä ei saa heti? Karanteeni jatkuu jokaisesta uudesta tartunnasta, kyllä. Mutta kysyin, että eikö rokotettuna nimenomaan vältä ne karanteenit? Jos kerta sairastettuaan koronan välttää ne.
Molempia rokotteita ei saa heti ja yhdellä joutuu silti karanteeniin.
Välttää toki, mutta sen toisen rokotuksen saamiseen kestää ainakin se 8 vk sairastumisen sen sijaan voi saada "heti".
Sitten voi miettiä, että 8-12 vk tilanteessa, jossa yhdestä tartunnasta kenellä tahansa olet karanteenissa ties kuinka pitkään vai sairastutko.
Hyvin loogista, että tuo sairastuminen houkuttaa varusmiehiä kun se on 2 vk päästä varma tilanne lomien pyörimisen suhteen.
 
Molempia rokotteita ei saa heti ja yhdellä joutuu silti karanteeniin.
Välttää toki, mutta sen toisen rokotuksen saamiseen kestää ainakin se 8 vk sairastumisen sen sijaan voi saada "heti".
Sitten voi miettiä, että 8-12 vk tilanteessa, jossa yhdestä tartunnasta kenellä tahansa olet karanteenissa ties kuinka pitkään vai sairastutko.
Hyvin loogista, että tuo sairastuminen houkuttaa varusmiehiä kun se on 2 vk päästä varma tilanne lomien pyörimisen suhteen.

No joo, se on tietysti ihan oma häpeä jos ei ole hankkinut riittävää rokotesuojaa kun on kuitenkin ollut hyvissä ajoin tiedossa, että armeijaan ollaan menossa ja miten siellä eletään. Siis jo pelkästään tuon karanteenin välttämisen näkökulmasta. Itse taudista nuoret eivät oman kokemukseni mukaan niinkään välitä.

No okei, sen verran vedän takaisin, että ei Suomen rokotusaikataululla ole todennäköisesti ehtinyt saada molempia piikkejä jos on esim heinäkuun saapumiserässä aloittanut. Mutta edeltävässä keskustelussa puhuttiin niistä, jotka eivät rokotetta ole kiinnostunut ottamaan muutenkaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pakkohan tässä on laatia kokoontumisrajoituksia, jos niissä kokoontumisissa ei osata/haluta turvallisesti olla.

Varmasti jokainen ymmärtää että jonkunlaiset rajoitukset tarvitaan tässä tilanteessa. Mutta se tapa millä niitä "laaditaan" on täysin käsittämätön eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö "tapahtumissa osattaisi olla". Suomessa on nimittäin peruttu aika paljon tapahtumia ennen kuin on edes nähty osataanko siellä olla vai ei, viimeisimpänä esimerkkinä Helsingin Juhlaviikot.

Miksei ruokakappoihin tai baareihin laiteta yksipuolista 20 hengen rajaa riippumatta kaupan tai kapakan koosta? Tämä on se kysymys joka tiivistää tapahtumatuotannon ongelman.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Australiassa ollaan upottu nyt todella syvälle suohon tartuntamäärien saamisessa takaisin alas. Poliisi ja armeija partioivat Sydneyn tyhjillä kaduilla turvaamassa ulkonaliikkumiskieltoa, ja kiellon rikkomisesta koituvan sakon määrä on nostettu viisinkertaiseksi (1000 --> 5000 australian dollaria). Sydneyn lockdown ollaan myös laajentamassa koko New South Walesin osavaltioon. Lockdownin on määrä päättyä 28.8., mutta taitaa olla vain ajan kysymys, kun sen pidentämisestä ilmoitetaan. Silti tartuntamääriä ei millään tunnuta saavan alas, vaan uusia ennätyksiä tulee päivittäin.

Aivan absurdia touhua.

 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No joo, se on tietysti ihan oma häpeä jos ei ole hankkinut riittävää rokotesuojaa kun on kuitenkin ollut hyvissä ajoin tiedossa, että armeijaan ollaan menossa ja miten siellä eletään. Siis jo pelkästään tuon karanteenin välttämisen näkökulmasta. Itse taudista nuoret eivät oman kokemukseni mukaan niinkään välitä.

No okei, sen verran vedän takaisin, että ei Suomen rokotusaikataululla ole todennäköisesti ehtinyt saada molempia piikkejä jos on esim heinäkuun saapumiserässä aloittanut. Mutta edeltävässä keskustelussa puhuttiin niistä, jotka eivät rokotetta ole kiinnostunut ottamaan muutenkaan.
Ensimmäisen on suurin osa ottanut mutta siitäkin huolimatta nuo karanteenit jatkua ainakin pitkälle syys-lokakuulle kun silloin on suurimmalla osalla on vasta se toinen rokotus.
Eli en yhtään ihmettele, että se koronan saaminen houkuttaa kun vaihtoehto on tuo karanteenisirkus.

Jos vaihtoehdot on kärjistettynä ota korona ja kahden viikon päästä lomat pyörivät varmasti tai odottele rokotetta ja valmistaudu olemaan pahimmassa tapauksessa karanteenissa siihen asti ilman lomia. Ei tarvitse ihmetellä miksi osa varusmiehistä tällöin valitsee sen koronan sairastamisen, täysin normaalia panos/tuottolaskelmointia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Suvaittiin, imperfekti. Viimeisten ~60 päivän ajan Ruotsissa koronakuolleita ei ole per capita yhtään enempää kuin Suomessa. Se mitä Ruotsi teki ja oli tekemättä, on ehkä relevanttia, kun tehdään retrospektiiviä pandemiasta eurooppalaisella tasolla. Mutta ne kuolleet eivät nouse haudoistaan, vaikka väestö kuinka ruoskisi itseään miten tahansa pitkään.

Kuka ajattelisi Afrikan lapsia? Siellä yhä on nälänhätää, sisällissotia, Boko Haram, korruptoituneita diktaattoreita ja tartuntatautien osalta monta muuta koronaa enemmän väestöä koskettavia - eturivissä malaria. Ja jokainen meistä on elämäämme elänyt, tiivitaavin harrastuksista huolehtinut ja pihvinsä paistanut ilman puolikastakaan ajatusta niille Afrikan lapsille. Se parempiosaisten itsensä ruoskiminen ei tätäkään asiaa korjaa.

Ei ole mitään "riittävää osaa". Riittävä osa on jo ottanut kaksi annosta, tai sitten ei ota koskaan. Mitään laumasuojan rajaa ei saavuteta koskaan rokottamalla. Tämä ei ole kyllä/ei-kysymys, missä Marinin 80 tai 90 hillotolppa jotenkin yhtäkkiä muuttaisi asiaa. Sen sijaan väestötason immuunisuojan määrä kasvaa koko ajan rokotusten myötä, ja ihan pian se alkaa jo hiipua alaspäin, kun lakipiste saavutetaan.

Joten ei, rokotuksista luopuminen ei ole kenenkään muun kuin niistä päättävien käsissä.

Kukaan ei halua saada tartuntaa. Tosin sellaisiakin kohta ehkä nähdään kuten telttoihin pysyvästi, ilman vapautuspäivää, eristettyjen varusmiesten tapauksessa kuultiin.

Tartunnat ovat ennätystasolla. Ja ne ennätykset tullaan vielä rikkomaan moneen kertaan, ja uudelleen ja uudelleen on se sitten talvella 2023 tai 2025 tai koska vain.

Tartuntojen rajaaminen vain tartuntojen rajaamisen vuoksi ei ole koskaan ollut osa Suomen strategiaa. Näin on tehty, jotta terveydenhuollon kapasiteetti ei olisi uhattuna. Nyt on päivänselvää, että näin tapahdu - vaikka kaikki rajoitukset poistuisivat tänään ja massatestaaminen loppuisi samalla kellonlyömällä. Perusterveydenhuollon tämänhetkiset ongelmat johtuvat vain siitä, että henkilökuntaa on siirretty pois omista työtehtävistään - tekemään asioita, joita näin poikkeustilanteessa voisi tehdä hyvin moni muu ihminen.

Suvaitaan - edelleenkin. Vieläkin. Hallitus kaatui kiistaan vuokrankorotuksista, mutta missään vaiheessa en ole nähnyt todellista laajempaa kritiikkiä hallitusta vastaan kuolemista johtuen. Tegnelliä on kyllä arvosteltu, muttei häntäkään kuolemilla ole pahemmin haastettu. Eli talous oli tärkeämpää kuin ihmishenget. Haistakaa ruotsalaiset pitkä paska.

Minua häiritsee aika tavalla täällä oleva näkemys siitä, että nyt koronaan kuolleet vanhukset ovat jo monisairaita ja tiensä päässä. He ovat kumminkin niiden nyt niin suuren huolenaiheen, eli lapsien iso- tai isoisovanhempia, joita jokaisen on kiittäminen omasta elämästään. Työnsä tehneitä ja veronsa maksaneita, joille itse soisi kernaasti vielä ne vuodet, joita ilman koronaa olisi tarjolla. Mikä näistä tekee turhia kuolemia? Jos seuraava variantti niittää vastasyntyneet, niin mitä sitten. Nussimalla saa uusia. Niinkö? Eikö mikään hetkauta, jos se ei juuri omalle kohdalle osu? Ja usko omaan kuolemattomuuteen on järkkymätön. Hienoa.

Empatia on rajallista. Toisilla enemmän, ja joillain ei ollenkaan. Korona on sen sijaan suht demokraattinen sairaus. Se ei katso varallisuutta eikä sitä, onko vatsa täysi vai tyhjä. Köyhimpienkään nälänhätämaiden johtajilla ei ole yhtään nälkä, mutta koronaan he voivat sairastua samalla tavoin, kun sitä nälkää näkeväkin. Uskon koronan ahdistavan köyhimpiä maita nälkää pahemmin parista syystä. Ensiksikin se, ettei taudilta välty poliittinen johto, järjestyksenvalvonta, terveydenhoito, infra ylipäätään. Näiden tahojen lamaantuminen tartuntojen vuoksi johtaa levottomuuksiin, jotka hyvin harvoin johtaa mihinkään
hyvään.
Toiseksi, pelkään pahoin, että nälkäavustuksiin globaali avustusempatia vielä riittää, mutta rokotukset katsotaan ylellisyydeksi, joita ei olla valmiita kustantamaan. Ilman rokotteita maat joutuu käymään läpi pitkän ja runsaasti kuolemia tuottavan ajanjakson mahdollistaen niiden ikävämpienkin varianttien synnyn. Ei oikein hyvä tuokaan.

Olen siitä samaa mieltä, ettei tartuntoja saada nollaan millään. Mutta miksi haluaisin tartuntojen vähenevän? Vaikka olen kahteen kertaan rokotettu, niin uskon vahvasti voivani saada tartunnan, jota mahdollisesti oireettomana levitän eteenpäin. Mikä todennäköisyys tuolle on, en tiedä. Mutta oletan olevan todennäköisempää, että jos ympärillä on paljon tartuntoja, niin todennäköisyys on suurempi, kuin jos ympärillä on vähän tartuntoja. Siksi vähän tartuntoja on mielestäni parempi kuin paljon tartuntoja. Ja tartunnoista olen huolissani siksi, etten voi mitenkään etukäteen tietää, onko tauti tartunnan saaneelle kohtalokas, vai pelkkä räkäyskä. Siksi tartuntojen määrää kannattaa mielestäni yrittää hillitä, mutten näilläkään tartuntamäärillä sulkisi nykyisessä rokotustilanteessa enää mitään.

Tartunnan leviävät helpommin rokottamattomien kuin rokotettujen joukossa. Koska kyse on vakavasta tartuntasairaudesta, en koe rokotusta aivan puhtaasti yksilön omana asiana, vaan näen sen maan etuna, johon jokaisen pitäisi osallistua. Pakkorokotuksiin en lähtisi, mutta rokotepassi voisi sitten kumminkin olla jossain välissä hyvä kannustin.

Tuosta terveydenhuollon resurssien käytöstä voin helposti olla samaa mieltä. Mutta olisiko potilaat uskaltaneet tulla vaivoineen hoidettavaksi, vaikka miehitykset olisi olleet normaalit - siihen en usko.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Australiassa ollaan upottu nyt todella syvälle suohon tartuntamäärien saamisessa takaisin alas.
Jos niitä ihmisiä vielä oli täällä Suomessa, jotka meillekin ovat toivoneet vastaavaa mallia, niin ehkä tämä rupeaa olemaan jo kunnon herätys heillekin? Tietysti aina on heitä, jotka kaipaavat jonkun rankaisevan isännän ja totalitarismin luokse, mutta eiköhän tuo nyt kuitenkin niin ole, että Australiaa on ihan turhaa minään mallimaana pitää koronaviruksen hoidossa.
 

Oadie

Jäsen
Australiassa ollaan upottu nyt todella syvälle suohon tartuntamäärien saamisessa takaisin alas. Poliisi ja armeija partioivat Sydneyn tyhjillä kaduilla turvaamassa ulkonaliikkumiskieltoa, ja kiellon rikkomisesta koituvan sakon määrä on nostettu viisinkertaiseksi (1000 --> 5000 australian dollaria). Sydneyn lockdown ollaan myös laajentamassa koko New South Walesin osavaltioon. Lockdownin on määrä päättyä 28.8., mutta taitaa olla vain ajan kysymys, kun sen pidentämisestä ilmoitetaan. Silti tartuntamääriä ei millään tunnuta saavan alas, vaan uusia ennätyksiä tulee päivittäin.

Aivan absurdia touhua.

Ei jumalauta ole todellista. Jos Suomessa sekoillaan tämän viruksen kanssa niin Aussit ovat kyllä pistäneet moninkertaisesti paremmaksi. Voidaanko puhua jo hulluudesta? Miten ihmiset siellä suhtautuu tuohon "vankileiri" touhuun?
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Piti lähteä jo lenkille, mutta pakko tähän on kommentoida. Erittäin hyvin sanottu siellä takana!

Kai tämä on sitten sitä "täysin normaalia panos-ja tuottolaskelmointia?"

Kyllä täällä voi moni muukin asia osua omalle kohdalle. Koronavirusta on aivan turha demonisoida määräänsä enempää siinä vaiheessa, kun piikit on hihassa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ei yhtään mitään kuten ei missään muissakaan viruksissa.

Viruksia on aika paljon, osa hyvinkin hyödyllisiä.

Kysyin tuota siksi, että miten voi demonisoida määräänsä enempää virusta, jossa ei ole mitään hyvää tai hyödyllistä.

 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tartuntaluvut ei kun nousevat, mutta jotkut älyköt jo haluaisivat palata normaaliin.

Toivottavasti pystyt elämään sen faktan kanssa, että hyvin todennäköisesti myös sinä tulet joskus sairastamaan koronaviruksen, kuten suurin osa ihmisistä maapallolla.

Hyväksytään siis se, että ruumiita tulee, mutta pakkohan tämä on saada jo loppumaan. Ei hyvää päivää.

Ettei niitä ruumiita tulisi, niin sitä varten ihmisille on tarjottu mahdollisuus ottaa koronavirusrokote, joka ehkäisee +90% varmuudella taudin vakavat muodot.

Vai meinasitko, että loppuelämän tässä ollaan rajoitusten varassa, jolla koitetaan estää jotain sellaista mitä on mahdoton estää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös