Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 180 403
  • 81 158

12961

Jäsen
Toivottavasti tällaisella porukalla ei koskaan jouduta sotaan.

Toivottavasti tälläisellä johtamisella ei koskaan käydä sotaa.

Epäjohdonmukaista poukkoilua ja politikointia. Kieltämättä covid oli ehkä suurin kohtaamamme kriisi pitkään aikaan, mutta maalitolppien siirtely, epäjohdonmukaisuus ja tyhjät puheet ovat vieneet luottamuksen aivan täysin.

Mukavasti pärjäilee kun antaa kaiken koronaan liittyvän uutisoinnin mennä toisesta korvasta ulos ja jatkaa elämäänsä kuin ennenkin. Täällä on silti välillä mielenkiintoista käydä haistelemassa miltä jatkiksen yleinen mielipide tuoksuu.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Eikös Vapaavuoren ryhmä kävellyt keväällä sekä hallituksen ja AVIn yli lasten harrastustoiminnan suhteen? Muut seurasivat esimerkkiä. Ilmeisesti kaupungit voivat sanella ehdot ketkä heidän omistamiaan tiloja saavat käyttää.
Ei siinä mitään kieltoja rikottu. Silloin oli voimaassa vastaavanlainen avin päätös kuin nytkin. Toki nössöinä käytännössä kaikki kunnat laittoivat salinsa säppiin ja halusivat sillä tavoin auttaa tässä päätöksen toteutumisessa, syksystä asti. Sitten keväällä alkoi pieni kapinahenki ja mm. Helsinki avasi omia tilojaan nuorille. Mutta mikään ei olisi estänyt kaupunkeja pitämään saleja koko aikaa auki. Paitsi näiden oma sisäinen kiurumaisuus. Pitkäänhän yksityiset salit olivat auki, kun kunnalliset kiinni, ja siellä sai harrastaa normaalisti.

Eri asia on sitten jos avi sulkee paikkoja tartuntatautilain 58g pykälän perusteella, kuten tehtiin maalis-huhtikuuss. Silloin sekä kunnat että yksityiset ovatpakotettuja laittamaan liikuntatilansa (ja miljoonia muita tiloja) kiinni. Mutta tällaista päätöstä ei ole nyt tehty. Ihme ettei, koska pykälän edellytykset täyttyvät varsin hyvin, varsinkin totutulla avien lavealla laintulkinnalla.Täyttyvät siis samalla tavalla kuin keväälläkin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lasten harrastamisesta kun kovin ollaan huolissaan, niin ei näytä hirveän huolissaan ihmiset olevan niiden harrastustoimien tarjoajien puolesta. Liikuntapaikat ovat usein kunnallisia ja maksuttomia, mutta siis ulkopaikat. Sisätilat ovat heti monimutkaisempi kuvio.

Ja harrastuksia on moneen lähtöön liikunnan ja urheilun lisäksi, kuten musiikki, teatteri jne jne
 
Viimeksi muokattu:

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Joku viisaampi saa valistaa että onko tuo AVIen toimesta edes mahdollista jos poikkeusolot eivät ole voimassa ja meneekö kuvio niin että kunnan joku instanssi on se joka vahtii että AVIn määräyksiä noudatetaan? Jos näin niin minkäs AVI sille mahtaa jos kunta päättää pitää jää- tai uimahallinsa ovet auki, ei ne silloin ala ovista sisääntulijoita sanktioimaan.

Sekavaahan tämä on ollut, mutta yritän vastata.

Suomessa on sovellettu koronan vastaiseen toimintaan kahta lakia, tartuntatautilakia ja valmiuslakia.

Valmiuslaki on kirjoitettu tilanteisiin, joissa Suomea uhkaa jokin sotilaallisesti tai jokin suuronnettomuus on sattunut ja ihmisiä pitää suojata niiden seurauksena. Siinä mainitaan myös, että se koskee vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.

Presidentti ja eduskunta hallituksen johdolla yhdessä päättää sen ottamisesta käyttöön. Valmiuslaki antaa valtioneuvostolle eli hallitukselle laajat valtuudet päättää tarvittavista toimista - myös pakkotoimista. Valmiuslaissa on hyvinkin tarkkaan mietitty miten valtio pyörittää finanssia ja käyttää pakkokeinoja esimerkiksi omaisuuden takavarikoimiseen yhteisen hyvän eteen. Valmiuslain aikana STM:n ja AVI:en rooli on merkittävästi pienennetty ja kaikki ministeriöt ja yhteiskunnan elimet osallistuvat uhkan torjumiseen ja hoitamiseen hallituksen ja eduskunnan johdolla.

Valmiuslaki on luonteeltaan sellainen, että sen käyttöönotolle tulee olla jämerät perusteet ja toisen maailmansodan jälkeen se onkin otettu käyttöön vain kahdesti: 2020 ja 2021.

Koska se saa kerrallaan olla voimassa vain väliaikaisesti maksimissaan 6 kuukautta, on molemmilla kerroilla katsottu, että tautiuhka ja sen välitön jälkihoidon tarve on poistunut ja ettei syytä ole ollut jatkaa valmiustilaa.

Valmiuslaki ei nykymuodossaan ole oikein antanut selkeyttä miten toimia koronan suhteen. Siitä puuttuu miltei kokonaan tarkemmat kirjaukset miten pandemioiden aikana toimitaan. Ollaankin menty aika mututuntumalla eteenpäin ja valmiuslaki tulisikin pikaisesti päivittää, mutta kun kaikissa päivitysehdotuksissa on surkeasti epäonnistuttu tähän mennessä.

Sitten on olemassa tartuntatautilaki, jossa päävastuu tartuntatautien suunnittelussa, ohjauksessa ja valvonnassa liittyvissä toimenpiteissä on STM:llä ja jonka ohjauksessa AVI:en tehtävänä on toimeenpanna linjaukset paikalliselle terveydenhuollolle ja kunnille. THL ja paikalliset lääkärit antavat asiantuntija-apuaan, mutta eivät päätä mistään.

Sinällänsä tartuntatautilaki soveltuu oikein hyvin, ettei jokin vaarallisista tartuntataudeista ryöpsähdä esimerkiksi järjestämällä rokotusohjelmat ja valvomalla aktiivisesti tartuntojen määriä. Laissa myös määritellään vastuusuhteet, STM:n, AVI:en, terveydenhuollon ja kuntien välillä. Huom! Valtioneuvostolla ei ole sinällään roolia tämän lain mukaan, vaan kaikki ohjausvastuu on yksiselitteisesti STM:llä.

Nyt lopulta vastauksiin:

Onko tuo AVIen toimesta edes mahdollista jos poikkeusolot eivät ole voimassa?

Kun poikkeustilaa ei ole - niin kuin on ollut jo viime huhtikuusta - se on juuri AVI:n tehtävä määrätä paikallisesti mitä tarkoittaa tartuntatautien osalta STM:n linjaukset. STM on linjannut juurikin näitä 2 metrin turvavälejä yms, joten nyt AVI määrää ne toteutettavaksi.

Meneekö kuvio niin että kunnan joku instanssi on se joka vahtii että AVIn määräyksiä noudatetaan?

Se menee juuri toisin päin. Kun poikkeustilaa ei ole, niin AVI vahtii, että kunnat toteuttavat antamiaan määräyksiä. Lain mukaan kunnan velvollisuus on noudattaa AVI:n antamia STM:n linjauksia.

Jos näin niin minkäs AVI sille mahtaa jos kunta päättää pitää jää- tai uimahallinsa ovet auki, ei ne silloin ala ovista sisääntulijoita sanktioimaan

Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys ja ainakaan oma taitoni ei suoraan riitä vastaamaan tähän. Tartuntatautilaissa on määrätty, että poliisin tulee tarvittaessa auttaa, että tartuntatautilakia noudatetaan Suomessa.

Jos jokin kunta päättää pitää jää- ja uimahallinsa auki ja AVI katsoo sen rikkovan heidän määräyksiään, niin AVI voi ymmärtääkseni pyytää virka-apua poliisilta tilojen sulkemiseen. Aivan kuten kävi keväällä yksityisten kuntosalien kohdalla.

Yksittäisiä käyttäjiä ei sakoteta ainakaan tartuntatautilain perusteella tilojen käytöstä.

En tiedä selvensikö, mutta kyllä me AVI:n hyväntahtoisten tulkintojen varassa joudutaan elämään jatkossakin :)
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Rautiainen sanoo suoraan, että Marin valehteli. Pääministerin työkalupakkiin ei kuulu myöntää virheitään, mutta toivoisin median ottavan jo pikku hiljaa tiukemmin kantaa kyseiseen toimintatapaan ja samoin jatkuvaan muiden syyllistämiseen oman osaamattomuuden peittelemiseksi.

Rautiaisen mukaan aluehallintoviraston päätös edustaa juurikin hallituksen hybridistrategiaa. Pääministeri Sanna Marin (sd) kritisoi torstaina, että lasten ja nuorten harrastustoiminta ei saisi olla ensimmäisten rajoituspäätösten joukossa. Marinin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö antaa aiheesta ohjauskirjeen alueille.

– Sanoisin, että pääministeri valehteli. Tämä aluehallintoviraston päätös on täsmälleen STM:n ohjauskirjeen mukainen, joka on täsmälleen valtioneuvoston periaatepäätöksenä eli kaikkien ministerien eli pääministerin johdolla hallituksen vahvistaman hybridistrategian ja sen toimeenpanosuunnitelman mukainen, Rautiainen sanoo.

Entä nyt, kun tällainen tilanne on jo päässyt syntymään?

– Siinä tilanteessa, jossa pääministeri itse julkisesti sanoutuu irti valtioneuvoston periaatepäätöksenä hyväksytystä hybridistrategiasta, joka on vahvistettu pääministerin johdolla, pääministerin tehtävänä on valtioneuvoston toimintaa koordinoiden varmaan valmistella sellainen päätös, joka miellyttää pääministeriä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rautiainen sanoo suoraan, että Marin valehteli. Pääministerin työkalupakkiin ei kuulu myöntää virheitään, mutta toivoisin median ottavan jo pikku hiljaa tiukemmin kantaa kyseiseen toimintatapaan ja samoin jatkuvaan muiden syyllistämiseen oman osaamattomuuden peittelemiseksi.

Rautiaisen mukaan aluehallintoviraston päätös edustaa juurikin hallituksen hybridistrategiaa. Pääministeri Sanna Marin (sd) kritisoi torstaina, että lasten ja nuorten harrastustoiminta ei saisi olla ensimmäisten rajoituspäätösten joukossa. Marinin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö antaa aiheesta ohjauskirjeen alueille.

– Sanoisin, että pääministeri valehteli. Tämä aluehallintoviraston päätös on täsmälleen STM:n ohjauskirjeen mukainen, joka on täsmälleen valtioneuvoston periaatepäätöksenä eli kaikkien ministerien eli pääministerin johdolla hallituksen vahvistaman hybridistrategian ja sen toimeenpanosuunnitelman mukainen, Rautiainen sanoo.

Entä nyt, kun tällainen tilanne on jo päässyt syntymään?

– Siinä tilanteessa, jossa pääministeri itse julkisesti sanoutuu irti valtioneuvoston periaatepäätöksenä hyväksytystä hybridistrategiasta, joka on vahvistettu pääministerin johdolla, pääministerin tehtävänä on valtioneuvoston toimintaa koordinoiden varmaan valmistella sellainen päätös, joka miellyttää pääministeriä.
Kieltämättä aika paha, että yksi Suomen johtavista perustuslaki ym -johtavista asiantuntijoista väittää pääministerin valehtelevan. Suomessa toki ei johda mihinkään kun Sanna on niin hyvä tyyppi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sen verran minun on pakko tähän keskusteluun omasta puolestani kommentoida, että minä en henkilökohtaisesti oikein tätä voimakasta Marin kritiikkiä ymmärrä. Minusta itse asiassa tuntuu, että Marin ajaa hallituksessa aivan toista linjaa kuin sitä kovinta linjaa. Siitä taas olen samaa mieltä, että Suomi jatkaa tältä osin hitaalla tiellä, että tuo hallituksen suunnittelema hybridistrategia on aika vanhoilla arvoilla operoiva. Käytännössä strategiaa ei vaan enää noudateta, mutta tämä on iso juttu.

Hauskinta on se, kun joku täällä tuon asian jo mainitsi: syksyllä AVIt tekivät omia päätöksiään (mm. Etälä-Suomessa) eivätkä määränneet esim. kuntosaleja kiinni. Tästä lähti ohjauskirje, että AVIn täytyy toimeenpanna halutut asiat nopeammin ja paremmin. STM antoi ohjeistuksen ja AVI rupesi ympäri Suomen sen jälkeen hakkaamaan läpi päätöksiä, jotka ovat hallituksen linjan mukaisia. Hallitus tuhosi itse jo vuoden 2020 lopulla koko alueellisen mallinsa, josta se kyllä vieläkin puhuu, muttei vieläkään halua noudattaa.

Hybridistrategian päivitykseen on ollut aikaa, mutta sitä tehdään hitaasti. Kun päivitystä nyt sitten tehdään niin AVIt ovat puun ja kuoren välissä, kun heidän pitää tehdä päätökset (joita he aiemmin tulkitsivat) samanlaisina kuin ennen ja samalla hallitus nyt vaatiikin, ettei hybridistrategiaa enää tulkita kuten se on kirjoitettu. Kokonaisuudessaan koko pandemian ajan Suomen linja on poukkoillut huomattavasti enemmän kuin monen muun maan.

Suomi on onnistunut kyllä hyvin koronan torjuntatoimissa eli siinä olemme esimerkellisiä, mutta strategisessa suunnittelussa ja strategian toteuttamisessa olemme aivan tuhoon tuomittuja. Minä sain lähes bannit tappara.co-foorumilta viime syksynä, kun sanoin, mitä *itun järkeä on strategiassa, jota ei edes noudateta? Sain paheksuvia kommentteja, että haluan vain koronan leviävän ja jääkiekkopelit auki, mutten ymmärrä tilanteen hankaluutta. Minusta mikään strategia ei ole hyvä, jos sen noudattamista ei vaadita. Hybridistrategiaa noudatettiin Suomessa marraskuuhun 2020 ja se on siinä. Sen jälkeen kukaan viranomainen ei strategiaa noudattanut vaan jatkuvasti vaan suljettiin yhteiskuntaa. Käytännössä leviämisvaiheen kriteeristö määrättiin päälle heti ja loppu on historiaa.

Tällainen strategia, jota ei noudateta, on erityisesti kaikelle suomalaiselle liike-elämälle hirveää myrkkyä. Et voi suunnitella mitään, kun joku voi koska tahansa vetää maton alta. Ja nyt näitä oppirahoja hallitus ja Marin maksavat. Toiveissa olisi, että hallitus vielä harkitsee, onko mahdollista strategiaa laittaa täytäntöön nopeammin, koska nyt ollaan hyvin vaikeassa välivaiheessa, jossa edes viranomaiset eivät tiedä, mitä he rajoittavat ja mitä eivät.

Tuolla ylhäällä oli @TrafficIsland erinomainen kommentti. Halusin sitä kehua erikseen. Siinä esitetään kysymys, suljemmeko yhteiskunnan aina uudestaa ja uudestaan joka talvi? Ehkä. Itse näen, että tuossa välissäkin on hyvä vaihtoehto: pidetään ne harmittomat rajoitukset koko ajan päällä eli tarjotaan sitä käsidesiä, porrastettua lähityötä & etätyötä sekä uudenlaisia malleja työelämään. Maskeja voidaan pitää kyllä esim. influenssakaudella. Kaikesta muusta sitten pitääkin päästä eroon.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sen verran minun on pakko tähän keskusteluun omasta puolestani kommentoida, että minä en henkilökohtaisesti oikein tätä voimakasta Marin kritiikkiä ymmärrä. Minusta itse asiassa tuntuu, että Marin ajaa hallituksessa aivan toista linjaa kuin sitä kovinta linjaa.

Juu, kyllä Sanna osaa kiillottaa kilpeään ja muut demarit hoitavat likaisen työn. Taitavaa poliittista peliä. Taitaa Sanna vielä olla Tampereelta ja päämisteri.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pakko kysyä, että etkö näe ristiriitaa omassa viestissäsi tämän alun:
Sen verran minun on pakko tähän keskusteluun omasta puolestani kommentoida, että minä en henkilökohtaisesti oikein tätä voimakasta Marin kritiikkiä ymmärrä. Minusta itse asiassa tuntuu, että Marin ajaa hallituksessa aivan toista linjaa kuin sitä kovinta linjaa.
Ja viestin loppuosan välillä? Sillä kuka loppujen lopuksi on suurimmassa vastuussa hallituksen sekavasta ja poukkoilevasta linjasta, jos ei pääministeri?
Siitä taas olen samaa mieltä, että Suomi jatkaa tältä osin hitaalla tiellä, että tuo hallituksen suunnittelema hybridistrategia on aika vanhoilla arvoilla operoiva. Käytännössä strategiaa ei vaan enää noudateta, mutta tämä on iso juttu.

Hauskinta on se, kun joku täällä tuon asian jo mainitsi: syksyllä AVIt tekivät omia päätöksiään (mm. Etälä-Suomessa) eivätkä määränneet esim. kuntosaleja kiinni. Tästä lähti ohjauskirje, että AVIn täytyy toimeenpanna halutut asiat nopeammin ja paremmin. STM antoi ohjeistuksen ja AVI rupesi ympäri Suomen sen jälkeen hakkaamaan läpi päätöksiä, jotka ovat hallituksen linjan mukaisia. Hallitus tuhosi itse jo vuoden 2020 lopulla koko alueellisen mallinsa, josta se kyllä vieläkin puhuu, muttei vieläkään halua noudattaa.

Hybridistrategian päivitykseen on ollut aikaa, mutta sitä tehdään hitaasti. Kun päivitystä nyt sitten tehdään niin AVIt ovat puun ja kuoren välissä, kun heidän pitää tehdä päätökset (joita he aiemmin tulkitsivat) samanlaisina kuin ennen ja samalla hallitus nyt vaatiikin, ettei hybridistrategiaa enää tulkita kuten se on kirjoitettu. Kokonaisuudessaan koko pandemian ajan Suomen linja on poukkoillut huomattavasti enemmän kuin monen muun maan.

Suomi on onnistunut kyllä hyvin koronan torjuntatoimissa eli siinä olemme esimerkellisiä, mutta strategisessa suunnittelussa ja strategian toteuttamisessa olemme aivan tuhoon tuomittuja. Minä sain lähes bannit tappara.co-foorumilta viime syksynä, kun sanoin, mitä *itun järkeä on strategiassa, jota ei edes noudateta? Sain paheksuvia kommentteja, että haluan vain koronan leviävän ja jääkiekkopelit auki, mutten ymmärrä tilanteen hankaluutta. Minusta mikään strategia ei ole hyvä, jos sen noudattamista ei vaadita. Hybridistrategiaa noudatettiin Suomessa marraskuuhun 2020 ja se on siinä. Sen jälkeen kukaan viranomainen ei strategiaa noudattanut vaan jatkuvasti vaan suljettiin yhteiskuntaa. Käytännössä leviämisvaiheen kriteeristö määrättiin päälle heti ja loppu on historiaa.

Tällainen strategia, jota ei noudateta, on erityisesti kaikelle suomalaiselle liike-elämälle hirveää myrkkyä. Et voi suunnitella mitään, kun joku voi koska tahansa vetää maton alta. Ja nyt näitä oppirahoja hallitus ja Marin maksavat. Toiveissa olisi, että hallitus vielä harkitsee, onko mahdollista strategiaa laittaa täytäntöön nopeammin, koska nyt ollaan hyvin vaikeassa välivaiheessa, jossa edes viranomaiset eivät tiedä, mitä he rajoittavat ja mitä eivät.

Tuolla ylhäällä oli @TrafficIsland erinomainen kommentti. Halusin sitä kehua erikseen. Siinä esitetään kysymys, suljemmeko yhteiskunnan aina uudestaa ja uudestaan joka talvi? Ehkä. Itse näen, että tuossa välissäkin on hyvä vaihtoehto: pidetään ne harmittomat rajoitukset koko ajan päällä eli tarjotaan sitä käsidesiä, porrastettua lähityötä & etätyötä sekä uudenlaisia malleja työelämään. Maskeja voidaan pitää kyllä esim. influenssakaudella. Kaikesta muusta sitten pitääkin päästä eroon.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juu, kyllä Sanna osaa kiillottaa kilpeään ja muut demarit hoitavat likaisen työn. Taitavaa poliittista peliä. Taitaa Sanna vielä olla Tampereelta ja päämisteri.

Ja tällä on merkitystä sinulle/minulle/keskustelulle yhtä paljon kuin? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä turhanpäiväinen liittyi kommenttiini. En antanut Marinille mitään vastuuvapautusta, hän on pääministerinä hallituksensa toimista vastuussa, ei siinä mitään epäselvää ole. ihmettelen vaan, että itselleni Marinin linja on ollut hyvinkin yksiselitteinen koko ajan eikä Marin ole missään vaiheessa ajanut kovinta rajoitustasoa. Sen sijaan, jos joku tietää, että Marin käskee ja Kiuru tekee niin selvä, mutta kyllä itse näen tässä enemmän niin, että hallitus on aika paljon luottanut asiantuntijoihin. Ja nimenomaan terveysasiantuntijoihin. Kun tiedämme, että meillä on esim. THL:n Mika Salminen, KRARin Rämet & Nohynek, jotka ajavat täysin erilaista ja pragmaattisempaa linjaa kuin esim. HUSin Järvinen & Ruotsalainen - ja ohjeistusta laatii vielä hyvin nihilistisiä rajoituksia koko ajan kannattanut Taneli Puumalainen STM:stä niin on selvää, jotta melkoista ristiinvetoa on tiedossa.

Hatuksi koko hommaan tulee vielä päälle, että nämä linjaukset ovat paperilla selviä, mutta käytännön tasolla ne ovat niin epäselviä kuin olla ja voi. Pidän itseäni "järkevänä" sillä tavalla, että olen istunut yliopistolla lukemassa kieliä yli 5 vuotta elämästäni. Olen lukenut noita AVIn lausuntoja nyt semmoisen kymmenen kertaa ja vieläkään en ymmärrä, mitä niissä sanotaan. Hallitus kritisoi AVIa, ettei se noudata "aikuiset ensin" -periaatetta. Tätä mm. Ylellä kommentoitiin Etelä-Suomen AVIsta, ettei AVI ole antanut lapsien harrastuksia rajaavia päätöksiä vaan ainoastaan päätöksen, joka koskee tiloja. Tuo on sen tason kapulakieltä ja hirveää *askaa ylipäätään, että edes koulutettu ihminen ei jumalauta ymmärrä, mitä päätöksessä sanotaan. Päätöksessä käytännössä rajoitetaan harrastustiloja, joita käyttävät lapset ja määrätään tiputtamaan tilan ihmismäärä niin pieneksi, etteivät lapset käytännössä voi harrastaa. Etelä-Suomen AVIn johtajaylilääkäri vielä varsin suoraan sanoi, jos näitä ei voida toteuttaa niin tiloja ei voi käyttää. Ja seuraavana päivänä he sanovat, etteivät ole rajoittaneet lapsia?

Toi on samantasoista viestintää kuin silloin, kun suunniteltiin jotain liikkumisrajoituksia Suomeen. Haluamme rajoittaa sitä, etteivät ihmiset käy vapaa-ajalla (nuoret) toistensa luona, mutta teemme sen rajoittamalla kaikkien liikkumista, koska perustuslain näkökulmasta et voi rajoittaa ihmisten liikkumista vapaa-ajalla. Jokaisella päätöksellä on tosimaailmassa seurauksia, joka tuntuu tulevan yllätyksenä. Esimerkiksi jääkiekkopeli on mahdotonta järjestää, jos pitää noudattaa AVIn määräyksiä. 10 lohkoa, joissa 25 ihmistä niin se on kuulkaas 10 000 ihmisen hallissa 250 ihmistä. Tai sitten, että jonkun kuntosalin, jossa treenaavat lapset koripalloa, pitää varmistaa, että koko siinä tilassa ei ole enempää ihmisiä kerralla paikalla. Kapulakieltä, huonoa viestintää ja ennen kaikkea laiskaa touhua.

Tätä pandemiaa on eletty 1,5 vuotta. Joko nyt voidaan käyttää se aika mikä tarvitaan siihen, että suunnitellaan kohdennettuja rajoituksia, jotka ottavat huomioon jonkun tilan erityispiirteet?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingin kaupungin seurannassa eiliselle 128 tartuntaa. Kovaa vaihtelua luvuissa. 6.8 rekisteröitiin 185 tartuntaa. 13.8 7 päivän tartuntojen keskiarvo pudonnut 171, 12.8 oli vielä 179.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin kaupungin seurannassa eiliselle 128 tartuntaa. Kovaa vaihtelua luvuissa. 6.8 rekisteröitiin 185 tartuntaa. 13.8 7 päivän tartuntojen keskiarvo pudonnut 171, 12.8 oli vielä 179.
Tuon perusteella voisi jopa epäillä, että Helsingin tilastoihin on tullut viikolla kaupungin "ulkopuolisia" tartuntoja suurempina määrinä, esimerkiksi juuri kausityövoimaa tai jotakin muuta. Kirjauskriteerit kun eivät ole tiedossa, ei pysty muuta kuin mutuilemaan. Mutta tuo ero eiliseen ja viikontakaiseen on yksinkertaisesti niin iso, että jokin selitys asialle on oltava.
 

julle-jr

Jäsen
Sori. Taisit kuitenkin ymmärtää viestissäni olevan asian. Eikö se ole pääasia.
Toki, mutta lähimmäisen pelastaminen väärältä tieltä oikealle tielle on meidän jokaisen velvollisuus.

Pääasia on pääasia, mutta kyllä yksityiskohdillakin on merkitystä. Keskustelupalstalla ei välttämättä ole niin tarkkaa, mutta jossain asiallisessa yhteydessä oikeinkirjoitus on olennaista, joten on reilua, että pyrimme auttamaan toisiamme silloin kun huomaamme paikan auttaa.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi harmin paikka.

Yllättävän kauan siihen menikin, että kansa on nousi kapinoimaan ja nyt on AVI:n Merjan tunteita loukattu.

"–  Vähän yllättävää, sillä keväällä on kuitenkin ollut samat rajoitukset voimassa, mutta ne eivät aikaisemmin herättäneet samanlaista reaktiota, Ekqvist sanoi."

Eli on aivan turha sitten valittaa, kun maaliskuussa valmiuslaki laitetaan kolmannen kerran päälle.

"Näin on aina ollut, my god"


 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nappasin tuosta @Lugu63 linkistä tämän kohdan vain:

–  Edelleenkin lasten ja nuorten harrastustoimintaa voi jatkaa. Ei ihan niin kuin ennenkin, mutta sillä edellytyksellä, että harrastustilassa on mahdollisuus pitää turvavälit, Ekqvist sanoi.

Ekvqist en missään nimessä halua antaa sinulle minkäänlaista henkilökohtaista palautetta, koska sinä teet vain työtäsi. Edustamasi viraston perusongelma on kuitenkin tämä, jonka tässä esität. Ymmärrätkö, että lauseen loppu kumoaa lauseen alun? Jos tiloissa on pidettävä turvaväliä niin lasten/aikuisten/kenenkään harrastus ei voi jatkua. Päätöksessänne lukee, että tiloissa voi olla maksimissaan tietty määrä henkilöitä, huolimatta siitä, miten tilat jakautuvat.

Sekavuus on se, mistä palaute tulee. Ja kyllähän voit myös miettiä, että keväällä meillä oli erittäin laaja ymmärrys siitä, ettei rokotuskattavuus vielä riitä yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen ja meillä oli myös rasitusta sairaaloissa. Kai ymmärrät, että nyt kun tällaista rasitusta ei lainkaan samassa mittakaavassa ole ja muutonkin rokotteet sen kuin edistyvät edistymistään niin ei ne samat rajoitukset oikein enää tunnu oikeudenmukaisilta tai tarpeellisilta? Toivottavasti pystyin näin auttamaan ymmärtämään, mistä kenkä puristaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sekavaahan tämä on ollut, mutta yritän vastata.
....
Valtioneuvostolla ei ole sinällään roolia tämän lain mukaan, vaan kaikki ohjausvastuu on yksiselitteisesti STM:llä.
....
Kiitos hyvästä selvityksestä.

Hieman kuitenkin närästää hallituksen roolin vähättely.

AVIn joku johtaja itsekin sanoi, että eikö STM ole hallituksessa. STM:n johtaja on ministeri Kiuru ja hän on PM:n alainen. En ole varma onko juridisesti, mutta riitatilanteessa Kiuru lähtee ja Marin jää. Puhumattakaan siitä, että kriisi on ollut päällä puolitoista vuotta ja hallituksella on ollut hyvää aikaa tehdä lakiesityksiä huonosti tilanteeseen sopivaan lakiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Kiitos hyvästä selvityksestä.

Hieman kuitenkin närästää hallituksen roolin vähättely.

AVIn joku johtaja itsekin sanoi, että eikö STM ole hallituksessa. STM:n johtaja on ministeri Kiuru ja hän on PM:n alainen. En ole varma onko juridisesti, mutta riitatilanteessa Kiuru lähtee ja Marin jää. Puhumattakaan siitä, että kriisi on ollut päällä puolitoista vuotta ja hallituksella on ollut hyvää aikaa tehdä lakiesityksiä huonosti tilanteeseen sopivaan lakiin.

Maalasin vain oman ymmärrykseni missä mennään. Itse asiassa olen kanssasi ja muutaman edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että onhan strateginen puoli hoidettu hallituksen puolesta aivan vihkoon.

Nykyiset lait on luotu ihan eri tilannekuvaan ja ob päivänselvää, että eihän STM yksin voi hallita ja johtaa tällaista tilannetta. Silti niin lukee laissa. Siksi onkin anteeksiantamatonta, että puoleentoista vuoteen ei olla saatu tarvittavia muutoksia valmiuslakiin tai edes yritetty harmonisoida kahden lain välillä sompailua. Tässä ei voi osoittaa sormella muita kuin nykyistä hallitusta ja pääministeriä.

Minusta kuittaus, että "jos pääministeri ei ole tyytyväinen itsensä tekemään strategiaan, on syytä pääministerin vaihtaa se sellaiseen, joka kelpaa pääministerille" osuu ja uppoaa 100%.
 

Hexa

Jäsen
–  Edelleenkin lasten ja nuorten harrastustoimintaa voi jatkaa. Ei ihan niin kuin ennenkin, mutta sillä edellytyksellä, että harrastustilassa on mahdollisuus pitää turvavälit, Ekqvist sanoi.
Varmasti tiettyjen lajien harrastaminen on noiden lausuntojen puitteissa mahdollista, kuten vaikka kuntosalilla käynti, uinti sekä tennis ja yleisurheilu sisätiloissa. Kamppailu- ja kontaktilajit sekä käytännössä joukkuelajit palloilussa putoavat kuitenkin automaattisesti pois, eivätkä mahdu noiden raamien sisään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Hexa olet aivan oikeassa. Sinänsä itse olen taipuvainen jopa hyväksymään tuollaisen Etelä-Suomen AVIn päätöksen, koska se on tehty määräaikaisena ja voimassa ainoastaan syyskuun puoleen väliin. Uskon myös, että esim. palloilulajien harrastajat voivat tällaiseen suostua, koska ns. oheistreenaaminen muuten on kuitenkin mahdollista sekä ulkourheilu kokonaisuutenakin. Tämä päätös on oikeastaan ison jäävuoren huippu. Ihmiset ovat minun käsitykseni mukaan eniten turhautuneita siihen, etteivät luvatut asiat oikein tahdo pitää.

Jokainen ymmärtää kyllä, että sairaalahoidon kantokyky on rajallinen ja jos siihen rupeaa tulemaan ongelmia tässä talven aikana niin asian kanssa on pakko luovia. Se harmittaa jo sinänsä, mutta tällä hetkellä meidän ei olisi asian kanssa mikään pakko luovia eli nyt tämän kanssa rimpuillaan ihan väärässä ajassa. Kuten Boris Johnson sanoi if we are going to open our society when are we going to do it?

Kansalaisille täytyisi antaa selviä raja-arvoja. Tuo rokotekattavuus 80-90 % on hyvä alku, mutta edelleenkin luovutaanko rajoitteista tuossa alarajassa vai ylärajassa? Toinen on mahdoton ja toinen on haastava. Epätäsmällisyys johtuu viime kädessä aina koronaviruksesta eli asiantuntijat eivät voi näitä absoluuttisia arvoja antaa. Tässä on pieni liikkumatila kuitenkin sen sisällä, millaista riskiä siedämme ja nyt siedämme kyllä näiden rajoitusten näkökulmasta melkoisen heikosti yhtään mitään riskiä. Tämähän ei ole se kestävä tapa tähän. Jos ei pystytä tuomaan selkeitä raja-arvoja niin sitten pitää edes tuoda selkeä riski-arvo, jonka kanssa on mahdollista jatkaa.

Tämä huopaaminen ja soutaminen johtuu aina viime kädessä tästä. Kansaa on ns. juksutettu tässä 1,5 vuotta, että pari kuukautta niin sitten. Norsulla on hyvä muisti ja kansankin maltti loppuu joskus. Jos haluamme rajoittaa tällaisella tavalla toimintaa esim. lokakuun alkuun niin siitä pitää antaa selvä viesti ja myös antaa takuut siitä, ettei sen jälkeen ole vielä paria kuukautta samaa lisää. Haastava kokonaisuus, ehdottomasti, mutta tässä maksetaan 1,5 vuoden viestinnälliset virheet. Rahvas ei enää juksutusta usko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös