Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 959 011
  • 81 126
F

Flonaldo

Epäillä saa aina. Joskus kannattaa kuitenkin uskoa kun joku asiasta enemmän tietävä kertoo faktoja. Koronatehopotilaiden hoitoon tarvitaan juurikin noin monta henkilöä. Kertoo luotettava lähde vierestä, eli terveydenhuolllon ammattilainen joka myös päivittäin tekee juurikin tuota työtä.
Tässä vertaillaan kahta täysin eri asiaa.

JOS koronapotilas teholla on nukutettu ja häntä kuskataan 24/7 eri tutkimuksiin, hoitajia kyllä pitäisi olla vino pino. Mutta kun ei ole.

JOS muun syyn takia tehohoidossa oleva potilas lueskelee rauhassa sängyssä kirjaa ja hoitaja käy häntä katsomassa tunnin välein, hoitajia ei tarvita kovinkaan montaa.

Kaikki koronapotilaat teholla eivät suinkaan ole nukutettuja ja vielä vähemmän heitä ihan jatkuvasti kuskataan eri kuvauksiin. Samoin muiden syiden teholla potilaat eivät kaikki ole vähäisimmän hoidon tarpeessa ja pelkästään tarkkailussa.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Ja näin Kiinassa..

Eikös tässä jo melkein pari viikkoa sitten USA:n suulla todettu, että mitä luultavimmin Wuhanin laboratoriosta korona on lähtöisin.

Linkki senaatin selvitykseen, jossa esitettiin erinäisiä todisteita miten ja miksi korona karkasi:
Rep. Barr: COVID-19 Likely Leaked from Wuhan Virology Lab, Time to Ban Gain-of-Function Research
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Hs.fi ” Tietääkö avi edes itse, mitä koronatoimia se päättää? Lasten harrastusten rajoittaminen hämmentää, kun tauti leviää aivan muualla.”

Aivan sama levy päällä kuin viime vuonna.
Niin. Miten se sanonta menikään: "Fiksut oppivat virheistään, idiootit toistavat niitä". Joko päättäjämme ovat oikeasti täysiä imbesillejä tai sitten vallankahva on todellakin noussut pahemman kerran hattuun ja yrittävät naamioida sen vain omaksi tyhmyydeksi.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ministerit sekä hallituksen kansanedustajat vinkuu ja piipittää somekanavissa, mutta samalla AVI toimii heidän itsensä määräämällä strategialla.


Vitun jännä juttu, että on viestinnässä ollut sekoilua ja lakipykäliä ei ymmärretä.

Ulos koko saatanan sakki.
Eniten toivoa minulle antaa tämä:

Mutta tilanne on pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä vakava, eikä rokotekattavuus vielä tarpeeksi hyvä. Toivomme, että ihmiset jaksaisivat puristaa vielä muutaman viikon, jotta meillä on parempi näköala syksyyn.
Hei, enää pari viikkoa. Sitten kaikki on paremmin.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Tässä vertaillaan kahta täysin eri asiaa.

JOS koronapotilas teholla on nukutettu ja häntä kuskataan 24/7 eri tutkimuksiin, hoitajia kyllä pitäisi olla vino pino. Mutta kun ei ole.

JOS muun syyn takia tehohoidossa oleva potilas lueskelee rauhassa sängyssä kirjaa ja hoitaja käy häntä katsomassa tunnin välein, hoitajia ei tarvita kovinkaan montaa.

Kaikki koronapotilaat teholla eivät suinkaan ole nukutettuja ja vielä vähemmän heitä ihan jatkuvasti kuskataan eri kuvauksiin. Samoin muiden syiden teholla potilaat eivät kaikki ole vähäisimmän hoidon tarpeessa ja pelkästään tarkkailussa.
Arvon @Flonaldo ihan vilpitön kysymys: mihin perustat tämän, kokemukseen vai kaverilta kuultuun? Itse en ole eläissäni ollut teho-osastolla sen paremmin potilaana kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvanakaan. Kysyin asiantuntija-apua henkilöltä joka oikeasti työskentelee siellä ja juurikin niiden koronapotilaiden parissa. Eli olet sitä mieltä että hän joko a) valehtelee tai b) ei tiedä mistä puhuu. Kumpikaan vaihtoehto ei ole kovin realistinen. Siksi vilpitön kysymykseni sinulle. Jännää että nykyään täytyy erikseen tätä vilpittömyyttäkin toistella.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Aamupalaministeri on kyllä ajanut itsensä mukavasti nurkkaan. Tajuaakohan ne edes itse miten räikeästi paskaa ne jauhaa? Tai sitä että siitä tullaan jäämään kiinni? Nyt kannattaa Sannan lipastaa vielä äkkiä muutamat jugurtit, voi tulla pian lähtö.

Nyt on oikeasti suollettu sellaista paskaa, johon verrattuna Antti rinteen eroon johtaneet lausunnot ovat aivan totaalisen pientä. Ja tätä paskaa on nyt laulaneet kaikki hallituksen tärkeimmät ministerit - puolueiden puheenjohtajat ja Arhis siihen päälle. Sitten AVI tulee ulos ja sanoo, että STM on ja hallituksen linja aina päätöksien keskiössä - tästä taas selitellään ulos perinteiseen tyyliin, eli helvetinmoisella radiohiljaisuudella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamupalaministeri on kyllä ajanut itsensä mukavasti nurkkaan. Tajuaakohan ne edes itse miten räikeästi paskaa ne jauhaa? Tai sitä että siitä tullaan jäämään kiinni? Nyt kannattaa Sannan lipastaa vielä äkkiä muutamat jugurtit, voi tulla pian lähtö.
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, niin Marinilla on todella laaja luottamus Jatkoajan ulkopuolella, eli sille ei tule lähtöä ellei nyt sitten syyllisty johonkin murhaa vastaavaan toimintaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Arvon @Flonaldo ihan vilpitön kysymys: mihin perustat tämän, kokemukseen vai kaverilta kuultuun? Itse en ole eläissäni ollut teho-osastolla sen paremmin potilaana kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvanakaan. Kysyin asiantuntija-apua henkilöltä joka oikeasti työskentelee siellä ja juurikin niiden koronapotilaiden parissa. Eli olet sitä mieltä että hän joko a) valehtelee tai b) ei tiedä mistä puhuu. Kumpikaan vaihtoehto ei ole kovin realistinen. Siksi vilpitön kysymykseni sinulle. Jännää että nykyään täytyy erikseen tätä vilpittömyyttäkin toistella.

Kysyin tätä henkilöltä, joka on ollut teholla niin muusta syystä kuin koronan osalta eikä hän havainnut mitään eroa siinä paljon hänen luonaan esim. asioitiin - päinvastoin hän oli pitkiä aikoja yksin, kun olo koronasta alkoi parantua ja oli vielä silti teholla tarkkailussa. Ei siis tehollakaan varmaan jokainen koronapotilas todellakaan samaa huolenpitoa vaadi, mutta tässä taas kaikilla on omat näkemyksensä ja agendansa.
 
F

Flonaldo

Arvon @Flonaldo ihan vilpitön kysymys: mihin perustat tämän, kokemukseen vai kaverilta kuultuun? Itse en ole eläissäni ollut teho-osastolla sen paremmin potilaana kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvanakaan. Kysyin asiantuntija-apua henkilöltä joka oikeasti työskentelee siellä ja juurikin niiden koronapotilaiden parissa. Eli olet sitä mieltä että hän joko a) valehtelee tai b) ei tiedä mistä puhuu. Kumpikaan vaihtoehto ei ole kovin realistinen. Siksi vilpitön kysymykseni sinulle. Jännää että nykyään täytyy erikseen tätä vilpittömyyttäkin toistella.
Ei tässä nyt kovin suurta loogista päättelyä enempää tarvita. JOS Suomen teho-osastoilla koronahoidettavina on vain nukutettuja potilaita, ovat tehohoitoon ottamisen kriteerit niin pahasti pielessä, että kannattaa laajemmin huolestua terveydenhuollon kompetenssista hoitaa yhtään ketään. Ja JOS taas tehohoitoon ei oteta lainkaan muita potilaita, jotka vaativat sitä nukuttamista ja mahdollisesti useita tutkimuksia, kannattaa jokaisen varmistaa, että on mahdollisuus käyttää yksityistä terveydenhuoltoa pahimman sattuessa omalle kohdalle.

Tarvitseeko pahin mahdollinen koronapotilas paljon resursseja ja enemmän kuin keskimääräinen tehohoidon potilas? Kyllä. Tarvitseeko jokainen kymmenen henkeä ympärilleen 24/7? Ei.

Tarvitaanko nukutetun potilaan tutkimuksiin viemiseen anestesiahoitaja? Kyllä. Tarvitseeko kuuden muun mukana olevan henkilön olla anestesiahoitajia? Ei, heitä tarvitaan vain nostamaan ja siirtämään potilasta. Tarvitaanko keuhkokuvien katsomiseen erikoislääkäri? Kyllä. Tarvitseeko erikoislääkärin seistä potilaan vieressä kaksi tuntia? Ei, sitten kun kuva koneella katsottavissa niin tsekkaa sen.

En väitä kenenkään hoitohenkilöstöön kuuluvan valehtelevan, mutta tässä poimitaan faktanpalasia hyvin valikoivasti.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Niin. Miten se sanonta menikään: "Fiksut oppivat virheistään, idiootit toistavat niitä". Joko päättäjämme ovat oikeasti täysiä imbesillejä tai sitten vallankahva on todellakin noussut pahemman kerran hattuun ja yrittävät naamioida sen vain omaksi tyhmyydeksi.

Luulisin, että tässä on kysymys aika vahvasti tuosta keltaisen nesteen nousemisesta hattuun. Tosin nyt, kun tätä samojen virheiden toistamista jälleen kerran seuraa, niin voipi olla myös tuota ensimmäistäkin.

Eniten toivoa minulle antaa tämä:


Hei, enää pari viikkoa. Sitten kaikki on paremmin.

Ne kuuluisat kaksi viikkoa, jos olisin laittanut ,sanotaan nyt, vaikka 10 euroa syrjään, aina kun joku päättävässä virassa oleva mainitsee sanat: "Jaksetaan vielä kaksi viikkoa." Niin alkaisi olemaan rahat kasassa vaikka vähän pitempäänkin matkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä vertaillaan kahta täysin eri asiaa.

JOS koronapotilas teholla on nukutettu ja häntä kuskataan 24/7 eri tutkimuksiin, hoitajia kyllä pitäisi olla vino pino. Mutta kun ei ole.

JOS muun syyn takia tehohoidossa oleva potilas lueskelee rauhassa sängyssä kirjaa ja hoitaja käy häntä katsomassa tunnin välein, hoitajia ei tarvita kovinkaan montaa.

Kaikki koronapotilaat teholla eivät suinkaan ole nukutettuja ja vielä vähemmän heitä ihan jatkuvasti kuskataan eri kuvauksiin. Samoin muiden syiden teholla potilaat eivät kaikki ole vähäisimmän hoidon tarpeessa ja pelkästään tarkkailussa.



Näissä onkin sitten aivan väärät tiedot laskelmissa, jos koronan tehohoidossa riittää, että tuo potilaalle välillä uuden kirjan. Sitten ei ole mitään henkilöresurssien pulaa. Turhaa höpinää lääkäreiltä ja hoitajilta, eikä tuossa sitten koulutuksia tarvita. @Flonaldo on rokotteiden ja koronan tehohoidon tietopankki, kaikkeen löytyy vastaus ja aina se oikea.
 
F

Flonaldo

Näissä onkin sitten aivan väärät tiedot laskelmissa, jos koronan tehohoidossa riittää, että tuo potilaalle välillä uuden kirjan. Sitten ei ole mitään henkilöresurssien pulaa. Turhaa höpinää lääkäreiltä ja hoitajilta, eikä tuossa sitten koulutuksia tarvita. @Flonaldo on rokotteiden ja koronan tehohoidon tietopankki, kaikkeen löytyy vastaus ja aina se oikea.
Hyväksyn täysin 2x hoitajamäärän. 3x hoitojakson kestossa on erittäin paha ajatteluaukko. Se on jo kertaalleen tehohoidettavien luvussa sisällä. Jos hoitojaksot eivät olisi pidempiä, olisi hoidossa vähemmän ihmisiä, joka päivä. (Ja on siinä laskelmassa nyt myös 2,2 muuttunut 3:ksi...).

Jos tänään tehohoidossa olevien koronapotilaiden hoitojakson kesto olisi jostakin syystä hurjat 350 vuorokautta, ei tänään tarvitsisi jostain taikoa satakertaista määrää anestesiahoitajia, eikö?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juu ja silloin kun minä olin nuori niin laskettiin pulkkamäkeä tai vaikka tapeltiin kadulla. Ei nuoriso mitään fiinejä sisäharrastuksia tarvitse.

Kannattaa nyt kaikkien myös muistaa kuinka mukavaa ajanvietettä on täyttää ristisanatehtäviä iltaisin. Sudokuitakin voi fiksuimmat kokeilla, mutta minulle ne on liian hankalia. Helpot ristisanatehtävät, ne on mun juttu.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Ei tässä nyt kovin suurta loogista päättelyä enempää tarvita. JOS Suomen teho-osastoilla koronahoidettavina on vain nukutettuja potilaita, ovat tehohoitoon ottamisen kriteerit niin pahasti pielessä, että kannattaa laajemmin huolestua terveydenhuollon kompetenssista hoitaa yhtään ketään. Ja JOS taas tehohoitoon ei oteta lainkaan muita potilaita, jotka vaativat sitä nukuttamista ja mahdollisesti useita tutkimuksia, kannattaa jokaisen varmistaa, että on mahdollisuus käyttää yksityistä terveydenhuoltoa pahimman sattuessa omalle kohdalle.

Tarvitseeko pahin mahdollinen koronapotilas paljon resursseja ja enemmän kuin keskimääräinen tehohoidon potilas? Kyllä. Tarvitseeko jokainen kymmenen henkeä ympärilleen 24/7? Ei.

En väitä kenenkään hoitohenkilöstöön kuuluvan valehtelevan, mutta tässä poimitaan faktanpalasia hyvin valikoivasti.
Niin. En ota noihin kriteereihin sen koommin kantaa, mutta pääsääntöisesti teho-osastolle joutuvat koronapotilaat joutuvat sinne koska heidät kytketään hengityslaitteeseen. Kaikki hengityslaitteeseen kytketyt potilaat, koronaa tai ei, ovat nukutettuina eli jatkuvan korostetun valvonnan alaisena. Koronapotilaat sen lisäksi eristyksissä.

Voin olla väärässäkin, mutta tietääkseni yksityispuolella ei juuri teho-osastopaikkoja ole.

Kenelläkään ei tässä ole mitään motiivia poimia faktanpalasia mistään. Mutta minusta ei ole kiistämään kokeneen terveydenhuollon ammattilaisen kertomaa, joten ehkäpä tämä sitten tästä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Niin, tämä on kyllä totista totta. Omaa yksilöllistä vastuuta voi yrittää väistää tällä tilanteella. Tottahan se on, että tämä on vittumaista, mutta kyllä se on myös omalla vastuulla kuinka vittumaista siitä itselleen tekee.

No, ei aivan täysin näinkään.

On turha väittää, että tilanne olisi tasapuolinen kaikille. Ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja rentoutua ja huolehtia henkisestä hyvinvoinnistaan. Olen itse erittäin etuoikeutetussa asemassa, koska harrastan ulkoilmaliikuntaa, kuten polkujuoksua, maastopyöräilyä, melontaa, hiihtoa ja vapaalaskua. Siitä huolimatta korona-aika on vaikuttanut ajoittain henkiseen jaksamiseeni vahvastikin. Ymmärrän hemmetin hyvin niiden turhautumista, joiden urheiluharrastukset painottuvat esimerkiksi joukkuelajeihin, kamppailulajeihin, voimailuun / kuntosaliin ja ryhmäliikuntaan.

Itse olen voinut jatkaa harrastuksiani melko normaalisti, kun useilta muilta on vaadittu täydellistä vapaa-ajan aktiviteettien muutosta itselleen epämieluisampaan ja / tai epäluontevampaan suuntaan. Oma vastuu sinänsä, joo, mutta huutelu muiden tilanteelle omasta asemasta käsin on aina naurettavaa. Ihmiset ovat erilaisia, heitä kiinnostaa eri asiat ja he reagoivat asioihin eri tavoin.

Liikuntaharrastusten rajoittaminen on - varsinkin tässä rokotustilanteessa - täyttä spedeilyä. Jos jollekin tartunnan pelko tuottaa enemmän henkistä tuskaa, kuin se positiivinen henkinen ja fyysinen pääoma mitä liikunnasta saa, on aina vapaa jättämään liikunnan väliin. Oma päätös, oma vastuu.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Koronapotilaat sen lisäksi eristyksissä.

Itse käsitän, että oleellinen on tässä. Eli siinä vaiheessa, kun korona poistetaan yleisvaarallisten tartuntatautien listalta ja samalla poistuu tarve eristää koronapotilaita, tarve pukeutua suoja-asuihin ja kun mahdollistetaan hoitajille myös muiden potilaiden hoito, tilanne kapasiteetin osalta paranee huomattavasti.

Se ei toki poista työn kuormittavuutta eikä muuta myöskään potilaiden hoitometodeja.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Kysyin tätä henkilöltä, joka on ollut teholla niin muusta syystä kuin koronan osalta eikä hän havainnut mitään eroa siinä paljon hänen luonaan esim. asioitiin - päinvastoin hän oli pitkiä aikoja yksin, kun olo koronasta alkoi parantua ja oli vielä silti teholla tarkkailussa. Ei siis tehollakaan varmaan jokainen koronapotilas todellakaan samaa huolenpitoa vaadi, mutta tässä taas kaikilla on omat näkemyksensä ja agendansa.
Pitääkö aina ja kaikessa olla joku ihmeen agenda? Kun teho-osaston hoitaja kertoo työpäivästään, sen vaatimuksista ja koronan siihen tuomista muutoksista, eikö sitä voisi ottaa vaan kertomuksena työpäivästä?
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Itse käsitän, että oleellinen on tässä. Eli siinä vaiheessa, kun korona poistetaan yleisvaarallisten tartuntatautien listalta ja samalla poistuu tarve eristää koronapotilaita, tarve pukeutua suoja-asuihin ja kun mahdollistetaan hoitajille myös muiden potilaiden hoito, tilanne kapasiteetin osalta paranee huomattavasti.

Se ei toki poista työn kuormittavuutta eikä muuta myöskään potilaiden hoitometodeja.
Juurikin näin. Ja tämä myös aika usein unohtuu näitä tarvittavia resurssimääriä ihmetellessä.
Eikä myöskään tarvitse suunnitella erillisiä kulkureittejä ja käyttää tuplamäärää henkilöstöä kuljetuksiin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun teho-osaston hoitaja kertoo työpäivästään, sen vaatimuksista ja koronan siihen tuomista muutoksista, eikö sitä voisi ottaa vaan kertomuksena työpäivästä?

Pitäisi, mutta kun sinä itse tunnut nojaavan kaiken tiedon juurikin näihin "kertomuksiin työpäivästä" niin siitä muodostuu nopeastikin agenda keskustelulle kyseisestä aiheesta.

Erikoiseksi menee nämä jutut kun resursseja ei voi koronapotilaiden hoitoon lisätä millään normaaleilla keinoilla ja ainoaksi totuudeksi muodostuu yhden tehohoitajan "kertomukset työpäivästä".
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, niin Marinilla on todella laaja luottamus Jatkoajan ulkopuolella, eli sille ei tule lähtöä ellei nyt sitten syyllisty johonkin murhaa vastaavaan toimintaan.

Hallitus on muutakin kuin pääministeri. AVI:n johtajan lausunnossa viitataan STM:ään eli Krista Kiuruun.

ain mukaan asia kuitenkin kuuluu alueviranomaiselle, minkä takia on hämmentävää viranomaisen esittää hämmentynyttä. THL ja hallitus eivät ole viranomaisia.

Minusta meillä on tässä esimerkki, josta pitäisi nähdä kunnon journalistista työtä sen sijaan, että media lainaa lausuntoja tai haastatellaan kilpaa ylilääkäriä, tilastotieteilijää ja ministeriä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
vittu 10 kiloa jo tullut tän paskan aikana ja aiemmat 35 vuotta mennyt jollain plusmiinus 2 kiloa välillä. No ainakin tietää ketä en ikinä kuvittele äänestäväni.

Minulla on taas lähtenyt viisi kiloa. Ja tämän vuoden toukokuussa 41-vuotiaana painoin ensimmäistä kertaa sitten armeijan alle 70 kiloa.

En minä silti tämän perusteella ala äänestyskäyttäytymistäni muuttaa. Kyllä se kokoomus silti taitaa edelleen ääneni saada jatkossakin.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Pitäisi, mutta kun sinä itse tunnut nojaavan kaiken tiedon juurikin näihin "kertomuksiin työpäivästä" niin siitä muodostuu nopeastikin agenda keskustelulle kyseisestä aiheesta.

Erikoiseksi menee nämä jutut kun resursseja ei voi koronapotilaiden hoitoon lisätä millään normaaleilla keinoilla ja ainoaksi totuudeksi muodostuu yhden tehohoitajan "kertomukset työpäivästä".
Sekoitat nyt kaksi asiaa. Edelleenkin hoitajan työpäiväkertomuksella yritin selventää miksi tarvitaan moninkertaiset resurssit. Näin siellä sairaalassa nyt vaan toimitaan.
Koulutuksella voidaan kyllä lisätä niitä resursseja jos olisi a) materiaalia mistä ottaa sekä b) aikaa kouluttaa se materiaali. Uskon, toivon ja jopa rukoilen että tämä korona on tauti muiden joukossa mahdollisimman pian eli en usko että tähän koronapandemiaan enää ehditään kouluttamaan lisää erikoissairaanhoidon väkeä. Toki tarve on jatkossakin kasvamaan päin että sen puolesta voisi.
 
F

Flonaldo

Kenelläkään ei tässä ole mitään motiivia poimia faktanpalasia mistään. Mutta minusta ei ole kiistämään kokeneen terveydenhuollon ammattilaisen kertomaa, joten ehkäpä tämä sitten tästä.
Se millaista elämä koronateho-osastolla on, kuinka vituttaa, kaikki muut on lomalla ja johto lähettelee kiitoskortteja... niin nämä ovat kokemuksia, joista on syytä kuulla.

Mutta:
15 x 2 = 90 on epätosi
15 x 2 = 30 on tosi
5 x 3 x 2 = 30 on tosi

Kolminkertainen ero todellisessa tehohoidon kapasiteetissa lääkärin laskelman ja aktuaalisen tilanteen välillä on samaa luokkaa kuin Suomen ja Intian väli.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No, ei aivan täysin näinkään.

On turha väittää, että tilanne olisi tasapuolinen kaikille. Ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja rentoutua ja huolehtia henkisestä hyvinvoinnistaan. Olen itse erittäin etuoikeutetussa asemassa, koska harrastan ulkoilmaliikuntaa, kuten polkujuoksua, maastopyöräilyä, melontaa, hiihtoa ja vapaalaskua. Siitä huolimatta korona-aika on vaikuttanut ajoittain henkiseen jaksamiseeni vahvastikin. Ymmärrän hemmetin hyvin niiden turhautumista, joiden urheiluharrastukset painottuvat esimerkiksi joukkuelajeihin, kamppailulajeihin, voimailuun / kuntosaliin ja ryhmäliikuntaan.

Itse olen voinut jatkaa harrastuksiani melko normaalisti, kun useilta muilta on vaadittu täydellistä vapaa-ajan aktiviteettien muutosta itselleen epämieluisampaan ja / tai epäluontevampaan suuntaan. Oma vastuu sinänsä, joo, mutta huutelu muiden tilanteelle omasta asemasta käsin on aina naurettavaa. Ihmiset ovat erilaisia, heitä kiinnostaa eri asiat ja he reagoivat asioihin eri tavoin.

Liikuntaharrastusten rajoittaminen on - varsinkin tässä rokotustilanteessa - täyttä spedeilyä. Jos jollekin tartunnan pelko tuottaa enemmän henkistä tuskaa, kuin se positiivinen henkinen ja fyysinen pääoma mitä liikunnasta saa, on aina vapaa jättämään liikunnan väliin. Oma päätös, oma vastuu.
Kyse on enemmänkin siitä, miten tilanteeseen suhtautuu. Tottahan se on, että joku rajoitus osuu toiselle paljon pahemmin kuin toiselle ja toiset sopeutuu paremmin kuin toiset.

Silti, jos antaa homman kaatua omaan niskaan, niin on se myös omalla vastuulla. Siis sanotaan näin, että jos sählyjoukkueessa on 20 pelaajaa ja vuorot loppuu ja pelit on pelattu. Sitten 10 tyyppiä treenaa kuntoa lenkkeillen ja muuten, 5 tekee noita sillointällöin ja 5 ei tee mitään muuta kuin syö sipsejä, niin kyllähän näillä kaikilla on teoriatasolla ihan samat mahdollisuudet ja en nyt oikein keksi, että miten sohvalle jämähtänyt voi jotenkin perustella niille edelleen kunnossa oleville miksi ei ole tehnyt mitään.

”Kuntoilu ei ole vaan mun juttu, tää pelaaminen on”.

Tai miten se menee, kenen vastuulla se sitten on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös