Meilläkin itse tehtäviä pikatestejä saa hakea apteekista sairausvakuutuskortilla tietyn määrän kuukaudessa maksutta. Tuloksen voi rekisteröidä testereissä olevan QR-koodin avulla järjestelmään, jolloin se kelpaa sisäänpääsyyn esim. tapahtumiin, ravintoloihin, ym.
Lisäksi testiasemia on joka toisella nurkalla nykyään. Lähtökohtaisesti tehtävät testit ovat antigeenitestejä, mutta myös PCR-testin tekeminen maksutta on mahdollista.
Eli juuri näin: Se tietenkään ei ole ilmaista hupia valtiolle, mutta selvästi edullisempaa ja inhimillisesti kestävämpää, kuin yhteiskunnallisen toimeliaisuuden estäminen tai voimakas rajoittaminen määräämättömäksi ajaksi.
Edit.
@Flonaldo lla erinomainen pointti. Tuon käyttöönottaminen olisi varmaankin sen luokan projekti, että homma voi olla hyvinkin muilla tavoin taputeltu tai taputeltavissa ennen, kuin homma toimisi. Kaikesta huolimatta on hyvin outoa, ettei tämmöisestä ole tosissaan edes käyty keskustelua, kun suuressa osassa Eurooppaa se on nähty jo pitkään ratkaisun avaimena.
Kuulostaa järkevältä ja toimivalta systeemiltä. Tuntuu siltä, että Suomi on nykyisin ihan aidosti takapajula monissa asioissa. Joo, sähköinen asioiminen on täällä maailman huippua ja pankkien systeemit on pääsääntöisesti toimivia, mutta näissä kehitysvastuu onkin ollut muualla kuin valtiolla.
Tietääkö joku, maksaako HUS edelleen niistä 10000:sta testistä joka päivä riippumatta siitä, paljonko testejä otetaan? Jos maksaa, niin sehän saattaisi osaltaan selittää, miksi halutaan käyttää terveydenhuollon jo muutenkin niukkoja resursseja ihan face-to-face-testaamiseen, eikä paukkuja ole käytetty ollenkaan pikatestaukseen. Ja tämä jos mikä, on aivan järjetöntä rahan tuhlausta. Mutta siinähän Suomi on hyvä, siis rahan tunkemisessa rakenteisiin. Nythän hiljaisempina päivinä terveydenhoitoalan henksu seisoo täydessä varustuksessa tumput suorina, kun voisivat olla jossain muualla tekemässä muuta arvokasta duunia. Pyh. Ja mitä tulee näiden testien luotettavuuteen, näihinhän voisi tehdä jonkun ohjeistuksen, että jos pikatesti on positiivinen, on käännyttävä ammattilaisten puoleen ja jos testi on negatiivinen, se pitää uusia kolmen päivän päästä. Oireiset jäävät joka tapauksessa kotiin, kunnes oireet ovat kokonaan ohi. Esim. meidän perheessämme kaikki yht. n. 10 kpl ammattilaisen ottamia testejä ovat olleet negatiivisia ja veikkaan, ettei perheemme ole ainoa. Ja kotona on pysytty, vähintään yksi kokonaan oireeton päivä. Kaikki on riippunut siitä, kuka perheenjäsen on ollut kysymyksessä.
Olen myös miettinyt, miksei kukaan ole kehittänyt puhelimeen appia, millä saisi helposti tägättyä kaikki seurassa olevat henkilöt ja paikat reaaliajassa. Tämähän olisi aivan ässä työkalu, jota olisi helppo hyödyntää, jos koronanakki napsahtaa. Se voisi toimia vähän vastaavalla tavalla kuin vaikkapa WA-ryhmä, eli lisäät omista yhteystiedoistasi henkilöt ja jaat linkin muille. Jos joku seurueesta ei ole yhteystiedoissa, hänetkin voisi helposti lisätä puhelinnumeron avulla. Lähes kaikilla lienee kuitenkin puhelin nykyisin aina mukana. Appi voisi joko käyttää sijaintia tai se voisi lähettää muistutuksia tyyliin "oletko vielä Kaivopuistossa? Jos et, merkitse tämänhetkinen sijaintisi. Onko seurueessasi tapahtunut henkilömuutoksia? Lisää tai poista henkilöitä". Eikä tähän tarvitsisi viranomaisia sekoittaa tässä vaiheessa, mutta jos joku sairastuu, puhelimesta löytyy kaikki olennainen tieto, minkä voi toimittaa paitsi jäljittäjille, myös itse hyödyntää. Joka seurueessa on varmasti ainakin yksi aktiivinen, joka voisi päivittää tietoja pitkin iltaa, eikä se söisi kenenkään ajankäyttöä liikaa. Nyt, jos haluat tehdä vastaavaa, onnistuu sekin, mutta on vähän työlästä. Plus, että moni ei varmasti edes ole tullut ajatelleeksi, että näin voisi toimia. Jotain viikon takaisia illanviettoja on vähän vaikea jälkikäteen muistaa sijainteineen ja kellonaikoineen ja kun näitä pitää alkaa nopeasti miettiä, voi helposti unohtaa ihmisiä. Tämä nyt on vain tällainen karkea ajatelma, mutta ihmettelen, ettei tällaista ole vielä kukaan kyhännyt. Tai jos on, minä en ainakaan ole tietoinen, eli markkinointi on epäonnistunut totaalisesti.