Mulle ei mene oikein jakeluun, miksi Sointu Borgin 39 asteen kuume ja hengenahdistus on uutisaihe? Rokotteen takiako?
Sointu Borgin takia.
Itse tosin toin uutisen tähän ketjuun siksi, että täälläkin on arvuuteltu, kuinka voimakkaita oireita voi ensimmäisen rokotteen jälkeen sairastunut saada, ja jotenkin linja on ollut se, että ne olisivat käytännössä lähes aina hyvin lievät. Borgin oirekuvauksessa voi hyvinkin olla värikynää, mutta vaikka olisikin, niin silti tuokin huomioiden ne ovat hyvin oletettavasti kuitenkin varsin ärhäkät. Tuo vain osoittaa sen, että delta-variantti on yllättävä pirulainen, ja ensimmäinen rokote ei vielä suojaa kovinkaan tehokkaasti oireelliselta tartunnalta, ja rokotetutkin tuntuvat levittävän tautia eteenpäin. Toki tämä oli tiedossa jo sen kautta, mitä Britanniassa on tehty aiheesta tutkimuksia.
Sointu Borgin tartunta ei ole uutisena merkittävä, mutta se on minulle vastaantulleista uutisista toistaiseksi ainoa, jossa käsitellään sitä, miten voimakkaita oireita rokotettu voi saada. Tosin uutiseen pitää suhtautua jokseenkin kriittisesti, ja toivottavasti aihetta käsitellään uutisissa asiantuntijoiden toimesta yleisemmin, eikä yksittäisten julkkisten esimerkkien avulla.
Joka tapauksessa rokotteet tehoavat hyvin, mistä keskeisin osoitus on sairaalatilastojen kehittyminen. Mutta mikäli tämä Borgin esimerkki on yhtään linjassa keskimääräisten kertaalleen rokotettujen sairastumisen voimakkuuden kanssa, tarkoittaa tämä mielestäni sitä, että tartunnat tulevat pysymään korkealla tasolla siihen asti, kunnes nuoret ikäluokat on rokotettu kahdesti. Yhteiskunnallisesti merkittävää tuo tuskin on, vaan sairaalaluvut tulevat todennäköisesti laskemaan edelleen, kun keski-ikäiset (30+) saadaan rokotettua kahdesti.