Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 941 025
  • 81 126

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Mikä on se syy mikä estää sinun normaalin elämän? Maskisuositukset tietyissä paikoissa vai joku muu vääryys mitä et voi sietää? Itse käyn töissä, kaupoissa ja harrastuksissa ihan normaalisti. Ainoa poikkeus on maskin käyttö työpaikalla ja kaupoissa. Sen kanssa pystyn elämään ihan hyvin.

Sun kaltaisille on ilmeisen mahdotonta yrittää selittää, että miten tämä jatkuva koronasta vauhkoaminen ja sen tuoma ilmapiiri vaikuttaa niin monen psyykkeeseen. Ellei semitotaalista kyrpiintymistä päättäjiin lasketa, niin itse olen pärjännyt asian kanssa aivan mainiosti, mutta kaikki eivät siihen kykene.

Näennäisen normaaliahan useimpien elämä noin käytännön tasolla on, mutta kun näin pitkä aika on eletty rajoitusten, suoranaisen pelottelun ja tulevaisuuden epävarmuuden kanssa, niin se vaan nakertaa mieltä ja aiheuttaa ahdistusta.

Olen jotakuinkin varma, että kaltaisesi ovat siitä onnellisessa asemassa, ettette ole törmänneet mielenterveydellisiin ongelmiin, ette omakohtaisesti ettekä läheisten. Mutta jos olen väärässä, niin sitten ei voi kuin ihmetellä näitä lausuntoja. Jääköön tässä kohtaa tarkentamatta, että miten itse olen elämässä ollut noiden asioiden kanssa tekemisissä, mutta sen voin sanoa, että mielen järkkymiseen ei aina paljoa vaadita. Paljon puolentoista vuoden kärvistelyä pienempi asiakin riittää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meilläkin itse tehtäviä pikatestejä saa hakea apteekista sairausvakuutuskortilla tietyn määrän kuukaudessa maksutta. Tuloksen voi rekisteröidä testereissä olevan QR-koodin avulla järjestelmään, jolloin se kelpaa sisäänpääsyyn esim. tapahtumiin, ravintoloihin, ym.

Lisäksi testiasemia on joka toisella nurkalla nykyään. Lähtökohtaisesti tehtävät testit ovat antigeenitestejä, mutta myös PCR-testin tekeminen maksutta on mahdollista.

Eli juuri näin: Se tietenkään ei ole ilmaista hupia valtiolle, mutta selvästi edullisempaa ja inhimillisesti kestävämpää, kuin yhteiskunnallisen toimeliaisuuden estäminen tai voimakas rajoittaminen määräämättömäksi ajaksi.


Edit. @Flonaldo lla erinomainen pointti. Tuon käyttöönottaminen olisi varmaankin sen luokan projekti, että homma voi olla hyvinkin muilla tavoin taputeltu tai taputeltavissa ennen, kuin homma toimisi. Kaikesta huolimatta on hyvin outoa, ettei tämmöisestä ole tosissaan edes käyty keskustelua, kun suuressa osassa Eurooppaa se on nähty jo pitkään ratkaisun avaimena.

Kuulostaa järkevältä ja toimivalta systeemiltä. Tuntuu siltä, että Suomi on nykyisin ihan aidosti takapajula monissa asioissa. Joo, sähköinen asioiminen on täällä maailman huippua ja pankkien systeemit on pääsääntöisesti toimivia, mutta näissä kehitysvastuu onkin ollut muualla kuin valtiolla.

Tietääkö joku, maksaako HUS edelleen niistä 10000:sta testistä joka päivä riippumatta siitä, paljonko testejä otetaan? Jos maksaa, niin sehän saattaisi osaltaan selittää, miksi halutaan käyttää terveydenhuollon jo muutenkin niukkoja resursseja ihan face-to-face-testaamiseen, eikä paukkuja ole käytetty ollenkaan pikatestaukseen. Ja tämä jos mikä, on aivan järjetöntä rahan tuhlausta. Mutta siinähän Suomi on hyvä, siis rahan tunkemisessa rakenteisiin. Nythän hiljaisempina päivinä terveydenhoitoalan henksu seisoo täydessä varustuksessa tumput suorina, kun voisivat olla jossain muualla tekemässä muuta arvokasta duunia. Pyh. Ja mitä tulee näiden testien luotettavuuteen, näihinhän voisi tehdä jonkun ohjeistuksen, että jos pikatesti on positiivinen, on käännyttävä ammattilaisten puoleen ja jos testi on negatiivinen, se pitää uusia kolmen päivän päästä. Oireiset jäävät joka tapauksessa kotiin, kunnes oireet ovat kokonaan ohi. Esim. meidän perheessämme kaikki yht. n. 10 kpl ammattilaisen ottamia testejä ovat olleet negatiivisia ja veikkaan, ettei perheemme ole ainoa. Ja kotona on pysytty, vähintään yksi kokonaan oireeton päivä. Kaikki on riippunut siitä, kuka perheenjäsen on ollut kysymyksessä.

Olen myös miettinyt, miksei kukaan ole kehittänyt puhelimeen appia, millä saisi helposti tägättyä kaikki seurassa olevat henkilöt ja paikat reaaliajassa. Tämähän olisi aivan ässä työkalu, jota olisi helppo hyödyntää, jos koronanakki napsahtaa. Se voisi toimia vähän vastaavalla tavalla kuin vaikkapa WA-ryhmä, eli lisäät omista yhteystiedoistasi henkilöt ja jaat linkin muille. Jos joku seurueesta ei ole yhteystiedoissa, hänetkin voisi helposti lisätä puhelinnumeron avulla. Lähes kaikilla lienee kuitenkin puhelin nykyisin aina mukana. Appi voisi joko käyttää sijaintia tai se voisi lähettää muistutuksia tyyliin "oletko vielä Kaivopuistossa? Jos et, merkitse tämänhetkinen sijaintisi. Onko seurueessasi tapahtunut henkilömuutoksia? Lisää tai poista henkilöitä". Eikä tähän tarvitsisi viranomaisia sekoittaa tässä vaiheessa, mutta jos joku sairastuu, puhelimesta löytyy kaikki olennainen tieto, minkä voi toimittaa paitsi jäljittäjille, myös itse hyödyntää. Joka seurueessa on varmasti ainakin yksi aktiivinen, joka voisi päivittää tietoja pitkin iltaa, eikä se söisi kenenkään ajankäyttöä liikaa. Nyt, jos haluat tehdä vastaavaa, onnistuu sekin, mutta on vähän työlästä. Plus, että moni ei varmasti edes ole tullut ajatelleeksi, että näin voisi toimia. Jotain viikon takaisia illanviettoja on vähän vaikea jälkikäteen muistaa sijainteineen ja kellonaikoineen ja kun näitä pitää alkaa nopeasti miettiä, voi helposti unohtaa ihmisiä. Tämä nyt on vain tällainen karkea ajatelma, mutta ihmettelen, ettei tällaista ole vielä kukaan kyhännyt. Tai jos on, minä en ainakaan ole tietoinen, eli markkinointi on epäonnistunut totaalisesti.
 
F

Flonaldo


Kun koronaviruksen vuoksi sairaalahoidossa oli kesäkuun lopulla koko Suomessa 24 henkilöä, heitä on nyt osastoilla 42.

”Sairaalahoidon tarve on siis kaksinkertaistunut kuukaudessa", sanoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) infektiosairauksien klinikan apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen.
”Alueilla on nyt lukkiuduttu katsomaan sairaalahoidon vähäistä kuormitusta, vaikka ilmaantuvuus ja tapausmäärät ovat nousseet, tartunnanjäljitys sinnittelee ja yrittää pysyä perässä."
”Tällä vauhdilla meillä voisi olla mahdollisuuksia päästä 90 prosentin rokotekattavuuteen yli 12-vuotiaissa vasta vuoden lopulla”, sanoo Ruotsalainen.
On se vaikeaa päästää irti. Oikein ollaan lukkiuduttu katsomaan sitä asiaa, millä on ensisijainen merkitys yhtään minkään kannalta.

Osoittaa kuinka harhaista ajattelu on, kun puhutaan 90 prosentin rokotekattavuudesta koko väestössä 12-vuotiaista alkaen. 90 % kattavuutta ei ole, perkele sentään, saavutettu edes 60-64-vuotiaissa. Ainoa ikäryhmä, missä kattavuus enää merkityksellisesti nousee tästä nykyisestä on 12-29-vuotiaat. Mitä ihmettä tuo houruilee jostain vuoden lopusta?
 
F

Flonaldo

Olen myös miettinyt, miksei kukaan ole kehittänyt puhelimeen appia, millä saisi helposti tägättyä kaikki seurassa olevat henkilöt ja paikat reaaliajassa. Tämähän olisi aivan ässä työkalu, jota olisi helppo hyödyntää, jos koronanakki napsahtaa.
Eikö tämä ole Koronavilkku, mutta se toimii ilman tuota kaikkea säätöä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sun kaltaisille on ilmeisen mahdotonta yrittää selittää, että miten tämä jatkuva koronasta vauhkoaminen ja sen tuoma ilmapiiri vaikuttaa niin monen psyykkeeseen. Ellei semitotaalista kyrpiintymistä päättäjiin lasketa, niin itse olen pärjännyt asian kanssa aivan mainiosti, mutta kaikki eivät siihen kykene.

Näennäisen normaaliahan useimpien elämä noin käytännön tasolla on, mutta kun näin pitkä aika on eletty rajoitusten, suoranaisen pelottelun ja tulevaisuuden epävarmuuden kanssa, niin se vaan nakertaa mieltä ja aiheuttaa ahdistusta.

Olen jotakuinkin varma, että kaltaisesi ovat siitä onnellisessa asemassa, ettette ole törmänneet mielenterveydellisiin ongelmiin, ette omakohtaisesti ettekä läheisten. Mutta jos olen väärässä, niin sitten ei voi kuin ihmetellä näitä lausuntoja. Jääköön tässä kohtaa tarkentamatta, että miten itse olen elämässä ollut noiden asioiden kanssa tekemisissä, mutta sen voin sanoa, että mielen järkkymiseen ei aina paljoa vaadita. Paljon puolentoista vuoden kärvistelyä pienempi asiakin riittää.
Miksi pitää vauhkota koronasta? Täällä samat kirjoittajat päivästä toiseen käyvät puhaltamassa pahaa oloa pois haukkuen päättäjiä. Miksi ette vaan mene kuntosalille tms. ja elä elämäänne ilman koronan miettimistä? Se, että media kirjoittaa koronasta on ihan ymmärrettävää, koska ihmiset lukevat koronauutisia ja lehdet saa siitä taikinaa.

Se, että asun ja työskentelen Helsingissä antaa varmaan minulle aika hyvän näkymän Suomen koronatilanteeseen, koska täällä sitä tautia on ollut enemmän kuin muualla? Ihan lähipiirissä (työ ja perhe) on yksi koronaan kuollut, neljä sairastunutta joilla 3kk sairastamisen jälkeen edelleen on jälkitauteja ja kymmenkunta tartunnan saanutta, jotka ovat päässeet suht helpolla. Osaan mielestäni ottaa koronan tautina ilman vauhkoamista, mutta veikkaan matalanpäädyn olevan siitä eri mieltä.

Olet oikeassa siinä, että en ole törmännyt mielenterveydellisiin ongelmiin lähipiirissäni juurikaan, jos ei koronan pitkäaikaisoireita oteta huomioon.

Tsemppiä sinulle, kyllä voiton puolella ollaan kaikesta paskasta huolimatta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähemmän yllättäen Eeva Ruotsalainen on jälleen siirtelemässä maalitolppaa:


Ruotsalaisen mukaan ei riitä, että lasketaan vain, kuinka moni tehohoitopaikka on käytössä eli miten paljon erikoissairaanhoito kuormittuu.

– Tärkeintä on ihminen, se potilas. Vaikka tällä hetkellä erikoissairaanhoito kestää, perusterveydenhoito ja jäljitys sakkaa. Nuorten ja nuorten aikuisten sairastuminen pitkäkestoiseen koronaan huolestuttaa. Se, että pystyisimme palaamaan normaaliin, ei ole nyt.

Minun mielestä yhteiskunnalla ei ole varaa antaa lääkärien päättää, koska on oikea aika palata normaaliin. Jos tämä päätös jätetään lääkäreille niin valitettavasti paluuta normaaliin ei ole.

Miksi pitää vauhkota koronasta? Täällä samat kirjoittajat päivästä toiseen käyvät puhaltamassa pahaa oloa pois haukkuen päättäjiä. Miksi ette vaan mene kuntosalille tms. ja elä elämäänne ilman koronan miettimistä? Se, että media kirjoittaa koronasta on ihan ymmärrettävää, koska ihmiset lukevat koronauutisia ja lehdet saa siitä taikinaa.

Tämä on oikeasti hyvä kysymys. Sanotaanko näin, että koronasta on vauhkottu niin pitkään ja kauan, että ihmiset on vaan väsyneitä siihen. Minä en ainakaan pysty elämään ajattelematta koronaa, koska tiedän, että se ikävästi vaikuttaa minuun ajatuksissa. Voin yrittää unohtaa, muttei se oikein onnistu. En kiellä uutisoimasta koronasta, mutta näkökulmaa täytyisi vähän laajentaa. Aika yksipuolisesti tämä asia myydään ihmisille. Korona on virustauti. Vaikka kuinka asiaa realistisesti paisuttelee niin se on ja pysyy virustautina. Se tarkoittaa, että äärimmäisen veemäinen ja toivottavasti tämä rokottaminen on ratkaisu.

Ehkäpä tämäkin keskustelu lopulta kaipaa eniten sitä, että tässä päästään enemmän keskustelemaan ratkaisuista. Vähän on semmonen ikävä tilanne, että meille tarjotaan vain yhtä ratkaisua. Koronan kanssa voidaan elää ja montaa asiaa tehdä, mutta vähän täytyy pelisäännöistä keskustella. Minusta tässä yhteiskunnassa vaan on ihmisiä, jotka ovat osuutensa tehnyt. Minä en haluaisi rääkätä yhtäkään ravintolayrittäjää enää enkä baarinpitäjää. En myöskään haluaisi yhdenkään nuoren joutuvan enää tästä kärsimään. Nuorille erakoitumisella on jo nyt selvästi huonommat seuraukset kuin koronalla eli tässä täytyy valita *askan ja kusen välistä, Minusta nuorten osuus on nyt ok ja jos rajoitteita tarvitaan niin mennään aikuiset ensin nyt, joohan?

Edit 2: korjattu lopusta ajatusvirhe. Koko pandemia oikeastaan ollaan menty silleen, että rajoitukset on osoitettu nuoriin ensin & aikuisiin vasta sen jälkeen. Nyt rajoituksien periaate pitää olla puheen lisäksi se, että pyritään rajoittamaan aikuisia eikä nuoria.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tämä ole Koronavilkku, mutta se toimii ilman tuota kaikkea säätöä?

Voisi olla, mutta ei ole. Ainakaan käytännössä. Jos nyt en ihan väärin ole ymmärtänyt, enkä usko, että olen, Koronavilkussa vastuu on muilla kuin yksilöillä itsellään ja viive on pahimmillaan ollut reilusti toista viikkoa. Nopeammin tiedon on saanut niiltä tutuilta, joiden kanssa on hengannut, mutta tiedän tapauksia, jossa lopulta ei ole ollut jälkikäteen ihan täyttä varmuutta, ketkä kaikki ovat olleet seurueen mukana. Koronavilkkuhan on teoriassa oikein fiksu systeemi, mutta sen huono puoli on se, että viive voi olla pitkä. "Ehdotelmassani" kaikki tieto olisi virallisille jäljittäjille helposti kaivettavissa ja heti valmiina.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit



On se vaikeaa päästää irti. Oikein ollaan lukkiuduttu katsomaan sitä asiaa, millä on ensisijainen merkitys yhtään minkään kannalta.

Osoittaa kuinka harhaista ajattelu on, kun puhutaan 90 prosentin rokotekattavuudesta koko väestössä 12-vuotiaista alkaen. 90 % kattavuutta ei ole, perkele sentään, saavutettu edes 60-64-vuotiaissa. Ainoa ikäryhmä, missä kattavuus enää merkityksellisesti nousee tästä nykyisestä on 12-29-vuotiaat. Mitä ihmettä tuo houruilee jostain vuoden lopusta?

Eeva Ruotsalainen kirjoitti:
”Ihan liian vähän on puhuttu myös siitä, että nuorissa ikäryhmissä on yhtä lailla riski sairastua pitkäkestoiseen koronatautiin. Jos viidennes sairastuneista saa taudin pitkäkestoisen muodon, se tarkoittaa 100 000 sairastuneesta 20 000:ta ihmistä. Työkykyinen väestöhän tässä nyt ottaa vastaan tuntematonta sairastumisriskiä.”

Mielestäni on kohtalaisen huolestuttavaa, että HUSin apulaisylilääkäri ei ymmärrä eroa tartuntojen ja sairastumisten välillä. Suomessa EI ole 100 000 todettua koronan sairastanutta, vaan 100 000 todettua koronatartuntaa.

Lisäksi olisi taas mielenkiintoista tietää, mihin perustuu tuo, että 20% sairastuneista sairastuu long covidiin, kun edelleen eri tutkimuksissa on esiintynyt prosenttilukuja 0,3% aina 50% asti.

Noh, eräiltä omilta lääkärikollegoiltani, jotka HUSin johtoportaan kanssa aika usein ovat tekemisissä, olen kuullut, että Ruotsalainen on ihan rehellisesti kohtalaisen sekaisin koko koronasta. Joten ei nämä kommentit oikeastaan yllätä.
 
F

Flonaldo

Voisi olla, mutta ei ole. Ainakaan käytännössä. Jos nyt en ihan väärin ole ymmärtänyt, enkä usko, että olen, Koronavilkussa vastuu on muilla kuin yksilöillä itsellään ja viive on pahimmillaan ollut reilusti toista viikkoa. Nopeammin tiedon on saanut niiltä tutuilta, joiden kanssa on hengannut, mutta tiedän tapauksia, jossa lopulta ei ole ollut jälkikäteen ihan täyttä varmuutta, ketkä kaikki ovat olleet seurueen mukana. Koronavilkkuhan on teoriassa oikein fiksu systeemi, mutta sen huono puoli on se, että viive voi olla pitkä. "Ehdotelmassani" kaikki tieto olisi virallisille jäljittäjille helposti kaivettavissa ja heti valmiina.
Nykyään, käsittääkseni, sen vilkkukoodin saa kyllä ihan samalla kun jäljitysyhteydenoton. Tämä ei siis viivettä mitenkään vähentäisi. Toki nyt ajatellen toimien muistiinpanona itselleen - koska se testitulos tulee kuitenkin ennen kuin jäljityssoitto. Mutta sanoisin, että kovin moni ei halua ainakaan kaikille tutuilleen alkaa soitella, että hei mä saatoin antaa sulle koronan...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle ei ainakaa maski ole normaalia elämää, kiva jos sulle on. Ja en nyt täysin itseäni tarkoittanut tuolla normaalilla elämällä, sanotaanko vaikka ravintola-alan työntekijät joilta estetään normaali elämä mukavasti. Mut eihän baareissa tarvi edes käydä kun kotonakin voi yksinään vetää kännit.
Sanoinko jossain, että minulle maskin pitäminen on normaalia elämää? En, joten päätit sitten alkaa valehtelemaan, ei tosin yllätä, kun kyseessä matalan päädyn denialisti.
Pilkkuja on aikaistettu ravintoloissa ja näköjään ihan aiheesta, koska niistä on tautia levinnyt ihan kiitettävästi.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niitä voi tilata himaan vaikka joka päivä paketin, tai hakea mistä tahansa apteekista, kirjastosta, kunnan toimipisteestä. Kiinassa valmistettujen pakettien kustannus luokkaa olematon, enemmän rahaa varmasti menee koko prosessin organisoimiseen ja logistiikkaan.

Englannin kouluissa oli tässä koko kevät-/kesälukukauden voimassa suositus, että jokainen penska testataan kaksi kertaa viikossa kotona. Samoin moni vähänkin kriittisemmällä alalla toimiva yritys on testauttanut työntekijöitään noilla säännöllisesti, kuten myös vaikka teatterit yms.

Kuitenkin tuntuu, että tuon projektin aika alkaa olla vähän jo ohi. Suomessa nyt alkavat olla illat jo pimeitä ennen kuin tuollaista aikaiseksi saataisiin... Toisaalta varmasti sille olisi käyttöä juuri koululaisille, opiskelijoille ja erityisesti niillä raksoilla ja konepajoilla, missä erityisen paljon ulkomaisia työntekijöitä.
Tuo varmaan on yksi syy, miksi tartuntoja ei Briteissä enää rekisteröidä niin paljoa. Koululaiset lomilla, niin niitä ei tarvi enää kahta kertaa viikossa testata. Jos siis oikeasti vasta viikko sitten aloittivat lomat, on onhan tässä selvä syy-yhteys- rokottamattomien kontaktit vähentyneet, tarkoittaa vähemmän tartuntoja.

Ihme on, jos meillä ei ikäluokissa 5-20 tartunnat räjähdä kasvuun kouluun palaamisen jälkeen.
Jos karanteenisäädökset pysyvät ennallaan, on kouluissa massiivisia karanteeneja, kiitos massiivisesti leviävän Deltan.
Tätä ei karanteeneilla nujerreta vaan rokotuksilla ja sairastamalla.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Sanoinko jossain, että minulle maskin pitäminen on normaalia elämää? En, joten päätit sitten alkaa valehtelemaan, ei tosin yllätä, kun kyseessä matalan päädyn denialisti.
Pilkkuja on aikaistettu ravintoloissa ja näköjään ihan aiheesta, koska niistä on tautia levinnyt ihan kiitettävästi.

Mitä sitten vaikka leviääkin jos/kun se ei rokotusten ansiosta aiheuta enää suurta vahinkoa? Mikä siinä on niin mahdotonta ymmärtää että tauti tulee leviämään täällä ja maailmassa jatkossakin eikä sille nyt vaan voi mitään. Ei baareja ja ravintoloita voi kyykyttää loputtomiin pelkästään sen takia että pyritään estämään ettei yksikään ihminen saisi koronatartuntaa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Melkoista ruuhkaa ainakin Helsingissä ja Turussa.






Turun terveysasemien ajanvaraus, koronaneuvontapuhelin ja koronarokotuspuhelin ovat ruuhkautuneet pahoin. Puhelimiin kannattaa soittaa vain kiireellisissä tapauksissa ja mahdollisuuksien mukaan suosia Omaolo-palvelua ja sähköistä ajanvarausta eTerveyspalveluiden kautta

Helsingissä nuoria on kehotettu ottamaan itse yhteyttä altistuneisiin tartunnanjäljityksen nopeuttamiseksi, sillä virukselle altistuneiden kartoittamisessa voi mennä nykyisin jopa yli viikon.

Olin viime viikolla isolla kaveriporukalla (~30 hlöä) samalla kesäpaikalla. Torstaina alkoi whatsapp laulamaan flunssaoireita. Perjantaina alkoi tipahtelemaan negatiivisia testituloksia. Aika räyhäkkä kesäflunssa iski valtaosaan porukasta. Näkynee myös covid-testien kysynnässä. Yhtään positiivista koronatulosta ei tullut kenelläkään. Ja melkein kaikki kävi testissä. Itse en tuplarokotettuna käynyt ja muutenkin vietin aikaa vain täällä omassa koronakellarissani.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pilkkuja on aikaistettu ravintoloissa ja näköjään ihan aiheesta, koska niistä on tautia levinnyt ihan kiitettävästi.

Taitaa olla valitettavasti vähän sellainen tilanne tämän delta-variantin kanssa, että se tarttuu hyvin helposti ihan vaan siinä, kun ylipäätään kokoonnutaan. Ymmärtääkseni alkaa olemaan näyttöä siitä, että leviää tehokkaasti myös ulkotiloissa, jos on vaan tartuttava henkilö lähellä. Hanna Nohynek arveli, että deltan R-luku olisi 4-7 eli yksi positiivinen tartuttaa 4-7 jatkotartuntaa. Jos tuo on totta niin mitään rajoituksia on turha edes säätää, koska delta tulee leviämään. Ainoa tapa estää noita on se, että niitä kohtaamisia ei edes ole. Aukioloilla kikkailu on omasta näkökulmasta ihan huuhaata, jolla voidaan saada yksittäisiä tartuntoja kuriin, mutta muutoin en itse oikein löydä evidenssiä, miten sillä merkittävästi hidastetaan tartuntoja.

Tartuntojen nollaaminen on aika lähellä "mission impossible" omasta näkökulmasta. Minusta kysymys on enemmänkin se, kannattaako väkisin yrittää estää tartuntoja hirveänä resurssisyöppönä, jos kuitenkaan emme pysty sulkematta/poistamatta kohtaamisia saamaan mitään todellista vaikutusta aikaan? Tästä puhui myös mm. HUSin Asko Järvinen. Mun mielestä pitäs vähän kysellä, onko toi edes järkevää. Toki varovaisempiakin kantoja on asiaan.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taitaa olla valitettavasti vähän sellainen tilanne tämän delta-variantin kanssa, että se tarttuu hyvin helposti ihan vaan siinä, kun ylipäätään kokoonnutaan. Ymmärtääkseni alkaa olemaan näyttöä siitä, että leviää tehokkaasti myös ulkotiloissa, jos on vaan tartuttava henkilö lähellä. Hanna Nohynek arveli, että deltan R-luku olisi 4-7 eli yksi positiivinen tartuttaa 4-7 jatkotartuntaa. Jos tuo on totta niin mitään rajoituksia on turha edes säätää, koska delta tulee leviämään. Ainoa tapa estää noita on se, että niitä kohtaamisia ei edes ole. Aukioloilla kikkailu on omasta näkökulmasta ihan huuhaata, jolla voidaan saada yksittäisiä tartuntoja kuriin, mutta muutoin en itse oikein löydä evidenssiä, miten sillä merkittävästi hidastetaan tartuntoja.

Tartuntojen nollaaminen on aika lähellä "mission impossible" omasta näkökulmasta. Minusta kysymys on enemmänkin se, kannattaako väkisin yrittää estää tartuntoja hirveänä resurssisyöppönä, jos kuitenkaan emme pysty sulkematta/poistamatta kohtaamisia saamaan mitään todellista vaikutusta aikaan? Tästä puhui myös mm. HUSin Asko Järvinen. Mun mielestä pitäs vähän kysellä, onko toi edes järkevää. Toki varovaisempiakin kantoja on asiaan.

Näistä hyvin pitkälti samaa mieltä. Tosiaan jos nyt vaikka kaikki ravintolat laitettaisiin kerrasta kiinni, niin se ei välttämättä tartuntamäärissä tekisi kovinkaan isoa muutosta, tartuntojen lähde -statistiikassa vaan ravitsemusliikkeet vaihtuisivat yksityistilaisuuksiin.

Nyt on sellaisia ennusmerkkejä ilmassa, että tällä viikolla saattaa lävähtää tiskiin jopa 600-800 tartunnan päiviä, ehkä jo huomenna. Toivottavasti päättäjät pitävät päänsä kylmänä ja seuraavat sairaalakuormitusta eivätkä tartuntalukuja.

Brittien päätös avata yhteiskunta näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan onnistunut, kun tartuntamäärät laskevat ja koulujen kesälomat alkavat. Sairaalakuormitus siellä kyllä yhä kasvaa, mutta senkin pitäisi kaiken järjen mukaan kohta lähteä laskutrendiin. Suomessakin olisi nyt typerää lähteä rajoittamaan menoa yhtään nykyistä enempää. Elo-syyskuussa koulujen alkaessa on todennäköisesti tulossa vaikeita päätöksiä sen suhteen, mitä tehdään kun tartunnat alkavat levitä kouluissa. Vaikea nähdä, että rokotekattavuuden kasvun kautta mitään isoa muutosta tartuntatilanteeseen ehtisi vielä siihen mennessä tulla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, nyt kun miettii tuota että jotain rajoituksia aletaan tekemään tuolla half-ass-tyylillä, niin vaikutukset on että tulee ”enää 380 tartuntaa” 450 tartunnan sijasta, niin ei siinä kyllä oikeasti mitään järkeä ole.

Kuitenkin tässä oikeasti elokuun jälkeen kaikki jotka ovat halunneet rokotteen on sen saanut ja aika hyvä näkökulma on se, että ei tässä voi rokotetut kärsiä 1/4 väestöstä vuoksi joka ei halua syystä tai toisesta rokotetta.

Tätä rokotepassia kyllä toivoo moni, mutta törmätäänkö tässä nyt siihen, että ollaan tyritty tämäkin jo valmiiksi liialla byrokratialla?
Ainoa mitä tässä miettii on, että ottaisiko ravintola-ala siitä koppia, että valitsee asiakkaat sen mukaan että päästää vain rokotepassin omaavat sisään.

Mutta eiköhän siitäkin ala joku läski vinkumaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En ymmärrä tätä rokotepassin käyttöönoton mahdottomuutta Suomessa, kun sitä aletaan vaatia yhä useammassa Euroopan maassa päästäkseen tiettyihin tapahtumiin ja esim. ravintoloihin. Käsittääkseni muuallakin pitäisi olla samat ihmisoikeudet käytössä kuin meillä, mutta täällä ei vaan onnistuta näinkään yksinkertaisessa asiassa, vaan jahkaillaan ja ihmetellään.

 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä sitten vaikka leviääkin jos/kun se ei rokotusten ansiosta aiheuta enää suurta vahinkoa? Mikä siinä on niin mahdotonta ymmärtää että tauti tulee leviämään täällä ja maailmassa jatkossakin eikä sille nyt vaan voi mitään. Ei baareja ja ravintoloita voi kyykyttää loputtomiin pelkästään sen takia että pyritään estämään ettei yksikään ihminen saisi koronatartuntaa.
Oletko miettinyt yhtään työnantajia (olet ainakin baareja), kun tartuntamäärät nousevat ja työntekijät jäävät sairauslomalle? Vahinko tulee siinä, että esim. ravintolaan ei löydy henkilökuntaa, koska he ovat karanteenissa tai eristyksissä.
Niin kauan, kun WHO pitää koronaa vaarallisena tautina meillä ei ole muuta vaihtoehta kuin yrittää sopeutua?
Tsemppiä ja voimia tulevaan.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Niin, nyt kun miettii tuota että jotain rajoituksia aletaan tekemään tuolla half-ass-tyylillä, niin vaikutukset on että tulee ”enää 380 tartuntaa” 450 tartunnan sijasta, niin ei siinä kyllä oikeasti mitään järkeä ole.

Kuitenkin tässä oikeasti elokuun jälkeen kaikki jotka ovat halunneet rokotteen on sen saanut ja aika hyvä näkökulma on se, että ei tässä voi rokotetut kärsiä 1/4 väestöstä vuoksi joka ei halua syystä tai toisesta rokotetta.

Tätä rokotepassia kyllä toivoo moni, mutta törmätäänkö tässä nyt siihen, että ollaan tyritty tämäkin jo valmiiksi liialla byrokratialla?
Ainoa mitä tässä miettii on, että ottaisiko ravintola-ala siitä koppia, että valitsee asiakkaat sen mukaan että päästää vain rokotepassin omaavat sisään.

Mutta eiköhän siitäkin ala joku läski vinkumaan.
Kun ei halua syystä tai toisesta rokotetta, niin se syy on vainoharhaisuus..mikä muu se voi olla..?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Oletko miettinyt yhtään työnantajia (olet ainakin baareja), kun tartuntamäärät nousevat ja työntekijät jäävät sairauslomalle? Vahinko tulee siinä, että esim. ravintolaan ei löydy henkilökuntaa, koska he ovat karanteenissa tai eristyksissä.

Parempi vaihtoehto, että työntekijät lomautetaan, kun ei ole asiakkaita erinäisten päätösten seurauksena? Ainoa järkevä keino on lopettaa altistumisten seuraaminen, poistaa karanteenit ja vapauttaa terveydenhuollon henkilökunta tärkeämpiin tehtäviin. Testiin ne, jotka ovat sairaita. Oireettomien kyttääminen loppukoon. Tämä on AINOA keino, millä tilanteeseen voi tällä hetkellä sopeutua.

Ravintoloissa on tällä hetkellä koronarajoitusten ansiosta erittäin paha työvoimapula. Lomautusten aikana ihmiset ovat vaihtaneet alaa. Tämän myötä logiikkasi kyllä toimii, kun yksikin sairasloma saa tuhoa aikaan.

Tänään kuulin uuden mahdollisen tulevan ongelman. Oireeton long covid. Sen kanssa on oltava tarkkana.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä tätä rokotepassin käyttöönoton mahdottomuutta Suomessa, kun sitä aletaan vaatia yhä useammassa Euroopan maassa päästäkseen tiettyihin tapahtumiin ja esim. ravintoloihin. Käsittääkseni muuallakin pitäisi olla samat ihmisoikeudet käytössä kuin meillä, mutta täällä ei vaan onnistuta näinkään yksinkertaisessa asiassa, vaan jahkaillaan ja ihmetellään.

Minä puolestaan en ymmärrä sitä, miksi tämä rokotepassi, testipassi tai miten nyt haluatkin kutsua puolestaan koetaan Suomessa osan mielestä valtavan ongelmattomaksi.

1) ei tuota pysty ilman lainsäädäntöä toteuttamaan ja jos nyt mietitään, kuinka helvetin raskasta tämä lainsäädännön tekeminen on ollut poikkeusoloissakin Suomessa niin varmaan tuo pystytään sitten nopeasti nuijimaan läpi täällä. No ei todellakaan - nuijimiseen menee äkkiä se 1-2 kk aikaa ja jos nyt ajattelet tätä asiaa niin missä me ollaan rokotekattavuudessa syyskuun puolessa välissä? Jossakin 60 % luokassa menossa jo kakkospiikkienkin osalta.
2) jos tämä asetetaan määräajaksi voimaan niin miksei kukaan koe problemaaksi sitä, että me hallitsemme yhtä yksittäistä virustautia tällä tavalla? Koronavirusta meidän täytyy pelätä niin paljon, että voimme unohtaa vastaavat vaatimukset influenssan osalta? Tosiasiassa myös influenssa leviää joka vuosi ja niin se tulee leviämään myös jatkossa. Jos yhtä virustautia patoamme tällaisella innolla niin eikös tuollaista samanlaista pidä vaatia sitten muualtakin? Matkustaminen on kuitenkin monelle ihmiselle sen verran vähemmän arkipäiväistä puuhaa, että kerran vuodessa aika mielellään lähdet ihan terveenä lomalle ja mielellään myös todistat, että tulet terveenä. Ihan niin kuin sitä passiakin kysytään - en näe tuota kovin ongelmalliseksi siinä.
3) miten ne rajataan, missä kaikissa tuota käytetään? Tapahtumat, ravintolat, mutta elokuviin pitää päästä ilman? Pitääkö päästä liigapeliin?
4) tämähän on oikein klassinen esimerkki siitä, kuinka mennään täysin aikuisten ehdoilla. Minun oikeustajuani vastaan taistelee todella syvästi se, että esim. minun pikkuveljeni, joka on ihan yhtä kova fani kuin minäkin, ei mahdu Hakametsään, koska ikänsä takia ei ole ollut mahdollista saada ennen kauden alkua kahta rokotusta. Tai onhan se aika hurja ajatus, että rokotepassilla tietty osa ihmisistä pääsee johonkin, mutta nuoremmat joutuvat samaan aikaan seisottamaan harrastuksiaan, kun eivät ikänsä vuoksi ole vielä rokotesuojan piirissä.

Minun mielestäni rokotepassia tärkeämpiä asioita olisi keskittää voimavaroja siihen rokottamiseen niin paljon kuin mahdollista. Nuoren ikäluokan osalta taudin vakavuus ei ole sitä luokkaa, että sillä voisi perustella eriarvoista kohtelua tai tehdä lisää viritelmiä, jossa käytännössä aikuiset saavat isoja oikeuksia, jotka ryövätään nuorilta. Toisaalta onhan se hienoa, että esim. baarien henkilökunnasta suurin osa lienee rokottamattomia ikänsä vuoksi eli tuskinpa sinne henkilökuntaakaan tuplarokotteilla on ihan heti tarjolla. Mutta siinäkin varmaan mentäisiin taas helpon kautta että palkataan vaan tuplarokotettuja ja syrjitään lisää. Minä näen koronapassissa ihan valtavasti ongelmia enkä missään nimessä kannata sitä.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Oletko miettinyt yhtään työnantajia (olet ainakin baareja), kun tartuntamäärät nousevat ja työntekijät jäävät sairauslomalle? Vahinko tulee siinä, että esim. ravintolaan ei löydy henkilökuntaa, koska he ovat karanteenissa tai eristyksissä.
Niin kauan, kun WHO pitää koronaa vaarallisena tautina meillä ei ole muuta vaihtoehta kuin yrittää sopeutua?
Tsemppiä ja voimia tulevaan.
Joka talvi, joka päivä, kymmeniätuhansia suomalaisia on sairauslomalla erinäisten tartuntatautien takia. WHO:n luokituksilla ei ole mitään merkitystä Suomelle. Suomi voi koska tahansa päättää karanteenit ja eristykset. Toki varmasti koko ensi talven ajan on syytä yhä painottaa ja korostaa, että sairaana, pienemmistäkin oireista, on ehdottoman tärkeää jäädä kotiin. Ja valtiovallan jyrähtää, että jokainen työnantaja maassa antaa hengitystietaudin oireista kaikille sairauslomaa omalla ilmoituksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös