En ymmärrä tätä rokotepassin käyttöönoton mahdottomuutta Suomessa, kun sitä aletaan vaatia yhä useammassa Euroopan maassa päästäkseen tiettyihin tapahtumiin ja esim. ravintoloihin. Käsittääkseni muuallakin pitäisi olla samat ihmisoikeudet käytössä kuin meillä, mutta täällä ei vaan onnistuta näinkään yksinkertaisessa asiassa, vaan jahkaillaan ja ihmetellään.
Minä puolestaan en ymmärrä sitä, miksi tämä rokotepassi, testipassi tai miten nyt haluatkin kutsua puolestaan koetaan Suomessa osan mielestä valtavan ongelmattomaksi.
1) ei tuota pysty ilman lainsäädäntöä toteuttamaan ja jos nyt mietitään, kuinka helvetin raskasta tämä lainsäädännön tekeminen on ollut poikkeusoloissakin Suomessa niin varmaan tuo pystytään sitten nopeasti nuijimaan läpi täällä. No ei todellakaan - nuijimiseen menee äkkiä se 1-2 kk aikaa ja jos nyt ajattelet tätä asiaa niin missä me ollaan rokotekattavuudessa syyskuun puolessa välissä? Jossakin 60 % luokassa menossa jo kakkospiikkienkin osalta.
2) jos tämä asetetaan määräajaksi voimaan niin miksei kukaan koe problemaaksi sitä, että me hallitsemme yhtä yksittäistä virustautia tällä tavalla? Koronavirusta meidän täytyy pelätä niin paljon, että voimme unohtaa vastaavat vaatimukset influenssan osalta? Tosiasiassa myös influenssa leviää joka vuosi ja niin se tulee leviämään myös jatkossa. Jos yhtä virustautia patoamme tällaisella innolla niin eikös tuollaista samanlaista pidä vaatia sitten muualtakin? Matkustaminen on kuitenkin monelle ihmiselle sen verran vähemmän arkipäiväistä puuhaa, että kerran vuodessa aika mielellään lähdet ihan terveenä lomalle ja mielellään myös todistat, että tulet terveenä. Ihan niin kuin sitä passiakin kysytään - en näe tuota kovin ongelmalliseksi siinä.
3) miten ne rajataan, missä kaikissa tuota käytetään? Tapahtumat, ravintolat, mutta elokuviin pitää päästä ilman? Pitääkö päästä liigapeliin?
4) tämähän on oikein klassinen esimerkki siitä, kuinka mennään täysin aikuisten ehdoilla. Minun oikeustajuani vastaan taistelee todella syvästi se, että esim. minun pikkuveljeni, joka on ihan yhtä kova fani kuin minäkin, ei mahdu Hakametsään, koska ikänsä takia ei ole ollut mahdollista saada ennen kauden alkua kahta rokotusta. Tai onhan se aika hurja ajatus, että rokotepassilla tietty osa ihmisistä pääsee johonkin, mutta nuoremmat joutuvat samaan aikaan seisottamaan harrastuksiaan, kun eivät ikänsä vuoksi ole vielä rokotesuojan piirissä.
Minun mielestäni rokotepassia tärkeämpiä asioita olisi keskittää voimavaroja siihen rokottamiseen niin paljon kuin mahdollista. Nuoren ikäluokan osalta taudin vakavuus ei ole sitä luokkaa, että sillä voisi perustella eriarvoista kohtelua tai tehdä lisää viritelmiä, jossa käytännössä aikuiset saavat isoja oikeuksia, jotka ryövätään nuorilta. Toisaalta onhan se hienoa, että esim. baarien henkilökunnasta suurin osa lienee rokottamattomia ikänsä vuoksi eli tuskinpa sinne henkilökuntaakaan tuplarokotteilla on ihan heti tarjolla. Mutta siinäkin varmaan mentäisiin taas helpon kautta että palkataan vaan tuplarokotettuja ja syrjitään lisää. Minä näen koronapassissa ihan valtavasti ongelmia enkä missään nimessä kannata sitä.