Valitettavasti pari tiedän. On kyllä surullista.
Itse en vanhaa äitiäni tavannut 3 kuukauteen epidemian puhjettua mutta sen jälkeen on menty lähes normaalisti. Todettiin että hänellä ei siinä iässä ole enää varaa olla tapaamatta lapsiaan ja lapsenlapsiaan kun elinvuodet ovat rajalliset. En voi ymmärtää miksi jotkut ovat vuoden tapaamatta joitain 80-vuotiaita ja sitten tulevat myöhemmin laskemaan että eipä tämä nyt ihan minttiin mennyt. Hieman kannattaisi tutustua ihmisten odotettuun elinikään. Ettei ole luultavaa että ne vanhukset 90-100 vuotiaaksi elävät. Ja että heidän hyvinvointiaan parantaa varmasti eniten jälkipolvien tapaaminen.
Helvetin typerää porukkaa sitä on.
Kun korona puhkesi, niin juttelin isäni kanssa ja sovittiin, että nähdään niin usein kuin ennenkin, eli useamman kerran viikossa. Äitini ollessa hoitolaitoksessa jo pidemmän ajan, hoidin siis normaalisti ruoat, laskut ja siivoukset isäni luona. Tiesimme molemmat riskin, että jos minä kannan koronan isälleni, niin todennäköisesti homma menee pakettiin. Isäni kuitenkin vaati, että rakkaimmat hänen pitää nähdä jotta elämä olisi loppuun asti kunniakasta. Jos lähtö tulee, niin sitten se tulee. Itse hieman pelkäsin asiaa, mutta ymmärsin ja hyväksyi hänen toiveensa. Hyvä, että näin toimittiin, koska isäni menehtyi äkillisesti vajaa vuosi sitten (ei koronaan). En ikinä olisi antanut itselleni anteeksi, jos olisin jättänyt hänet yksin rivariin asustelemaan. Nyt tsekattiin urheilut ja höpistiin niitä näitä joka toinen päivä, sekä sain auttaa häntä arjessa maksaen kiitollisuuttani hieman takaisin. Äitini menehtyi 6kk isäni jälkeen ja häntä pääsin näkemään huomattavasti vähemmän, koska laitos rajoitti näkemisiä. No sen kanssa piti elää. Vaikka hänellä oli Alzheimer, niin joka kerta silmistä hetken näki, että tuntee minut.
Mielestäni rajoitukset perhepiirissä olivat liian tiukat ja syyllistävät. Ei hoitolaitoksessa oleva vanhus elä kuin kuin keskimäärin 1.7 vuotta ja jos siitä joutuu olemaan Koronan takia yksikseen suurimman osan ajasta, niin kidutukselta verrattavaa toimintaa se on. Toki viruksen pääsy vanhainkotiin on paha juttu, mutta kumpi sitten onkaan pahempi, yksinäisyys kuoleman porteilla vai korona?