Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 955 347
  • 81 126

Hexa

Jäsen
NOHYNEK vertaa koronavirusta kausi-influenssaan.

”Sallimme vuosittain 500–2000 influenssaan liittyvää kuolemaa, ja vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten influenssarokotukset ovat kiitettävällä tasolla. Nyt on siis pohdittava, mikä on kipuraja koronan kohdalla”, Nohynek sanoo.

”Emme loputtomiin voi piilotella virukselta, joka on todennäköisesti keskuudessamme vielä pitkään. Meidän pitää voida elääkin ja hyväksyä jokin riskitaso.”
Vielä kun tämä menisi perille myös STM:n johdolle, THL:n Salmiselle ja Krista Kiurulle. Sen jälkeen kun riittävä rokotekattavuus on saavutettu, voidaan koko keskustelu koronasta palauttaa alkupisteeseen. Ja jos rokotteiden teho on edelleen niin hyvä kuin luvataan, niin silloin puhutaan lähes kausi-influenssaan verrattavissa olevasta taudista.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En itse ainakaan toivo Isän äidille joka asuu vanhainkodissa, koronaa. Joten ymmärrän täysin, et siellä joutuu käyttämään maskia sekä visiiriä vieraillessa. Jossain vaiheessa sai täälläpäin olla 2 vierailijaa kerralla katsomassa, nyt ei ole enää sitä rajoitusta. Isän äiti 84v.
Ajattelitko näin ennen koronaa ja toivoit ihmisten käyttävän visiiriä tai maskia vieraillessaan hänen luona? On muitakin pöpöjä jotka tarttuvat lähikontaktissa ja ovat vaarallisia vanhuksille.

Muuten, olen lueskellut viestejäsi ja linkkaamasiasi uutisia, oletko ihan tosissasi päivittäisten ”nousua jälleen viikon takaiseen” -juttujesi kanssa? Jos olet, niin suosittelen ihan aidosti olemaan lukematta koronauutisia vaikka muutaman viikon.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nohynek on varmasti oikealla asialla herätellessään keskustelua, mutta aloitti tuon jo 1,5 v sitten höpisen julkisuudessa hihamerkistä kaikille korona-veteraaneille. Tuo vei ainakin omalta osalta uskottavuuden, niin uskomattomalta tuollainen hihamerkeistä puhuminen nykyaikana kuulosti.

Uskottavuus on kuitenkin edelleen tallella näillä sankareilla, jotka 1,5v ovat huudelleet veitsenterästä, viimeisistä hetkistä, kauheasta tilanteesta ja ties mistä?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ajattelitko näin ennen koronaa ja toivoit ihmisten käyttävän visiiriä tai maskia vieraillessaan hänen luona? On muitakin pöpöjä jotka tarttuvat lähikontaktissa ja ovat vaarallisia vanhuksille.

Isänikin on sanonut, ettei halua väkisin äidilleen koronaa. Niin hauras jo, ettei varmana selviäisi koronasta. Ei olisi hänellekään helppoa elää asian kanssa. Enkä tiedä, mikä ongelma visiirin ja maskin käytössä on, jos se estää sen ettei korona tartu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yli 300 tartuntaa Pietarin turisteilta on prosentuaalisesti kova luku. En sitten tiedä kuinka moni näistä tartunnan saaneista oli ns sellaista joka oikeasti halusi välttää tartunnan saamista vai oliko kaikilla se asenne että kisoihin oli pakko päästä kun kerran rajat avautu. Ei ihmisen tarvitse olla järin viisas että kuinka suuri risi on altistua noin isossa massatapahtumassa kun taatusti oli usea tarttunanmahdollisuus. Yhtä lailla tämä Himoksella juhlinut sakki ja 'me halutaan elää' Antti Tuisku.
Luultavasti suurin osa kisoissa olleista aivan hyvin ymmärsi riskin, mutta olivat halukkaita ottamaan sen. Kyseessä oli futisfanille varmasti once in a lifetime kokemus ja minä ole heitä siitä syyttämässä. Osa olisi varmaan yrittänyt jollain Mathias Rust menetelmälläkin päästä paikalle, mikäli muuta keinoa ei olisi ollut.

Nyt sitten raportoidaan ja kauhistellaan, että noin moni sai taudin. Itse kysyisin kauhistelijoilta, että mitä sitten. Aivan sama vaikka olisivat kaikki sairastuneet, kunhan pysyvät himassa kunnes ovat kunnossa. Oma valinta, minkä seuraukset kärsivät ja veikkaanpa, että suurin osa on ihan tyytyväisä valintaansa, paitsi tietenkin ottelun lopputulokseen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Muuten, olen lueskellut viestejäsi ja linkkaamasiasi uutisia, oletko ihan tosissasi päivittäisten ”nousua jälleen viikon takaiseen” -juttujesi kanssa? Jos olet, niin suosittelen ihan aidosti olemaan lukematta koronauutisia vaikka muutaman viikon.

Ihan mielenkiinnosta näitä päivittäisiä tartuntoja seuraan. Minusta on kiva olla perillä, miten tautitilanne kehittyy Suomessa ja maailmalla.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Luultavasti suurin osa kisoissa olleista aivan hyvin ymmärsi riskin, mutta olivat halukkaita ottamaan sen. Kyseessä oli futisfanille varmasti once in a lifetime kokemus ja minä ole heitä siitä syyttämässä. Osa olisi varmaan yrittänyt jollain Mathias Rust menetelmälläkin päästä paikalle, mikäli muuta keinoa ei olisi ollut.

Nyt sitten raportoidaan ja kauhistellaan, että noin moni sai taudin. Itse kysyisin kauhistelijoilta, että mitä sitten. Aivan sama vaikka olisivat kaikki sairastuneet, kunhan pysyvät himassa kunnes ovat kunnossa. Oma valinta, minkä seuraukset kärsivät ja veikkaanpa, että suurin osa on ihan tyytyväisä valintaansa, paitsi tietenkin ottelun lopputulokseen.


Minä olen hyvin tyytymätön veronmaksajien rahojen tuhlaamisesta.
 
F

Flonaldo

Ihan mielenkiinnosta. Onko tällä palstalla vielä ihmisiä, tai tunnetteko lähipiiristänne ihmisiä, jotka edelleen välttävät kontakteja vaikkapa omien kavereiden, vanhempien tai isovanhempien kanssa?
Hyvin vähän. Mutta tuossa taannoin vierailin ystävän luona. Minä tuplattu, hänet tuplattu, vaimonsa tuplattu. Vaimo oli ainakin aiemmin vahvasti Eroon koronasta -sakkia. Hänelle ei enää kuitenkaan minun vierailuni ollut mikään ongelma, mutta samaa porukkaa olevat ystävät olivat yrittäneet prässätä että olettehan varmasti koko ajan ulkona.

Ihan hyvä niin. Yllä @Flonaldo kirjoittaa ansiokkaasti, mutta itselläni on kyllä hiukan optimistisempi näkymä siihen, että rokotteet kyllä vaikuttaa siten, miten nyt vaikka Nohynek sanoo, että n. 80% rokotekattavuus riittäisi taltuttamaan koronan.
Suomessa (kun sen Deltankin luontainen R alempi kuin muualla) 80 % koko väestöstä varmaan jo riittäisikin. Mutta nyt on jo selvää, että 40-44-vuotiaissa kattavuus ei kasva edes 75 prosenttiin. 35-39 ei päästä 70 %, 30-34 ei päästä 60 %. Matkaa sinne 80 prosenttiin jää siis paljon.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Luultavasti suurin osa kisoissa olleista aivan hyvin ymmärsi riskin, mutta olivat halukkaita ottamaan sen. Kyseessä oli futisfanille varmasti once in a lifetime kokemus ja minä ole heitä siitä syyttämässä. Osa olisi varmaan yrittänyt jollain Mathias Rust menetelmälläkin päästä paikalle, mikäli muuta keinoa ei olisi ollut.

Nyt sitten raportoidaan ja kauhistellaan, että noin moni sai taudin. Itse kysyisin kauhistelijoilta, että mitä sitten. Aivan sama vaikka olisivat kaikki sairastuneet, kunhan pysyvät himassa kunnes ovat kunnossa. Oma valinta, minkä seuraukset kärsivät ja veikkaanpa, että suurin osa on ihan tyytyväisä valintaansa, paitsi tietenkin ottelun lopputulokseen.

Osa varmasti ymmärsikin riskin mutta sanoisin että puolet sakista ei edes ajatellut asiaa. Synninpäästö kaikille niille jotka tajusivat takaisin tullessaan ottaa ns huomioon sen että että olivat saaneet tartunnan ja käyttäytyivät siten etteivät levittäisi virusta.

Onhan niitä monia once in a lifetime asioita muitakin mitkä jää syystä tai toisesta kokematta. Järjenkäyttö on usein sallittua ja valitettavasti kiihkeimmillä futiskannattajilla kyseinen termi ei ole tunnettu tällä ryhmällä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Varsinais-Suomessa tuplaantunut ilmaantuvuus 14 päivän aikana. Kainuussa ja Etelä-Karjalassa tilanne jo vähän rauhoittunut. Kainuussa tänään 4 tartuntaa, Etelä-Karjalassa ei yhtään.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Nyt on muuten tyhmä äijä
Jostain syystä tämä Rauvola oli mielessä heti aamusta tänään. Ajattelin että tänään tulee tältä tyypiltä joku viiltävä analyysi kuinka kuukauden päästä suomessa todetaan kymmeniätuhansia tartuntaa päivässä (hymiö)

Minä ennustan että eilisen jälkeen tämä nopea pudotus tartuntamäärissä tarkoittaa sitä että kuukauden päästä Suomessa todetaan -21567 tartuntaa päivässä. Uskokoon ken tahtoo!!

Sairaalahoitoa vaativien määrä laskenut eilisestä. Great!

Rauvola on tyhmä äijä!
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
”Yllätys” että lähes kaikki Etelä-Karjalan tartunnat juontavat juurensa Venäjälle.



Joo. On kyllä käsittämätöntä, että avasivat rajan Suomessa kiinteistön omistaville Vanjoille. Kyseisen Persestanian asukkaita ei ole tähänkään asti kiinnostanut suojata muita itseltään esimerkiksi maskin avulla.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Minä olen hyvin tyytymätön veronmaksajien rahojen tuhlaamisesta.
Ei se rahan tuhlaaminen ole tällä vaalikaudella tähänkään asti haitannut. "Kamreereita ei tarvitse kuunnella" vai miten se edellinen pääministeri jo totesi ja sama laulu on jatkunut senkin jälkeen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä olen hyvin tyytymätön veronmaksajien rahojen tuhlaamisesta.
Eiköhän ne itse maksaneet matkansa ja kun ei karanteeniin määrätty, niin eivät saa karanteenikorvauksiakaan. Toki rajamuodollisuudet maksavat, mutta viranomainen kun päätti säästää testaajissakin, niin ei siinäkään normaalia enempää kustannuksia tullut.

Jos noista nyt tulee jatkotartuntoineen joku tuhat tapausta, niin ottaen huomioon rokotuskattavuuden ja matkaajien keski-iän, niin luultavasti sama määrä sairaalapäiviä olisi tullut sähköpotkulauta-ajeiluista helsingin kesäyössä.
 
Vielä kun tämä menisi perille myös STM:n johdolle, THL:n Salmiselle ja Krista Kiurulle. Sen jälkeen kun riittävä rokotekattavuus on saavutettu, voidaan koko keskustelu koronasta palauttaa alkupisteeseen. Ja jos rokotteiden teho on edelleen niin hyvä kuin luvataan, niin silloin puhutaan lähes kausi-influenssaan verrattavissa olevasta taudista.

Paitsi covid.mutatoituu paljon influenssaa hitaammin, joten se maalailtu jokavuotinen corona-aalto ei monien lääkäreiden mielestä toteutuisi, vaan kyseessä olisi enemmänkin tuhkarokko tjsk. tilanne, jossa jatkossa lapset olisivat rokote ohjelmassa, ja tautia esiintyisi normaalisti vain pienissä satunnaisessa ryppäissä.

Tässä tuore kommentti Englannista, lainaus Guardianista:"
Martin McKee, professor of European public health at the London School of Hygiene and Tropical Medicine and a member of Independent Sage, said he does not believe that annual coronavirus vaccinations will be given to people in the future.

PA media report he told Times Radio: “I suspect what we will find is that, over the next few years, we’ll have a couple of different variants of the vaccine and then that will probably be adequate. Then obviously younger people will have to be vaccinated as they come through the population.”

Eli rokotukset tulevat pärjäämään hyvin kilpajuoksussa, ja tulevaisuudessa tauti on lähes olematonta kehittyneissä maissa, joilla rokoteohjelma.

Toivotaan, että näin on.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Isänikin on sanonut, ettei halua väkisin äidilleen koronaa. Niin hauras jo, ettei varmana selviäisi koronasta. Ei olisi hänellekään helppoa elää asian kanssa. Enkä tiedä, mikä ongelma visiirin ja maskin käytössä on, jos se estää sen ettei korona tartu.
Kyllä kyllä, mutta sen alkuperäisen kysymyksen ohitit?

Yleisesti, aiemmin kukaan ei ole ollut huolissaan jopa parista tuhannesta kuolemasta vuosittain liittyen ihan influenssaan, mutta tämä se pistää ihmisten päät aivan sekaisin. Johtunee varmasti siitä, koska asia on uusi. Tietämättömyys luo pelkoa ja samalla kun sitä rummutetaan päivittäin jättiotsikoilla niin ei kai muuta voi odottakaan.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tiedä, mitä olisin kysymykseesi vastannut. Se olisi varmasti loputon väittelyn suo. Mahtaakohan moni täällä olla sitä mieltä, että vanhuksia voisi tavata ilman maskeja ja visiirejä vanhainkodeissa.
Siis mitä ihmettä?

Kysyin, että ajattelitko niin ennen koronaa. Koitko turvalliseksi vierailla vanhusten luona ilman maskia tai ylipäänsä vierailla?

edit. Lisätty kaksi sanaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jossain Helsingissä minä nyt tajuan vielä sen, että jos ihminen vaikka käyttää julkisia liikennevälineitä päivittäin ja muutenkin on paljon ihmisten ilmoilla, jossa koronan saamisen riski on oikeasti ihan konkreettinen, että silloin noita sosiaalisia kontakteja vedetään reilusti jäihin.

Mutta kyllä se hullulta täällä meidän nurkilla tuntuu. Kuten sanottuakin, niin kyllä sekin rupeaa ihan todenteolla varmasti jotain vanhaa ihmistä painamaan, jos yksinäisyydessä pitää elää kuukaudesta toiseen, eikä saa yhtään nähdä muita ihmisiä. Joo terveydenhoidon kantokyky on ihan validi argumentti, mutta kyllä nyt kun kaikki halukkaat vanhukset ja riskiryhmät rupeaa olemaan toisen kerran rokotettu, niin aivan pähkähullulta tässä tilanteessa tuntuu enää se, että tapaamisia rajoitetaan oikeastaan yhtään millään tavalla.

Jos ei nyt uskalleta, niin milloin sitten?

Alussa tuli katseltua tarkemmin ainakin vanhempien tapaamista, mutta kun selvisi, että ei tämä ole läheskään niin paha juttu, kuin alussa uumoiltiin, niin aikalailla normaalisti siitä eteenpäin olen heitä tavannut. Jollain sukulaisvierailulla kerran etukäteen varmistus, että sopiiko varmasti tulla, ja kellään ollut mitään sitä vastaan. Kaikki olivat sekä ikänsä, että terveytensä puolesta riskiryhmää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös