Sääliksi vaan käy niitä jotka joutuu pitkiä työpäiviä tekemään kesähelteillä maskit naamalla vaikkei sille mitään perusteita olekaan. Ja mitä itse olen huomannut niin eihän normisuomalainen osaa juurikaan näitä asioita edes kyseenalaistaa.
Joo, paras päätös minkä meidän työpaikan esimies on tässä hiljattain tehnyt on se että maskeja ei tarvitse enää käyttää keittiössä. Ja minä siis olen töissä siellä keittiössä. Maskia tarvitsee käyttää meidän keittiötyöntekijöiden enää vain asiakaspalvelutilanteissa ja kun poistumme keittiöltä palvelutalon muihin tiloihin. Näitä tilanteita on kuitenkin harvakseltaan.
Keväällä tuohon kasvomaskin käyttöön jokseenkin jo ehti tottumaan mutta omasta mielestäni tämä kuuma kesä on tuonut uuden tilanteen eteen. Minäkään en ole tässä koko työurani aikana kummoisesti edes kesinä kärsinyt paljoakaan kuumuudesta töissä. Mutta tämä alkukesäkin oli minullekin kyllä haastava. Ja minä epäilen vahvasti että se johtui siitä kasvomaskista.
Toki, kelitkin ovat nyt vähän viilentyneet hetkellisesti mutta en kyllä ole enää tuon perjantain iltapäivän jälkeen kärsinyt taas kuumuudesta töissä. Toki, kun on niitä asiakaspalvelutilanteita ja joutuu sitä maskia käyttämään pidempiaikaisesti niin kyllä se luo heti tukalamman tilanteen.
Kesällä sisätiloissa ja vielä varsinkin keittiöllä on muutenkin kuuma ja sisäilma normaalia heikompi niin tuo maski vaan entisestään vaikuttaa negatiivisesti siihen sisäilmaan. Tämän huomaa herkästi ja heti kun maskin poistaa kasvoilta, kuinka paljon ilma ja hengitys raikastuvat.
Eli toivottavasti todellakaan ei tule maskista mitään jatkuvassa käytössä olevaa tapaa tulevaisuudessa oli koronaa tai ei. Vaikka jotkut ovat tätäkin jo uumoilleet.
Ja toisen huomion olen pistänyt merkille siinä että isommissa kaupoissa maskin käyttäjiä on asiakasmäärään suhteutettuna huomattavasti enemmän kuin pienemmässä lähikaupassa. Isommassa kaupassa tulee vieläkin harvakseltaan vastaan maskitonta asiakasta ainakin täällä Hämeenlinnassa kun taas tuollaisessa pienemmässä kaupassa melkein kaikki asiakkaat ovat maskittomia. Kun aloin käyttämään kauppana tällaista pienempää kauppaa etenkin peliongelmani takia eli pikkukauppaan sai perustettua tilin ja huomasin että eihän täällä oikein kukaan käytä maskia niin olen itsekin vähitellen luopunut maskin käytöstä.