Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 912 081
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen kävin kaupassa pyörällä ja jätin kypärän päähän. En edes muistanut sen olevan päässä kunnes palasin takaisin kaupan sisältä pyörälleni.

Itse teen noin hyvinkin usein. Ei siksi, että pelkäisin kaatumista kaupassa, vaan siksi, että nopealla kauppareissulla se kypärä kulkee helpoiten päässä. Ja kypärä päässä kulkevia ihmisiä näkee hyvin usein kaupoissa, joten aika moni muukin tuntuu tekevän niin.

Sinänsä tämä pyöräilykypärän tuonti tähän keskusteluun on ihan hyvä pointti. Nimittäin, minulle on tullut näistä "toisen käyttämä maski vaivaa minua" -kommenteista vahvasti mieleen se, miten 1990-luvun alussa ala-asteikäiset suhtautuivat pyöräilykypäriin. Samanlaista turhaa pään aukomista, joka sai monen lopettamaan ihan hyödyllisen välineen käytön.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan puhtaasti paineesta ja siitä syystä, etten jaksa yhtään kenenkään katseita tai mahdollisesti kommentteja siitä, miksi ei ole maskia naamalla. Menee kangasmaski kaupan ovella taskusta naamalle ja taas kaupasta pois tullessa ovella naamalta takaisin taskuun.
Näin se pitkälti varmaan menee. Ihan mutu-arviona sanoisin, että 80% käyttää kaupoissa maskia siksi kun muillakin on se ja 10% koska Himalaja-variantti. Loput 10% ovat niitä michael jacksoneita jotka olisivat jo ennen koronaa halunneet käyttää kaupoissa maskia, koska banaaneita on kosketeltu, mutta eivät ole kehdanneet eli koronan varjolla voi nyt sitten suojatua kaikilta pinnoilta tarttuvilta tappavilta bakteereilta ja viruksilta. Tosin sitä en ymmärrä miten maski siihen auttaa kun käsien desinfiointiakin voi tehdä, mutta ei anneta sellaisen sivuseikan häiritä.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Käytän ruokaravintoloissa ja eritoten buffet-ravintoloissa, joissa maskin käytön ruokaa otettaessa toivoisi olevan standardi kun jengi läähättää ja aivastelee tarjoiluastioiden ääressä. Missään muualla en käytä. Töissä jos on pakko.
Tämä ei nyt liity millään tavalla koronaan. Eiköhän tuota kautta tule 99 % todennäköisyydellä jokin muu tauti kuin korona.

Mutta on tuo sinällään ihan hyvä ja muut huomioonottava tapa. Toivottavasti jatkat sitä hamaan maailman loppuun asti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan puhtaasti paineesta ja siitä syystä, etten jaksa yhtään kenenkään katseita tai mahdollisesti kommentteja siitä, miksi ei ole maskia naamalla. Menee kangasmaski kaupan ovella taskusta naamalle ja taas kaupasta pois tullessa ovella naamalta takaisin taskuun.
Aika lammasmaista käytöstä ja epäilyttävää konformismia. Kuka sinulle alkaa aukomaan päätä jos sinulla ei ole maskia? Jos se maskin käyttö vaivaa sinua vahvasti ja et haluaisi sitä naamalla pitää niin kai nyt aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen siitä ettei maskia enää käytä.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse käytin maskia kuuliaisesti niin kauan kuin epidemian tilanne Suomessa oli huolenaihetta herättävä. Nyt kun lääketieteellisesti maskin käyttämiselle ei ole enää mitään perusteita kotikunnassani (3 tartuntaa/14 vrk), en enää maskia käytä. Voisin hyvin käyttää edelleen maskia, kuten valtaosa ihmisistä edelleen kotikunnassani käyttää, mutta minulla on herännyt ehkä hieman kapinallinenkin asenne puolustaa kykyä ajatella asioita itse, eikä toimia orjallisesti osana ohjattavaa laumaa.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aika lammasmaista käytöstä ja epäilyttävää konformismia. Kuka sinulle alkaa aukomaan päätä jos sinulla ei ole maskia? Jos se maskin käyttö vaivaa sinua vahvasti ja et haluaisi sitä naamalla pitää niin kai nyt aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen siitä ettei maskia enää käytä.
Siis tottakai aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen jättää käyttämättä maskia. Kysehän on siitä, että jaksaako aikuinen ihminen vääntää tekohymyn naamalle kun heti kaupan ovella joku urpo heittää ilmoille kommentin ”jahas... maskisuositus on vissiin loppunut........”.

edit. Ja itse olen törmännyt tähän ilmiöön Pirkanmaalla jopa ulkona kävellessä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika lammasmaista käytöstä ja epäilyttävää konformismia. Kuka sinulle alkaa aukomaan päätä jos sinulla ei ole maskia? Jos se maskin käyttö vaivaa sinua vahvasti ja et haluaisi sitä naamalla pitää niin kai nyt aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen siitä ettei maskia enää käytä.

Samasta syystä käytin tuossa talvella/keväällä maskia, mutta nyt tein aikuisen ihmisen päätöksen etten viitsi enää perusreissuilla käyttää.

Eilen kun kävin klo 21.05 ostamassa jäätelöä paikallisesta S-Marketista, kun hallituksen puheenjohtaja sellasta halusi, taisin olla ainoa maskiton niiden 8 muun asiakkaan lisäksi. Maksoin vielä käteisellä.

edit: en tiedä kauan tässä noiden kanssa vedetään, mutta veikkaan että osa vetää todella pitkään. Päätä ei kukaan minullekaan ole maskittomuudesta koskaan aukonut. Ja jos joku mulkoilee niin siinähän niin tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Siis tottakai aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen jättää käyttämättä maskia. Kysehän on siitä, että jaksaako aikuinen ihminen vääntää tekohymyn naamalle kun heti kaupan ovella joku urpo heittää ilmoille kommentin ”jahas... maskisuositus on vissiin loppunut........”.

edit. Ja itse olen törmännyt tähän ilmiöön Pirkanmaalla jopa ulkona kävellessä.
Turussa ja Helsingissä asioineena, en muista kenenkään kommentoineen mulle mitään maskin pitämättömyydestä. Pirkanmaalla asioin viimeksi joulukuussa, mutta eipä silloinkaan kukaan mitään kommentoinut. Jos nyt ei asu jossain perämetsässä niin ei varmaan tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Turussa ja Helsingissä asioineena, en muista kenenkään kommentoineen mulle mitään maskin pitämättömyydestä. Pirkanmaalla asioin viimeksi joulukuussa, mutta eipä silloinkaan kukaan mitään kommentoinut. Jos nyt ei asu jossain perämetsässä niin ei varmaan tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat.

Eipä täällä Satakunnassakaan ole kukaan kommentoinut yhtään mitään enkä omasta mielestäni ole kohdannut kovin paheksuvia katseitakaan. Tosin täällä tällä hetkellä kaupassa asioidessa noin 1/3-1/4 on ilman maskeja oman empiirisen tutkimukseni mukaan. Kyläkaupassa ehkä puolet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö se ole hyvä jos ihmiset ovat terveinä ja ei tarvitse käydä testeissä? Ei kai sinne huvin vuoksi tarvitse mennä? Rahaakin tuossa säästyy, kun ei turhaan testeissä rampata.

Joo ja lisäksi nykyään myös testejä voi ostaa kaupasta niin veikkaan että ainakin pahimmat hysteerikot noita hankkii sen sijaan että ravaa päivittäin testeissä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Aika lammasmaista käytöstä ja epäilyttävää konformismia. Kuka sinulle alkaa aukomaan päätä jos sinulla ei ole maskia? Jos se maskin käyttö vaivaa sinua vahvasti ja et haluaisi sitä naamalla pitää niin kai nyt aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen siitä ettei maskia enää käytä.

Lammasmaista nimenomaan. Sellainenhan olen luonteeltani, vältän kaikkia konflikteja. Eikä se maskin käyttö mua niinkään vaivaa, helppoahan sen kanssa on tulla toimeen, kun ainoat paikat jossa sitä "tarvitaan" on kaupat ja julkiset liikennevälineet. Pointtina vaan oli se, ettei sen käyttäminen ole missään vaiheessa liittynyt riskiin saada koronatartunta. Jos maskisuositusta ei olisi koskaan tullut, en olisi maskia koskaan tullut myöskään käyttämään.

Enkä usko, että saisin kuulla keneltäkään maskin käyttämättömyydestä, mutta kuten sanoin, en halua antaa edes siihen aihetta. Lammas kun olen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sinänsä tämä pyöräilykypärän tuonti tähän keskusteluun on ihan hyvä pointti. Nimittäin, minulle on tullut näistä "toisen käyttämä maski vaivaa minua" -kommenteista vahvasti mieleen se, miten 1990-luvun alussa ala-asteikäiset suhtautuivat pyöräilykypäriin. Samanlaista turhaa pään aukomista, joka sai monen lopettamaan ihan hyödyllisen välineen käytön.

Sinänsä myös mielenkiintoinen nosto tämä pyöräilykypärä, sillä suhteellisen paljon näkee pyöräileviä maskinaamoja ilman pyöräilykypärää. Joku voisi kysyä, onko riski kaatua tai törmätä auton kanssa pyörällä isompi kuin saada koronatartunta? Oma vahva veikkaus on, että on.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis tottakai aikuinen ihminen voi tehdä päätöksen jättää käyttämättä maskia. Kysehän on siitä, että jaksaako aikuinen ihminen vääntää tekohymyn naamalle kun heti kaupan ovella joku urpo heittää ilmoille kommentin ”jahas... maskisuositus on vissiin loppunut........”.

edit. Ja itse olen törmännyt tähän ilmiöön Pirkanmaalla jopa ulkona kävellessä.

Esim kauppojen henkilökunta ei tällä hetkellä voi, siitäkään huolimatta että minkäänlaista suositusta ei yli viikkoon ole ollut enää voimassa. Sitä en tosin tiedä, mitä seuraisi jos joku vaan päättäisi heivata turkkinsa ja jättää maskin siitä huolimatta pois.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Voisihan asian nähdä niinkin, että ei se maskien käytön haitta tai vaivattomuus aivan olematon ole, koska paljon purnaamista ilmenee. Ja näin mielestäni myös on. Kyllä se ainakin silmälaseja käyttävällä henkilöllä huurruttaa laseja ja siksi on aika epämukava käyttää. Pitää usein nostaa lasit otsalle maskin kanssa ja mentävä vähän sokkona. Lisäksi esim työpaikalla työpisteeltä liikkueessa maskin päälle ja pois vetäminen koko ajan on aika rasittavaa. Samalla se on myös aika tekopyhää esimerkiksi silloin kuin ruokalaan mennessä käytetään, mutta sitten istutaan ilman maskia samaan pöytään syömään lähetysten (tämä on kuitenkin sovittu hyväksytyksi menettelyksi). Järkevämpää olisi vaan pitää pientä etäisyyttä tarvittaessa muihin. Ja tietenkin merkittävinä miinuksina ovat kulu ja jäte, mikä kertakäyttömaskeista aiheutuu.

On siis mielestäni ihan oikein kyseenalaistaa laajaa maskisuositusta nykytilanteessa ”kiihtymisvaiheen” alueillakin, kun näyttö sen hyödyllisyydestä on muutenkin ohkainen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On siis mielestäni ihan oikein kyseenalaistaa laajaa maskisuositusta nykytilanteessa ”kiihtymisvaiheen” alueillakin, kun näyttö sen hyödyllisyydestä on muutenkin ohkainen.

Kyseenalaistaminen on aina hyvästä, oli asia mikä hyvänsä. Itse en tuota kyseenalaistamista niinkään pidä ongelmana, vaan helvetin lapsellista vittuilua, joita jotkut kohdistavat maskeja edelleen kuuliaisesti käyttäviin. Se ei ole tervettä kyseenalaistamista, vaan ihan silkkaa lapsellisuutta.
 

Nagiri

Jäsen
Sinänsä myös mielenkiintoinen nosto tämä pyöräilykypärä, sillä suhteellisen paljon näkee pyöräileviä maskinaamoja ilman pyöräilykypärää. Joku voisi kysyä, onko riski kaatua tai törmätä auton kanssa pyörällä isompi kuin saada koronatartunta? Oma vahva veikkaus on, että on.
Sillä erolla, että se pyöräilykypärä suojaa itseäsi, kun taas sillä maskilla on tarkoitus suojella muita.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kyllä se ainakin silmälaseja käyttävällä henkilöllä huurruttaa laseja ja siksi on aika epämukava käyttää. Pitää usein nostaa lasit otsalle maskin kanssa ja mentävä vähän sokkona.

Treenauksen puutetta, varsinkin hengitystekniikka on tärkeää. Ne mustat maskit ovat pääsääntöisesti jämäkämpiä ja olen pitänyt 2-3h putkeenkin ilman, että lasit huurustuvat yhtään. Oli sitten silmälasit tai aurinkolasit.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Treenauksen puutetta, varsinkin hengitystekniikka on tärkeää. Ne mustat maskit ovat pääsääntöisesti jämäkämpiä ja olen pitänyt 2-3h putkeenkin ilman, että lasit huurustuvat yhtään. Oli sitten silmälasit tai aurinkolasit.

Nojoo, kaikkeen tottuu, jopa jääkalikkaan perseessä, kun tarpeeksi kauan treenaa tai totuttelee.

Jokainen toki totutelkoon tai treenatkoon ihan mitä lystää. Itse jätin maskin pois siinä kohtaa kun sille ei enää mitään perusteita ollut ja maskisuosituksetkin purettiin.

Sääliksi vaan käy niitä jotka joutuu pitkiä työpäiviä tekemään kesähelteillä maskit naamalla vaikkei sille mitään perusteita olekaan. Ja mitä itse olen huomannut niin eihän normisuomalainen osaa juurikaan näitä asioita edes kyseenalaistaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sääliksi vaan käy niitä jotka joutuu pitkiä työpäiviä tekemään kesähelteillä maskit naamalla vaikkei sille mitään perusteita olekaan. Ja mitä itse olen huomannut niin eihän normisuomalainen osaa juurikaan näitä asioita edes kyseenalaistaa.

Joo, paras päätös minkä meidän työpaikan esimies on tässä hiljattain tehnyt on se että maskeja ei tarvitse enää käyttää keittiössä. Ja minä siis olen töissä siellä keittiössä. Maskia tarvitsee käyttää meidän keittiötyöntekijöiden enää vain asiakaspalvelutilanteissa ja kun poistumme keittiöltä palvelutalon muihin tiloihin. Näitä tilanteita on kuitenkin harvakseltaan.

Keväällä tuohon kasvomaskin käyttöön jokseenkin jo ehti tottumaan mutta omasta mielestäni tämä kuuma kesä on tuonut uuden tilanteen eteen. Minäkään en ole tässä koko työurani aikana kummoisesti edes kesinä kärsinyt paljoakaan kuumuudesta töissä. Mutta tämä alkukesäkin oli minullekin kyllä haastava. Ja minä epäilen vahvasti että se johtui siitä kasvomaskista.

Toki, kelitkin ovat nyt vähän viilentyneet hetkellisesti mutta en kyllä ole enää tuon perjantain iltapäivän jälkeen kärsinyt taas kuumuudesta töissä. Toki, kun on niitä asiakaspalvelutilanteita ja joutuu sitä maskia käyttämään pidempiaikaisesti niin kyllä se luo heti tukalamman tilanteen.

Kesällä sisätiloissa ja vielä varsinkin keittiöllä on muutenkin kuuma ja sisäilma normaalia heikompi niin tuo maski vaan entisestään vaikuttaa negatiivisesti siihen sisäilmaan. Tämän huomaa herkästi ja heti kun maskin poistaa kasvoilta, kuinka paljon ilma ja hengitys raikastuvat.

Eli toivottavasti todellakaan ei tule maskista mitään jatkuvassa käytössä olevaa tapaa tulevaisuudessa oli koronaa tai ei. Vaikka jotkut ovat tätäkin jo uumoilleet.

Ja toisen huomion olen pistänyt merkille siinä että isommissa kaupoissa maskin käyttäjiä on asiakasmäärään suhteutettuna huomattavasti enemmän kuin pienemmässä lähikaupassa. Isommassa kaupassa tulee vieläkin harvakseltaan vastaan maskitonta asiakasta ainakin täällä Hämeenlinnassa kun taas tuollaisessa pienemmässä kaupassa melkein kaikki asiakkaat ovat maskittomia. Kun aloin käyttämään kauppana tällaista pienempää kauppaa etenkin peliongelmani takia eli pikkukauppaan sai perustettua tilin ja huomasin että eihän täällä oikein kukaan käytä maskia niin olen itsekin vähitellen luopunut maskin käytöstä.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kyseenalaistaminen on aina hyvästä, oli asia mikä hyvänsä. Itse en tuota kyseenalaistamista niinkään pidä ongelmana, vaan helvetin lapsellista vittuilua, joita jotkut kohdistavat maskeja edelleen kuuliaisesti käyttäviin. Se ei ole tervettä kyseenalaistamista, vaan ihan silkkaa lapsellisuutta.
Kyllä, olen kanssasi samaa mieltä. Kyseenalaistamista pitäisi siis ennen kaikkea tehdä enemmän niiden asiantuntijoiden, jotka sen kokevat aiheelliseksi. He asioihin kuitenkin voivat vaikuttaa eniten. Lasse Lehtonen on esimerkiksi antanut viime viikkoina parit hyvät kommentit aiheen tiimoilta. Hyvin toimivassa yhteisössä ja yhteiskunnassa jäsenten (kansalaisten) kuuluukin pystyä luottamaan annettuihin ohjeisiin ja tämän jälkeen toteuttaa niitä. Yksittäinen maskinkäyttäjä kantaa vaan vastuunsa nyt eikä siitä pidä hänelle lällätellä.

Ja täsmennetään vielä, että minusta järkevä linja olisi maskeille koko maassa sellainen, että mitään laajaa pakkoa tai vahvaa suositusta ei olisi missään nyt. Siis ei sellaista julkisten kulkuneuvojen kaltaista virallisempaa pakkoa eikä erittäin vahvaa esim kauppoihin ulottuvaa suositustakaan, joka käytännössä näyttäytyy pakkona. Tehdä siis selvä linjaus, ettei sitä vaadita kaikilta kaikkialla, mutta käyttäminen on toki ok, mikäli yksilö niin haluaa.

Eli käyttäköön kuka tarpeelliseksi kokee, mutta ei vaikuta rationaaliselta vaatia sitä kaikilta.


Treenauksen puutetta, varsinkin hengitystekniikka on tärkeää. Ne mustat maskit ovat pääsääntöisesti jämäkämpiä ja olen pitänyt 2-3h putkeenkin ilman, että lasit huurustuvat yhtään. Oli sitten silmälasit tai aurinkolasit.
Ehkä olen treenannut väärin sitten. Toistoa on kuitenkin tullut nyt reilu puoli vuotta niin kankaisten kuin mustien ja sinistenkin kertakäyttömaskien kanssa. Siltikään en ole päässyt ns mukavuusalueelle rillien kanssa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiasta toiseen... Olen kuullut kaksi määritelmää sille, milloin kotonavirusepidemian voisi todeta olevan ohi. Ensimmäisen määritelmän mukaan se on silloin, kun tartuntojen määrä laskee alle kymmenesosaan huipuista. Toisen määritelmän mukaan tauti on ohi, kun sitä sairastavia on vähemmän kuin siihen kuolleita.

No, minusta nuo molemmat määritelmät ovat todella huonoja, koska ensimmäinen ei huomioi sitä, miten paljon sairastuneita on pahimmillaan ollut. Esimerkiksi Ruotsi ja Ranska olisivat jo saaneet epidemian päätökseen muutama päivä sitten, ja Belgiassa näin on ollut jo pari viikkoa. Silti näissä maissa tautia on vielä paljon enemmän kuin Suomessa.

No, Suomessakin tuo ensimmäinen määritelmä täyttyi tänään. Toinen määritelmä on hankalampi, mutta jos sairaana olijoiden määrää arvioi viimeisen kahden viikon aikana sairastuneiden määrällä, niin epidemia ei ihan vielä olisi ohi. Jos tautitapaukset eivät nyt räjähdä totaalisesti (ja mihinkään ryöpsähdykseen en usko), niin tämäkin määritelmä täytetään todennäköisesti noin viikon sisällä. Toki tämän päivän kuolemantapausten korjaus alaspäin voi vähän vaikuttaa tähän. Kaipa joku voisi arvella, että korjaus tehtiin siksi, että epidemian voidaan todeta jatkuvan vielä pidempään...

Minusta ehkä paras mittari on silti ilmaantuvuusluku. Mutta mitään raja-arvoa en sille osaa sanoa. Jos alkuperäinen turvallisen matkailumaan kriteerinä ollut "maksimissaan kahdeksan tartuntaa kahden viikon aikana per 100 000 asukasta", niin tällä menolla tuo taso saavutetaan heinäkuun alkupäivinä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Sistis Minusta "Musta tuntuu"-menetelmä olisi kanssa ihan hyvä. Jos me vaan päätetään yhdessä, että epidemia on ohi. :) Hyviä pointteja kyllä, että milloin homma on siinä, eikä minijän ja sitä rataa... Tästä soisi kuulevan jotain linjausta myös valtionjohdon taholta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse pyrin kunnioittamaan yrittäjän/kauppiaan suositusta. Jos ovella on maininta "käytäthän maskia asioidessamme meillä" niin pyrin siihen. Aina en ole tätä käskyä totellut ja ikinä en ole omasta mielestäni "pahaa silmää" saanut. En muilta asiakkailta tahi työntekijöiltä.

Kunnioitan myös "ei rullaluistimilla/ei jäätelö kourassa/ei eläintä perseessä" kieltoja, paitsi silloin tällöin en, koska ihmisoikeudet ja perustuslaki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös