Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 931 456
  • 81 126

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minä olisin siinä mielessä talonpoikaisjärkinen, että ensiksi miettisin, että tarkoittaakohan tuo paluu "normaaliin" siis kaikkien rajoitusten poistamista? Itse näkisin, kun en usko psykoosiin enkä sadismiin viranomaisten toimien taustalla, että rajoituksia löysätään sitä mukaa kuin tilanne paranee aivan kuten tapahtui viime kesänäkin. Ennustaminen on kuitenkin vaikeata, etenkin tulevaisuuden, niin mitään kovin tarkkoja päivänmääriä ja kellonaikoja on tuskin mahdollista tai järkevää antaa kuukausia eteenpäin.

Ei kukaan ennusteita ole pyytänyt vaan normaalia strategiatyöhön kuuluvaa skenaariosuunnittelua: jos toteutuu skenaario 1, tapahtuu seuraavaa. Jos toteutuu skenaario 2, tapahtuu seuraavaa. Jne.

Hallitus ei ole tähän(kään) kyennyt kun kiuru on veitsenterällä, Marin muuten vaan peloissaan ja Keskusta on keskusta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei kukaan ennusteita ole pyytänyt vaan normaalia strategiatyöhön kuuluvaa skenaariosuunnittelua: jos toteutuu skenaario 1, tapahtuu seuraavaa. Jos toteutuu skenaario 2, tapahtuu seuraavaa. Jne.

Hallitus ei ole tähän(kään) kyennyt kun kiuru on veitsenterällä, Marin muuten vaan peloissaan ja Keskusta on keskusta.
No, enpä tiedä, hallituksen toiminta on median, somen ja opposition paineessa hieman erilaista kuin vaikka yksityisen yrityksen, joka pystyy suht. kaikessa hiljaisuudessa suunnittelemaan pienehkössä piirissä jotain suht kapeaa ja hallittavaa toimintasektoria eteenpäin. Esim. Sipilän hallituksen sote-uudistuksen kohdalla saatiin tästä malliesimerkki, miten hallituksen kohdalla tilanne on totaalisen erilainen.

Vaan, edelleen, se pääasia tässä tilanteessa on, että tämä viimeisin aalto näyttää nyt taittuneen ja rokotteita on tulossa paljon suuremmalla volyymillä samalla kun kevät etenee ja kesä lähestyy, mikä vaikuttaa myös hillitsevästi virukseen. Eli itse pääasia, pandemia, on ehkä lopultakin jäämässä kunnolliseen niskaotteeseen. Mikä
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Varmastikin näin jälkiviisauden kirkkaassa valossa ja monen pysähtyneen kellon jo etukäteen tämän varmasti tietäessä - mutta hallitukset ja viranomaiset ovat sen laatuusia, notta pelaavat varman päälle ja liioittelevat riskejä, notta ei kävisi häjysti. Näin se nyt vain menee. Enkä usko että mikään toinen hallituskokoonpano olisi sen kummallisemmin toiminut kuin tämä, hyvin tyypillistä suomalaista maltillista ja varovaista menoa on tämä toiminta tässä kriisissä ollut. Ja sen voi lisätä, että siis suurimmassa yhteiskunnallisessa kriisissä sitten vaaran vuosien ja sodan.
Ei kukaan mielestäni ole jälkiviisastellut. Ihmetellyt vaan että mitä ihmettä hallituksessa touhutaan kun ei odoteta tuloksia rajoituksista nr.1 vaan painetaan jo nr.2 liikkumisrajoituksineen päälle. Onneksi ei mennyt sekään läpi, kun oli jo nähtävissä laskua kesken lakien valmistelujen, mutta silti vaan jatkettiin sitäkin. Tässähän se ongelma on mitä täälläkin tuodaan esille. Itse olen kk verran peräänkuuluttanut exit-strategiaa ja nyt vihdoin sen valmisteluun alkaa olla aikaa. Kun ei mene enää kaikki aika täysin paskan lain valmisteluun.

Olen satavarma että tämänkin touhun olisi toinen hallitus hoitanut paremmin. Sannan narsismi paistaa km päähän kun väännetään lakeja väkisin eteenpäin vaikka kaikki näkee niiden hyödyn olevan minimalistinen. Samalla kustaan tuhansien yrittäjien päälle. Hallituksen tehtävä on kuunnella monia tahoja (THL, STM, EK, Yrittäjät jne.) ja tehdä siitä kultainen keskitie. Onko nykyhallitus toiminut näin?
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Esim. Aasiassa suhtautuminen maskeihin on aivan eri tasolla kuin täällä, koska heillä on maskien käytöstä pitkät perinteet. Se siis tavallaan kuuluu siellä jo kulttuuriin. Lapsille voidaan hyvin myös selittää, että on tärkeää, että maskia käytetään oikein, mutta kaikki ymmärtävät heidän olevan lapsia ja että he vasta opettelevat niiden käyttämistä ja että joskus aikuisetkin käyttävät niitä väärin. Olisi parempi, ettei niin käy, mutta toisinaan sekin on tyhjää parempi. Ja kun lapset oppivat käyttämään maskia oikein, tämä tietysti edellyttää, että opettaja osaa itsekin käyttää maskia oikein, he oppivat alusta saakka oikeat käytännöt. Ja pitää huomioida sekin, ettei kaikilla kotona kiinnitetä välttämättä mitään huomiota maskeihin, turvaväleihin, käsihygieniaan tai muutenkaan opeteta lapsille juuri mitään. Joku voi tietenkin ajatella, että on väärin "aivopestä" lapset maskipositiivisiksi, mutta itse ajattelen niin, että maskien käyttö kuuluu näinä aikoina myös hyviin käytöstapoihin ja omalla tavallamme me olemme kaikki vastuussa siitä, että hyvillä käytöstavoilla on merkitystä.
Lainaan kirjoituksesta tämän kohdan. Tarkoitatko, että meidän pitää täällä Suomessa elää ja olla kuten Aasiassa? Varsinkaan täällä "maalla", jollaiseksi tällaisen Keski-Uusimaalaisen kunnan luokittelisin. Poikkeuksellinen aika tietysti menossa ja tästä maskien käytöstä ja sen hyödyistä voisi vääntää loputtomiin. Olen rivien välistä lukevinani, että näet maskien käytön jollakin tapaa olevan tulevaisuudessa vakiintunut käytäntö myös Suomessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sannan narsismi paistaa km päähän
No, tässähän meillä sitten on se poliittinen analyysi, että miksi hallitus tahallaan ja sadistisesti kurittaa kansaa.

Itse miettisin, että ennen näkemättömässä globaalissa kriisissä sitten haman 40-luvun jälkipuoliskon, on ensinnäkin niin että hallintokoneistossamme on tiettyä ruostuneisuutta ja jäykkyyttä ja sitten toiseksi sitä, että hallituksen ja virkamiesten roolina on painottaa riskejä ja toimia ylivarovasti. Muissa länsimaissa on lähes järjestään ollut sekä paljon pahempia tautitilanteita, että paljon jyrkempiä rajoituksia - näiltä olemme siis välttyneet ja minusta se on hyvä asia.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, tässähän meillä sitten on se poliittinen analyysi, että miksi hallitus tahallaan ja sadistisesti kurittaa kansaa.
Ei kyllä ole se oikein, että aletaan menemään henkilöön ja käyttämään koronaa poliittisen vastustajan lyömiseksi. Koronan hoidossa ollaan tehty myös hyviä päätöksiä ja vaikka joidenkin painotuksien kohtuullisuudesta olisinkin eri mieltä, niin tuskin johtuu kenenkään päättäjän personaallisuushäiriöstä. Kuitenkin tavoite kai meillä kaikilla on suhteellisen sama, mutta erilainen näkemys, kuinka kovia lääkkeitä ollaan valmiita käyttämään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, tässähän meillä sitten on se poliittinen analyysi, että miksi hallitus tahallaan ja sadistisesti kurittaa kansaa.

En muuten ota kantaa, mutta yllä oleva kommentti ei sovi narsistiin, jos sellaisesta on kyse, kuten lainaamasi kirjoittaja kertoi. Tyypillinen narsisti työelämässä mm. manipuloi, syrjäyttää vastustajinaan kokemia henkilöitä ja luo itselleen hovin, joka pienessä piirissä hoitaa asioita ohi työpaikan virallisten elinten tai komentoketjujen.

Jokainen voi miettiä itse mm. HS:n ja monien muiden kirjoitusten perusteella Marinin toimista, kuinka narsistiset ominaisuudet häneen sopivat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse miettisin, että ennen näkemättömässä globaalissa kriisissä sitten haman 40-luvun jälkipuoliskon, on ensinnäkin niin että hallintokoneistossamme on tiettyä ruostuneisuutta ja jäykkyyttä ja sitten toiseksi sitä, että hallituksen ja virkamiesten roolina on painottaa riskejä ja toimia ylivarovasti. Muissa länsimaissa on lähes järjestään ollut sekä paljon pahempia tautitilanteita, että paljon jyrkempiä rajoituksia - näiltä olemme siis välttyneet ja minusta se on hyvä asia.

Ja parasta on se, että lähikuukausina tilanne paranee erittäin paljon. Kesä on tulossa ja ovet avataan. Hienoa aikaa ihmisen elämässä, kun kevät tulee, sitten kesä ja korona on tällä erää ainakin melkein ohi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä se nyt sillä tavalla on hyvä herrasväki, että kesä-heinäkuussa tämä paska alkaa olemaan hyvin pitkälti syöty. Kaikkein isoimpia yleisötapahtumia saamme varmasti odottaa vielä myöhempään ajankohtaan tätä vuotta, ja ulkomaan matkailu myös aukeaa toden teolla vielä toistaiseksi hämärän peitossa olevana ajankohtana.

Mutta muuten menemme nyt kyllä isosti kohti parempaa. Ei tässä jaksa harmittaakaan juuri ollenkaan, että kuntosalille ei nyt tosissaan taida sitten vähään aikaan täällä päästä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En muuten ota kantaa, mutta yllä oleva kommentti ei sovi narsistiin, jos sellaisesta on kyse, kuten lainaamasi kirjoittaja kertoi. Tyypillinen narsisti työelämässä mm. manipuloi, syrjäyttää vastustajinaan kokemia henkilöitä ja luo itselleen hovin, joka pienessä piirissä hoitaa asioita ohi työpaikan virallisten elinten tai komentoketjujen.
Tuohan sopii lähes jokaiseen pääministeriin ja johtavaan politiikkoon, mitä nyt Suomen poliittista historiaa yhtään tunnen - sanoisin että narsismiin liittyy myös aika perustavalla lailla lääketieteellinen diagnoosi sekä tietty ilmeinen irrationaalisuus. Varmasti poliitikoissa on paljonkin narsistisia ja psykopaattisia ominaisuuksia, mutta yleensä he ovat hyvin rationaalisia ja päämäärähakuisia eli kiusaaminen kiusaamisen ja manipulointi manipuloinnin vuoksi eivät ole ehkä niin tyypillisiä, koska voivat kääntyä tarkoitustaan vastaan. Marin ei minusta vaikuta erityisen persoonallisuushäiriöiseltä poliitikolta, toki on vahvatahtoinen ja viileästi reagoiva. Mutta en tämän perusteella lähtisi näin maallikkona diagnostisoimaan yhtään mitään.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta pienten lasten maskiasiasta on ainakin Vantaalla tällä hetkellä vain HUS:n suositus joten murehdin enemmän jos kunta päättää ottaa käyttöön.

Kuten täällä puhuttu niin varmasti lapset tähän tottuvat, mutta minkä takia tämä tehdään?

Mikä ja minkä suuruinen se hyöty tästä on ?
Tässä kuten monessa asiassa viimeisen vuoden aikana ihmetyttää suuresti miten pienellä perustelulla / faktalla ihmiset ovat valmiita hyväksymään hyvin pitkälle perusoikeuksia rajoittavia toimia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marin ei minusta vaikuta erityisen persoonallisuushäiriöiseltä poliitikolta, toki on vahvatahtoinen ja viileästi reagoiva. Mutta en tämän perusteella lähtisi näin maallikkona diagnostisoimaan yhtään mitään.

Itse vältän diagnosointia myös maallikkona. Mutta toin esille sen, millaiseksi ammattilaiset mieltävät narsistin työelämässä liittyen kommenttisi, jonka mukaan narsistissa kyse olisi tahallaan ja sadistisesti kansaa kurittavasta henkilöstä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse vältän diagnosointia myös maallikkona. Mutta toin esille sen, millaiseksi ammattilaiset mieltävät narsistin työelämässä liittyen kommenttisi, jonka mukaan kyse olisi tahallaan ja sadistisesti kansaa kurittavasta henkilöstä.
Niin, siis tämän keskustelun kontekstissa Marin on nähty silkkaa pahantahtoisuuttaan ajavan tarpeettomiksi tietämiään rajoituksia Suomen kansalle ja tätä on perusteltu mm. narsismilla ja psykopatialla - ilmeisesti olet sitä mieltä, että nämä "diagnoosit" ovat erheellisiä? Minä olen taipuvainen käyttämään tälläisissä kysymyksissä Occamia: minusta on paljon yksinkertaisempaa ja loogempaa selittää hallituksen ja virkakoneiston toimia heidän roolistaan käsin tässä poikkeuksellisessa kriisissä, enkä niinkään etsisi lääketieteellisiä ja mielenterveyteen liittyviä selityksiä. Maallikkona en tietysti edes tähän pystyisikään.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jokainen voi miettiä itse mm. HS:n ja monien muiden kirjoitusten perusteella Marinin toimista, kuinka narsistiset ominaisuudet häneen sopivat.
Jokainen voi myös miettiä kuinka fiksua etädiagnosointi on mielenterveyden ongelmista. Ammattilaiset sitä eivät ainakaan harrasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, siis tämän keskustelun kontekstissa Marin on nähty silkkaa pahantahtoisuuttaan ajavan liian ankaria rajoituksia Suomen kansalle ja on tätä perusteltu mm. narsismilla ja psykopatialla - ilmeisesti olet sitä mieltä, että nämä "diagnoosit" ovat erheellisiä? Minä olen taipuvainen käyttämään tälläisissä kysymyksissä Occamia, minusta on paljon helpompi selittää hallituksen ja virkakoneiston toimia heidän roolistaan käsin tässä poikkeuksellisessa kriisissä, enkä niinkään etsisi lääketieteellisiä ja mielenterveyteen liittyviä selityksiä. Maallikkona en nyt tietysti edes tähän pystyisikään.

Sinänsä ihan mielenkiintoinen kysymyksenasettelu. Marin on vassaridemari, jonka kaikkia toimia hallitsee ideologia. En minä esimerkiksi pystyisi kuvittelemaan Marinin halua kurittaa asiakkaita hyvin toimivan jo tehdyn ratkaisun Länsi-Pohjassa Marinin pahuudella. Lakien mahdollinen muuttaminen Suomen oloissa erittäin poikkeuksellisesti jälkikäteen ei sekään selity pahuudella, vaan sosialitisella ideologialla.

Mutta ymmärrän senkin, että Marinin ideologia saa ihmiset syyttämämään häntä pahuudesta. Muistelepa omia keskustelujasi Sipilän hallituksen osalta ja erityisesti sote-ratkaisun osalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jokainen voi myös miettiä kuinka fiksua etädiagnosointi on mielenterveyden ongelmista. Ammattilaiset sitä eivät ainakaan harrasta.

En ole ammattilainen, saati tehnyt Marinista diagnoosia. Lue tarkemmin. Kommentoin @mjr tekstiä, joka oli löytänyt narsismin piirteitä normaalista poikkeavalla tavalla. Kerroin millaisia ne ovat ammattilaisten mielestä työelämässä ja pyysin sen jälkeen pohtimaan itse kunkin, sopivatko Mariniin.

Oma näkemykseni on tuossa yllä. Marin on hyvin vasemmalla ideologisesti, ja tästä hänen ratkaisunsa johtuvat.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta ymmärrän senkin, että Marinin ideologia saa ihmiset syyttämämään häntä pahuudesta. Muistelepa omia keskustelujasi Sipilän hallituksen osalta ja erityisesti sote-ratkaisun osalta.
Muistan etenkin sen, etten puolella sanallakaan puuttunut Sipilän mielenterveyteen. Edes vähän alusta. Susihan se ratkaisu oli, ja ne osat mitkä ovat periytyneet nykyhallitukselle ovat edelleen laajalti ihan kuraa (kiitos, Suomen Keskusta). Krista Kiurusta sanoin jo keväällä, että näkisin hänet todella mielelläni jossain muualla kuin STM:ssä, esim. Reposaarella majakanvartijana. Mutta siis tämä ehkäpä liittyy siihen, etten ole minkään pahan ideologian vallassa ja ohjelmoima. Hymiö.
 
Viimeksi muokattu:

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuosta pienten lasten maskiasiasta on ainakin Vantaalla tällä hetkellä vain HUS:n suositus joten murehdin enemmän jos kunta päättää ottaa käyttöön.

Kuten täällä puhuttu niin varmasti lapset tähän tottuvat, mutta minkä takia tämä tehdään?

Mikä ja minkä suuruinen se hyöty tästä on ?
Tässä kuten monessa asiassa viimeisen vuoden aikana ihmetyttää suuresti miten pienellä perustelulla / faktalla ihmiset ovat valmiita hyväksymään hyvin pitkälle perusoikeuksia rajoittavia toimia.

juu ja jos aivan älyvapaita päätöksiä kritisoi niin saa kummastelua, että päätöksiä tekevät minua viisaammat ihmiset.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse olen nyt vain rehellisesti sitä mieltä, että siinä vaiheessa, kun exitiä lähdetään toteuttamaan, se sitten toteutetaan loppuun asti.
Eli kun on päätetty että tehdään exit niin sitten se tehdään vaikka tartunnat lähtisivät huomattavaan kasvuun? Ihan sama mitä tapahtuu niin sitten avataan kaikki, kun näin oli suunniteltu. Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa muistuttaa että mikäli tilanne menee huonompaan suuntaan niin kaikkea ei avatakaan?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli kun on päätetty että tehdään exit niin sitten se tehdään vaikka tartunnat lähtisivät huomattavaan kasvuun? Ihan sama mitä tapahtuu niin sitten avataan kaikki, kun näin oli suunniteltu. Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa muistuttaa että mikäli tilanne menee huonompaan suuntaan niin kaikkea ei avatakaan?
Eikös ne rokotteet suojaa vakavalta taudilta joten itsessään tartuntamäärien nousu ei haittaa. Oletan siis että se 70 prosenttia on rokotettu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En ole ammattilainen, saati tehnyt Marinista diagnoosia. Lue tarkemmin. Kommentoin @mjr tekstiä, joka oli löytänyt narsismin piirteitä normaalista poikkeavalla tavalla. Kerroin millaisia ne ovat ammattilaisten mielestä työelämässä ja pyysin sen jälkeen pohtimaan itse kunkin, sopivatko Mariniin.
Et toki itse diagnosoinut ketään. Sen sijaan olet aktiivisesti liittänyt useita narsistiin liittyviä piirteitä Mariniin kuten pyrkimyksen hoitaa asiat pienessä piirissä, huonon kritiikin keston ja muita sellaisia. Sitten kehoitat ihmisiä tekemään itse omat tulkintansa asioista. Tässä selkeästi vihjataan siihen suuntaan, että Marin on narsisti. Tai ainakin niin se luetaan hyvin herkästi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös ne rokotteet suojaa vakavalta taudilta joten itsessään tartuntamäärien nousu ei haittaa. Oletan siis että se 70 prosenttia on rokotettu.

Näin tämän hetken tiedon mukaan. Toivottavasti käytäntö osoittaa tuon myös todeksi.

Nyt saatiin konkreettisia lukuja rajoitusten poistumiseen. Tosin käytännöt lukujen ympärillä vaikuttivat sitten taas jotenkin monitulkintaisilta. No, eiköhän sieltä joka tapauksessa mennä kohti avoimempaa kesää...

Nuo koko maan ilmaantuvuusluvut 50 ja 75 per 100k eivät ole mitenkään erityisen pahoja. Nopeasti laskien niistä ensimmäinen tarkoittaa keskimäärin 75x55/14 = 295 tartuntaa vuorokaudessa kahden viikon ajan. Jälkimmäinen taas 196 tartuntaa vuorokaudessa.

En yhtään ihmettelisi, vaikka tuo ensimmäinen etappi tulisi vastaan ihan jo tämän kuun aikana. Ja jälkimmäinen taas ensi kuussa.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä Kiuru peruu melkein kesääkin ja puhuiko vielä exponentiaalisesta kasvustakin? On se vaan ankea ihminen..Mitä tuo on mahtanut luvata äänestäjilleen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös