Koronan jälkivaikutuksista nyt (6.4. julkaistu) järeämpää tutkimusta. The Lancet Psychiatryssa Taquet et al. -artikkeli, jossa tuloksia yli 230.000 koronan aiemmin sairastaneen kärsimimistä neurologisista oireista ja mielenterveysvaivoista. Rajuja nousuja oireiluissa ja riskejä vakavista seuraamuksista. Myös muilla kuin ns. vakavan muodon sairastaneilla. Tämä oli siis seurantatutkimus laajalla otannalla TriNetX:n datasta.
Linkki The Lancet Psychiatryyn sivuille artikkeliin: DEFINE_ME
"Our study provides evidence for substantial neurological and psychiatric morbidity in the 6 months after COVID-19 infection. Risks were greatest in, but not limited to, patients who had severe COVID-19. This information could help in service planning and identification of research priorities. Complementary study designs, including prospective cohorts, are needed to corroborate and explain these findings."
Jos nyt oikein nopealla selauksella tulkitsin tutkimusta, oli koronadiagnoosin saaneilla noin 1.5 -kertainen riski saada neurologinen tai psykiatrinen digagnoosi verrattuna vastaaviin numeroihin influenssan kohdalla. Tämä siis niin, että molemmilla "jälkioirediagnoosi" oli tehty samalla tavalla; riitti vain tieto siitä että oli saanut koronan/influenssan ja sen jälkeen tietyssä ajassa oli tullut neurologinen tai psykiatrinen diagnoosi.
Vähän posia päivään niin ei mene kaikilla mielenterveys, oli long-covidia tai ei.
Vähän posia päivään niin ei mene kaikilla mielenterveys, oli long-covidia tai ei.
Parhaillaankin suunnitellaan uusia rajoituksia, joten olen kyllä kovin epäileväinen exit-suunnitelman toteutumisesta lähiaikoina. Toivottavasti olen väärässä, ei olisi kuitenkaan ensimmäinen kerta sen suhteen.Tosiaan positiivista, että vihdoinkin hallituksessakin puhutaan koronaexitistä. Se nyt ainakin HS:n uutisessa mainittiin ja mikä jäi edelleen mietityttämään oli se, että tietenkin näihin rajoitusten lieventämisiin lisätään muutosvaraus uusien virusmuunnosten ja pahenevan virustilanteen varalta. Itse olen nyt vain rehellisesti sitä mieltä, että siinä vaiheessa, kun exitiä lähdetään toteuttamaan, se sitten toteutetaan loppuun asti. Miljoona suomalaista on saanut rokotteen, kesäkuussa puhutaan jo varmasti vähintään 2,5 miljoonasta, nykyiset rokotteet estävät lähes varmasti vakavan virustaudin... Ei vain voida lähteä tässä exit-strategiassa sille tielle, että jatkuvasti annetaan mahdollisuus uusille rajoituksille vedoten joihinkin mahdollisesti, ja todennäköisesti, syntyviin virusmuunnoksiin.
Näinhän se on monessa asiassa. Lapsilla on aika vilpitön mieli ja kyky sopeutua muutoksiin. Aikuisilla sitten nämä "kriittiset ajatukset" ja poliittiset väännöt jostain Marinin työhistoriasta ja Mäkijärven mielenterveydestä.Tämä "mun lapseni ei maskia käytä"- huutelu kuulostaa vähän siltä kuin joidenkin lapset nyt vain olisivat niin paljon erikoisempia, ettei juuri heitä yhteiset säännöt koske... Aikuisten käytöksestähän nämäkin asenteet lähtevät.
"Satun tietämään", että tuo koulujen maskisuositus on yhtä tyhjän kanssa (ainakin jossain päin Suomea). Oppitunneilla käyttävät, koska siihen hyvin voimakkaasti ohjataan - mikä on siis ihan oikein -, mutta väli- tai hyppytunneilla maskien määrä vähenee kummasti. Nyt siis puhutaan ihan yläkoulusta ja toisesta asteesta.Maskista koululaisilla olen sitä mieltä, että 4-6 luokkalaisilta voisi varmasti odottaa maskin käyttöä. Siihen pystyvät lapset muuallakin maailmassa, joten miksei fiksut suomalaisetkin.
Luulen että siinä ei ole kyse vain tuosta vaan siitä että tunnetaan lapsen mieli ja kykenevyys ohjailtavuuteen. Lapsi kuitenkin kykynee kokemaan ja tuntemaan itse ja muodostamaan mielipiteitä. Olen jutellut tuosta eskari-lasten maskisuosituksesta varhaiskasvatuksen työntekijän (lastentarhanopettaja) kanssa (puhelimessa, pitää muistaa korona) ja hän piti sitä huonona ideana tuntien sen ikäisten lasten kehitystason. Kyllähän lapset sen maskin laittaa kun käsketään mutta pian unohtavat koko jutun eivätkä he aina kykyne käyttämään sitä oikein. Kyse on siis lähinnä kosmetiikasta kuin oikeista toimista koronan leviämisen estämiseen.Tämä "mun lapseni ei maskia käytä"- huutelu kuulostaa vähän siltä kuin joidenkin lapset nyt vain olisivat niin paljon erikoisempia, ettei juuri heitä yhteiset säännöt koske...
Tässähän oli siis otettu jostain terveystietokannasta kaikki em. diagnoosit, jotka olivat tulleet koronan sairastaneelle potilaalle sen jälkeen, kun heillä oli todettu koronavirustartunta. Eli ei ollut sinänsä tutkittu liittyikö tuo koronan jälkeen saatu esim. psykiatrinen diagnoosi mitenkään koronaan.
Eikä noita oireita nyt niin tarvitse ihmetellä.
Lääketiedehän on juurikin tällaista. Eli suurelta osin jälkeenpäin tehtävää tutkimusta ja oletuksia suurista datoista ihan tilastollisin menetelmin (ja tulkinnoin). Suuren datan analyyseillä ja esim. tutkimuskatsauksilla sitten ohjataan seuraavia tutkijaryhmiä tekemään pienemmän skaalan tutkimuksia ja perehtymään tarkemmin syihin ja myös seurauksiin. Lääketiete on usein lähtökohdiltaan suuriin otantoihin keskittyvää, suureen kuvaan katsovaa ja hitaasti johtopäätöksiin tulevaa, kuten tavataan sanoa.
Jep. THL:n lukema oli tosin laskuharjoitus, eikä ennustus. Mutta perseelleen toki, yhtä kaikki. Juhlapyhät sotkevat tilastoja, ja niiden osalta varmaan nähdään lopullinen vaikutus tämän viikon lopulla.
Mitä tulee tähän Haminan tapaukseen, niin YLE:n uutinen antaa ymmärtää, että ihan kaikki ei tuossa ole mennyt putkeen. Voi hyvin olla, että tuolla lukemat pysyvät korkeina vielä jonkin aikaa.
Korona riehuu RUK:ssa, jo 49 tartuntaa – varusmies kertoo, että kunnon eristykseen ei päässyt lievillä oireilla: "Täydellinen koronalinko"
Varusmiesliitolle on tullut palautetta hitaasta reagoinnista koronatapauksiin varuskunnissa ympäri maata.yle.fi
Kyllä. On kuitenkin todella vastuutonta silti uutisoida tutkimus "33% kärsii koronan jälkioireista" -teemalla, jos vertailukohtaa ei etsitä mihinkään. Tuo 1,5krt vs. influenssa avaa tuota jo aika hyvin. Lisäksi noista 33% vain 13% oli sellaisia, joilla ei ole ollut aikaisempaa psykiatrista tai neurologista diagnoosia taustalla.
Jenkeissä oli long covid oireet monilla kadonneet kun olivat saaneet rokotteen. Joku suomalainen lekuri kommentoi että vaikka olisi annettu suolaliuosta olisi oireet kadonneet.
Kyllä. On kuitenkin todella vastuutonta silti uutisoida tutkimus "33% kärsii koronan jälkioireista" -teemalla, jos vertailukohtaa ei etsitä mihinkään. Tuo 1,5krt vs. influenssa avaa tuota jo aika hyvin. Lisäksi noista 33% vain 13% oli sellaisia, joilla ei ole ollut aikaisempaa psykiatrista tai neurologista diagnoosia taustalla.
Jenkeissä oli long covid oireet monilla kadonneet kun olivat saaneet rokotteen. Joku suomalainen lekuri kommentoi että vaikka olisi annettu suolaliuosta olisi oireet kadonneet.
Ohhoh. En tiedä, onko tästä ollut ketjussa mainintaa, mutta katsokaapas Intian tartuntalukuja. Siellä on lyhyessä ajassa määrät räjähtäneet aivan pommin lailla ylös.