Tämä "mun lapseni ei maskia käytä"- huutelu kuulostaa vähän siltä kuin joidenkin lapset nyt vain olisivat niin paljon erikoisempia, ettei juuri heitä yhteiset säännöt koske... Aikuisten käytöksestähän nämäkin asenteet lähtevät. Lapset sopeutuvat kyllä, kun heille selitetään asioita ja vanhemmat suhtautuvat itse asiaan positiivisesti. Vaikka vanhemmat eivät itse ihan täysin samaa mieltä olisikaan, on tärkeää opettaa lapselle, että yhteisen hyvän eteen jokainen joutuu välillä tekemään asioita, mitkä eivät ole niin kivoja. Mutta kaikki lähtee asenteesta. Että siinä mielessä lapset ovat aika iisejä, eivätkä luultavasti suhtaudu asioihin lainkaan niin intohimoisesti kuin vanhempansa. Mutta siinä vaiheessa, kun lapsi huomaa vanhempiensa ottavan kierroksia jostain, hänkin alkaa toimia melko usein samoin. Että kannattaa oikeasti olla aika tarkkana, mitä lasten kuullen puhuu.
Maskista koululaisilla olen sitä mieltä, että 4-6 luokkalaisilta voisi varmasti odottaa maskin käyttöä. Siihen pystyvät lapset muuallakin maailmassa, joten miksei fiksut suomalaisetkin. Sitä nuoremmilla riski maskin väärin käyttämisestä kasvaa aika suureksi, joten lienee viisasta miettiä, onko siitä todellista hyötyä. Jos hyödyt ovat epävarmoja, kannattaako ko. rumbaan edes lähteä, kun siihen käytetty aika on koulupäivän aikana pois jostain muualta.
Vähän myöhässähän tämäkin suositus taas tulee, kun sen olisi pitänyt tulla jo ajat sitten. Viestintähän tässä on taas aivan perseestä ja asian olisi voinut jotenkin muutenkin kuin tympeällä Wilma-viestillä.