Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 165 521
  • 81 179

Oadie

Jäsen
Alkaa tuntua, että onko Mäkijärvellä ihan kaikki kotona enään? Toivottavasti kunnista löytyy joku järjen hiven asiaan. Pienten lasten tulee saada olla lapsia omine oikeuksineen. Ei tuon ikäisiä voi velvoittaa mihinkään maskien tuomaan "pelastusoperaatioon".

Missä vaiheessa hanurin pyyhintä jätetään lapsille? Hanurin pyyhintä ok, mutta kasvojen päällä oleva maski mihin ei tarvitse reagoida mitenkään ei?

Aivan käsittämättömän pölö kommentti. Saattoi tosin olla pelkkä trolli.

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Missä vaiheessa hanurin pyyhintä jätetään lapsille? Hanurin pyyhintä ok, mutta kasvojen päällä oleva maski mihin ei tarvitse reagoida mitenkään ei?
No nyt menee jo aika paksuksi nää jutut. Siis oikeastiko vertaat hanurin pyyhkimistä maskin pitämiseen? Voin kokemuksesta kertoa, että tuollaiselle 6-vuotiaalle jonkin ylimääräisen rätin tuominen naamalle ei tule onnistumaan. Jo talvella pelkän kaulaliinan saaminen kasvojen suojaksi on välillä epätoivoinen tehtävä. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun haittaa hengittämistä, lentää rätit naamalta suht vikkelään. Ja meinaan että siinä ei montaa sekuntia kulu.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun väännetään siitä et minkä ikäinen kersa pyyhkii paskalla käynnin jälkeen peräaukkonsa alueen itse ja kykeneekö hän pitään maskia naamalla niin siirryttään kätevästi ihan toiseen asiaan...

Eli jossain vaiheessa kun ravintoloidenkin rajoituksia lievennetään, niin millaisella aukioloajalla uskoisitte niiden olevan auki...
Eli mennäänkö sillä perus setillä, eli johkin 22-23 vai kenties 02. Tuskin nyt aluksi mennään sillä et 04 asti
Alueelliset henkilörajoitukset taitaa olla suht pitkään, eli tuskin saa ottaa täyttä mökkiä heti?
Ja perutaanko Vappu ?

Suosikkijoukkue
HIFK
Kuusivuotias ja maski. Jos ei tietysti tuon ikäistä lasta ole nähnytkään, voi olla hankala hahmottaa. Ymmärrät sitten joskus - kuten monta muutakin asiaa.
Hei vaan hei, lyön vetoa, että minulla ihan itse siitettynä ja kasvatettuna on kyseisen ikäisiä lapsia ollut enemmän kuin sinulla? Lähdetkö mukaan vetoon??? Häviäjä tekee jotain tyhmää julkisesti? Voidaan myös vertailla koulutuksia ja työkokemuksia liittyen lapsiin?????

F

Flonaldo

Tässä pari juttua, mitä löysin. Muita virallisempia ennusteita/skenaarioita en löytänyt kohtuullisella Googletuksella THLltä. Löydätkö sinä mitään arviota, missä joku THL:n mallintama ilmaantuvuusluku tai sairalaahoidon tarvetta kuvaava luku olisi toteutunut?
Jos nyt siis jatkuvasti koko ajan väärässä kiteytyi näihin niin:
- toinen on siis 25.3.2020, jolloin kukaan ei tiennyt yhtään mitään. IFR-arviot vaihtelivat 0,2 ja 3 % välillä. Tegnell sanoi, että koko homma on ohi parissa kuukaudessa ja yritti ylipuhua Salmista. Kaikkialla Euroopassa jokainen käppyrä näytti pystysuoraan ylöspäin.
- ja toinen on THL:n avoimesta webinaarista esittämästä kolmesta skenaariosta, missä a) ei tehdä mitään, b) ei tehdä mitään ja tartuttavuus kasvaa 25 % (variantit) ja c) tehdään toistuvia rajoituksia.

Toteutunut tilanne ei valtavasti eroa siitä mitä THL tuossa kolmannessa, rajoituksia sisältävässä mallissa esitteli.

En tiedä miten THL:n olisi pitänyt näitä asioita kertoa. Varmasti paremmin, kyllä. Mutta mediallakin on joku vastuunsa siitä, että se poimii tunnin seminaarista ja huolellisesta taustojen läpikäynnistä otsikko- ja jutunkärki-tasolle vain ja ainoastaan KAUHUSKENAARIO.

Olisiko journalismi ollut paremmin, jos jokaisesta mediasta olisi valikoitu kesällä yksi tyyppi ja THL olisi tälle kokoonpanolle pitänyt viikoittaisen off-the-record-briiffaustilaisuuden. Jos ei muuta, ehkä toimittajien ymmärrys olisi kasvanut, vaikka otsikot olisivatkin olleet samoja.

Pikakelauksella kun vaikka tuosta katselee, että mikä sai median kirjoittamaan KAUHUSKENAARIOISTA, niin tuo THL:n kertoma informaatio ei ehkä sitä olisi edellyttänyt.

[MEDIA=youtube]O2TvhEYfAoo[/MEDIA]

Aikamoista. Pamahti sitten viesti Wilmaan maskisuosituksen laajentamisesta koskemaan kaikkia alakoulun oppilaita. Käytännössä koskee 6-11 -vuotiaita lapsia, myös koulujen tiloissa olevia esiopetuksen oppilaita. Maskia suositellaan käytettäväksi myös ulkoilussa!?
Aivan järjetöntä puuhaa. Onpa HUS vielä ulkoistanut vastuun kunnille.

Jostain 10. ikävuodesta asti tuo ehkä jotenkin voisi onnistuakin, ja jotain järkeä siinä voisi olla. Eikä nyt silloinkaan varmaan tarkoituksenmukaista. Yläkoululaiset sitten sekä maskinkäytön että potentiaalisen tartuttavuuden osalta ihan eri sfäärissä kuin 6-9-vuotiaat.

Ainoa skenaario missä 6-vuotiaille Suomessa milloinkaan maskia suosittaisin, olisi jos mennään tapaamaan sisätiloihin haurasta, rokottamatonta mummoa vaikkapa.

Altec

Jäsen
No nyt menee jo aika paksuksi nää jutut. Siis oikeastiko vertaat hanurin pyyhkimistä maskin pitämiseen? Voin kokemuksesta kertoa, että tuollaiselle 6-vuotiaalle jonkin ylimääräisen rätin tuominen naamalle ei tule onnistumaan. Jo talvella pelkän kaulaliinan saaminen kasvojen suojaksi on välillä epätoivoinen tehtävä. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun haittaa hengittämistä, lentää rätit naamalta suht vikkelään. Ja meinaan että siinä ei montaa sekuntia kulu.
Tässä hyvin tiivistetettynä omatkin ajatukset.

Juuri vaimolle puhuin, että luojan kiitos vanhempi muksu on 5,5 vuotta vanha...

Hei vaan hei, lyön vetoa, että minulla ihan itse siitettynä ja kasvatettuna on kyseisen ikäisiä lapsia ollut enemmän kuin sinulla? Lähdetkö mukaan vetoon??? Häviäjä tekee jotain tyhmää julkisesti? Voidaan myös vertailla koulutuksia ja työkokemuksia liittyen lapsiin?????
Toivottavasti suurin osa on vain trollailua. Muuten suosittelen hetkeksi unohtamaan kaikki koronakeskustelut ja -uutiset. Saattaisi tehdä ihan hyvää mielelle.

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Alkaa olla jo sen verran nopeasti niin aggressiivista tekstiä, että en usko sinulla ihan hirveästi kokemuksia lapsista olevan - ainakaan niiden kasvattamisesta. Toivottavasti seuraavaan viestiin saadaan pari kysymysmerkkiä lisää, niin menee asia varmasti perille!

Itse olen nuorempana melko paljon 1-3 -luokkia sijaistanut ja se on etenkin 7-8 -vuotiailla sellainen show, että joku maski koko päivän naamalla olisi aivan utopiaa. Alle kouluikäisistä puhumattakaan.

Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, eli teillä lapset vie ja sinä vikiset? Aika monta lasta olen itse kasvattanut ja esimerkin johdolla lapset olen saanut tekemään vaikka mitä. Nyt lapset jo vanhempia, mutta en usko, että muiden perheenjäsenten näyttäen esimerkkiä niin juniori haluaisi olla "radikaali" ja tehdä toisin. Voi myös käydä toisin, mutta minä en ole sellaista kohdannut.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maskia suositellaan käytettäväksi myös ulkoilussa!?

En tiedä olenko jokin totaalipoikkeus, mutta itse olen koko pandemian ajan vedellyt paljain kasvoin ulkona kävellessäni ja juostessani. Maski sinänsä ei ole ongelma. Pisin putki suojus kasvoilla duunissa on 15 tuntia ja luonnollisesti käytän myös kaupassa piipahtaessani ja julkisissa kulkuneuvoissa. Sen sijaan ulkona kapistus on vähänkään reippaammin askeltaessa hetkessä hiestä märkänä ja kun turvavälien pitäminen onnistuu erinomaisesti, en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi pitää maskia ulkoilmassa.

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ok, eli teillä lapset vie ja sinä vikiset? Aika monta lasta olen itse kasvattanut ja esimerkin johdolla lapset olen saanut tekemään vaikka mitä. Nyt lapset jo vanhempia, mutta en usko, että muiden perheenjäsenten näyttäen esimerkkiä niin juniori haluaisi olla "radikaali" ja tehdä toisin. Voi myös käydä toisin, mutta minä en ole sellaista kohdannut.
Ei vie enkä vikise. Meillä ei lähde yhtään maskia lapsen mukana kouluun eikä myöskään käytä koululla ilmaiseksi jaettavia. Koska tässä suosituksessa ei minun (meidän) mielestä ole mitään järkeä.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Eli jossain vaiheessa kun ravintoloidenkin rajoituksia lievennetään, niin millaisella aukioloajalla uskoisitte niiden olevan auki...
Eli mennäänkö sillä perus setillä, eli johkin 22-23 vai kenties 02. Tuskin nyt aluksi mennään sillä et 04 asti
Klo 18 tai 20 sopinee Kristalle, jos kauniisti joku pyytää.

Ja perutaanko Vappu ?
Tänä vuonna kaikki etänä marsseista brunsseihin.

Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa olla jo sen verran nopeasti niin aggressiivista tekstiä, että en usko sinulla ihan hirveästi kokemuksia lapsista olevan - ainakaan niiden kasvattamisesta. Toivottavasti seuraavaan viestiin saadaan pari kysymysmerkkiä lisää, niin menee asia varmasti perille!

Itse olen nuorempana melko paljon 1-3 -luokkia sijaistanut ja se on etenkin 7-8 -vuotiailla sellainen show, että joku maski koko päivän naamalla olisi aivan utopiaa. Alle kouluikäisistä puhumattakaan.
Lopeta syyllistäminen ja vastaa haasteeseen. Kukaan ei ole vaatinut lapsia pitämään maskeja koko päivän????????????????? (pyynnöstä)Esikoulussakin on oppitunteja ja välitunteja, tietäisit, jos omia lapsia sinulla olisi. Välitunnit ei välttämättä ulkona, mutta ei myöskään niin "sillitpurkissa" kuin oppitunnilla. Maskeja vaihdettaisiin useasti ja pidettäisiin silloin, kun turvavälejä ei pystytä pitämään.

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkaa tuntua, että onko Mäkijärvellä ihan kaikki kotona enään? Toivottavasti kunnista löytyy joku järjen hiven asiaan. Pienten lasten tulee saada olla lapsia omine oikeuksineen. Ei tuon ikäisiä voi velvoittaa mihinkään maskien tuomaan "pelastusoperaatioon".

Aivan käsittämättömän pölö kommentti. Saattoi tosin olla pelkkä trolli.

Voisi Markullekin tehdä ihan hyvää se kriisipuhelimeen soitto.. sen verran sakeata settiä tullut viime aikoina.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Sen sijaan ulkona kapistus on vähänkään reippaammin askeltaessa hetkessä hiestä märkänä ja kun turvavälien pitäminen onnistuu erinomaisesti, en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi pitää maskia ulkoilmassa.
Ei kasvomaskista taida ulkoilmassa olla mitään hyötyä siinä mielessä, että tartuntariski ulkona taitaa olla aivan minimaalinen.

Jos nyt henkilökohtaista mielipidettä haetaan, niin kyllä tulee hymähdeltyä ulkona kulkiessaan, kun joku vetää pyörällä hiki hatussa menemään maski naamalla, puhumattakaan lenkkeilystä. Märkä maski kai toimii lähinnnä enemmän virushaavina, kuin blokkaajana ja tuottaa varsinkin käyttäjällensä enemmän riskiä kuin hyötyä.

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tiedä olenko jokin totaalipoikkeus, mutta itse olen koko pandemian ajan vedellyt paljain kasvoin ulkona kävellessäni ja juostessani. Maski sinänsä ei ole ongelma. Pisin putki suojus kasvoilla duunissa on 15 tuntia ja luonnollisesti käytän myös kaupassa piipahtaessani ja julkisissa kulkuneuvoissa. Sen sijaan ulkona kapistus on vähänkään reippaammin askeltaessa hetkessä hiestä märkänä ja kun turvavälien pitäminen onnistuu erinomaisesti, en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi pitää maskia ulkoilmassa.
Sehän tuosta suosituksesta tekee entistä järjettömämmän, että ohjeistetaan käyttämään myös ulkona. Suora lainaus wilmaan tulleesta viestistä: Maskeja voi halutessaan käyttää myös siirtymissä ja ulkoilussa.
Jo se, että maskisuositus 6-11 -vuotiaille on järjetön, tuo ulkona käyttämisen suositus tekee siitä täysin käsittämättömän.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pistän kasvomaskin naamalle astuessani esim. kauppaan ja heti pois naamalta astuessani kaupasta ulos. En ole vielä koskaan pitänyt maskia naamalla ulkoilmassa. Korona tarttuu ennen kaikkea sisätiloissa, kuten edellä on jo ansiokkaasti mainittukin.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee tähän Haminan tapaukseen, niin YLE:n uutinen antaa ymmärtää, että ihan kaikki ei tuossa ole mennyt putkeen. Voi hyvin olla, että tuolla lukemat pysyvät korkeina vielä jonkin aikaa.

Tässä PV:n tapauksessa silti se positiivinen puoli että tartunnat ei sieltä kyllä juuri mitenkään leviä ulkopuolelle. Tai mitä tiedän heidän systeemistään eristyksissä ja miten nyt varmasti vähän tiukemminkin reagoitu jos aluksi meni puihin.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikamoista. Pamahti sitten viesti Wilmaan maskisuosituksen laajentamisesta koskemaan kaikkia alakoulun oppilaita. Käytännössä koskee 6-11 -vuotiaita lapsia, myös koulujen tiloissa olevia esiopetuksen oppilaita. Maskia suositellaan käytettäväksi myös ulkoilussa!?
Maskisuositus laajenee lasten osalta, yläkoulut ja toisen asteen oppilaitokset valmistautuvat hybridiopetukseen - (keski-uudenmaansote.fi)

Eihän tässä ole mielestäni (HUOM! Minun mielestä) mitään järkeä. Voi miettiä, miten esim. 6- vuotias natiainen kykenee maskin kanssa päivän elämään. Oman maskin käytön suhteen asenne on hyvinkin neutraali, mutta tässä kohden menee kyllä yli ymmärryksen. Eihän lapsille taida olla edes sopivan kokoisia maskeja tarjolla vaan kaikki on aikuisten kokoa? Mitä hittoa tämän suosituksen antamisessa on ajateltu?
Omakin ajatus oli aika negatiivinen mutta sitten tuli vastaan kommentti toiselta puolen maailmaa: "monissa paikoissa (Aasian monissa maissa ja täällä Amerikassa) lapset pitää maskeja koulussa ihan ongelmitta. Tottumiskysymys toki osittain, mutta näin omalla kokemuksella kahdesta lapsesta (6&8v) voin sanoa että melko nopeasti sopeutuivat kun asian heille selitti ja demonstroi. Ja siis täällähän (ja kuuleman mukaan myös tosiaan monissa Aasian maissa) kaikki yli 2v lapset pitää maskia tällä hetkellä kouluissa / puistoissa / kaupassa jne. Mäkin olin ensin vähän skeptinen että miten se koulussa tulee sujumaan (5-6-vuotiailta) mutta kaikilta joiden kanssa oon puhunut niin yllättävän hyvin!"

Lähinnä että lapsia ja heidän oppimis- ja sopeutumiskykyään ei kannata kyllä aliarvioidakaan.

Alueelliset henkilörajoitukset taitaa olla suht pitkään, eli tuskin saa ottaa täyttä mökkiä heti?
Ja perutaanko Vappu ?
Luulen että viime keväästä ja kesästä voidaan aika paljon ottaa vertailua tähän vaikka jotkin asiat nyt toisin (muunnokset, rokotteet ja tieto) onkin.

Mölnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mäkijärven perustelut 6-11 vuotiaiden maskisuositukselle ovat hieman erikoiset.

MÄKIJÄRVEN mukaan suositukseen päädyttiin Turusta saatujen hyvien kokemusten kautta. Turussa on ollut kasvomaskisuositus 6–11-vuotiaille, minkä avulla altistumistapauksia on saatu vähennettyä ja koulunkäynti on voinut jatkua ilman keskeytyksiä.

Mutta hetkinen. Eikö altistumistapausten väheneminen johdu nimenomaan siitä, että maskit naamalla koululaisia ei katsota altistuneeksi. Eli kun ilman maskeja koko luokka katsottiin altistuneeksi ja joutui karanteeniin, niin nyt maskien kanssa luokka saa jatkaa opiskeluaan ilman karanteeneja paikan päällä. Ei tässä voi välttyä siltä ajatukselta, että suositus on tehty pelkästään jäljitystyön helpottamiseksi.

Vai mikä logiikka koulualtistumisten vähentymisessä maskien kanssa on? En ymmärrä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: juba

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Hip hei! PPSHP:n alueella saa nykyään kokoontua kuuden sijasta kymmenen henkeä, koska olemme laskeutuneet "perustasolle", eli kolmanneksi pahimmalle tasolle (hymiö x100).

Alueella on ollut pitkään alle kymmenen tartunnan päiviä ja siitä huolimatta yrittäjien kurittamista jatketaan ja baari/ravintolarajoituksiin ei tullut vieläkään mitään höllennystä. Pysyvät siis vieläkin pelkkänä take awaynä tai kokonaan kiinni.

Naurattais ellei vituttais ja itkettäis. Epäjohdonmukaisuus laittaa kyllä pään punoittamaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: juba

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kasvomaskista taida ulkoilmassa olla mitään hyötyä siinä mielessä, että tartuntariski ulkona taitaa olla aivan minimaalinen.

Jos nyt henkilökohtaista mielipidettä haetaan, niin kyllä tulee hymähdeltyä ulkona kulkiessaan, kun joku vetää pyörällä hiki hatussa menemään maski naamalla, puhumattakaan lenkkeilystä. Märkä maski kai toimii lähinnnä enemmän virushaavina, kuin blokkaajana ja tuottaa varsinkin käyttäjällensä enemmän riskiä kuin hyötyä.
Niin, ulkona ei pahemmin kyllä hyödytä jos vain ulkoilusta on kyse. Mutta kyllä itse aika usein kun olen kauppaan, spåraan tjsp. mennyt niin olen laittanut maskin naamalle himassa ja dallaillu sitten sinne minne olinkaan menossa, harvoin on kovin pitkästä matkasta siis kyse. Muistan syksyltä tai loppukesästä kun kaveri päätti että alkaa totuttautumaan maskiin ja piti sitä välillä esim autoa ajaessaan. Mikäs siinä. Lenkillä en tajua mutta toisaalta sellaisista olenkin kuullut vain keskustelupalstalla, yleensä maskeista vähättelevään sävyyn puhuvissa viesteissä. Kukaan tuttuni tai minä ei tällaista olla havaittu. Että onko ne sitten urbaania legendaa vai tekeekö joku niinkin oikeasti?

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lähinnä että lapsia ja heidän oppimis- ja sopeutumiskykyään ei kannata kyllä aliarvioidakaan.
En epäile hetkeäkään etteivätkö oppisi käyttämään. Varmasti oppisivat paremmin kuin itse.
Kyse on siitä, onko tällä suosituksella vaikutusta isossa kuvassa taudin leviämiseen tai sen estämiseen. Mielestäni ei ja siksi en jaksa hyväksyä tätä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy