Otan nyt rohkean ja varmasti paljon paheksuntaa saavan kannan keskusteluun. Ensinnäkin Viron tartunnoista on minun tietojeni mukaan erittäin suuri osuus venäläisten keskuudessa ja mitä olen antanut itselleni kertoa, niin tämä lähtee siitä asenteesta, ettei korona ole vakavaa jne. Kuitenkin kun heillä on ongelma leviämisten kanssa, niin liikenne Suomeen pitäisi katkaista lähes täysin ja ainoastaan tuoreella negatiivisellä testituloksella välttämättömistä syistä voisi saapua tänne. Nyt pitää muistaa myös, että Virosta tulijoita on myös jö löydetty väärennettyjä todistuksia.
Toinen merkittävä asia on, että saammeko me Suomessa tietyt etniset ryhmät kuriin vai emme saa? Nyt esim. pääkaupunkiseudulla sairaaloissa olevista koronaa sairastavista potilaista on erittäin suuri osuus maahanmuuttajia ja esim. somalit ovat heistä ottaneet ehkä vahvimmin tämän roolin itselleen, jos pääsisittew tietyille osastoille, niin moni yllättyisi sen mitä siellä näkee. Julkisuudessa puhutaan kauniisti, että asumistiheys jne., mutta eihän se nyt ole se suurin syy, vaan se on täysin välinpitämätön asenne ja jos joku ei tätä usko, niin kannattaa mennä vaikka Itikseen ja katselee siellä Tallinnanaukiolla menoa, niin ymmärtää mistä on kyse. Tämä sama toistuu ympäri pääkaupunkiseutua ja myös muiden etnisten ryhmien kanssa. Ylikorostuminen ei ole vain marginaalista, vaan se on merkittävää.
Kun itse olen toteuttanut erittäin säänneltyä arkea jo yli vuoden, niin kyllä se pistää v....n, kun samaan aikaa ei saada rajoja paremmin valvottua eikä Suomen sisällä asioita kuntoon. Kuitenkin erittäin vahvasti nuorten ja aikuisten harrastuksissa mukana olevana on esim. siellä lähes kaikki kielletty ja ensi kauden osalta on iso riski, että tiettyjä juniorijoukkueita ei saada enää kasaan tulevalle kaudelle kahden menetetyn kauden jälkeen, nuoret ovat sanoneet etteivät enää jaksa aloittaa harjoittelua uudelle kaudelle, koska sekin voidaan lopettaa jälleen kesken. Samaan aikaan siis osa täällä asuvista, iso osa, ei välitä rajoituksista mitään, mikä on täysin väärin. Meillä hyssytellään ongelmaa ja meidän ihana hallitus ei uskalla puhua tästä sanallakaan. Muistetaan tietysti, että on meillä kotoperäisissä suomalaisissakin osa erittäin heikosti asiaa ymmärtäviä. Jos me kaikki olisimme koko ajan sitoutuneet saman asian voittamiseen, niin tilanne oli ollut ja olisi nytkin paljon parempi.