Ensi viikolla pitäisi rajoitusten vaikutusten tosiaan alkaa näkyä mikäli ne on riittävät saamaan kasvun taittumaan.
En tiedä mitä mieltä muut ovat, mutta itse olen hyvin skeptinen, että tämä "sulkutila" kääntäisi tartunnat mihinkään merkittävään laskuun. Mitä nyt on edes suljettu? Kaljakuppilat ja ruokaravintolat, jotka olivat jo valmiiksi rajoitetusti auki ja jotka eivät nyt ainakaan kovin merkittävää roolia ole tartuntaketjuissa näytelleet. Ja toki kuntosaleille on ilmeisesti päässyt vähän rajoitetummin porukkaa. Sama homma, eli vaikutus hyvinkin marginaalinen. Yläkoulujen etäopetus lienee toimenpiteistä ehkä merkittävin, mutta tässähän on ollut muutenkin hiihtolomakausi menossa.
Sitten on nippu kiristyneitä suosituksia, joita jotkut noudattavat ja jotkut ei. Merkittävin ero viime kevääseen on, että silloin ihmiset suurissa määrin noudattivat niitä, koska pelko tuntemattomasta ohjasi tekemistä. Valitettavasti tällä hetkellä valtaosaa koko aihe tuntuu lähinnä kyllästyttävän.
Olen mielelläni väärässä, mutta nämä toimenpiteet ovat lillukanvarsia ja merkittävä muutos parempaan on luvassa vasta joidenkin kuukausien päästä rokotekattavuuden sekä kausivaihtelun myötä. Rajaliikenteen kuntoonsaattamisesta olen menettänyt myöskin toivoni, koska valitettavasti tämänhetkinen hallitus on johtajuuden sijaan osoittanut lähinnä vastuunpakoilua sekä syyn vierittämistä milloin kenellekin.