Edelleen - kuten kirjoitinkin ja oikein tekstissäni alleviivasin - olen itsekin sitä mieltä, että rajan ylittämisessä pitäisi voida vaatia negatiiivista koronatestiä. Tämä olisi tärkeä toimenpide muiden joukossa.
Pointtini oli kuitenkin eri. Nyt tässä on ilmeisesti kyseessä niin sanottu ad populum totuus: eli väite "Suomen koronatilanne olisi paljon parempi, jos rajan yli pääsisi vain negatiivisella koronatestillä" on totta, koska kaikki muutkin ovat sitä mieltä.
Siksi tiedustelin, että olisiko jollakin osoittaa faktaa tähän asiaan liittyen? Sitä voisi olla, koska on aivan hyvin mahdollista, että olen itse vain missannut sen.
Pahoitteluni. Tarkoitus ei ollut sellaisenaan ottaa sinua tikunnokkaan. Kysymykseesi ei ole suoraa vastausta. Ensimmäinen aalto Suomessa saa saatiin viime kesään mennessä miltei nollaan.
Kesän sai olla hieman vapaammin ja kun koulut ja työt alkoivat toinen aalto lähti liikkeelle. Siihen tehtiin korjausliikkeet, että leviäminen saatiin alle yhden.
Noita kun katsoo jälkikäteen, niin ennen koronamuunnoksia tilanne oli kauhun tasapainossa ja sinällään ok.
Nyt ennen joulua sitten alkoivat jyllätä vakavammat mutaatiot, joihin siis nyt reagoidaan - tai ainakin pitäisi reagoida. Ne kaikki ovat tulleet ennen joulua Englannista, Etelä-Afrikasta ja mitä luultavimmin myös Brasilian versio leviää. Nyt jos koska olisi ollut hyvä olla suunnitelma miten rajat tilkitään, ettei tuoda uusia tartuntoja tuoreeltaan ja samalla yritetään kitkeä kotimaan tartuntoja.
Nythän on todettu, että tartunnoista iso osa (en tarkkaa lukua nyt jaksa tarkistaa) on mutaatioita, niin alle 4kk ollaan päästy nykyiseen tilanteeseen 100% ulkomailta tuoduista tartuntaketjuista. Siksi sulku on päällä.
Sitten kun me muut kärvistellään sulussa, niin maahan saa melko vapaasti tulla, koska muuten se häiritsisi oikeuksia. Koko systeemi on siis rikki ja vailla selkeää johtajuutta kun sitä eniten tarvitaan.
Minäkään en tiedä riittääkö se, että kotimaassa pitää olla negatiivinen testi, mutta kyllähän se kuitenkin on sopiva lisävaikeus, ettei ainakaan helpolla tultaisi Suomeen juuri nyt kun täällä on sulku. Minä haluaisin, että nyt ainakin sulun aikana olisi yhtä tarkkaa valvontaa rajalla kuin on muutoinkin yhteiskunnassa.
Jos ei muita oteta esille, niin kyllä somemestareiden on pakko päästä Dubaihin teräsmieskisoihin ja Keskisen vaimo lapsineen Brasiliaan tai etäperheet viettämään Britteihin joulua tai ulkkariopiskelijat Suomeen. Tässä vain muutama esimerkki, kenellä ei tunnu leikkaavan päässä missä mennään juuri nyt. Siksi sitä valvontaa tulisi tiukentaa oli se tehokasta tai ei suoraan. Välillisesti se on varmasti.