Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 980 231
  • 81 131
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tein syksyllä sen päätöksen, että sali saa jäädä ja hommasin kotiin kahvakuulat.

Syy tähän oli se, että huomasin että salilla touhu meni jo siinä vaiheessa niin epävarmaksi, että en pitänyt sitä enää turvallisena. Tässä muutama huomio:

-Asiakasmäärät kasvoivat syksyn mittaan, uskon että moni joukkuelajin harrastaja joutui vaihtamaan salille.
-Treenaamassa käytiin porukalla, etenkin nuoret aikuiset, jotka oli siinä vaiheessa aktiivisin tartuntojen lähde ikäryhmänä. Samoin etnisesti ei suomalaistaustaiset asiakkaat lisääntyi
-Itse treenatessa sai pidettyä turvavälin, ongelmaksi muodostui pukuhuoneet, joissa oli kymmeniä ihmisiä samaan aikaan seurustelemassa
-Oli ohjeistus maskeista ja hygieniasta ei riittänyt, edellä mainittu väki ei maskeja käyttänyt ja laitteita ei pyyhitty. Kaiken huippu oli joku jantteri, joka niisti nenän pukuhuoneessa ja lähti salille pesemättä käsiä.

Salilla käy toki pääsääntöisesti fiksua porukkaa ja treenaaminen on mukavaa, sekä hyödyllistä. Mutta en ihmettele tippaakaan, että nyt kun tilanne pahenee, niin salitartunnat lisääntyy.

Bull Mentula sanoi keväällä jotain tyyliin ”jos se harrastus ei tuota taukoa kestä, niin ei se kovin vakavasti otettava harrastus ole”. Olen tavallaan ihan samaa mieltä, vittumainen juttu, mutta jos oman kunnon kehittäminen kiinnostaa, niin ei se voi olla siitä kiinni että salit on kiinni.

Pitää löytää ne keinot, voi olla jopa niin että parin kuukauden kehonpainotreeni ja lenkkeily näkyy loppukeväällä salilla parantuvilla tuloksilla. Loppujen lopuksi salilla kävijöistä ehkä 5% on niin kovakuntoisia kuin itse luulee, loput pärjää ilman niitä raskaita painoja hetken aikaa.
 
Niin no, Eeva Ruotsalainenhan on tunnettu valehtelija, joka mm. taannoin YLEn aamu-tv:ssä väitti ilme vakavana, että viime vuoden keväällä koronavirustartunnat lisääntyivät viiden viikon ajan sen jälkeen, kun "kaikki" suljettiin. Asiayhteydessä ei puhuttu mitään todetuista tartunnoista ja testikapasiteetin lisääntymisestä. Tällä hän perusteli "ennakoivia" (perusteettomia) sulkutoimia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä hämmentää monet asiat. Minua hämmentää se, että miksi koronan leviämisen estäminen on vain hallituksen tehtävä?
Kansalaisilla on ollut yli vuosi aikaa ihan itse tukahduttaa virus ihan omassa päätäntävallassaan olevin keinoin.

Se ei ole vain hallituksen tehtävä, mutta mikäli valtiovalta ei aseta mitään rajoituksia niin iso osa ihmisistä jatkaa elämäänsä kuten ennenkin. Menee normaalisti töihin, harrastuksiin ja yökerhoihin. Toki osa jää myös kotiin omaan kuplaansa, mutta harmi vaan kun se ei riitä vaan ihmisten toimiessa näin tauti leviää hyvin nopeasti ja laajalle.

Suomen kansalaisilla ei ole ollut mahdollisuutta itse tukahduttaa virusta omilla toimillaan, koska rajan yli tautia on tullut maahamme runsaasti.

Mihin kukaan tarvitsee hallitusta niin yksinkertaisessa asiassa, kuin kontaktien vähentäminen? Suurin osa tartunnoista tapahtuu samassa taloudessa, ja seuraavaksi eniten työssä. Kuinka juntti ihmisen täytyy olla, että menee sairaana töihin?

Tauti voi ymmärtääkseni tarttua myös oireettomilta, jolloin et tunne itseäsi kipeäksi mennessäsi töihin. Minkäs teet?

Muokkasit ilmeisesti viestistäsi koulut ja julkisen liikenteen pois? Jotain tällaista tässä välissä tapahtui kun viestiisi vastailin. No hyvä, että sait edes ne aivan älyttömimmät jutut sieltä pois, mutta jäihän tuohon vielä nuo pari asiaa alas ammuttaviksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olisikohan tuo rajojen sulkeminen taloudellisesti kalliimpaa? Ja ajatellaanko liikkumisen rajoittamisen olevan myös rajumpi toimi perusoikeuksia vastaan kuin salin käytön rajoittaminen?

E: Ja minun mielestä, vajaavaisella kokonaiskuvan tietämyksellä, rajat pitäisi ehdottomasti laittaa kiinni!

Tässä tapauksessahan rajat eivät olisi olleet kiinni, vaan maahan haluavat olisi ohjattu pakollisiin testeihin. Negalla sisään jne.

Minua itseäni ei salien kiinnioleminen haittaa. Hiihtoa, juoksua ja pyöräilyä voi edelleen treenata, enkä juuri muuta olekaan treenannut viimeisen kahden vuoden aikana. No uintia tietysti, mutta sattuneesta syystä sekin on tauolla. Kerta viikkoon on tullut käytyä salilla. Kaiken pystyn tekemään myös tietenkin kotona kehonpainolla.

Itseäni enemmän rasittaa edelleen epäloogisuudet rajoituksissa. Voisin kuvitella, että jos tautia halutaan saada kuriin, puututtaisiin KAIKKEEN sellaiseen mitkä tautia voi levittää. Tuntuu erityisesti liikunta-alan yrittäjien puolesta hieman epäreilulta, että heidän alansa on nyt nostettu tikunnokkaan tässä epidemian hallinnassa ja samalla maahan virtaa lisää virusta esimerkiksi etelänaapurista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä tapauksessahan rajat eivät olisi olleet kiinni, vaan maahan haluavat olisi ohjattu pakollisiin testeihin. Negalla sisään jne.

Minua itseäni ei salien kiinnioleminen haittaa. Hiihtoa, juoksua ja pyöräilyä voi edelleen treenata, enkä juuri muuta olekaan treenannut viimeisen kahden vuoden aikana. No uintia tietysti, mutta sattuneesta syystä sekin on tauolla. Kerta viikkoon on tullut käytyä salilla. Kaiken pystyn tekemään myös tietenkin kotona kehonpainolla.

Itseäni enemmän rasittaa edelleen epäloogisuudet rajoituksissa. Voisin kuvitella, että jos tautia halutaan saada kuriin, puututtaisiin KAIKKEEN sellaiseen mitkä tautia voi levittää. Tuntuu erityisesti liikunta-alan yrittäjien puolesta hieman epäreilulta, että heidän alansa on nyt nostettu tikunnokkaan tässä epidemian hallinnassa ja samalla maahan virtaa lisää virusta esimerkiksi etelänaapurista.
No joo, itekin olisin kyl melkeinpä samoilla linjoilla. Tehtäis kaikkemme taudin ehkäisemiseen ja laskun summa nähdään sitten kuitista. Taloutta voidaan sit elvyttää jälkeen päin vaikka velkarahalla. Siltikin ymmärrän myös sen, että päättäjillä mielessä on myös kustannustehokkuus. Itsehän en olisi reilu vuosi sitten uskonut, että mitään näin kallista ja yksilön tekemistä rajoittavaa voitaisiin edes harkita jonkun taudin takia kuin mitä nyt on nähty. Niin raha ensin maailmana olen Suomenkin nähnyt.
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Sitten kun tästä tehdään leffa niin Antti Luusuaniemestä tulee täydellinen Markku Tervahauta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Monessa työpaikassa ei saa jäädä omalla ilmoituksella kotiin ja sairaslomaa lääkäriltä et saa.

Viittaan kirjoitukseni kohtaan kusipäisitä työnantajista. Sairaan ihmisen pakottaminen töihin on laitonta, ja jos on pieninkin epäily siitä, että sairaalla voi olla korona-tartunta, niin eikö ole itsestään selvää, että testeihin? Nämä ovat juuri niitä omassa harkinnassa olevia toimenpiteitä, joilla koronan leviämistä on helppo rajoittaa. Jos joku kusipäinen työnantaja on oikeasti sitä mieltä, että sairaana on tultava töihin, niin ilmoitus työsuojelupiiriin, ja rikosilmoitus poliisille. Firman nimi nettiin. Eikö oma terveys ole tuon arvoista?
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monessa työpaikassa ei saa jäädä omalla ilmoituksella kotiin ja sairaslomaa lääkäriltä et saa.
Voi olla varmaan näinkin, mutta jo vuosia olen ihmetellyt heitä jotka kuvittelevat olevansa sankareita, kun tulevat sairaana töihin.

V***u - parhaassa tapauksessa sairustuttavat vaikka 4-5 henkilöä aiheuttaen 15-20 työpäivää sairaslomaa. On siis tosi sankarillista toimintaa ja osa heistä ei edes tajua tätä typeryyttä. Toivottavasti tämä pandemia saa heidätkin valaistumaan asian suhteen, että se pelkkä räkäyskäkin on syy jäädä kotiin.

Valitettavasti ihmisen muisti on lyhyt ja ehkä jo kolmen vuoden päästä Pertti perusinsinööri tulee pärskien töihin työn sankarina.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä hämmentää monet asiat. Minua hämmentää se, että miksi koronan leviämisen estäminen on vain hallituksen tehtävä?
Kansalaisilla on ollut yli vuosi aikaa ihan itse tukahduttaa virus ihan omassa päätäntävallassaan olevin keinoin. Mihin kukaan tarvitsee hallitusta niin yksinkertaisessa asiassa, kuin kontaktien vähentäminen?

Tämä on muuten helvetin hyvä pointti. Kai tässä on taustalla se, että jotkut ihmiset pitävät ainakin melko turvallisena sitä, mitä ei ole valtiovallan taholta erikseen kielletty? Silloin tavallaan ulkoistetaan vastuu itsestä ja muista ylemmille tahoille, joita on sitten hauskaa kritisoida, jos se paska niin sanotusti lävähtää tuulettimeen omalla kohdalla. En sano, että läheskään jokainen on tällainen, mutta ihmettelen välillä sitä, että täälläkin julistetaan kovaan ääneen, kuinka nyt on sitten pakko käydä äkkiä baarissa ja kuntosalilla, kun hallitus kieltää tuon kohta pitkäksi aikaa. Jotenkin minun on vaikea käsittää tällaista ajatusmaailmaa, koska se vain poikkeaa niin paljon omastani. Itselleni on ollut pitkään ihan itsestään selvää, ettei nyt ole mitään järkeä lähteä baariin tai jonnekin, missä porukkaa pyörii enemmän samojen seinien sisällä. En minä ole siihen edes tarvinnut hallitusta, vaan ihan oma maalaisjärki on sanonut niin.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samaa mieltä tästä. Mutta jos sanot työterveyslääkärille että räkä valuu niin et takuulla saa sairaslomaa ainakaan minun työpaikassa.
Ja olen kuullut tapauksista joissa työnantaja on ohjeistanut työterveyttä ja tai vaihtanut työterveyslääkäriä liiallisista sairauslomien myöntämistä, nämä tapaukset kylläkin 2000-luvun alusta.

Ehkä kuitenkin työnantajan kannattaa laskea, kuinka kannattaa reakoida että saadaan kustannukset kuriin. Jos kustannustehokkain tapa on se joka Rauman telakalla tapahtui, niin sitten ei ehkä kannata tehdä mitään. Eurot varmasti ohjaa toimimaan järkevästi.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En minä ole siihen edes tarvinnut hallitusta, vaan ihan oma maalaisjärki on sanonut niin.

Juuri noin. En usko, että Suomesta löytyy yhtään ihmistä, joka ei ole kuullut sitä, kuinka korona leviää, ja miten tartuntaa voi välttää omilla toimilla.


"Ravintolan etualalla iltaa istuvat Jari ja Toini kertovat poikenneensa kauppareissun jälkeen yksille oluille.
– Tämä on itseasiassa ensimmäinen kerta tämän vuoden puolella, Toini kertoo."

Malliesimerkki aivan käsittämättömästä usvasta ihmisten päässä. Voidaan olla ilman ravintoloita, mutta kun niitä aletaan sulkea, niin sitten sinne pitää tunkea. Minkä helvetin takia? Minkä vuoksi ihmiset ovat ulkoistaneet kaiken vastuun hallitukselle? Onko todellakin niin, että kansa on muuttunut marioneteiksi, joiden ei tarvitse olla missään vastuussa omista teoistaan? Päättä itse mistään omista toimistaan? Käsittämätöntä.

"Ihmettelen, miksei rokotuksia saada liikkeelle nopeammin, koska se olisi se, mikä auttaisi tässä, ei lasten liikuntarajoitukset, ei ravintoloiden sulkeminen. Hallitus nyt vain korjaa ja paikkaa omia virheitään ja omaa hitauttaan, Minna jatkaa.
Hannan mukaan tänään on luultavasti viimeinen ilta pitkään aikaan, kun he tapaavat baarissa porukalla.
– On viimeinen tilaisuus, löysät pois!"

Omalla nimellä ja naamalla ollaan sitä mieltä, että hallituksen vika, kun eivät rokota riittävän nopeasti.
Jebujee, siitähän tää vaan on kiinni. Hallitus hidastelee tahallaan rokottamisia. Mutta tärkeintä on päästä paariin!
Mä olen henkilökohtaisesti niin hemmetin pettyny näihin minnoihin ja hannoihin, jareihin ja toineihin, joiden tekemisissä ei ole järjen hiventä. Ja tuo järjettömyys näkyy kyllä mielipiteissäkin. Olen aiemmin arvostanut suomalaisten kykyä järkevään toimintaan, ja naureskellut etelän pelleille, mutta nyt on silmäni avautuneet tässä asiassa. Samaa sirkusta Gibralttarilta Nurgamiin, samaa typeryyttä ja oman vastuun kieltämistä. On todella surullista, että maalaisjärkiset ihmiset muuttuvat vähemmistöksi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa nyt muistaa, että Suomessa on aika paljon ihmisiä. Nuoria, vanhoja, lihavia, laihoja, älykkäitä, hölmöjä, kusipäitä, idiootteja jne jne.

Se, että nämä kaikki massat saadaan ohjattua käyttäytymään tietyllä tavalla ei vaan ikinä voisi toimia niin, että "eikö nyt oma järki riitä ymmärtämään tätä hommaa".

Mielestäni tässä on kuitenkin lopulta kyse aika selkeästä asiasta. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä kuin Jatkoajan @Sistis ja @Lätty-ylämummo
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kannattaa nyt muistaa, että Suomessa on aika paljon ihmisiä. Nuoria, vanhoja, lihavia, laihoja, älykkäitä, hölmöjä, kusipäitä, idiootteja jne jne.

Se, että nämä kaikki massat saadaan ohjattua käyttäytymään tietyllä tavalla ei vaan ikinä voisi toimia niin, että "eikö nyt oma järki riitä ymmärtämään tätä hommaa".

Mielestäni tässä on kuitenkin lopulta kyse aika selkeästä asiasta. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä kuin Jatkoajan @Sistis ja @Lätty-ylämummo

Sehän se, ja valitettavasti tähän joukkoon mahtuu niin paljon myös ihan suoranaista välinpitämättömyyttä, että en oikeastaan ihmettele yhtään sitä, ettei ole saatu hommaa kuriin.

Ja Virossa tätä välinpitämättömyyttä vasta onkin, ja koronalukemat sen mukaiset. Siellä lähteny ihan lapasesta tuo homma.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Kuvittelenko mutta onko nyt loppuviikosta ollut havaittavissa kasvun hiipumista näissä päiväkohtaisissa luvuissa verrattuna edelliseen viikkoon?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuvittelenko mutta onko nyt loppuviikosta ollut havaittavissa kasvun hiipumista näissä päiväkohtaisissa luvuissa verrattuna edelliseen viikkoon?
Ainakin kasvu näyttää hiipuvan. Mutta otanta on toki vielä pieni. Kiire tulee silti siihen, että vajaan kolmen viikon kuluttua olisi se 5000 tartuntaa päivässä mitä joku malli helmikuussa ennusti.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kuvittelenko mutta onko nyt loppuviikosta ollut havaittavissa kasvun hiipumista näissä päiväkohtaisissa luvuissa verrattuna edelliseen viikkoon?

26.2 oli 720 tartuntaa ja 27.2 oli 645 tartuntaa. Nyt siis tullu eilen 704 tartuntaa ja tänään 648 tartuntaa. Onhan siinä minimaalista hiipumista päiväkohtaisissa luvuissa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuvittelenko mutta onko nyt loppuviikosta ollut havaittavissa kasvun hiipumista näissä päiväkohtaisissa luvuissa verrattuna edelliseen viikkoon?

Hieman tuota lomailmiötä havaittavissa mitä jokaisilla koululaisten loma-ajoilla on ollut epidemian aikana. Nyt kun pahimmilla alueilla yläkoulukin opiskelee kotona voisi jollain logiikalla olettaa että kasvu-uran sijaan ollaan ehkä nykyisissä lukemissa pari viikkoa jonka jälkeen on toiveita lievästä laskusta ennen pääsiäistä. Mutta näillä päiväkohtaisilla lukemilla sairaalahoidon tarve kasvaa mitä se ei vielä juuri tehnyt 200-400:n haarukassa.

Tuonne 100-200:n haarukkaan ei varmaan päästä ennen toukokuuta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni tässä on kuitenkin lopulta kyse aika selkeästä asiasta. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä kuin Jatkoajan @Sistis ja @Lätty-ylämummo

Minusta tässä asiassa kyse ei oikeasti ole edes älykkyydestä (itse en edes ota kantaa omaan älykkyyteeni), vaan enemmän tuntuu siltä, että taustalla on välinpitämättömyys. Tai sitten siitä, että heitetään joku outo typeryys-moodi päälle, jossa jostain kumman syystä unohdetaan se maalaisjärki.

Siksi näitä rajoituksia nyt tarvitaan. Vapaaehtoisuuteen ja suosituksiin perustuva koronalinja ei toiminut, koska riittävän moni ei joko osannut tai tahtonut toimia suositusten mukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvittelenko mutta onko nyt loppuviikosta ollut havaittavissa kasvun hiipumista näissä päiväkohtaisissa luvuissa verrattuna edelliseen viikkoon?

Et kuvittele. Ihan hienoista laskua on ollut. Sanoisin kuitenkin, että ero on niin pieni, että kaikki menee puhtaasti heilunnan piikkiin. Ainakaan toistaiseksi tuosta ei siis pysty sanomaan yhtään mitään.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 648 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 414
Helsinki 208
Vantaa 94
Espoo 49
Järvenpää 7
Kerava 13
Nurmijärvi 5
Kirkkonummi 5
Tuusula 3
Porvoo 5
Lohja 8
Vihti 5
Mäntsälä 1
Raasepori 6
Karkkila 3
Inkoo 2

Varsinais-Suomi 97
Turku 54
Salo 17
Kaarina 4
Raisio 2
Uusikaupunki 5
Naantali 3
Loimaa 1
Laitila 2
Parainen 1
Aura 4
Pöytyä 1
Sauvo 1
Pyhäranta 2

Pirkanmaa 14
Tampere 7
Nokia 1
Kangasala 3
Sastamala 1
Hämeenkyrö 1
Juupajoki 5*
Ei kuntatietoja **
Juupajoella täyttyi 5 koronatartunnan rajapyykki
**Sama kuin edelliskerralla, eli oletan, ettei Juupajoen koronatartuntalukuja sisällytetty Pirkanmaan uusiin koronatartuntalukuihin

Pohjois-Pohjanmaa 15
Oulu 14
Kalajoki 1

Etelä-Pohjanmaa 9
Seinäjoki 3
Kurikka 1
Kauhajoki 3
Ilmajoki 2

Keski-Pohjanmaa 2
Kokkola 2

Vaasa (alue) 10
Vaasa 6
Mustasaari 1
Närpiö 1
Uusikaarlepyy 2

Keski-Suomi 6
Jyväskylä 3
Laukaa 1
Äänekoski 1
Saarijärvi 1

Kanta-Häme 15
Hämeenlinna 4
Riihimäki 7
Janakkala 1
Loppi 1
Hattula 1
Jokioinen 1

Päijät-Häme 13
Lahti 5
Hollola 2
Orimattila 3
Asikkala 3

Satakunta 12
Rauma 10
Pori 2

Pohjois-Savo 11
Kuopio 8
Iisalmi 2
Vieremä 1

Etelä-Savo 2
Mikkeli 2

Kymenlaakso 1
Hamina 1

Etelä-Karjala 15
Lappeenranta 11
Rauma 4

Lappi 1
Rovaniemi 2
Kittilä -1

Länsi-Pohja 1
Tornio 1

Ahvenanmaa 10
Maarianhamina 7
Lemland 3
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös