Tämä on juuri näin. Suomen lainsäädäntö on pääsääntöisesti varsin hyvin toimiva normaaliaikoina, mutta poikkeusaikoihin se ei taas oikein sovikaan.
Minä olen sitä mieltä, että tämä tauti olisi suhteellisen helppo pitää kurissa ihan siten, että kaikki maahan tulevat testataan, ja tarvittaessa laitetaan pakolliseen karanteeniin. Tällä saadaan suurin ulkoa päin tuleva viruskuorma katkaistua. Sitten alueelliset rajoitukset, joita olisi pystyttävä kohdistamaan oikein, nitistävät maan sisäiset tartuntaketjut.
Keväällä nähtiin, miten tehokkaasti tämä toimi, ja palkintona oli varsin vapaa kesä. Nyt tämän toistaminen ei onnistu, kun keväällä tauti torjuttiinkin viekkaudella ja vääryydellä.
"Väärin sammutettu", kuten vanhassa vitsissä sanottiin.
Lainsäädäntö olisi saatava kiireen vilkkaa kohdilleen. Sitä toimivaa lainsäädäntöä voidaan tarvita tulevaisuudessa, kun joku ebolan, noroviruksen ja lentsun yhdistelmä lähtee kiertämään maailmaa. Ja jos lainsäädäntö saataisiin nyt jo tämän pandemian aikana koeajettua, sen toimivuus nähtäisiin käytännössä. Sitä ehditään päivittää, jos siinä huomataan puutteita.
Eilen totesin, että nyt keskiarvotettuna niin HUS-alueella kuin muuallakin maassa on ollut viikon verran kuitenkin varsin stabiilia. No, enää ei ole. Etenkin HUS-alue otti kunnon hypyn ylöspäin. Liukuva keskiarvo on nyt huipussaan koko epidemian aikana, ja nousu todennäköisesti jatkuu. Muu maa otti myös pienen nousun ylöspäin, mikä aiheutui todennäköisesti Rauman ryppäästä. Myös Varsinais-Suomi on nyt kovassa nousussa. Pirkanmaalla rauhallista, mutta isoja altistumisia on kuitenkin ollut.
Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Hyviä puolia jos hakee, niin tämä oli tosi tarpeellinen, ja tosi hyvä harjoitus ennen sitä ikävämpää versiota.
Nyt laki antaa aivan liian ison osan vastuusta AVIen ja kuntien päätöksenteon varaan. Omasta mielestäni lakeja pitäisi muuttaa niin, että vastuu ja valtuudet ovat yksin hallituksella, kun tällainen koko maata koskeva uhka on käsillä. Silloin politikointi, koulukiusaaminen, tai vanhojen muistelu ei vaikuta päätöksiin, vaan ne tekee taho, joka lystin maksaakin. Päätökset pitää perustua vain ja ainoastaan alueiden tilanteeseen, eikä nykyiseen tasapääpaskaan. Suomi on maantieteellisesti aivan hemmetin iso alue, meillä on rajaliikenteen supersolmuja ja pelkkää männikköä. Ei tätä mitenkään voi hoitaa fiksusti niin, että kaikki on kaikille tasapuolista. Jos Helsinki on ongelma, niin Kehä III muuri. Mun ei täältä tarvii maille päästä.
Tarvittessa mikä tahansa yritys tai toimiala voitaisiin sulkea hallituksen päätöksellä. Ei voida mitenkään perustella sitä, että ehkä hyvinkin vaarallista tautia voidaan hyysiä yrittäjävapauden takana. Nyt on muistettava, että tämä olisi vain erikoislainsäädäntöä erikoistilanteita varten.
Nykyinen vatkaaminen ei saa toistua, vaan silloin on oltava oikeasti pelikirja päivitettynä, että mitä tehdään. Nyt tuohon vatulointiin on ollut aikaa, mutta seuraavalla kerralla ehkä ei. Siksi se työ on aloitettava nyt, koska tämän kaltaisen lainsäädännön aikaiseksi saaminen edellyttää perustuslakien muokkaamista, mitä on taas syytä harkita ainakin yhden vaalikauden yli. Mutta nyt sitä lakia olisivat sorvaamassa ihmiset, jotka ovat tämän paskan läpikäyneet, ja joilla on tuoreessa muistissa kaikki se, mikä ei nyt toiminut. Sitä tietotaitoa ei saisi missään nimessä hukata.
Pakkotestien pitäisi olla itsestäänselvyys. Suomalaisten liikkumisoikeuteen en kajoaisi. Vapaus lähteä ja tulla pitää säilyttää. Tämä tekee rajaseutujen työmatkaliikenteen ratkaisemisesta todella visaista. Voisiko ratkaisu olla se, että jos haluat käydä muussa maassa työssä, niin asut myös sillä puolella tarpeellisen ajan, etkä ramppaa rajan yli, jos vastaava tilanne tulee. Kun tämä olisi laissa selkeästi määritetty, niin riskin joutuisi kukin itse arvioimaan työsopimusta allekirjoittaessaan. Detaljeja on miljoona, mutta nyt niistä on joku haju, mikä ei synny suunnitteluryhmien kalvosulkeisissa, ja siksi se lainsäädäntötyö olisi alettava heti.