Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 179 870
  • 81 158

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
MaRan toimitusjohtajan tämän päivän kommentti kertoo aika lailla asenteen: ”Me olemme todenneet heille, että tästä THL:n kannasta ei tarvitse välittää.”
Miksi siitä pitäisi välittää, kun nykyinen laki ei tavintoloiden sulkemista salli?
 
F

Flonaldo

Miksi siitä pitäisi välittää, kun nykyinen laki ei tavintoloiden sulkemista salli?
Välittävät tai eivät, kommentoin vain alan asennetta.

Lopputulema voi olla hyvin se, että tässä tapahtuu vanha kunnon inttityyli: koska vähemmistöä ei saatu ruotuun, kaikki kärsivät. (Pitäen sisällään kaikkien muiden tahojen lisäksi myös asiakkaat; sillä pahimpiin rajoituksiin mentäessä myös ne rauhalliset ja liki ongelmattomat ruokaravintolat suljetaan.)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erilaisia rajoituksia ja suosituksia on tällä viikolla väläytelty siihen tahtiin, että vaikea on perässä pysyä kuka on sanonut ja mitä. Välillä asiaa kommentoi ministeri, välillä nimetön hallituslähde. Jossain välissä joku työryhmän puheenjohtaja toppuuttelee, että ei ole perusteita, kunnes joku toinen taho tulee ja suosittelee.

Sääliksi käy ravintolayrittäjiä.



 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Erilaisia rajoituksia ja suosituksia on tällä viikolla väläytelty siihen tahtiin, että vaikea on perässä pysyä kuka on sanonut ja mitä. Välillä asiaa kommentoi ministeri, välillä nimetön hallituslähde. Jossain välissä joku työryhmän puheenjohtaja toppuuttelee, että ei ole perusteita, kunnes joku toinen taho tulee ja suosittelee.

Sääliksi käy ravintolayrittäjiä.




THL voi antaa vain suosituksia. Varmasti taudin leviämisen kannalta olisi järkevintä laittaa pääkaupunkiseudulla baarit kiinni sekä matkustus stoppiin. Muut tahot sitten arvioivat, onko järkevää ja mahdollista tehdä tällaisia rajoituksia.

Nythän hiihtolomalla after-ski on iso riski. Tartunnat ovat kasvaneet ja esim Uudeltamaalta matkustetaan Lappiin. Baareissa sopivassa nousuhumalassa ei ole tietoakaan turvaväleistä ja korona ei paina takaraivossa. Tuosta sitten saattavat kärsiä mm. lapset uusien rajoitusten takia.

Omasta mielestä suurin riski ovat nyt muuntovirukset. On jo alustavaa tietoa, että AZ:n kansanrokote ei pure ainakaan Etelä-Afrikan muunnokseen. Pahin tilanne olisi, jos rokotteilla ei saadakaan riittävää suojaa leviäviä virusmuunnoksia vastaan. Sen takia minusta HUS-alueelle pitäisi iskeä tiukat rajoitukset päälle ja rajoille pakkotestaus. Samoin työmaille pitää saada lisää testausta ja valvontaa. Muuten on riski, että syksyllä tilanne alkaa "alusta" ja odotetaan uutta rokotetta.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummasti aina kuitenkin joka kerta suurten uutisten päivänä luku on runsaasti keskiarvoa isompi. Olen melko varma, että loppuviikon tai seuraavan viikon aikana yksikään päivän luku ei ala vitosella. Hyvä jos edes nelosella. Seison toki korjattuna jos käy toisin.
Eihän se päivän luku vitosella alkanut.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Oulussa kuntosalit ja uimahallit avataan ikäimmeisille ja kuntoutujille. Pettymys oli se että kiekkopeliin ei vieläkään pääse.

Olen yrittänyt (tietoisesti) irtautua koronauutisoinnista, joten kertokaa asiaa tarkemmin seuranneet, että milloin Oulussa pääsee pelaamaan taas sählyä? Enkä nyt tarkoita yksityisiä saleja. Onhan tämä nyt kumma kun päivittäiset tartunnat ovat olleet yhden käden sormilla laskettavissa ties kuinka pitkään ja siitä huolimatta liikuntasalit tuntuvat pysyvän kiinni. Nimim. Vuorot tauolla joulukuusta lähtien.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Perkasin vähän tuota aiemmin linkkaamaani Ruotsin tehohoitodataa.

Tehojaksoja 6921Ainakin yksi riskitekijä 81,9 %
Potilaita 5150
0,853 %
NaisetMiehetTotal% totalKaikki todetut% ikäluokasta
0 - 9
18​
11​
29​
0,42 %​
8989​
0,32 %​
10 - 19
16​
29​
45​
0,65 %​
61616​
0,07 %​
20 - 29
72​
112​
184​
2,66 %​
107303​
0,17 %​
30 - 39
105​
160​
265​
3,83 %​
106746​
0,25 %​
40 - 49
192​
465​
657​
9,48 %​
109191​
0,60 %​
50 - 59
385​
1162​
1547​
22,33 %​
100624​
1,54 %​
60 - 69
491​
1588​
2079​
30,01 %​
52236​
3,98 %​
70 - 79
482​
1239​
1721​
24,84 %​
26363​
6,53 %​
80 - 89
112​
282​
394​
5,69 %​
20485​
1,92 %​
90 - 99
4​
3​
7​
0,10 %​
9960​
0,07 %​
1877​
5051​
6928​
100,00 %​
603513​


Eli todetuista potilaista 0,853 % on vieraillut teholla. Jaksoja per potilas keskiarvo on 1,34 jaksoa. Eli osastolta pompitaan jonkin verran ees taas. 50+ edustaa taulukossa 82,97 % potilaista. % ikäluokasta laskettu jakoilla eli siinä jossain kohden numerot liian pieniä.

Ainakin yhteen riskiryhmään on kuulunut 81,9 % ja kuten alla olevasta kertyvistä totaaliprosenteista voi päätellä on suurella osalla useampi riskiryhmä kortissa raksittuna


RiskiryhmäNaisetMiehet
65 +45,5045,60
Monivammaiset lapset0,200,10
Raskaana3,20-
Verenpaine42,6045,60
Krooninen sydänsairaus11,6017,80
Krooninen keuhkosairaus23,0013,40
Immuunivaje10,506,10
Krooninen maksan vajaatoiminta1,100,80
Krooninen munuaisten vajaatoiminta4,906,30
Diabetes25,1027,50
Äärimmäinen liikalihavuus9,805,40
Neuromuskulaarinen sairaus2,001,40
Muu15,9013,70

Ja miksikö tätä perkasin. Mielenkiinnosta. Verrattavissa oleva kansa naapurissamme. Saattaisi samanlaiset luvut olla meilläkin jos näitä jostain löytyisi.

Mutta jos lähdetään miettimään hoidon tarvetta kun riskiryhmät piikitetty niin tällöin se olisi kyllä melkolailla pienempi jos yli 80 % omaa jäsenyyden noihin ryhmiin
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän se päivän luku vitosella alkanut.
Joo ei alkanut, ja kyllä tämä nyt ihan oikeasti siltä näyttää, että muuntoviruksen takia luvut ovat kasvamaan päin. Pitää vielä odotella hieman tulevien päivien lukuja, koska jojoilua on, mutta kyllä trendi alkaa hahmottua. Tilanne on ollut hallussa, mutta epidemia ei enää aikoihin ole hidastunut, vaan ennemminkin ne isommat luvut ovat hivuttautuneet ylemmäs ja ylemmäs, nyt taidettiin sitten hypätä kerralla yhden sataluvun yli.

En ole itse mikään massiivisten rajoitusten ja kieltojen kannattaja, mutta huonoon suuntaan tilanne on menossa, ja jos jotain merkittävää aiotaan tehdä rajoitusten suhteen, niin nyt on jo viime hetket käsillä. Rajoitusten on oltava etupainotteisia, jos niiden halutaan ehtiä tehoavan ajoissa. Toki ne auttaa myöhemminkin, mutta kuten viruksen kohdalla jo tiedetään, pullossa on helpompi pitää kuin tunkea takaisin.
 

Oadie

Jäsen
Viimeisimpää selkeää ja yhtenäistä viestintää koronaviruksen osalta näiltä "yhdessä" toimivilta toimijoilta:

THL: Ravintolat kiinni pääkaupunkiseudulla
Ministeriö/ Hallitus: Emme ole tästä kuulleetkaan ja lakia ei tähän ole eikä valmistella

THL: Ei Lappiin tai muuallekkaan hiihtolomalla pääkaupunkiseudulta.
Ministeri Lintilä: Ei paniikkia, Lappiin vaan.

THL: 6 hengen kokoontumiset pääkaupunkiseudulle
Vapaavuori: Toinen aste lähiopetukseen.

Tähän päälle Krista on jo itsekseen puoliksi tasolla 2 ja Pekonen höpöttelee että " Ravintolat eivät ole auki sitä varten, että sinne mennään." Sanna keskittyy kansikuviin ja niiden kommentointiin. Täytyy sanoa, että Kummelin Parantainenkin olisi ihmeissään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos siellä hallituksessa herättäisiin vaikka valmistelemaan sellaista lainsäädäntöä että edes seuraavassa pandemiassa olisi mahdollista toteuttaa tehokkaita, paikallisia ja mahdollisimman vähän yhteiskuntaa haittaavia toimia leviämisen estämiseksi. On pidemmällä tähtäimellä kestämätöntä että helpointa on rajoittaa sellaisia väestönosia joiden kohdalla siitä voi eniten haittaa. Esim. lasten koulunkäynti ja harrastaminen, mielenterveys- ja päihdeongelmaisten kokoontumiset yms., kun samaan aikaan esimerkiksi tukiaan räkälöissä ryyppääviä aikuisia tai maahan saapuvia aikuisia on "vapauden" nimissä mukamas mahdotonta rajoittaa tai pakkotestata.

Tämä on juuri näin. Suomen lainsäädäntö on pääsääntöisesti varsin hyvin toimiva normaaliaikoina, mutta poikkeusaikoihin se ei taas oikein sovikaan.

Minä olen sitä mieltä, että tämä tauti olisi suhteellisen helppo pitää kurissa ihan siten, että kaikki maahan tulevat testataan, ja tarvittaessa laitetaan pakolliseen karanteeniin. Tällä saadaan suurin ulkoa päin tuleva viruskuorma katkaistua. Sitten alueelliset rajoitukset, joita olisi pystyttävä kohdistamaan oikein, nitistävät maan sisäiset tartuntaketjut.

Keväällä nähtiin, miten tehokkaasti tämä toimi, ja palkintona oli varsin vapaa kesä. Nyt tämän toistaminen ei onnistu, kun keväällä tauti torjuttiinkin viekkaudella ja vääryydellä.

"Väärin sammutettu", kuten vanhassa vitsissä sanottiin.

Lainsäädäntö olisi saatava kiireen vilkkaa kohdilleen. Sitä toimivaa lainsäädäntöä voidaan tarvita tulevaisuudessa, kun joku ebolan, noroviruksen ja lentsun yhdistelmä lähtee kiertämään maailmaa. Ja jos lainsäädäntö saataisiin nyt jo tämän pandemian aikana koeajettua, sen toimivuus nähtäisiin käytännössä. Sitä ehditään päivittää, jos siinä huomataan puutteita.

Eilen totesin, että nyt keskiarvotettuna niin HUS-alueella kuin muuallakin maassa on ollut viikon verran kuitenkin varsin stabiilia. No, enää ei ole. Etenkin HUS-alue otti kunnon hypyn ylöspäin. Liukuva keskiarvo on nyt huipussaan koko epidemian aikana, ja nousu todennäköisesti jatkuu. Muu maa otti myös pienen nousun ylöspäin, mikä aiheutui todennäköisesti Rauman ryppäästä. Myös Varsinais-Suomi on nyt kovassa nousussa. Pirkanmaalla rauhallista, mutta isoja altistumisia on kuitenkin ollut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä nyt vaan pakko sanoa se, että rokotusjärjestys on ollut hyvin tehoton tartuntaleviämisten kannalta. Mielummin olisin rokottanut työikäisen paljon liikkuvan, kun vaikkapa 90v monisairaan ihmisen. En tiedä onko kylmää ajatella niin, mutta ei tämä mihinkään etene sillä, jos vanhin väestö on rokotettu.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä nyt vaan pakko sanoa se, että rokotusjärjestys on ollut hyvin tehoton tartuntaleviämisten kannalta. Mielummin olisin rokottanut työikäisen paljon liikkuvan, kun vaikkapa 90v monisairaan ihmisen. En tiedä onko kylmää ajatella niin, mutta ei tämä mihinkään etene sillä, jos vanhin väestö on rokotettu.

Ensimmäisenä rokotettiin terveydenhuollon korona-työntekijöitä, joiden kiireellisyysjärjestystä ei voine kieltää.
Noiden iäkkäimpien ikäluokkien nuppiluku on niin pieni, ettei niillä rokotemäärillä ole merkitystä työikäisten rokottamisessa:
 

Liitteet

  • Suomen_ikäpyramidi_2019.png
    Suomen_ikäpyramidi_2019.png
    16 KB · kertaa luettu: 72

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kyllä nyt vaan pakko sanoa se, että rokotusjärjestys on ollut hyvin tehoton tartuntaleviämisten kannalta. Mielummin olisin rokottanut työikäisen paljon liikkuvan, kun vaikkapa 90v monisairaan ihmisen. En tiedä onko kylmää ajatella niin, mutta ei tämä mihinkään etene sillä, jos vanhin väestö on rokotettu.
Tämän nykyisen rokotusjärjestyksen ymmärtäisi siinä tapauksessa, jos rajoituksista tosissaan oltaisiin pääsemässä eroon sillä perusteella että riskiryhmät ja yli 70-vuotiaat on saatu rokotettua. Muuten jos ehtona on saada tartunnat itsessään eliminoitua rokottamalla, niin metsään mennään ja lujaa tällä hetkellä. Oli sitten muunnosta liikkeellä tai ei.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ensimmäisenä rokotettiin terveydenhuollon korona-työntekijöitä, joiden kiireellisyysjärjestystä ei voine kieltää.
Noiden iäkkäimpien ikäluokkien nuppiluku on niin pieni, ettei niillä rokotemäärillä ole merkitystä työikäisten rokottamisessa:

Ideana siis lähinnä se, että työikäiset ihmiset liikkuvat enemmän ja tartuttavat sitä eniten, eli ovat huomattavasti merkittävämmässä roolissa leviämisen kannalta tässä, kun eläkeikäiset, jotka pystyvät muutenkin säätelemään päivärytmin ihan erilailla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ideana siis lähinnä se, että työikäiset ihmiset liikkuvat enemmän ja tartuttavat sitä eniten, eli ovat huomattavasti merkittävämmässä roolissa leviämisen kannalta tässä, kun eläkeikäiset, jotka pystyvät muutenkin säätelemään päivärytmin ihan erilailla.
Ei taida olla vielä siitä tietoa kuinka hyvin rokotteet estävät koronan tarttumista ihmisestä toiseen.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Omasta mielestä suurin riski ovat nyt muuntovirukset. On jo alustavaa tietoa, että AZ:n kansanrokote ei pure ainakaan Etelä-Afrikan muunnokseen. Pahin tilanne olisi, jos rokotteilla ei saadakaan riittävää suojaa leviäviä virusmuunnoksia vastaan. Sen takia minusta HUS-alueelle pitäisi iskeä tiukat rajoitukset päälle ja rajoille pakkotestaus. Samoin työmaille pitää saada lisää testausta ja valvontaa. Muuten on riski, että syksyllä tilanne alkaa "alusta" ja odotetaan uutta rokotetta.
Minusta tässä skenaariossa voi olla inhorealistisesti katsottuna perää ja tätä olen täällä aiemmin osin nostanut itsekin esiin. Jos tuosta Etelä-Afrikan variantista tai muista rokotteelle resistanteista varianteista (tuskin se yhteen jää) tuleekin yleisiä muotoja, niin massarokottaminen alkaa näyttäytymään aika kankealta vaihtoehdolta ja riskiryhmiin kohdistuvan päivitetyn rokotteen jakelun realistisempana mallina. Siltä osin päivitetyn siis, kun kehitys pysyy mukana.

Sen sijaan tässä skenaariossa järeämmissä rajoituksissa ei puolestaan minusta olisi järkeä, koska ongelmahan vain siirtyisi eteenpäin. Taustaoletuksena on mielipide siitä, ettei vuosikausia ole järkevää elää suuresti rajoitettua elämää.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tämä on juuri näin. Suomen lainsäädäntö on pääsääntöisesti varsin hyvin toimiva normaaliaikoina, mutta poikkeusaikoihin se ei taas oikein sovikaan.

Minä olen sitä mieltä, että tämä tauti olisi suhteellisen helppo pitää kurissa ihan siten, että kaikki maahan tulevat testataan, ja tarvittaessa laitetaan pakolliseen karanteeniin. Tällä saadaan suurin ulkoa päin tuleva viruskuorma katkaistua. Sitten alueelliset rajoitukset, joita olisi pystyttävä kohdistamaan oikein, nitistävät maan sisäiset tartuntaketjut.

Keväällä nähtiin, miten tehokkaasti tämä toimi, ja palkintona oli varsin vapaa kesä. Nyt tämän toistaminen ei onnistu, kun keväällä tauti torjuttiinkin viekkaudella ja vääryydellä.

"Väärin sammutettu", kuten vanhassa vitsissä sanottiin.

Lainsäädäntö olisi saatava kiireen vilkkaa kohdilleen. Sitä toimivaa lainsäädäntöä voidaan tarvita tulevaisuudessa, kun joku ebolan, noroviruksen ja lentsun yhdistelmä lähtee kiertämään maailmaa. Ja jos lainsäädäntö saataisiin nyt jo tämän pandemian aikana koeajettua, sen toimivuus nähtäisiin käytännössä. Sitä ehditään päivittää, jos siinä huomataan puutteita.

Eilen totesin, että nyt keskiarvotettuna niin HUS-alueella kuin muuallakin maassa on ollut viikon verran kuitenkin varsin stabiilia. No, enää ei ole. Etenkin HUS-alue otti kunnon hypyn ylöspäin. Liukuva keskiarvo on nyt huipussaan koko epidemian aikana, ja nousu todennäköisesti jatkuu. Muu maa otti myös pienen nousun ylöspäin, mikä aiheutui todennäköisesti Rauman ryppäästä. Myös Varsinais-Suomi on nyt kovassa nousussa. Pirkanmaalla rauhallista, mutta isoja altistumisia on kuitenkin ollut.

Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Hyviä puolia jos hakee, niin tämä oli tosi tarpeellinen, ja tosi hyvä harjoitus ennen sitä ikävämpää versiota.

Nyt laki antaa aivan liian ison osan vastuusta AVIen ja kuntien päätöksenteon varaan. Omasta mielestäni lakeja pitäisi muuttaa niin, että vastuu ja valtuudet ovat yksin hallituksella, kun tällainen koko maata koskeva uhka on käsillä. Silloin politikointi, koulukiusaaminen, tai vanhojen muistelu ei vaikuta päätöksiin, vaan ne tekee taho, joka lystin maksaakin. Päätökset pitää perustua vain ja ainoastaan alueiden tilanteeseen, eikä nykyiseen tasapääpaskaan. Suomi on maantieteellisesti aivan hemmetin iso alue, meillä on rajaliikenteen supersolmuja ja pelkkää männikköä. Ei tätä mitenkään voi hoitaa fiksusti niin, että kaikki on kaikille tasapuolista. Jos Helsinki on ongelma, niin Kehä III muuri. Mun ei täältä tarvii maille päästä.
Tarvittessa mikä tahansa yritys tai toimiala voitaisiin sulkea hallituksen päätöksellä. Ei voida mitenkään perustella sitä, että ehkä hyvinkin vaarallista tautia voidaan hyysiä yrittäjävapauden takana. Nyt on muistettava, että tämä olisi vain erikoislainsäädäntöä erikoistilanteita varten.

Nykyinen vatkaaminen ei saa toistua, vaan silloin on oltava oikeasti pelikirja päivitettynä, että mitä tehdään. Nyt tuohon vatulointiin on ollut aikaa, mutta seuraavalla kerralla ehkä ei. Siksi se työ on aloitettava nyt, koska tämän kaltaisen lainsäädännön aikaiseksi saaminen edellyttää perustuslakien muokkaamista, mitä on taas syytä harkita ainakin yhden vaalikauden yli. Mutta nyt sitä lakia olisivat sorvaamassa ihmiset, jotka ovat tämän paskan läpikäyneet, ja joilla on tuoreessa muistissa kaikki se, mikä ei nyt toiminut. Sitä tietotaitoa ei saisi missään nimessä hukata.

Pakkotestien pitäisi olla itsestäänselvyys. Suomalaisten liikkumisoikeuteen en kajoaisi. Vapaus lähteä ja tulla pitää säilyttää. Tämä tekee rajaseutujen työmatkaliikenteen ratkaisemisesta todella visaista. Voisiko ratkaisu olla se, että jos haluat käydä muussa maassa työssä, niin asut myös sillä puolella tarpeellisen ajan, etkä ramppaa rajan yli, jos vastaava tilanne tulee. Kun tämä olisi laissa selkeästi määritetty, niin riskin joutuisi kukin itse arvioimaan työsopimusta allekirjoittaessaan. Detaljeja on miljoona, mutta nyt niistä on joku haju, mikä ei synny suunnitteluryhmien kalvosulkeisissa, ja siksi se lainsäädäntötyö olisi alettava heti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viimeisimpää selkeää ja yhtenäistä viestintää koronaviruksen osalta näiltä "yhdessä" toimivilta toimijoilta:

THL: Ravintolat kiinni pääkaupunkiseudulla
Ministeriö/ Hallitus: Emme ole tästä kuulleetkaan ja lakia ei tähän ole eikä valmistella

THL: Ei Lappiin tai muuallekkaan hiihtolomalla pääkaupunkiseudulta.
Ministeri Lintilä: Ei paniikkia, Lappiin vaan.

THL: 6 hengen kokoontumiset pääkaupunkiseudulle
Vapaavuori: Toinen aste lähiopetukseen.

Hienointahan tässä on, että THL:n julkilausuttuna vastuuna on kansalaisviestintä. Laitoksen viestintä ja tukipalvelut toki tuhottiin viime vuosikymmenellä, kun sieltä vähennettiin valtavasti porukkaa. Sekin näkyy tässä osaltaan. On melkoista sekoilua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös