Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 201 396
  • 81 140

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Porissa ja Raumassa yhteensä 60 tartuntaa.

Nämä ovat suurimmaksi osaksi Rauman Telakan tartuntoja. Taitavat kirjautua Poriin, vaikka suuri osa on ulkomaalaisia, jotka eivät ole kirjoilla Suomessa. Kulttuuri ja kieli ovat asettaneet haasteita jäljitykselle, kertoo Satakunnan Kansa. Huhujen mukaan karanteenissa olevia on poliisivoimin poistettu Lidlistä, koronatodistuksia lainaillaan toisilta ja jos on porttikielto Rauman telakalle, niin mennään Turkuun hommiin. Nämä tosin vain huhuja, todenperästä ei tietoa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Täyttä asiaa eikä tämä tarkoita mitenkään yksilönvapauksien heivaamista romukoppaan. Yhteiskunnassa jossa nähdään hyväksyttävänä lentokentän turvatarkastukset, huumekoirat, puhallutusratsiat, laukun tutkiminen vaatimuksena yökerhoon tai lätkämatsiin pääsylle, tupakoinnin rajoittaminen lainsäädännöllä, alkoholinmyynnin rajoittaminen lainsäädännöllä, pakollinen varusmiespalvelus, 45% kokonaisveroaste jne., ei voi olla niin, että tikku nenään maahan tullessa on perustavanlaatuinen yksilönvapauden loukkaus jollainen ei tule kysymykseenkään.

Tietenkin tuolta osin lainsäädäntö pitää olla kunnossa mutta jos niin ei ole, sen saattaminen kuntoon pitäisi olla päivänselvä ja kiireellinen toimenpide jonka suhteen ei ole mitään perustavanlaatuista ongelmaa yksilönvapauksien rajoittamisen suhteen. Ja minä en edes kannata pakollista rokottamista vaikka olenkin vahvasti pro-vaccine.
@BOL @Sistis

Olen periaatteesta aivan samaa mieltä. Tuo rajatestaaminen on saatava pakolliseksi. Mutta omasta mielestäni sen on perustuttava siihen tarkoitettuun ja kohdistettuun lakiin. Jos rajatestauksiin ryhdytään puhallusratsioihin tarkoitetun lain oikeutuksella, niin se rapauttaa koko lainsäädännön merkityksen. Nuo @BigRedCat mainitsemat esimerkit ovat pitkään voimassa ollutta lainsäädäntöä, jossa ei puhuta koronasta tai rajatestauksesta mitään. Nuo lait ovat tarkoitettu muuhun kuin nyt käsissä olevaan ongelmaan. Ne loukkaavat osaltaan yksilön oikeuksia samalla tavalla, mitä nyt pitäisi tehdä pakollisella testauksella. Mutta ne ovat voimassa olevaa lainsäädäntöä. Pakolliset rajatestaukset eivät sitä ole. Tiedän - sulateltavaa on ollut itsellänikin, mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei viranomainen voi toimia vastoin lakia, eikä hallitus säätää sellaisia lakeja, jotka ovat aiemman lainsäädännön kanssa selvästi ristiriidassa. Perusoikeudet ovat aika kovaa kamaa.

Rajatestaus on saatava pakoĺliseksi. Vapaaehtoisuus ei toimi, se on kokeiltu. Työssäkäyntimatkaajia ei voi vaatia odottamaan rajalla testin valmistumista. Ongelma ei ole pelkkä tikku nenään, vaan sen testituloksen saamisen viive. Saako matkaaja jatkaa vapaasti matkaansa muualle tulosta odottamaan, vai onko hänen odotettava sitä karanteenissa, missä ja kenen kustannuksin. Eli puututaanko Suomalaisen vapaan liikkumisen perusoikeuteen vai ei. Toinen puoli itsestäni huutaa toimenpiteitä, ja käytännön toimia 'nyt tehdään pakon sanelemana näin' menttaliteetillä, mutta toinen puoli ablodeeraa seisaallaan niille tahoille, jotka pitävät lain kirjaimen ja sen käytön linjakkuudesta ja puhdasotsaisuudesta huolta.

Oleellista olisi se, että joku ottaisi nyt tilanteesta kopin, ja alkaisi valmistella suurta lakiuudistusta seuraavaa pandemiaa silmällä pitäen. Se voi hyvin olla huomattavasti kiukkuisempi pöpö, joka ei anna samaa aikaa kuin nykyinen vängätä twitterissä sitä, että pitäisikö hallituksen sitä, AVIn tätä, vai kuntien tota tehdäkseen tilanteelle jotain.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pakkotestaus ja rajasulut kaikelta ylimääräiseltä on ainut keino päästä tästä joskus eteenpäin. Nyt onneksi sulkuja sentään jatketaan, mutta edelleen esim. meriteitse pääsee tänne aika helposti ukkomailta, kunhan vetoaa työhön. Olisi ehkä myös sytä miettiä rokotuksia ensisijaisesti siellä, missä tartuntoja eniten on, eli meidän mittapuulla suuret kaupungit kaupungit. Niitä nyt ei montaa suomessa ole.

Mutta edelleen sadannennen kerran... jostain se brittimuunnos tänne uiskenteli, eli ei toiminut sulut kuten olisi pitänyt. Sitten väläytellään tosissaan ja paskat housussa jotain ravintolasulkuja. Se oli THL joo eikä hallitus, mutta kyllähän ne nyt keskenään kommunikoi. Jos ei tunti tunnilta niin ainakin päivittäin.

Ne ravintola ym. konkurssit ja työttömyysaallothan tämän pelastaa. Kuoriutuiko koronan aikaan tästä hyvinvointivaltiostamme myös puuhastelun puolia vähän liikaa. Täällä toimii kaikki perusasiat todella hyvin, mutta tätä on nyt hoidettu hyvin keskinkertaisesti, vaikka meillä ei määrät olekaan onneksi räjähtäneet.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat

"Finnair vaatii Suomeen tulevilta asiakkailta koronatestitodistuksen tai vastaavan 28.1.2021 lähtien."



"Kaikilla matkustajilla mukaan lukien Suomen kansalaisilla, tulee olla laivaan noustessaan 72 tunnin sisällä otettu negatiivinen koronatestitodistus tai lääkärintodistus sairastetusta taudista."
Tämä on hyvää tietoa, mutta taitaa koskea lentoliikenteessä pelkkää Finnairia. Varustomoillakin tulossa vasta voimaan.

Vähän myöhässä näyttää olevan tämäkin asia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 444 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 241
Helsinki 112
Vantaa 51
Espoo 33
Järvenpää 7
Kerava 10
Nurmijärvi 3
Tuusula 5
Lohja 3
Vihti 6
Mäntsälä 4
Kauniainen 1
Loviisa 2
Karkkila 1
Siuntio 1
Askola 1
Inkoo 1

Varsinais-Suomi 57
Turku 36
Salo 4
Kaarina 2
Raisio 7
Lieto 1
Naantali 2
Masku 1
Laitila 1
Rusko 1
Somero 1
Sauvo 1

Pirkanmaa 6
Tampere 5
Kangasala 1

Pohjois-Pohjanmaa 11
Oulu 7
Raahe 3
Liminka 1

Etelä-Pohjanmaa 5
Seinäjoki 2
Kurikka 3

Vaasa (alue) 1
Laihia 1

Keski-Suomi 2
Laukaa 1
Keuruu 1

Kanta-Häme 1
Tammela 1

Päijät-Häme 3
Lahti 3

Kymenlaakso 1
Kotka 1

Pohjois-Savo 2
Kuopio 2

Etelä-Savo 22
Mikkeli 21
Pieksämäki 1

Itä-Savo 1
Rantasalmi 1

Satakunta 63
Pori 49
Rauma 11
Huittinen 3

Pohjois-Karjala 5
Joensuu 5

Etelä-Karjala 9
Lappeenranta 8
Imatra 1

Lappi 6
Kolari 4
Pello 2

Länsi-Pohja 2
Kemi 2

Kainuu 1
Suomussalmi 1

Ahvenanmaa 5
Maarianhamina 4
Hammarland 1
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli rajoilla menee nyt sitten sillä tavalla, että pakkotestaus tulee, ja positiivisen tuloksen tullessa ihmisille suositellaan karanteenia? Missään olosuhteissa kuitenkaan maahanpääsyn epäämiseksi tuo positiivinen tulos ei taida riittää. Elikkä "porsaanreikä" tässä asiassa siirtyy nyt siihen, että noudattavatko ihmiset sitten noita saamiaan karanteenikehotuksia, kun positiivinen tulos on tullut.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Voidaanko kiristää foliohattua ja kaivaa salaliittokissalla pöytää, mutta ehkä ravintolat saa mennä, että raskas teollisuus voi jatkaa maskien pitämistä toisella korvalla ja uutteran itä-duunarin käyttämistä työjuhtana. Talouden "isossa kuvassa" toki fiksua.
(vitsi)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tehdäänköhän Suomessa vasta-ainetutkimusta minkä verran? Olisi mielenkiintoista saada selville mikä on oikeasti sairastaneiden määrä. Tai edes jotain arviota siitä.

Tiedän että sellainen tehtiin joskus mutta eikös sen pitäisi olla tällaisessa vaiheessa jatkuva prosessi.

Etelä-Afrikassa tutkimukset näyttävät 10-20 kertaista lukemaa testeillä todettuihin. Tuollaisiin ei varmasti päästä mutta kerrointa on varmasti.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nimenomaan. Silti minusta tuntuu vaikka maallikko olenkin, että kyse on suurelta osin tulkinnasta eikä vain lain kirjaimesta. Oliko @Lätty-ylämummo joka keskustellessamme esitti tartuntatautilain mukaisen "välttämättömyyden" täyttyvän rajatestauksenkin osalta jos ajaudumme johonkin Belgian tilanteesen. Näinhän asiaa tunnutaan tulkitsevan virallistenkin tahojen toimesta.


16 §
Pakollinen terveystarkastus

Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä.



Minusta tulkinta on kuitenkin täysin järjetön. Jos puhutaan välttämättömyydestä epidemian ehkäisemiseksi, testaus on välttämätöntä/perusteltua nimenomaan ennen kuin sisäinen tilanne on päästetty pahaksi. Mitä väliä rajatestauksella on jos tauti leviää jo enemmän maan sisällä? Sen sijaan nimenomaan silloin rajatestauksesta olisi apua kun sisäinen tilanne on hyvä mutta huonomman epidemiatilanteen maista tautia vuotaa rajoilta.

Tuolla tulkinnalla "välttämättömyys" täyttyy silloin kun toimesta ei ole mitään hyötyä, mutta ei täyty silloin kun se oikeasti olisi välttämätöntä.

Laki on juuri niin, kuin se kirjoitetaan. Mutta kuinka lakia käytetään, on pitkälti kiinni siitä, kuinka sitä tulkitaan. Tähän tarvitaan oikeasti pätevää ja laajasti lakeja tuntevaa henkilöä, sillä lait ovat osin ristiriitaisia keskenään, alisteisia toisilleen, niillä on etymologinen taustansa ja mitähän vielä. Tulkinnan jälkeen lakia tulee noudattaa. Ja nyt vasta mielenkiintoiselle alueelle tullaankin:

9 §Torjuntatyö kunnassa
Kunnan velvollisuutena on järjestää alueellaan tässä laissa tarkoitettu tartuntatautien vastustamistyö osana kansanterveystyötä siten kuin kansanterveyslaissa (66/1972), terveydenhuoltolaissa (1326/2010) ja tässä laissa säädetään.

Olisiko oikeutettua kysyä Vapaavuorelta hänen kiukutellessa hallituksen toimista, että miksi Helsinki ei noudattanut voimassa olevaa lakia, ja ensimmäisenä laittanut Helsinki-Vantaalle päivystävän tartuntatautilääkärin määräämään jokaista saapuvaa lentoa pakolliseen terveystarkastukseen? Sitten satamat. Jeejee - resurssipula, mutta eikö kunnan tehtävä ole varustautua lain sille määräämien velvollisuuksien täyttämiseen? Oma mielikuvani on, että jos viime keväänä Helsinki olisi tuon peliliikeen tehnyt, niin nyt ei tarvitsisi rajavalvontaa vatvoa. Olisi vain todettu, että kunta teki sen, mihin heillä on laillinen oikeus. Munaa ei ollut.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olisiko oikeutettua kysyä Vapaavuorelta hänen kiukutellessa hallituksen toimista, että miksi Helsinki ei noudattanut voimassa olevaa lakia, ja ensimmäisenä laittanut Helsinki-Vantaalle päivystävän tartuntatautilääkärin määräämään jokaista saapuvaa lentoa pakolliseen terveystarkastukseen?
Ei kai lentoasema Vapaavuorelle kuulu.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laki on juuri niin, kuin se kirjoitetaan. Mutta kuinka lakia käytetään, on pitkälti kiinni siitä, kuinka sitä tulkitaan. Tähän tarvitaan oikeasti pätevää ja laajasti lakeja tuntevaa henkilöä, sillä lait ovat osin ristiriitaisia keskenään, alisteisia toisilleen, niillä on etymologinen taustansa ja mitähän vielä. Tulkinnan jälkeen lakia tulee noudattaa. Ja nyt vasta mielenkiintoiselle alueelle tullaankin:

9 §Torjuntatyö kunnassa
Kunnan velvollisuutena on järjestää alueellaan tässä laissa tarkoitettu tartuntatautien vastustamistyö osana kansanterveystyötä siten kuin kansanterveyslaissa (66/1972), terveydenhuoltolaissa (1326/2010) ja tässä laissa säädetään.

Olisiko oikeutettua kysyä Vapaavuorelta hänen kiukutellessa hallituksen toimista, että miksi Helsinki ei noudattanut voimassa olevaa lakia, ja ensimmäisenä laittanut Helsinki-Vantaalle päivystävän tartuntatautilääkärin määräämään jokaista saapuvaa lentoa pakolliseen terveystarkastukseen? Sitten satamat. Jeejee - resurssipula, mutta eikö kunnan tehtävä ole varustautua lain sille määräämien velvollisuuksien täyttämiseen? Oma mielikuvani on, että jos viime keväänä Helsinki olisi tuon peliliikeen tehnyt, niin nyt ei tarvitsisi rajavalvontaa vatvoa. Olisi vain todettu, että kunta teki sen, mihin heillä on laillinen oikeus. Munaa ei ollut.

Näin on mutta nyt on "välttämättömyyden" osalta mielestäni käytetty tartuntatautien kannalta järjenvastaista logiikkaa. En ole myöskään ihan vakuuttunut että lakiasiantuntija olisi paras taho määrittelemään välttämättömyyden epidemian leviämisen estämiseen tähtäävien toimenpiteiden suhteen. Toki siinä mitä käsitteellä yleisemmin tarkoitetaan ja minkä vaatimusten pitää täyttyä.

Siitä samaa mieltä että Helsinki on perseillyt. Aikaisemmat rajoitukset -> lyhyemmät rajoitukset. Nyt kituutetaan pitkälti siksi ettei haluttu ajoissa kohdata totuutta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etelä-Afrikassa tutkimukset näyttävät 10-20 kertaista lukemaa testeillä todettuihin. Tuollaisiin ei varmasti päästä mutta kerrointa on varmasti.

On varmasti, ja olen samaa mieltä, että tuollainen kannattaisi kyllä tehdä.

Joskus arvioin sairaalaan joutuneiden osuuden perusteella, että keväällä tartuntoja olisi todennäköisesti diagnosoitu 3-4 kertaa enemmän, jos silloin olisi testattu yhtä intensiivisesti kuin nykyään. Mutta sitten tulee tähän päälle vielä kaikki oireettomat tai hyvin lieväoireiset, jotka eivät jääneet tuolloin kiinni testeissä, eivätkä jää nytkään.

Jos keväällä olisi diagnosoitu samalla prosentilla kuin nyt, niin meillä olisi ehkä noin 75000 tapausta todettu. Jos oireettomat ja lieväoireiset, jotka eivät missään kohtaa olisi päätyneet tilastoihin, otetaan mukaan, niin luku olisi varovaisesti arvioiden ehkä vähintään kaksinkertainen, eli 150000 tapausta. Mutta voisi hyvinkin olla vieläkin suurempi.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Parisataa tartuntaa vähemmän kuin eilen, missä isot otsikot? Toisinpäin kuitenkin olisi paniikki, tiedotustilaisuus ja kakkostason suunnittelu välittömästi pystyssä. Jännästi kyllä "kovat" lukemat saadaan aina juuri sille päivälle kun on jokin tiedotustilaisuus ja sen jälkeen putoaa taas.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku on esittänyt hypoteettinen skenaarion, että meillä pääsee valtaan joskus joku enemmän diktatuuriin päin kallellaan oleva taho, ja ottaa nämä lait käyttöön omaa valtaa pönkittääkseen. Sanoisin, että jos tällainen tilanne tulisi eteen, niin kyllä tämä taho keksii keinot säätää lait haluamikseen, oli noita poikkeusaikojen tiukennuksia lakikirjassa tai ei...

Jos meillä on joskus vallassa joku diktaattori, häntä tuskin kiinnostaa hevon helvettiä mikään lainsäädäntö. Kuten kirjoitit, hän säätää lait haluamikseen tai sitten ei säädä, mutta tekee joka tapauksessa kuten haluaa. Ja silloin meillä on ihan vähän suurempia ongelmia kuin nämä nyt väännössä olevat "yksilönvapauden rajoitukset".

Suurin osa ihmisistä toimii edelleen hyvin vastuullisesti, noudattaa ohjeita ja käyttää maalaisjärkeä. Kaikki kiva ei ole edelleenkään kielletty, mutta osaan kohdistuu rajoitteita. Mä en katso, että baareissa heiluminen perseet olalla on mikään ihmisoikeuskysymys. En kuitenkaan ole ravintoloiden toimintojen rajoittamisen kannalla (pl. yökerhot ja mun mielestä valtion pitää tukea toimialaa), mutta jonkinlaisia sanktioita pitäisi keksiä kyllä ravintoloillekin, jotta niillä olisi aidosti motivaatiota huolehtia, että rajoituksia todella noudatetaan. Suurimmalle osalle mestoista tämäkään ei ole mikään ongelma, koska he jo niin toimivatkin ja lopuista pitää laskeneet asiakasmäärät huolen. Mutta sitten on taas niitäkin paikkoja, joilla ei ole huolta huomisesta. Itse olisin käyttänyt vaikka koulu-uudistukseen korvamerkityt rahat ravintoloiden pelastamiseen. Kun kerran velkaa otetaan, niin käytetään se sitten edes työpaikkojen säilymiseksi.

Mutta niin kauan, kun ihmisillä itsellään on suurin vastuu omasta toiminnastaan, näyttää siltä, että kyllä tännekin oikeasti tarvitaan valtiovaltaa rajoittamaan toimintoja. Vaikka tämä on ihan paskaa, hyväksyn rajoitukset, kunhan ne perustuvat faktaan, ovat alueellisesti perusteltuja, eivätkä sisällä turhaa politikointia. Joissain asioissa pitää katsoa suuremmassa kuvassa "hyöty vs. haitta", kuten vaikkapa lasten ja nuorten asioissa eikä kaikki toimintoja voi laittaa samalle viivalle. Mun mielestäni on myös aivan käsittämätöntä, että rakennusala saa puuhastella ihan rauhassa, kuten ennenkin ja samaan aikaan sieltä sitten sairastuneet ja altistuneet haistattavat pitkät paskat rajoituksille ja karanteeneille ja tauti kiertää. Kun aletaan pistää rakennusalan työnantajille painetta ja sanktioita, sekä käydään valvomassa toteutumista, kyllä se alkaa näkyä työntekijöissäkin. Usein hyvin piankin, kun tajutaan, ettei palkkaa makseta. Kannattaisi ainakin kokeilla. Enitenhän tässä kyrsii se, että verrattain pieni joukko ei vain välitä eikä niitä tunnuta saavan mitenkään kuriin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä se lentoasema Vantaalle kuuluu.
Lentoaseman omistaa Finavia jonka omistaa Suomen valtio. Mutta omistuksella tai sijainnilla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä, koska laki ei rajaa torjuntatyötä vain oman kunnan alueella tehtäväksi.

6 §
Viranomaisten yleiset velvollisuudet
Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Havaintoja maailmalta:

1. Israelissa korkea rokotusaste alkaa vihdoin näkyä kunnolla. Tapaukset putoavat nyt kiihtyvällä tahdilla. Viisi viikkoa, -55%. Viime päivinä pudotus ollut todella kovaa.

2. Yhdysvalloissa tartuntojen putoaminen kiihtyy niin ikään. Reilu viisi viikkoa ja yli 70% pudotusta.

3. Italiassa, Ranskassa ja Belgiassa on viime päivinä menty hyvin vakaata vauhtia. Kaikissa tartuntaluku näyttäisi olevan yhden pintaan. Saksassa hiipuminen näyttäisi rauhoittuvan, ja pitkään n. 0.85 pinnassa oleva tartuntaluku on nyt noussut lähelle yhtä.

4. Myös Britanniassa tartuntojen laskuvauhti on hivenen hidastunut, mutta lasku jatkuu edelleen. Voi olla ihan normaalia heiluntaa.

5. Ruotsissa tartunnat ovat viikon ajan olleet lievässä nousussa. Tegnell muistaakseni oli mediassa huolissaan brittivariantista. Myös Tšekissä tartunnat ovat olleet nousussa, ja nousua on ollut jo neljän viikon ajan. Kuitenkin varsin maltillinen nousu.

6. Etelä-Koreassa tartunnat ovat kääntyneet voimakkaaseen nousuun, mutta ovat väkilukuun nähden hyvin maltillisella tasolla. Japanin raju lasku osoittaa hiipumisen merkkejä.

7. Maailman tilastoon pätee sama kuin moneen yllä esitettyyn maahan. Lasku on hidastumassa. Tuo tilasto on kuitenkin hyvinkin epätarkka, eikä sitä kannata liikaa tuijottaa.

Sellainen huomio vielä, että Saksan ilmaantuvuusluku on enää vain hieman Suomea korkeampi. Ja Saksassa luku on ollut kovassa laskussa, Suomessa taas lievässä nousussa. On ihan mahdollista, että Saksan ilmaantuvuusluku laskee piakkoin Suomen ilmaantuvuusluvun alle, jos trendi jatkuu. Mihin tämä sitten vaikuttaisi? Ei kai mihinkään, vaan indikoi vain tilanteen kehittymistä eri paikoissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis ihmiset edelleen huutelee huolissaan rajatestauksesta kun tilanne on se, että uudellamaalla brittimuunnos on nostanut lukemat epidemian ennätyslukemiin.

Eiköhän käydä vielä keskustelu Sarmasteen roolista maskikaupoista, akselilla ajakohtainen vai ei, se on yhtä ajankohtainen kuin rajatestaus.
 
En voi ymmärtää, miten joku ei tajua rajatestauksen ja pakollisten testien tarpeellisuutta. Sitä helpommin täällä päästään kohti normaalia mitä vähemmän tänne tulee ulkomailta lisää tapauksia. Eivät kotimaan toimet paljon auta, jos jatkuvasti tulee ulkomailta tuliaisena lisää tautia, jota sitten levitellään ympäriinsä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Siis ihmiset edelleen huutelee huolissaan rajatestauksesta kun tilanne on se, että uudellamaalla brittimuunnos on nostanut lukemat epidemian ennätyslukemiin.

Eiköhän käydä vielä keskustelu Sarmasteen roolista maskikaupoista, akselilla ajakohtainen vai ei, se on yhtä ajankohtainen kuin rajatestaus.

Vaikka rajan yli tuleekin nyt vain 3% tartunnoista, niin jatkotartuntoineen noiden kiinni saaminen on oleellista tartuntojen painamisessa alas. Kotien ja työpaikkojen ulkopuolella ei ole oikein mitään isoa kohdetta, jossa koittaa rajata tartuntoja, ja siksi näiden pienempienkin purojen tukkiminen on nyt tärkeää. Erittäin tärkeää jatkoa ajatellen, kun ei ole mitään takeita siitä, millaisia muunnoksia saattaa olla tulossa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös