Vaikea uskoa mihinkään rajoitusten höllentämiseen tämän vuoden puolella. Nyt on saatu mankeli pyörimään ja uudet rajoitustasotkin keksitty. Ei kai niitä turhan takia ole väännetty, pitäähän niille käyttöäkin löytyä, muutenhan se näyttäisi hölmöltä.
Tämä poukkoilu rajoitusten kanssa tulee vielä todella kalliiksi etenkin lasten ja muiden opiskelijoiden kannalta. Enkä nyt oikein ymmärrä tuota jatkuvaa vertailua johonkin Keski-Eurooppaan, Etelä-Amerikkaan tai vastaaviin, koska me olemme kuitenkin niin syrjässä oleva pieni kansa harvaan asutussa maassa. Meidän talous on myös muutenkin isojen haasteiden edessä mm. ikääntymisen vuoksi, ettei turhia lisäosumia kannattaisi vapaaehtoisesti ottaa.
Kyllä se Pihtiputaan mummo ja pappakin varmaan ihmettelee, jos ei koko kylällä ole yhtään tartuntaa, miksi heidän elämäänsä pitäisi määräänsä enempää rajoittaa. Alueelliset rajoitukset olisi aivan ok, mutta kai se sitten on todellakin joku tasa-arvoasia, jos etelän serkultakin on jokin kielletty, niin pitäähän sen pihtiputaalaisenkin kärsiä.
Suomea väitetään täällä saareksi, jolla ei asu juuri ketään, eikä juuri kukaa tapaa toisiaan. Rajoitustoimia pidetään järjettöminä suhteessa tartuntojen määrään. Ja sen vuoksi tilannetta ei voi verrata mihinkään, missä asiat on huonommin. Mutta verrataas jonnekin, missä asiat on paremmin, eli Uuteen Seelantiin. Se on oikeasti harvaan asuttu saari, väestötiheys 17 / km² kun se Suomessa on 17,4 / km²
Vuonna 2019 turisteja Uudessa Seelannissa kävi 3888473kpl
En ole löytänyt Suomessa vierailleiden turistien määrää, koska Tilastokeskus rekisteröi vain yöpymisiä. Mutta tuosta osviittaa:
-Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen 8,5 miljoonaa matkaa (2018)
-Suomessa rekisteröitiin 7,1 miljoonaa ulkomaista yöpymistä (
2019)
Suomeen tehdään lähimaista paljon päiväretkiä, mitä Uuteen Seelantiin ei käytännössä tehdä lainkaan.
Olisiko väärin ottaa vertailuluvuksi100 Uuden Seelannin rajan ylittävää työmatkaliikennettä verratessa omaamme? Muutama bisnesmies, lentäjä, ja lentoemo tekee päivittäisen työnsä lentämällä maasta ja palaamalla illaksi kotiin, mutta kun saaresta on matkaa seuraaavaan rantaan 1500km, niin eiköhän ne suuruusluokkana tuossa ole.
En ole Suomestakaan löytänyt tilastoa, joka laskisi henkilöliikennettä. Mutta otetaan vertailuluvuksi rajojen ylitykset ajoneuvoilla, kun niistä tilasto löytyy:
Vuonna 2019 maarajan ylitti Suomeen päin:
-6 459 906 henkilö ja pakettiautoa
- 671 328 kuormattua kuorma-autoa
-Luvuista puuttuu henkilöt, bussit, tyhjät kuorkit, jalankulkijat, polkupyöräilijät, laivoilla, junilla ja lentokoneilla päivittäin rajan ylittävät
Eli yhteenvetona voisiko sanoa, että meidän 'saaremme' rajaliikenne on moninkertaista Uuteen Seelantiin verrattuna?
Entäs rajoitukset:
-Heti pandemian puhjettua Uusi Seelanti sulki rajansa rajansa käytännössä kaikilta ulkomaisilta matkailijoilta – poikkeuksena yhteiskunnan kannalta välttämättömät työntekijät – ja pakotti kotiin palaavat kansalaisensa kahden viikon karanteeniin valtion valvomiin laitoksiin.
- Monet hotellit muuttuivat vartioiduiksi karanteenihotelleiksi, joissa ulkomailta kotiin palaavat uusiseelantilaiset viettivät kaksi viikkoa. Ylöspito hotellissa maksoi yksittäiseltä aikuiselta noin 1800 euroa.
- Maaliskuun lopulla julistettiin maanlaajuisen sulku. Koulut siirtyivät etäopetukseen ja kotoa sai poistua vain välttämättömistä syistä, kuten mennäkseen kauppaan tai lääkärille. Kaikki liikkeet suljettiin pl. ruokakaupat, apteekit, lääkäripalvelut.
-Ensimmäinen sulku päästiin purkamaan kesäkuun alussa. Elokuussa ehdittiin jo iloita siitä, ettei
maan sisäisiä tartuntoja ollut todettu sataan päivään yhtä ainoaa.
-Ilo jäi lyhyeksi, sillä taudin toisen aallon myötä
maa asetettiin uuteen sulkuun. Se päättyi muualla maassa syyskuun lopulla ja Aucklandin kaupungissa vasta lokakuussa.
Nyt 2340 tartunnan saanutta ja 26 kuollutta
No mitä sitten?
-Suomessa laki takaa kansalaisilleen vapaan liikkumisoikeuden, minkä vuoksi pakkokaranteeneja ei ole voitu toteuttaa
-Suomessa ei ole tarvinnut turvautua ulkonaliikkumiskieltoihin
-Suomessa ei ole saatu tartuntoja missään vaiheessa nollaan, mutta silti rajoituksia on purettu kun se suinkin on ollut mahdollista
-Suomi ei ole mikään asumaton saari missään eristyksissä, vaan rajaliikenteen osalta hyvinkin vilkas maa
-Pidetään itsemme terveinä, niin rajoitukset purkautuu